Prosba o pomoc nám tápajícím

Dlouho jsem váhal s tímto doznáním maje na paměti, že některé mé myšlenky mohou vést až k vyobcování z kolektivu fotografického. Přesto jsem se osmělil k sepsání těchto řádků doufaje, že čtenář oboru znalý snad bude ke mně shovívavý.

Často si všímám v rozpravách fotografických, na internetových fórech vedených, mnohými zdůrazňované poučky o tom, že

“…není zhola důležité, jakou techniku fotograf při snímání používá, nýbrž jen jakého výsledku dosáhl.”

Tato ušlechtilá slova nacházím napsána porůznu, nejčastěji však zhruba uprostřed disputací bouřlivých o tom, zda je správné fotit na vrstvu stříbrnou či křemík se světlem obcující, případně zda určitý formát nebo objektiv je k účelu jistému vhodný. Zhusta pak původce slov výše uvedených usiluje buď o usmíření stran příliš vášnivě debatujících, či naopak se jimi brání proti jistě zcela bludným názorům o tom, že některé přístroje fotografické jsou k jistým účelům méně vhodné či zcela nevhodné.

Ač mě přečtení uvedených slov vždy notně na duchu a odhodlání posílí, napadají mě při jejich opakování i některé otázky, na které odpovědi v diskuzích jsem doposud sobě marně hledal, neboť debata o tématech původně fotografických zvrhne se v ten moment nezřídka k příměrům CD k LP, tranzistorů k elektronkám či hodnocení různých typů chlupů na štětcích mistra malíře, aby pak skončila úderem páté hodiny odpolední, kdy rozvášnění pisatelé oněch příměrů a vzletných vět vypnou počítač jdouce z práce domů či za zábavou světskou a pomíjivou nic nedbajíce nejistoty vyvolané v nás tápajících.

I když odhlédnu od jistě nečestných pokusů vydávat za záměr (zhusta pak záměr umělecký) výsledek jakýkoliv, včetně skvrn od ustalovače nedbale vypraného nebo obrazu prachu na senzoru usazeného, stále ve mně určitá pochybnost přetrvává.

Musím se pochlubit, že již dávno vím, že pro určité snímky (rozuměj výsledky) opravdu existuje množství alternativ techniky, kterou lze je pořídit, aniž by onou změnou postupu viditelně poznamenány byly. Mohu například skoro jistě dosvědčit, ze fotky rozumného formátu zvětšené v laboratoriu z 35mm diapozitivu Provia 100F exponovaného v SLR Nikon F80 s objektivem Nikkor 50mm f/1,8 při cloně 2,8 jsou od fotek zvětšených na tentýž papír a v témž laboratoriu z 35mm diapozitivu Provia 100F exponovaného v SLR Canon 50E s objektivem 50mm f/1,4 při cloně 2,8 prakticky k nerozeznání. Snad nebudu nazván přílišným smělcem, když se svěřím s přesvědčením, že i SLR se senzorem křemíkovým o ploše značené APS-C s objektivem 35mm f/1,4 pro velkou část amatérské obce fotografické a pro mnoho námětů podobnou službu zastane.

Přesto (a musím se jistě mýlit neb nehodlám o pravdivosti výše uvedeného nikterak pochybovat) nevím například doposud, jak:

  • jde z aparátu Minox udělat výstavní zvětšenina krajinky na půl stěny plná polotónů a detailů (protože kdo by se na procházkách po krajině tahal s něčím těžším poučen oněmi okřídlenými slovy); nebo jak
  • pořídit nepozorované snímky žánrové s aparátem formátu většího až velkého, když zjistím, že jej mám náhodou na procházce při ruce; či jak
  • udělat zvětšeninu bez zrna z filmu vysoce citlivého, který je člověku líto vyndat z aparátu, neb jsou na něm ještě dvě políčka neexponována; a kterak
  • přesvědčit přátele, aby mi přispěli na nemalé náklady s platinotisky, na které jsem zhotovil momentky z pravidelného týdenního posezení v hospodě; a hlavně jak
  • stihnout dodání snímků objednaných novinami do závěrky tiskové zaznamenaje demonstraci mladých nezvedenců metodou daguerrotypickou, kterou nutno v rámci návratu ke kořenům považovat za jedinou opravdovou metodu fotografickou.

