Ode dneška je fotografie mrtvá!

Francouzský malíř Paul Delaroche prý po vynálezu fotografie zvolal: „Ode dneška je malířství mrtvé!“. Dnes – o sto padesát let později – někteří teoretikové hovoří o smrti samotné fotografie.

Co je to fotografie
Přebal knihy Co je to fotografie?
(© Markéta Othová)

V průběhu loňského roku se na pultech vybraných knihkupectví objevila podnětná kniha s názvem Co je to fotografie? (nakladatelství Hermann a synové). Antologie Co je to fotografie? je souborem dvou desítek esejů, které se z různých úhlů dotýkají fotografie a jejího smyslu. Články z pera významných teoretiků fotografie jsou řazeny chronologicky: kniha začíná Malými dějinami fotografie od Waltera Benjamina, který se vrací až na samý úsvit fotografie, a končí Ektoplasmou Geoffreyho Batchena, jenž se zabývá změnami, které do vnímání fotografie přinesly digitální technologie.

I když pro běžného fotografa, který raději mačká spoušť svého fotoaparátu, než aby se nad svým počínáním hlouběji zamýšlel, budou eseje ve své většině těžko stravitelné, přece jen je možno mu doporučit přečtení alespoň několika z nich. Vedle již zmíněných Malých dějin fotografie je to především přehledné pojednání o minulých a současných názorech na fotografii od Siegfrieda Kracauera s prostým názvem Fotografie, krátký příspěvek s názvem Pochopení fotografického obrazu od Johna Bergera a stať s názvem Obrazy rozpadu: Fotografie v tradici malebného od Wolfganga Kempa, která se zabývá problematikou vnější líbivosti fotografií.

Velkým kladem antologie Co je to fotografie?, kterou uspořádal Karel Císař, jsou dvě věci. Zaprvé, příspěvky jsou vybrány a řazeny tak, aby postihly názory na fotografii v celých jejích dějinách. A zadruhé, antologie je dotažena až do současnosti, až za přelomový bod začátku nového tisíciletí. Stať Ektoplasma Geoffreyho Batchena, profesora dějin fotografie na The City University of New York, původně vyšla v roce 2001 v knize Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Batchen se v ní přímo dotkl řady otázek spojených přímo s digitální fotografií. Zkusme se zastavit u některých z nich.

Fotografie je mrtvá, ale daří se jí dobře

Na konci minulého století se svět v souvislosti s nástupem digitálních technologií začal proměňovat. Do pohybu se dostal i několik desetiletí zdánlivě poklidný svět fotografie. Dlouhá léta používané formáty a postupy se náhle začaly zdát být přežilé a nahraditelné, a tak není divu, že se do myšlení o fotografii začaly vkrádat temně skeptické myšlenky o „konci fotografie jako pravdivé zobrazovací formy“, o jejím „trvalém vyšinutí“ či dokonce „zániku“.

Kate Moss
Kate Moss s “vymazanými” bradavkami na obálce American Photo (ilustrativní manipulovaná fotografie)

I když řada těchto myšlenek může mít základ v neschopnosti či neochotě vnímat proměnu světa jako celku, přece jen mají racionální jádro – fakt, že pomocí počítačových programů lze snadno zhotovit „nepravé“ fotografie, které jsou jen stěží rozeznatelné od „pravých“. Ať chceme či nechceme, náhle se ocitáme na pokraji doby, kdy, jak poznamenává Batchen, již vůbec nebude možné rozeznat originál od jeho nápodoby.

Pokud však fotografie jako pravdivá zobrazovací forma skutečně odumírá, nijak se to neprojevilo v její komerční stránce. V této oblasti přinesla digitalizace do „stojatých vod“ fotografie naopak značné oživení. Nejde tedy o žádnou smrt v pravém slova smyslu, ale o změnu chápání fotografie pod vlivem změn, které se ve světě udály během jednoho dvou desetiletí a významně ovlivnily život každého z nás.

Fotografie jako data k zapůjčení

I když políčka filmů na celuloidových pásech zdaleka ještě scénu neopustila, stále více fotografií má podobu datových souborů, které plní pevné disky počítačů a jiných datových médií. Již v roce 1996 se v deníku New York Times objevila později citovaná věta: „Ukládání informací na film jakožto výrobní obor odumírá…“ Je tomu právě deset let.

