Lightroom efektivně 40: jak to dělám já

V posledním dílu našeho seriálu popíšu uceleně své workflow pro práci s Lightroom a přidám několik tipů na weby, které stojí za sledování.

Mé workflow

V předchozích dílech seriálu jsem několikrát naznačil, jak pracuji s Lightroom já, a i když si nemyslím, že jsem objevil jediný možný nebo snad nejlepší způsob, považuji jej za funkční a efektivní a věřím, že někomu může být užitečný. Pojďme se tedy podívat na mé postupy pěkně popořadě od importu až po export hotových fotografií.

1. Před importem

V poslední době jsem začal experimentovat s tím, že fotografie před vlastním importem promažu v prohlížeči, který je rychlejší než Lightroom. Tím ušetřím čas v dalších krocích. Tento postup používám hlavně v případě, že se chystám zpracovat větší množství fotografií z jedné akce – řekněme kolem stovky a více. Jestliže se mi naopak na kartě nahromadilo několik různých akcí po pár fotografiích, obvykle importuji rovnou do Lightroom.

Pokud předvýběr mimo Lightroom provádím, fotografie vždy ručně překopíruji z paměťové karty na disk počítače. Jestliže už focení skončilo a nepotřebuji karty uvolnit, nikdy fotografie nepřesouvám – než se ujistím, že je vše OK, mám ještě jednu záložní kopii. Karty pak vyprázdním po dokončení zpracování nebo přinejhorším než se vydám na další focení, přičemž tou dobou jsou fotografie zazálohované na domácím diskovém poli a obvykle už i v cloudové službě CrashPlan.

Když fotografie do počítače přenáším proto, že budu karty potřebovat pro další focení, rovnou je na disk přesouvám. Důvodem je, že smazání nebo naformátování větších karet ve fotoaparátu nějakou dobu trvá a není nic otravnějšího, než sáhnout po kartě a zjistit, že jí musím nejprve vyprázdnit, abych mohl fotit dál. Navíc teď používám fotoaparát se dvěma sloty a fotím v režimu zálohy, takže vlastně musím smazat karty dvě. Kromě toho se také snadno stane, že později nevíte, jestli karta, na které jsou nějaké fotografie, už byla do počítače zkopírována či nikoliv.

Nicméně pokud jsem fotografie z karty přesunul, rovnou nahrávám záložní kopii na externí disk. Nepoužívám žádné speciální řešení, na veškeré přesuny nebo kopírování mi vystačí správce souborů Finder. Pro prvotní čistku před importem do Lightroom v současnosti používám program FastRawViewer.

Prostředí aplikace FastRawViewer
Prostředí aplikace FastRawViewer

2. Import

Import se mírně odlišuje podle toho, jestli jsem prováděl předvýběr nebo ne. Když importuji fotografie přímo z karty, Lightroom sám vynutí režim Copy – varianty Move (přesun souborů) nebo dokonce Add (přidání souborů v jejich původním umístění) nejsou dostupné. Volitelně můžete zvolit konverzi do DNG volbou Copy as DNG, což ale dobu importu znatelně prodlužuje a má to tedy smysl jen tehdy, pokud vám použití DNG přinese nějakou další výhodu.

Způsob přidání do katalogu
Volba způsobu přidání fotografií do katalogu – pro paměťové karty nejsou volby Move a Add dostupné.

Při tomto způsobu importu netvořím cílovou složku ručně, ale nechám Lightroom, aby to udělal za mě, což nastavuji v paletě Destination:

  • volba Into Subfolder zůstává nezaškrtnutá
  • v menu Organize volím možnost By date
  • v menu Date Format nastavím formát RRRRMMDD
  • v seznamu zvolím kořenovou složku – tedy např. …/Fotky/
Paleta Destination
Mé volby pro kopírování fotografií při importu

Takto Lightroom vytvoří podložky pro jednotlivé dny, kdy byly pořízeny importované fotografie. V paletě samotné se potenciální nové složky rovnou objeví vypsané šedě a s počtem fotografií, které do nich budou nakopírovány. Proč to dělám právě takto? Protože často fotografie do Lightroom jen naimportuji, ale upravit je chci až později. U složek pojmenovaných jen datem vím, že nejsou zpracované a že se k nim musím vrátit. Navíc se pak typicky ukazují na začátku seznamu, takže jsou stále na očích.

