National Geographic – Škola fotografování na cestách

Recenze další z útlých knížek od National Geographic (Robert Caputo), tentokrát věnované fotografování na cestách.

Úvod

NG-Škola fotografování na cestách

Tahle knížka mě drobet potrápila, na první podívání mi přišla poněkud hutná a nějak jsem ji nedokázal zařadit, takže jsem ji k pramalé radosti šéfredaktora odložil a nechal na později. To později se nakonec protáhlo, jenže já si tu knihu mezitím přečetl několikrát a přitom usoudil, že můj první dojem byl chybný.

Knížka má podtitul „Tajemství dokonalých snímků“, řada ilustračních fotografií je opravdu podařená a pro laika možná spíše deprimující, protože přece jen při běžných dovolených, pokud se nejedná o dovolenou vysloveně fotografickou, na takové fotografie docela prostě řečeno, nemáte dost času. Pokud cestujete s cestovkou, nemáte ten čas v podstatě vůbec. S tím se však musí každý vypořádat sám podle okamžité situace.

Obsah neboli kapitoly

Zachytit náladu místa

Kapitola má svůj půvab již v logickém názvu, pokud se rozhodnete někam jet, máte pro to důvod. A když ho máte, zkuste ho vyjádřit i ve svých fotografiích. Naleznete zde i rozumná doporučení, co všechno je dobré vědět ještě před dovolenou o navštívených místech, případně jaké jsou nejzajímavější náměty, nejen ty fotografické. Patří sem také znalost místních zvyků, už jen proto, aby nedošlo k nepříjemným nedorozuměním a naopak, abychom se nešklebili nad místně zcela logickými zvyklostmi.

Výstroj

Pro mě asi nejspornější kapitola knihy, nepředpokládám, že by běžný cestovatel odjížděl na dovolenou s třinácti kufry fotografického vybavení nebo teprve testoval, jak se bude v horách vlastně pohybovat a kde bude mít své vybavení. Jinak je text věnován běžným technickým záležitostem, které si každý fotograf musí vyřešit sám – jaké objektivy, filmy nebo paměťové karty, příslušenství, atd. Obecný problém technických kapitol je v přílišném rozsahu dnes dostupné analogové nebo digitální techniky, takže buď je to bráno letem světem, jako zde, nebo příliš rozsáhle, a pak text spíše zabírá v knížce místo.

Kompozice

Poskytuje základní vodítko kompozice obrazu, pravidlo třetin, linie, prvky v popředí, hloubka ostrosti, úhly, rámování. Je probrána poměrně rychle, přesto zahrnuje řadu příkladů, se kterými se nejspíše setkáte právě na cestách.

Technické záležitosti

Kapitola se výrazně tematicky prolíná s kapitolou „Výstroj“, v podstatě na ni navazuje a v řadě případů ji doplňuje. Takže zde naleznete pár slov o objektivech, citlivosti filmu/čipu, barevném vyznění, expoziční době. Opravdu pár slov, kapitolu uzavírá podkapitola „Chraňte svoji výstroj“, probírající spíše extrémní případy chladu, horka a vlhka.

Osvětlení

Ať už přirozené nebo bleskové, bez světla by nevznikla žádná fotografie. Jsou zde poznámky ohledně různého zabarvení světelných zdrojů, podexpozice a přeexpozice, jemného využívání bleskového světla jako doplňkového osvětlení. Kapitolka krátká, nicméně docela hutná.

Počasí a roční doby

Opět tak trochu klasika daná již názvem, hovoří se zde o fotografování také v různých přírodně ne zcela ideálních podmínkách (mlha, déšť, sníh, …), kdy vznikají mnohem zajímavější fotografie plné emocí a vnitřní atmosféry. Roční doby jsou zřejmé, tady snad není co dodávat. Docela čtivá kapitola.

Denní doba

Clověk by měl chodit brzo spát a pozdě vstávat, takže fotograf není člověk, protože by měl naopak brzo vstávat a pozdě chodit spát. Proč? Protože v ranních a večerních hodinách je nejzajímavější, nízko položené světlo, které dává vyniknout detailům. Víc se mi nechce dodávat, příkladů ve formě fotografií je zde více než dost.

Fotografované náměty

Opět jen stručně, krajina, velká a malá města, památníky a jiné budovy, v interiéru, příroda, fotografování přátel a příbuzných, fotografování cizích lidí, zábavní parky, to jsou jen základní názvy probíraných témat. Ve všech ohledech je brát zřetel nikoliv na techniku, ale na to, co by měla fotografie sdělovat.

Neobvyklé cesty

Asi nejslabší kapitola, těžko horolezec rozdělí celou svou výbavu mezi ostatní jen proto, aby na zádech mohl mít fotobatoh. Tady se přece jen mluví o extrémních sportech, kdy si každý musí najít svou cestu, jak bude přepravovat fotografickou techniku nebo co všechno bere s sebou. Z kapitolky vyčuhuje zmínka o malování světlem, což v podstatě znamená bloudit po prostoru při otevřené závěrce světlem baterky či pobíhat s bleskem. Vznikají tak dost zajímavé a neokoukané fotografie, protože málokterý fotograf si uvědomí, že to vůbec jde takto dělat. Doporučuji vyzkoušet.

Po návratu domů

Krátký text věnovaný čištění techniky, ukládání a archivaci filmů či digitálních souborů.

Užitečné informace

Závěr knížky, seznam možného vybavení do brašny, doplňků a webových stránek věnujících se fotografické technice. Bohužel, u webových stránek se jedná o původní přehled, bez zohlednění české reality. Je to škoda, protože řada českých webových fotografických stránek je kvalitní a obsahuje spoustu informací pro začínající i pokročilé.

Co jsem vypustil? Uvnitř knihy jsou krátké texty, jakési životopisy, tří rozdílných autorů. Od jejich začátků, přes počáteční tápání, po docela zřejmou fotografickou tvorbu. Jsou to příběhy docela zajímavé, doporučuji je nepřeskakovat a přečíst si je, na druhou stranu doporučuji brát je poněkud s nadhledem. Přece jen, fotografů této kategorie s podobnými životními osudy se na Zemi nenachází přehnaně velké množství.

Zhodnocení

Tahle útlá knížka není vůbec špatným čtením, ovšem při splnění základní podmínky – věnujete jejímu čtení patřičný čas a budete nad ní přemýšlet. Pokud si ji koupíte až na cestu a začnete ji studovat někde na dovolené, bude pozdě. Její text je na můj vkus poměrně hutný, zahrnuje širokým popisem nebo krátkými zmínkami obrovskou oblast fotografické tematiky. Proto si nejsem zcela jistý, jestli bych ji doporučil úplnému začátečníkovi. V tomto případě bych jako první literaturu volil spíše knížku (rovněž od NG) „Škola fotografování – průvodce do kapsy“, kterou doporučuji komukoliv, kdo chce malý základní přehled všech běžných fotografických témat. A recenzovanou knížku bych pak doporučil jako její doplnění.

Konečné slovo má pokaždé čtenář, pokud své úvahy zkrátím, knížku v klidu doporučuji.

Napsat komentář