Fotograf Šumavy Martin Milfort

Letošní rok pro fotografa Martina Milforta začal šťastně: nejenže mu vyšla v pořadí již třetí kniha šumavských fotografií s názvem Šumava – krajina poznání, ale v klatovské galerii U Bílého jednorožce mu uspořádali i velkou retrospektivní výstavu. V souvislosti s tím jsme mu položili několik otázek.

Prášilské jezero
Martin Milfort: Prášilské jezero. © Martin Milfort.

Fotograf Martin Milfort patří mezi fotografy-krajináře, kteří se se zdravou zarputilostí zakousli do „svého“ tématu a už se ho nepustili. Pro Milforta se celoživotním zájmem stala Šumava. Není divu, vždyť se v předhůří Šumavy narodil (roku 1940 v Sušici) a vlastně tady celý život žije (od roku 1984 v Klatovech). Martin Milfort začal fotografovat jako samouk a až do své padesátky fotografoval vedle svého zaměstnání. Do roku 1989 se aktivně účastnil fotoamatérského dění – byl členem svého času docela významné fotoskupiny Luna, obesílal soutěže a těšil se z každé ceny i publikované fotografie. V té době již své „šumavské“ fotografie také vystavoval na samostatných i skupinových výstavách. Na konci 80. letech svými černobílými fotografiemi „ilustroval“ knihy Karla Klostermanna Črty ze Šumavy a Život staré Šumavy Vlastimila Vondrušky. V roce 1990 se rozhodl, že se bude fotografii věnovat naplno. Od té doby jeho fotografie s tematikou Šumavy vyšly ve třech samostatných knihách: Chvála Šumavy (1996), Šumava romantická (2003) a Šumava – Krajina poznání (2005).

Martin Milfort patří mezi trpělivé fotografy, kteří vědí, že dobrá fotografie chce svůj čas. Nikam nespěchá a soustředí se na své téma. Při práci snad ani nevnímá, jak čas letí. Klatovská výstava a kniha Krajina poznání představují Milfortovy výhradně černobílé fotografie – i když některé z nich jsou téměř třicet let staré, běh času na nich není znát. Fotograf Martin Milfort již tři desítky let usiluje o vytvoření nadčasového portrétu krajiny, kterou má rád, a vše nasvědčuje tomu, že se mu to daří.

Pane Milforte, právě jste vydal třetí knihu fotografií věnovanou Šumavě. Mohl byste nám říci, čím se Krajina poznání liší od těch dvou předchozích, Chvály Šumavy a Šumavy romantické?

Javorový stůl 2
Martin Milfort: Z cyklu Javorový stůl 2. © Martin Milfort.

Moje poslední kniha se od předchozích liší především tím, že obsahuje výhradně černobílé snímky. Nemohl jsem se dočkat, až „nadejde čas“ a kniha vyjde. Dá se říci, že je téměř katalogem k současné výstavě. Od doby počátků mého fotografování Šumavy jsem na černobílou podobu takové knihy nepřestal myslet. Knize předcházely jednotlivé cykly ve formě maket, lepených z fotografií – některé z nich vznikly už v sedmdesátých letech při studiu Institutu výtvarné fotografie. V té době jsem se rozhodl vytvořit fotografický portrét krajiny, ze které pocházím a něco podstatného o ní říci. Osobně jsem přesvědčen, že černobílá fotografie je v případě pravdivého portrétu našeho nejstaršího pohoří tou správnou volbou.

Myslíte si, že Vám černobílá fotografie otevřela dveře do uměleckého světa? Vždyť současná výstava vašich černobílých fotografií v klatovské Galerii U Bílého jednorožce zabírá celá dvě patra…

Kepelské Zhůří
Martin Milfort: Kepelské Zhůří. © Martin Milfort.