Řeknu vám, že tyto a mnohé další otázky zapeklité mě opravdu trápí, když si snažím vzít si k srdci myšlenku, že výsledku je lhostejno, čím jej bylo dosaženo. Musím právě zde, mezi svými, srdce své otevřít a přiznat, že se jen těžko bráním jistě bludné myšlence, že by snad technika mohla možný výsledek snímku do určité míry determinovat, a (snad bych to ani neměl říkat) že techniku bych měl volit pokud možno podle toho jakého výsledku je třeba dosáhnout.

Bohužel mě v myšlenkách těchto jistě nehezkých a moderního fotografa nehodných drží i některé vlastní zkušenosti, i když šlo jistojistě jen o mou vlastní nezkušenost a neschopnost ovládat techniku mi svěřenou. Nevěřili byste například, jak špatně se mi onehdy dokreslovaly chybějící rysy obličejové na snímcích kamarádů lyžařů po sjezdovce svištících pořízených jinak skvělým mobilním telefonem Sony Ericsson s užitím trojnásobného digitálním přiblížení, nebo jak obtížně se mi fotil makrosnímek broučka na můj středoformátový přístroj 6x6cm s nasazeným základním objektivem nemaje mezikroužků ni čoček předsádkových.

Aby pochyb mých nebylo málo, vím, že v oné nejistotě nedlím sám. Ano je třeba to přiznat a čistého vína si nalít – je nás víc takových. Prosím proto touto cestou ty z fotografů, kteří oněm otázkám již na kloub přišli a osvícení tak dosáhli, aby nás tápající svou radou a vysvětlením z bludu vyvedli a ke spáse duše naší fotografické napomohli tím, že řeknou, kterak naplnit poučku onu a k cílům kýženým se libovolnou technikou dobrat.

41 komentářů u „Prosba o pomoc nám tápajícím“

  1. Držme se podstaty

    Článek zajímavý a potenciálně velmi poučný. Leč základní omyl jeho tkví v podstatě oněch plamenných diskusí na Internetu (které zhusta končí okolo páté hodiny; přičemž korelace s pracovní dobou jest jistě čistě náhodná).
    Jen několika málo pobloudilým jedincům v nich totiž jde o sdílení znalostí a zkušeností s ostatními fotografy. Pravou podstatou je hračičkovské diskutérství, které je hrubší polovině lidstva inherentní; dále zvyšování vlastního sebevědomí, nenápadné holedbání se vlastní technikou za xxx tisíc a podobně. Fotografie jsou (obávám se) zpravidla až na některém z posledních míst.
    Za těchto okolostojíčností je datum pro publikování tohoto článku voleno velmi příhodně.

    Odpovědět
  2. Poradna

    Teda takhle nedobře pochopit smysl zmíněné věty, že se nestydíš.

    “…není zhola důležité, jakou techniku fotograf při snímání používá, nýbrž jen jakého výsledku dosáhl.”

    To přece neznamená, že libovolnou technikou dosáhneš stejného výsledku. Jde o to, že je-li výsledek uspokojivý, pak není důležité, jakou technikou byl dosažen.

    Minox na dvoumetrové zvětšenině stěží dosáhne stejného množství detailů, jako velkoformát – a přesto může být snímek působivý. Stejně tak velkoformátem můžu udělat špičkovou dvoumetrovou zvětšeninu, která ovšem pozorovateli přinese jen to poznání, že velkoformátem udělat fotografii lze.

    Mám-li být důsledný a rozebrat zmíněné problémy, pak:

    – Fotograf schovaný pod jeptiškou přece pořizuje své snímky nepozorovaně téměř vždy, neb ho pod ní není téměř vidět…

    – Bezzrnnou zvětšeninu z vysoce citlivého filmu udělat lze, ovšem pouze za některých podmínek, viz slavný ZB-ho akt na černém pozadí. Afroameričani v tunelu by rovněž byli vhodným motivem.