Paleta Destination – nové adresáře
Pokud Lightroom při importu bude tvořit nové adresáře, ukáže nám je i s počtem fotografií, které do nich posléze nakopíruje

Když importuji fotografie z disku po prvotní probírce, používám samozřejmě režim přidání v aktuálním umístění (Add). Technicky vzato nejsou fotografie v danou chvíli ještě na finálním úložišti, kterým je diskové pole, ale protože se nimi obvykle chystám pracovat, je lepší je z hlediska výkonu nechat na SSD disku v notebooku. Pokud zpracování odložím na později, přesunu složku na diskové pole ručně a pak jí opět naimportuji do Lightroom v režimu Add.

Ať tak či onak, vždy nechávám Lightroom vygenerovat náhledy ve velikosti 1:1. Jak jsem už dříve napsal, výrazně to urychluje prohlížení fotografií v modulu Library, pokud je potřebuji zvětšovat. Jestliže jsou fotografie už dopředu promazané v jiném programu a víte, že nebudete potřebovat zoom na 1:1, případně to váš počítač zvládá dostatečně rychle průběžně, můžete nechat generovat jen náhledy velikosti Standard. Ušetříte tak čas při importu i místo na disku. Můj případ to není, takže se držím velikosti 1:1.

Paleta File Handling
Mé nastavení generování náhledů v paletě File Handling

3. Třídění, značkování, hodnocení

Lightroom provádí import ve dvou krocích – v prvním přidá fotografie do knihovny a ve druhém vygeneruje náhledy. Dokud obě části nedokončí, dělám něco jiného. Lightroom je během toho nepoužitelný a ani jiná práce není kvůli vytížení CPU na mém počítači zrovna pohodlná.

Když je vše hotovo, postupně několikrát projdu všechny fotografie. V prvním průchodu mažu nepodařené snímky, pokud jsem tak neučinil už před importem (ostatně i tak ještě občas něco vymažu). Nikdy snímky neodstraňuji rovnou, ale vždy používám příznak Rejected (zamítnuto), který přiděluji klávesou x. Občas během tohoto cyklu některé snímky označím za obzvláště podařené vlaječkou (Pick, klávesa p). Prozatím nepoužívám hvězdičkové hodnocení. Jelikož při focení zvířat často série začínají méně podařenými snímky „na jistotu“ a ty lepší vzniknou, až když už vím, že ho „mám“ a můžu si hrát, přijít blíž apod., hodí se snímky seřadit podle času sestupně. Tím ušetřím jeden průchod potřebný k vymazání snímků, které později překonal nějaký lepší. Když jsem hotov, zamítnuté fotografie smažu klávesou Cmd+Backspace (Ctrl+Backspace).

Řazení fotografií se mění ve spodní nástrojové liště
Řazení fotografií se mění ve spodní nástrojové liště – ikonka A-Z mění směr řazení

Nyní, když jsem se zbavil balastu a mám navíc v hlavě, co po probírce zůstalo, fotografie v dalším průchodu ohodnotím hvězdičkami. Připomenu, že můj systém hodnocení je následující:

  • ★ značí fotografii, která je něčím pokažená (například není ostrá), ale přesto si jí chci z různých důvodů ponechat – třeba proto, že jde o mimořádně zajímavou situaci
  • ★★ používám pro standardní snímky, které jsou po všech stránkách v pořádku, jen nevyčnívají z průměru. „Dvojky“ občas někde zveřejním, ale spíš se tomu snažím vyhnout.
  • ★★★ jsou určené pro publikování hodné fotografie – „trojky“ se objevují na mém webu, případně v článcích apod.
  • ★★★★ znamená fotografii, kterou bych bez váhání použil na výstavu nebo jinou formu prestižnějšího publikování. Měl by na ní dobře hrát námět, kompozice, světlo, technika.
  • ★★★★★ se dá popsat jako „volám do National Geographic“ 🙂

Během tohoto průchodu ještě sem tam nějakou fotografii smažu, případně k nim doplním poznámky (např. proč jsem si zrovna tuhle rozmazanou fotografii schoval).

Navíc přidávám vlaječky, a to k fotografiím, které chci v nějaké podobě publikovat. Důvodem tohoto de facto duplicitního hodnocení je, že občas se podaří udělat několik povedených, ale vzájemně podobných fotografií. Vlaječky později umožní provést výběr, který mohu někomu ukázat, aniž bych ho nudil opakováním se.