Proč rovnou „umělecký svět“? – Důležité je nezpronevěřit se sobě ani zvolenému cíli. Nemám nic proti jakékoliv technice fotografování, je to „forma vyjádření“. Vyhovuje mi klasická fotografie, a pokud je to možné, co největší výchozí formát černobílého negativu i barevného diapozitivu. Při snímání v těžkém terénu je to méně pohotové a méně pohodlné,
o to více vám však zůstává času na přemýšlení o motivu. Ušlechtilá krajina si nezaslouží povrchní přístup a tím méně nicneříkající fotografie, zavánějící „kšeftem“ nebo diletantstvím. Většina turistů přijíždějících na Šumavu však sáhne po barevné fotografické knize. Koneckonců si přijeli do přírody odpočinout a je přirozené, že jim barevná kniha popisného charakteru připomíná vlastní hezké prožitky v krajině. Já bych však chtěl černobílou i barevnou fotografií oslovit lidi přece jen citlivější a vnímavější, a těm, kteří na Šumavě žijí, připomenout jedinečnost této krajiny. Jde vlastně také o jeden z nejúčinnějších způsobů ochrany přírody, bez nařizování a zákazů. O „umění“ v souvislosti se svou prací nepřemýšlím, to ať řeší ti, kteří na to mají příslušné vzdělání. Mne uspokojuje pobyt v přírodě, její dokonalejší poznání a příjemný pocit z tvůrčí práce.

V posledních patnácti letech pracujete jako volný fotograf. Předtím jste se fotografií zabýval amatérsky – obesílal jste fotografické soutěže, nabízel snímky nakladatelům, ale fotografoval především pro sebe. Změnil se ve chvíli, kdy jste se rozhodl věnovat fotografii „na plný úvazek“, nějak Váš přístup k fotografování?

Rokytská slať
Martin Milfort: Rokytská slať. © Martin Milfort.

Nikoliv. Ten přechod z původního povolání vyžadoval zvládnutí zakázkové práce, aby byl alespoň nějaký peníz jistý. Před několika roky jsem však zrušil ateliér a věnuji se jenom autorské fotografii a to výhradně na Šumavě. Je to téma na celý život a příroda při tom, jak je nekonečná, je také nekonečným tématem a inspirací. Kupodivu se tím dokážu uživit a je mi líto těch, kteří Šumavu fotografují jenom pro peníze a jsou schopni rozvíjet své šumavské, převážně barevné „obrázkaření“, jen s jediným cílem – prodat. Teď nemluvím o profesionálním přístupu. Naštěstí znám dost fotografů, kteří dokážou podstatné sdělit bez ohledu na druh fotografie.

Po třech desetiletích práce patříte k nejvýznamnějším fotografům Šumavy. Šumava je Vaším ústředním tématem. Je také tématem jediným, nebo se chystáte fotografovat i jiné věci?

Až do roku 2000 jsem provozoval ateliér a nabízel jsem výtvarnou a reklamní fotografii. Jak jsem se už zmínil, nyní se fotograficky věnuji pouze Šumavě.

Dokázal byste spočítat, kolik jste na svých fotografických toulkách po Šumavě již strávil času? Kolik dní, měsíců a roků čistého času?

To bych asi nedokázal. Vím však, že za tu spoustu času jsem mohl udělat víc a kvalitnější práce.

Po shlédnutí klatovské výstavy si Vás návštěvník zařadí mezi klasické fotografy-krajináře. Můžete nám přiblížit, jak vlastně pracujete? Chodíte pěšky? Jezdíte na kole, vlakem nebo autem? Máte přesný plán cesty nebo také improvizujete?

Javorový stůl 1
Martin Milfort: Z cyklu Javorový stůl 1. © Martin Milfort.

