Hledání ztraceného dětství

Holandský fotograf Bert Teunissen se netají tím, že při toulkách po světě s fotoaparátem hledá ztracená místa svého dětství. Jeho výstava v Pražském domě fotografie s názvem Domácí krajiny končí již 4.4.2004.

Wakayama č. 13
Bert Teunissen: Wakayama č. 13

Bert Teunissen žije od svého narození v roce 1959 v Holandsku. Patří mezi uznávané – i když nikoli mezi nejznámější – nizozemské fotografy. Rád cestuje po cizích zemích, často také vystavuje v různých evropských galeriích. Jeho Domácí krajiny putují již nějakou dobu po světě. Nejblíže k nám se dostaly před nedávnem do Bratislavy. Bert Teunissen, sympatický, uhlazený a snad trochu neprůbojný pětačtyřicátník pojal svůj cyklus jako svérázný dokument. Nejenže v něm zachycuje místa, která mu „voní“ jako svět před necelým půlstoletím, kdy byl ještě malý chlapec, ale zároveň svým fotoaparátem uchovává svět, který již nenávratně mizí.

Belin Beliet 20
Bert Teunissen: Belin Beliet č. 20

Bert Teunissen o sobě říká, že pracuje jako archeolog: jen vyhledává to, čemu se v archeologii říká hmotné prameny, a poté vše pečlivě dokumentuje. Doslova to však znamená: jezdí po městech v Holandsku, ve Francii, Portugalsku, Japonsku. Výhledově se chystá i do Čech a východní Evropy. A hledá interiéry, které na něj emocionálně působí. Když najde ten správný byt, osloví jeho obyvatele a vysvětlí jim, o co mu jde – a teprve když se s nimi sblíží, začíná fotografovat.

V souvislosti s fotografiemi Berta Teunissena se hodně hovoří o starých mistrech holandského malířství – hlavně o Vermeerovi a Rembrandtovi. Pokud se na Teunissenovy fotografie podíváme pozorněji, překvapí nás, že působí zároveň velmi moderně i archaicky. Technická úroveň těchto velkoformátových fotografií je úžasná a dokonale současná, ale zároveň nám připadá, že se díváme na záběry staré třicet, padesát, možná i sto let. K tradiční malbě na nich odkazují dvě věci – jednak strnulost fotografovaných osob, která připomíná modely stojící malíři v ateliéru, jednak práce se světlem. Teunissen se totiž vyhýbá bleskovému i žárovkovému světlu, které by jeho záměr znehodnotily. Pracuje velmi pomalu. Soustředěně a cílevědomě používá výhradně měkké, přirozené světlo, vedené převážně z bočního okna. Archaické interiéry a postavy na jeho fotografiích tak zalévá zlatavé světlo, teplé i domácké zároveň.

Beuningen č. 24
Bert Teunissen: Beuningen č. 24

Bert Teunissen se však zároveň nevyhýbá nejmodernějším technologiím. Fotografuje sice velkoformátovým filmovým přístrojem (negativ 9×12 cm), ale negativy skenuje a naskenované soubory pak tiskne na velkoformátové inkoustové tiskárně. Fotografické puritány to sice může popudit, ale Teunissen dobře ví, protože to má vyzkoušené, že jen tímto způsobem dosáhne teplých a přitom zářivých barev, které odpovídají jeho představám.

Belin Beliet 18
Bert Teunissen: Belin Beliet č. 18

Jistě, fotografie Berta Teunissena mohou leckomu připadat statické. Vždyť také statické jsou. Fotograf své postavy rozesadí kolem stolu v jejich důvěrně známém prostředí, z něhož dýchá bezpečí, připevní aparát na pevný stativ a dlouhé minuty exponuje…
Teunissen se netají tím, že fotografování je pro něj vlastně vytvářením autobiografického příběhu. Přiznává též, že jakýmsi praimpulsem k vytvoření Domácích krajin bylo zboření domu, v němž se narodil a do devíti let bydlel. Od té doby jako by toto místo neustále hledal. Nejvíce mu schází vůně původního domova – v novém, pohodlnějším domě, který si jeho rodiče postavili, se však ztratila nejen vůně, ale i původní atmosféra. Pokud patříte mezi citlivější povahy, pak jste možná schopni tyto věci vnímat. Možná jste něco podobného dokonce zažili. Pokud ne, pak na Teunissena raději nechoďte.

P.S. Zvláštní věc: nejlepší fotografie ze souboru Domácí krajinyBelin Beliet 18 – do cyklu sice patří, ale zároveň z něj vybočuje. Touto fotografií jako by Teunissen překročil nejen zadání, ale i stín svého dětství. Toto již není dokument, ale obecně platná meditace na téma stáří a „třeskuté“ samoty.

Napsat komentář