4. Klíčová slova

Když je probírka a značkování hotové, přidám k fotografiím klíčová slova. Mé náměty se typicky opakují (stejná zvířata, lidé atd.), takže používám hlavně sprej (Painter), kterým jsem schopen označkovat množství fotografií v poměrně krátkém čase.

Nástroj Painter ve spodní nástrojové liště
Nástroj Painter najdeme rovněž ve spodní nástrojové liště

Pokud potřebuji vytvořit nová klíčová slova (např. pro nový druh zvířete), zadám je přímo v textovém poli spreje, což znamená, že se založí v nejvyšší úrovni. Teprve až když jsem hotov s celou sadou fotografií, v paletě Keyword List slova zařadím správně do hierarchie.

5. Finální revize

Přestože jsem už fotografie prošel nejméně dvakrát, někdy provedu třetí průchod nad fotografiemi seřazenými podle klíčových slov – typicky opět při focení zvířat, kdy během jedné cesty může vzniknout více podobných snímků, které nejsou chronologicky zařazené u sebe, a je pak zbytečné uchovávat všechny.

6. Úpravy

Doposud jsem ani jednou nepoužil úpravy v modulu Develop a radím to i vám – odbíhání od třídění a hodnocení zdržuje a ztrácíte často čas nad fotografiemi, které za to nestojí. Až nyní, když je pryč balast, a vím, které snímky jsou nejlepší, je ten správný moment k provádění úprav. Zde je třeba se rozhodnout, jestli úpravy provedete u všech zbylých fotografií a nebo jen u určitého výběru – třeba u fotografií s vlaječkou, třemi a více hvězdičkami a podobně. Já osobně jsem prozatím upravoval vše, ale asi tuto praxi opustím, protože stojí hodně času. Chce to ale mít dobrý odhad na to, jestli se úpravou z „dvojky“ nestane třeba „trojka“ 🙂

Pří úpravách hojně experimentuji, ale nemám žádné ustálené postupy, vyjma toho, že začínám vždy ořezem a paletou Basic, konkrétně vyvážením bílé a základnímu úpravami tonality (Blacks, Whites, Shadows, Highlights, Clarity, Vibrance). Pro fotografie širšími skly pak téměř vždy používám korekce v Lens Corrections a pro fotografie s jasnými liniemi pak často i funkci Upright pro geometrické korekce. Ostatní už záleží na konkrétním snímku – někdy tím i končím, jindy se s fotkou mořím hodiny.

7. Přejmenování souborů a složky

Při úpravách ještě nějaký ten snímek sem tam smažu, protože zjistím, že to, co jsem považoval za napravitelné, už zachránit nejde. A protože soubory nakonec čísluji, nechávám jejich přejmenování až na konec, kdy vím, že v číselné řadě nevzniknou díry. Soubory samozřejmě přejmenovávám v Lightroom – seřadím je zpět podle času pořízení, všechny označím a klávesou F2 přejmenuji. Používám k tomu vlastní formát s datem a číselnou sekvencí: RRRRMMDD_###.

Editor šablon názvů souborů
Má šablona pro pojmenování souborů v editoru

Nakonec přejmenuji (opět v Lightroom) i složku dle konvence Název akce RRRR, případně Název akce RRRRMMDD, pokud identifikace rokem nestačí. První možnost je vhodná pro cesty, které se určitě nebudou během roku opakovat – tedy např. Špicberky 2015, druhá pro běžnější záležitosti (ZOO Praha 20150514).

Jestliže jsem měl fotky na disku v notebooku, přesunu je nyní přetažením v Lightroom na diskové pole. Někdy si vygeneruji i chytré náhledy – nepoužívám je příliš často, ale párkrát se mi už hodily. V takovém případě je samozřejmě o kousek rychlejší, pokud tak učiním ještě před přesunem na síťový disk.