V souvislosti s prudkým rozvojem digitální fotografie se změnila i pozice fotografů jako autorů těžko napodobitelných originálů. Dřívější fotograf své negativy pečlivě střežil a sám, podoben středověkému alchymistovi, z nich vytvářel pozitivy. Pokud byl ostražitý, měl o jejich osudu dobrý přehled. Digitální éra fotografa jako tvůrce přece jen odsunula stranou. S přesvědčením, že nemůže nic zkazit, může fotografovat vlastně každý. Nahrává tomu i fakt, že počítačově gramotný člověk dokáže i nepříliš zdařilou fotografii „vylepšit“ tak, aby zaujala pohled laického diváka.

Prostřednictvím snadných úprav digitálních fotografií se dostáváme k dalšímu paradoxu dnešního fotografování: zatímco širokým vrstvám fotografických amatérů přináší rozmach digitální fotografie zábavu i dobrý pocit z vlastní tvořivosti, v mnoha komerčních oblastech a zejména ve fotožurnalismu vede víc a víc k ne-fotografování. Pokud si projdeme fotografie v jakémkoli deníku nebo časopisu, nejspíš zjistíme, že podstatná část uveřejněných fotografií je zapůjčena z fotografické agentury. Jinými slovy, fotografie dostala podobu dat, která se dají za úplatu zapůjčit. Fotograf – tvůrce se dostal do pozadí, stal se víceméně jen bezejmenným článkem v soukolí.

Jen pro ilustraci uveďme, že v souvislosti s digitalizací obrazu Batchen zmiňuje i prozíravost Billa Gatese, který již v roce 1989 založil firmu, jejímž cílem bylo nakupovat a prodávat reprodukční práva na sbírku snímků, která zachytí „veškerou lidskou zkušenost z celých dějin“. Jeho Corbis Corporation měl před deseti lety „skromný“ katalog se 700 000 digitálními snímky. Kolik jich asi má dnes?

Fotografie pravé a falešné

Face
Portrét ženy na obálce časopisu Time vznikl digitálním splynutím 14 modelek (ilustrativní manipulovaná fotografie)

Geoffrey Batchen se ve svém eseji zabývá mimo jiné integritou digitálních fotografií. Východiskem jeho úvah je tvrzení: „Zatímco fotografie stále vznáší nárok na jistou objektivitu, digitální tvorba je nepokrytě fiktivní proces.“ V tom má jistě pravdu, protože s datovými soubory lze snáze manipulovat než s filmem – nejen upravovat a retušovat, ale vytvářet také fiktivní výjevy, které nelze rozeznat od tradičních fotografií. Tím se Batchen dostává k dalšímu paradoxu dnešního fotografování, totiž k tomu, že „digitální obrázky mají duchem blíže k uměleckým postupům než k pravdivosti dokumentu“.

Batchen ovšem není demagog: na jedné straně sice tvrdí, že vývoj digitálního zpracování připomíná „nekonečnou litanii podvodů a nepřiznaných manipulací“ a svá tvrzení dokládá konkrétními příklady, zároveň však přiznává, že manipulace s fotografií není jen záležitostí digitální éry.

Dějiny fotografie jsou vlastně plné manipulací – nakonec i v dějinách české fotografie najdeme snímky, z nichž na politickou objednávku někdo náhle zmizel. Bylo to možná pracnější, ale šlo to. V této souvislosti nás může napadnout: Nejsou vlastně všechny fotografie manipulované? Není každý fotograf vlastně manipulátor? Existuje pravdivá fotografie? Vy ji znáte?

10 komentářů u „Ode dneška je fotografie mrtvá!“

  1. prolhaná fotografie

    Zajímavé, že jsem prvním přispěvovatelem, být zde článek digi vs. film, člověk by nestíhal přečítat příspěvky. Obávám se že jest to znakem fotografické negramotnosti sic se považuji za člověka nevzdělaného v oblasti fotografie. Nevím kdo vymyslel termín “fotografie naturalistická” a vehementně zdůrazňovat nutnost “pravdivé fotografie”. Pokud existuje fotografie naturalistická (naturum=příroda) jako že fotografie je vždy antinaturalistická pak mi ji ukažte. Fotografie je stejně prolhaná jako malba, jako řezba a snaha o pravdivou fotografií je tou největší lží. Kdo se to snaží překonat nic nepochopil.

    Já ostatně taky ne.

    Odpovědět
    • prolhaná fotografie

      Podla mna manipulacia do fotografie neprisla iba jej digitalizaciou, uz osoba fotografa a hlavne vyber fotografovaneho objektu vnasa do fotografie silnu subjektivizaciu a snahu ovplynvnit divaka. Rovnako aj vyber fotografii pre prezentaciu vzdy cielene zdoraznuje len urcitu temu.