K práci používám velkoformátové přístroje, a protože mi je nikdo nechce nosit, snažím se dojet autem co nejblíže k místu fotografování a potom jdu pěšky. Jsem vyznavačem ranního osvětlení. Nejvíce mi vyhovuje rozptýlené, nikoliv tvrdé osvětlení. Přesouvám v terénu přibližně 20 kg včetně nezbytného stativu, jídla, pití a náhradního oblečení. Chodím sám a své cesty předem do detailu – včetně všech možných alternativ – promýšlím předchozí den. Znám tu krajinu natolik, že již doma dokážu dost přesně odhadnout, jaké světelné podmínky budou na daném místě druhý den. Vstávám velmi časně, v létě kolem třetí hodiny, aby bylo dost času na přesun a přípravu k práci.

A co počasí? Dáte na předpověď, nebo po třiceti letech „v terénu“ dokážete počasí předvídat sám? Říká se, že krajináři vycházejí nejraději ve chvíli, kdy se počasí mění – třeba když přestává pršet a začínají se trhat mraky. Je to tak?

Proměnlivé počasí zvýrazňuje celkovou scenérii, ale pro detail je lepší stálé měkké osvětlení. Předpovědi počasí jsou nyní již dost přesné a lze se jimi do jisté míry řídit. Pokud kraj dobře znáte, bývá prognóza postačující. Jako ve všem ostatním i tady záleží na „štěstí“, a tak se stane, že po několik fotovýletů neuděláte ani jeden záběr.

Jsme fotografický magazín. Naše čtenáře by určitě zajímalo, jakou techniku používáte…

Používám sklopnou měchovou kameru TOYO 4“x 5“ s kazetami na ploché filmy, roll-kazety 6×9 a 6×12 cm, z optiky pak pět objektivů Schneider a Rodenstöck od ohniska 45 mm až do 200 mm. Panoramata fotím také kamerou NOBLEX 5×12 cm. Digitální přístroj nevlastním, k ničemu ho zatím nepotřebuji.

Co byste poradil mladému fotografovi, který by se chtěl stát fotografem-krajinářem?

Za předpokladu, že by o mou radu stál, asi toto: Nejprve zvládnout fotografické řemeslo, potom přemýšlet o tématu a za neustálého používání hlavy a poslouchání svého srdce jít do toho.

Pane Milforte, děkuji Vám za rozhovor.

9 komentářů u „Fotograf Šumavy Martin Milfort“

    • kde se dá kniha koupit

      Informace o výstavě naleznete vlevo nahoře vedle článku (Související linky). Výstava končí 2. dubna. Přímo na výstavě se dá kniha koupit za zvýhodněnou cenu (pokud se nepletu, za 300 Kč), jinak se prodává v knihkupectvích, přinejmenších v západních Čechách a také v Praze asi za 450 Kč. Zdraví JZ

      Odpovědět
    • kde se dá kniha koupit

      Protože jsem ze severních Čech, na výstavu asi nepřijedu. Můžete říci, které nakladatelství knihu vydalo? Jinak se na ni těším.

      Miloš

      Odpovědět
      • kde se dá kniha koupit

        Knihu vydala Galerie Klatovy/Klenová (www.gkk.cz), zvýhodněná výstavní cena 300Kč. Doporučuji, pokud máte rád ČB fotografie přírody. m.nov.

        Odpovědět
      • kde se dá kniha koupit

        Můžete se obrátit také přímo na autora (www.milfort.cz), který ji zájemcům zasílá též za zvýhodněnou cenu (bez obchodního rabatu). Zdraví Vás Jiří

        Odpovědět
  1. Díky za krásné fotografie

    Pane Milforte, poprvé jsem Vaše fotografie viděl letos na Šumavě a zaujaly mě kvalitou vidění. Smekám klobouk…

    Odpovědět
  2. díky za článek

    Milfortovu Šumavu romantickou mám doma a je naprosto zřejmé, že autor zvládá svoje řemeslo skvěle. Ty nachozené kilometry a prosezené hodiny při čekání na světlo z těch fotografií čiší.
    Snad se, jako původem Klatovák, do konce výstavy dostanu domů, abych mohl výstavu navštívit.

    Odpovědět

Napsat komentář