8. Výstupy

Fotky jsou označené, roztříděné, upravené, ale nikdo je ještě neviděl. V tuto chvíli přichází na řadu výstupy. Těch dělám podle situace hned několik:

  1. Vybranou sadu fotografií zveřejňuji k prohlédnutí pro rodinu nebo kamarády. K tomu používám nejčastěji galerii na Dropboxu. Je to jednoduché, ale funkční řešení: snímky prostě v potřebné velikosti (já volím 1600px) exportuji do dané složky na disk a Dropbox zajistí vše ostatní. Výhodou je, že takto lze snadno zveřejnit fotky, které nechci mít u sebe na webu či v profilu na 500px. Samozřejmě to není ideální, pokud by šlo o nějaké snímky, které zaručeně nemá vidět nikdo nezvaný, ale v takovém případě nepatří na internet vůbec.
  2. Druhou sadu – obvykle zúžený výběr – exportuji na svůj web pro články nebo galerii. Rozměr je daný publikačním systémem a samotný upload na web pak provádím ručně, čili tady se žádná automatika nekoná (nicméně třeba pro weby na bázi WordPressu je s pluginem možné exportovat přímo z Lightroom).
  3. Obvykle nejužší výběr pak nahrávám do profilu na 500px. Rozměr záleží především na tom, jestli chcete fotografie nabídnout k prodeji v rámci služby Prime nebo jen k prohlížení uživatelům služby. Samotné nahrání řeším přímo z Lightroom pomocí publikační služby.
  4. Stejnou sadu snímků jako na 500px pak exportuji v menší velikosti také do složky na disku, odkud je načítá šetřič obrazovky v počítači a v Apple TV.
  5. A nakonec ještě jednou ty nejlepší snímky exportuji do jiné složky v Dropboxu, odkud si je načítá program Minimal folio na tabletu a telefonu.

Na všechny zmíněné exporty mám uložené předvolby. Samozřejmě ne z každé akce generuji vše. Poněkud laxně přistupují k označení publikovaných fotografií – pokud je ale dáváte k užití někomu jinému (do časopisu apod.), je dobré si to u nich poznamenat (třeba i s číslem smlouvy apod.).

Hlavním nedostatkem, na kterém chci zapracovat, je chabé využívaní tisku – na papíře nosím občas pár fotek na ukázku, ale rád bych vymyslel nějaký vhodný systém pro snadné věšení tisků doma na zdi.

Závěr

Když jsem asi před rokem pojal nápad sepsat různé tipy pro používání Lightroom, které jsem nastřádal jak praxí, tak sledováním zahraničních fotografických webů, vypadalo to tak na deset nebo dvanáct článků. Že tento předpoklad překonám více než trojnásobně mě rozhodně nenapadlo, ale Lightroom je natolik mocný program, že přicházely stále nové podněty a rozhodně nebylo třeba vařit z vody. Skvělým motivátorem se stala zpětná vazba od vás čtenářů – děkuji všem, kdo přispívali pod články nebo mi psali přímo.

Náš seriál tedy končí. Je možné, že se k Lightroom budu nárazově vracet v kratších tipech, a určitě se také chystám na články o dalších produktech. Pro zájemce rovněž nabízím možnost individuálních kurzů Lightroom.

Pro případné samovzdělávání doporučuji sledovat web Lightroom Killer Tips, který provozuje Scott Kelby, a také blog Julieanne Kost z Adobe. Velkou várku video návodů pak najdete přímo na webu Adobe, respektive v jeho sekci Adobe TV.

23 komentářů u „Lightroom efektivně 40: jak to dělám já“

  1. Vynikající seriál

    Dobrý den, moc děkuji za celý seriál, je to velice poučné a znamenitě vysvětlené. I když používám Capture One 8 není nad to poučit se u jiných o jejich workflow a o možnostech jejich softwaru. Přeji dobré světlo a hodně krásných fotek.

    Odpovědět
    • vynikající seriál

      Díky, jsem moc rád, že se seriál líbil, a to dokonce i uživatelům jiné aplikace – to je velké vyznamenání 🙂

      Michal Krause

      Odpovědět
  2. Poďakovanie

    Vynikajúci seriál, veľmi dobre písané, veľa som sa naučil a mnoho vecí, ktoré som
    nechápal ste mi brilantne v seriáli vysvetlil.
    Škoda, že už je koniec, ale verím, ako ste sa vyjadrili, že k LR sa budete príležitostne vracať a prečítam si tu zasa niečo nové.

    Malá otázočka na záver, nezmenili sta názor na upgrade na LR 6? A nemáte nejaké nové informácie o pokračovaní krabicovej verzie LR?

    Ešte raz veľké poďakovanie za naozaj perfektnú prácu!