      Odpovědět
  2. Nejistota pravdy

    Po desetiletí či spíše po staletí byla matematika (a zejména aritmetika) považována díky své přesnosti a logice za vzor dokonalosti (a pravdivosti) pro všechny ostatní obory. Bylo možné dokázat, na základě jejího axiomatického systému, že jakékoliv tvrzení je pravdivé. Až do roku 1931. V tomto roce formuloval rakouský matematik a logik Kurt Gödel svoje věty o neúplnosti formální aritmetiky a představy o dokonalosti (a pravdivosti) matematiky dostaly vážné trhliny, které se nezacelily ani dnes, po 75 letech bouřlivých diskusí. Hlavním předmětem sporů je zejména otázka, zda Gödelovy věty platí i pro jiné obory. Možná platí i pro fotografii. Budou-li však spory o to trvat dalších 75 let, pak se zcela jistě nikdo z nás nedožije konečného verdiktu. A proto je rozhodně lepší fotografovat (pro potěšení své i spřízněných duší), než nad fotografií (mnohdy zbytečně) filosofovat.

    Odpovědět
    • nejistota pravdy

      Dovolím si zcela skromně poznamenat, že ve vědě nikdy žádný “konečný verdikt” stanoven není a ani stanoven být nemůže. Věda se totiž nezabývá pravdou (kterýžto pojem je v titulu příspěvku), ale teoriemi a důkazy. Nebo-li: “věda není o pravdě, ale o důkazech”. Jedinou výjimku lze shledat u theologie a filozofie – a i v jejich rámci to platí jen pro velmi malou část. Teorie platí jen do té doby, než je vyvrácena nebo nahrazena jinou teorií – a je už celkem málo podstatné, zda postupujeme metodou verifikace nebo falzifikace (Popper).
      Filozofovat o fotografii může být pro někoho stejně zábavné, jako samo fotografování nebo diskutování o technice.
      Můžeme klidně tvrdit, že fotografie odráží skutečnost, stejně tak lze prohlásit, že tuto skutečnost pokřivuje (např. už jen výběrem snímků). A pokud jde o “modifikace” (úpravy), tak ty tu byly prakticky od počátku: počínaje vyhlazováním vrásek fotografovaných osob až po retušování nepohodlných lidí z oficiálních fotografií (jak autor článku správně připomenul). S nástupem počítačového zpracování je to ale o mnoho jednodušší a zvládne to ledaskdo. Proto se retuše dost rozšířily a v současné době se jasněji jeví, že fotografie představuje víceméně plynulou škálu od maximální autencity až po výtvarné dílo, které jen částěčně využívá fotografické techniky.
      Každý i může po libosti vybrat odvětví, které mu nejlépe vyhovuje a pomíjet ostatní (případně na ně kydat hanu).

      Odpovědět
      • nejistota pravdy

        Nedomnívám se, že problém tkví v samotné modifikaci fotografií, ať už je prováděna jakoukoliv technikou. Problém vzniká v oblasti etické, když autor záměrně uvádí diváka v omyl (například když prezentuje modifikovanou fotografii jako autentický dokument).

        Odpovědět
    • nejistota pravdy

      Technicka poznamka, Gödelovy vety jsou velmi specificky zamerene na prirozena cisla a spojena s tim kolik jich je a kolik toho dokaze overit diskretne postupujici pocitac. Neplati ani pro neco tak zakladniho jako jsou cisla realna, ktera maji axiomaticky system, stejne jako Euklidovska geometrie. V jistem smyslu jsou tyto vety teoretickou hrickou, praktici pouzivaji odmocniny ze dvou.:-) Samozrejme zbouraly moznost postavit cast matematiky povazovanou za pomerne zakladni na spolecny axiomaticky system, ale neznamena to, ze matematika jako takova dostala trhliny, naopak. A nakonec, jejich vliv na neco tak konkretniho jako je fotografie nebo jine obory je skutecne jen velmi abstraktn, axiomaticke systemy a logicke dukazy jsou velmi nelidske, lide radi jen tak kecaji, jako ja.:-)

      Odpovědět
  3. Titulní strany

    Já např. chlácholím kolegyně v práci, které obdivují tváře na titulních stranách časopisů. “Ta žena takhle n e v y p a d á , to je z poloviny práce vizážisty, světlo a počítačové úpravy…”
    Poslední přirozený snímek, který jsem viděl, byl zrnitý jak hrom – herec František Peterka, tuším v Reflexu, před pár měsíci…

    Odpovědět

Napsat komentář