    Zdraví

    Ivan

    Odpovědět
    • poďakovanie

      Díky moc za slova chvály 🙂

      Přechod na Lightroom 6 prozatím stále nezvažuji. Jelikož už se jedna nová funkce (Dehaze) objevila jen ve verzi CC, potvrdily se předpoklady vyvozované z komentářů k vydání verze 6. V mém případě by se tedy jednalo o 75 eur za upgrade, který už teď začíná lehce zastarávat (a to nemluvím o tom, jak znechucující zážitek je na webu Adobe vůbec najít možnost koupě této licence).

      Pokud bych šel do CC, při ceně 12,09 eur bych po šesti měsících začal prodělávat. Měl bych sice navíc Photoshop, ale protože jsem ho nepotřeboval dodnes, nepovažuji to za nějakou výhru.

      Oficiální informace k budoucí krabicové verzi jsem nezaznamenal, s tou výjimkou, že v diskuzi k nové funkci Dehaze na blogu Adobe padla zmínka, že samostatná verze stále existuje a dostává nové funkce v periodě cca 18 měsíců. Osobně se domnívám, že z toho lze usuzovat, že verze 6 velmi pravděpodobně nové funkce nedostane, ale nelze s jistotou vyvozovat, že nějaká budoucí verze 7 ještě vyjde – na to je to moc dlouhá doba.

      V současné době bych tedy za motivaci ke koupi považoval hlavně podporu novějších fotoaparátů – testoval jsem teď například Nikon D7200, který ve verzi 5.7 už není podporovaný. Jelikož šlo o jednorázovou akci, poradil jsem si s konverzí do DNG, ale to není věc, kterou bych zrovna chtěl dělat pravidelně.

      Michal Krause

      Odpovědět
  3. Ruční práce

    Měl bych jenom dvě doplnění:

    1) dng dělá jednak kompresi druhak se jedná o otevřený standard na uchování souborů (mj. doporučený i americkou vládou jako archivní soubor na fotografie). Takže by se dalo říct, že trošku bezpečnější než různě proprietální rawy

    2) nejsem obecně příznivcem ruční práce. Nevím jak moc je validní argument o rychlosti (pokud nepřevádíte do dng, tak si moc nedovedu představit proč by to mělo být rychlejší než v rámci LR) a raději to nechám na sw. Vyjmutí nepotřebných fotek z katalogu je otázkou mačkání “x” (reject) a pak cmd+backspace na smazání všech rejected fotek.
    Co se týče backupu, je to přímo volba v rámci importu, kdy můžete dělat paralelní zálohu jinam (je to 1:1 záloha z karty – takže v této volbě ani neprobíhá konverze do dng – sic ji do katalogu děláte).

    Odpovědět
    • ruční práce

      Díky za doplnění.

      Pokud jde o rychlost, Lightroom je nebetyčně pomalejší než třeba zmíněný FastRawViewer. Vygenerování náhledu 1:1 z Nikon D810 trvá na mém počítači nejméně 10 až 15 vteřin, ve FastRawVieweru jde o cca 1,5 vteřiny. Při probírce 500 fotek to je rozdíl nejméně hodiny, pokud smažu dvě třetiny fotek – což je při focení zvířat zcela běžné. Pokud je na to čas, je samozřejmě naprosto v pořádku naimportovat všechno do Lightroom, počkat si na náhledy 1:1 a pak promazat fotky v něm. Mně to tak ale nevyhovuje.

      Ad zálohování během importu – to je dobrá připomínka a šikovná funkce. Osobně ho ale nevyužívám s ohledem na můj popsaný postup, kdy Lightroom přijde ke slovu až druhý. Navíc na cestách někdy potřebuji šetřit baterii notebooku a mám vyzkoušeno, že Lightroom spotřebuje víc než prosté kopírování, takže zálohu raději dělám ručně, byť uznávám, že je to potenciální zdroj chyb a člověk musí být pozorný.

      Michal Krause

      Odpovědět
  4. LR mobile

    Děkuji za vynikající sérii článků. Mám prosbu, pokud jste na to už někde odpovídal nebo o tom psal, tak se omlouvám, nečetl jsem všechno. Mám krabicový LR6. První měsíc se mi při jakémkoli novém exportu fotografií vnucovala synchronizace s LR mobile, jejíž demo je zřejmě součástí LR6. Nepotřebuji to a nechci, tj. jsem to vždycky vypnul a doufal, že po skončení měsíčního zkušebního období to přestane. Nepřestalo 🙁 Nemohu přijít na to, jak se toho zbavit … věděl byste?

    Odpovědět
    • lr mobile

      Ehm … nalezeno. Pravý klik na identifikační tabulku, odškrtnout zobrazit stav a aktivitu. Předtím jsem to vždy hledal v rychlosti při importu a nenašel.

      Odpovědět
      • lr mobile

        … tak naposledy, měl jsem to zkusit před psaním. Z hlavního okna to zmizelo, ale přestěhovalo se to do toho plovoucího okna při importu a tam už opravdu nevím …

        Odpovědět
        • lr mobile

          Dobrý den, mám Lightroom 5 a tam se v importu Lightroom Mobile nijak nevnucuje – nebo jsem si toho alespoň nevšiml. Jak se to přesně projevuje? Vyskočí nějaký dialog nebo tak něco?

          Odpovědět
          • lr mobile

            … přesně tak, objeví se okýnko a vnucuje mi to, musím ho zavřít a ještě potvrdit, že opravdu nechci tento katalog synchronizovat. Dělá to jen při založení nového katalogu, při dalším otevření už ne. Zkušební verze LR mobile mi už dávno skončila. Hledal jsem to na zahraničních fórech, všichni na to nadávají, ale vypnout neumí.

          • lr mobile

            Aha, zajímavé – tak to se obávám, že neporadím. Moje verze 5 nic podobného nedělá, ani když jsem založil nový katalog. Možná se jedná o nějaké „vylepšení“ ve verzi 6 🙁

            Michal Krause

          • lr mobile

            Ja ja, pětka mi to také nedělala. Docela rozšířený je názor, že to je pomsta Adobe za nepřistoupení do otroctví – na mrak;-) Čím to, že tomu docela věřím:-) Díky za odpovědi i skvělé články!

  5. Export / záloha různých formátů

    Dobrý den,
    v první řadě se musím přidat k chválám za naprosto výbornou sérii článků o LR. S LR začínám a vaše články jsou vynikající způsob, jak rychle pochopit způsob práce s LR a jak si hned od začátku budovat “správné návyky”.

    Na co jsem však v článcích nenašel “odpověď” je otázka, jaké soubory nakonec uchováváte. Uchováváte pouze zdrojové raw soubory nebo vždy i vyexportované jpg? Nějak se s tou otázkou nemohu poprat, jaké formáty má smysl uchovávat a jaký způsobem, aby například vyexportované jpg v katalogu nepřekáželi a celou organizaci činili méně přehlednou. Pro uchovávání jpg asi hraje fakt, že raw soubory mohou zastarat a jejich zpětné “vyvolání” může být za pár let problém. Také si myslím, že spousta fotografů ani původní raw po finalizaci fotky nepotřebuje a zpětně už se s editací hrát nikdy nebude nebo jen v tolika málo případech, že se vyplatí tu fotku pořídit znovu.

    Děkuji

    Vladan Košut

    Odpovědět
    • export / záloha různých formátů

      Dobrý den, díky za pochvalu 🙂 a také za velmi zajímavou otázku. Když jsem na ní zkoušel zformulovat odpověď, zjistil jsem, že je to téma spíše na samostatný článek, takže jsem svůj pohled na uchovávání hotových fotografií rozvinul zde.

      V krátkosti: z mého pohledu je riziko, že upravený RAW nebudu moci exportovat do JPEGu nebo TIFFu, v podstatě mizivé a proto tak cíleně nečiním. V budoucnu může nastat situace, kdy konverze nebude proveditelná, ale pak lze předpokládat dostatečně dlouhou přechodovou fázi, kdy bude možné přijmout potřebná opatření.

      Michal Krause

      Odpovědět
  6. negativ?

    Dobrý den,
    věděli by jste, jestli je nějaká možnost invertovat barvy v Lightroomu (5)? Mám nafocené (v RAW) klasické filmové negativy, a rád bych je upravoval, jenže nevím jak z nich v Lightroomu udělat pozitiv. Díky 🙂

    Odpovědět
    • negativ?

      Dobrý den,

      jediná možnost, jak fotografii v Lightroom invertovat, je pomocí křivek, kdy jasovou (RGB) křivku změníte tak, aby vedla z levého horního rohu do pravého dolního – viz 7. díl seriálu https://www.paladix.cz/clanky/lightroom-efektivne-7-tonalni-krivky-v-praxi.html.

      Výhodou Lightroom je, že máte i poté ještě možnost pracovat s křivkou v režimu regionů a nebo pro jednotlivé kanály (R, G, B), takže o tento nástroj inverzí tak docela nepřijdete, i když jeho využití poněkud omezíte. Pokud by to vyhovovalo lépe Vašemu způsobu úprav, můžete také k inverzi využít obdobně křivky jednotlivých kanálů a naopak RGB křivku si nechat na úpravy kontrastu.

      Michal Krause

      Odpovědět
  7. Velikost ukládaného JPG

    Zdravím všechny zkušené,
    seriál je super. I s odstupem času musím poděkovat a velmi se hodí. Studuji a studuji 🙂
    Narazil jsem na jednu pro mě podivnost.
    Načtu JPG (ano už jsem se poučil a pracuji s RAW 🙂 ) a i když jej neupravím, vůbec nijak nezasáhnu a uložím ho 1:1 bez nastavení má 2x větší velikost. Nevím proč a nelíbí se mi to, tuším nějako zradu ze strany Adobe.
    Nevěděl by někdo prosím kde je chyba?

    Odpovědět
    • velikost ukládaného jpg

      Dobrý den,

      jsem rád, že se Vám seriál líbí a je pro Vás užitečný 🙂

      Pokud jde o velikost JPEG, záleží, co myslíte tím „uložením“ – pokud jde jen o provedení úprav v Lightroom a následné porovnání velikosti originálního JPEGu před a po, nejspíš to souvisí s ukládáním metadat, i když dvojnásobná velikost se mi zdá trochu moc. Můžete každopádně zkusit vypnout ukládání úprav do originálů v Catalog Settings na záložce Metadata volbou „Include Develop settings in metadata inside JPEG, TIFF, PNG a PSD“ (jak vidno, RAWů se tato volba netýká, pro ně se metadata ukládají do postranního souboru XMP).

      Jestliže jde o export fotografií, pak dojde vždy k vytvoření nového souboru dle nastavení komprese (kvality) JPEGu. Když použijete vyšší hodnotu než výrobce Vašeho fotoaparátu, vznikne větší soubor, i když fakticky nebude obsahovat více obrazové informace. Lightroom má výborně optimalizované kompresní algoritmy, takže exportované JPEGy vypadají velmi dobře i při hodnotách kvality okolo 75, která produkuje už poměrně malé soubory.

      Snad to takto pomůže 🙂

      Michal Krause

      Odpovědět
      • velikost ukládaného jpg

        Dobrý den,

        děkuji moc za radu. Je to určitě správná cesta.

        Jde mi o to že načtu JPEG (jakýkoli) do AL, bez jakýchkoli úprav obrazu dám pouze export a přestože nevyberu žádné změny v ukládané fotce a u JPEGu nastavím 100%, takže bych očekával jen zkopírování toho samého dojde k nárůstu u 4MB souboru na 6-8MB.

        Když jsem udělal co jste navrhl, vypl v katalogu ukládání metadat už má soubor 4,6MB. Sice to tam asi stále něco přidává ale já měl hlavně obavu aby to nenastavovalo nějakou jinou kvalitu JPEG a nedošlo ke “ztrátám”.

        Takto si myslím že je to OK a vím hlavně proč ten původní nárůst.

        Díky, pomohlo 🙂

        Jarda Ž.

        Odpovědět
        • velikost ukládaného jpg

          Pokud jde o export do JPEGu, tak ke ztrátě kvality dojde – v takovém případě se nekopíruje originální soubor, ale vždy vznikne novou kopii, takže se vlastně provede druhá komprese. V případě úprav je to samozřejmě nutnost, ale pokud jste ale žádné úpravy neprovedl a chcete dosáhnout maximální kvality, musíte při exportu nastavit v sekci File Settings volbu Image Format na hodnotu Original. Pak pochopitelně nejde určit velikost obrázku, doostřování a jiné úpravy, ale to je samozřejmé. Rovněž se tím komplikuje export mixu RAWů a JPEGů, protože RAWy na JPEG převést budete chtít, ale předpokládám, že není úplně typické, že by se v jednom projektu míchaly oba formáty 🙂

          Michal Krause

          Odpovědět

Napsat komentář