    – Jak přesvědčit přátele… Celkem jednoduchá volba. Vznikla-li ti jejich jednáním škoda (jakože ano, nechali se fotografovat), pak uplatnit její náhradu právní cestou. Otázkou je, zda budou i nadále tvými přáteli.

    – Co se stihnutí uzávěrky týká, není nic jednoduššího, než vybrat sobě periodikum s dostatečně dlouhou periodicitou. V tomto případě lze doporučit měsíčník, pro masochističtější povahy týdeník. Lze to vysvětlit i tak, že deník nepostihuje cílovou skupinu čtenářů, která by byla schopna takto vzniklé fotografie náležitě ocenit.

    – No a konečně: Co se týká lyžařů, snímaných mobilním telefonem Sony Ericsson – proč měnit realitu a cosi dokreslovat? Naopak – nazvětšovat na 60x90cm a do galerie s tím – záměr umělcův je mnohdy vnímáním obyčejného smrtelníka neuchopitelný. Jediným problémem je pro tento projekt získání vhodného kurátora. Galerie jesou dnes podobných uměleckých fotografií plné, dochází tedy k vystihnutí požadavků doby…

    Máš ještě nějaké nezpodpovězené otázky? Pokud tvé srdce trápí ještě jiné pochybnosti a tvá duše se zmítá v neklidu, s důvěrou se na mne obrať, kdykoli ti pomohu.

    S úctou Tvá teta Sally. Tedy Bitovod.

    Odpovědět
  3. velice poetické

    Článek psal nějaký poeta, zdá se. A to poeta s představou o fotografii…
    Radši si nebudu dělat nic z toho, že byl tento článek publikovaný 1.4.

    Odpovědět
  4. Ale vážně

    Přátelé, zkusím zareagovat trochu vážněji. Skutečně také začasto slýchám (vídám) názor, že technika v podstatě není důležitá, pro zhotovení působivého snímku.
    Viděl jsem kdysi dokument o fotografech Playboye. Odhlédněmež od žánru jako takového. Oni tvrdili, že dobrá fotografie se zkrátka pozná a klidně ji prý můžeme dělat nějakým kompaktem, či co. Třímali během rozhovoru v rukou špičkové fotoaparáty a všude kolem se válely drahé objektivy, na něž se zpálený amatér jen těžko zmůže.
    Smál jsem se tomu, nicméně učinil jsem zkušenost podobnou: učil jsem se hrát na kytaru. Zpočátku jsem byl vybíravý a nectnosti samozřejmě shazoval na dotyčný nástroj. Nyní neskromně řeknu, že hru zvládám na řekněme solidní úrovni a najednou mi kamarádi říkají (když vezmu jejich pádlo za tři stovky) “teda ty zahraješ na všechno”. Přesto jsem si koupil kytaru dobrou a drahou. A když někdo chce odbýt své děcko v první třídě tím, že ho nechá chodit do kytary a snaží se na nástroji ušetřit (co když děcko s kytarou za pár měsíců flákne-doslova či přeneseně-?), nedoporučuji to. Akorát ho to tak odradí.
    Tak nevím … co myslíte …?

    Odpovědět
  5. nechápu

    tak nějak nechápu co tím chtěl autor říci. Stěžuje si, že nemá doboru techniku, nebo nezvládá technicky nebo “neumí” fotit???

    Odpovědět
  6. Pekne

    Tak to jsem se po dlouhe dobe dobre pobavil. A jeste vice nad plamenou diskuzi, co chtel autor vlastne rici … .

    Cement lze na chatu dopravit take ve Ferrari F430, nicmene jsou jina auta, ktere to dokazi lepe a s mensim vzrusenim.

    Odpovědět
    • pekne a rychle

      já jsem spíše pro dopravu menšího množství cementu ( max. 1 pytel) ale zato v tom Ferrari právě pro to vzrůšo.

      Odpovědět
  7. úUvaha

    Takové vzrušení bych zažít nechtěl.

    Ale k věci – autor básní o nějakých Canonech EOSech a kdesi cosi. Jde o to kde vidí dobrou a kde špatnou techniku, kde je nula a kde druhý konec stupnice. Mám Canon Powershot S1 IS. Není to moc drahý přístroj, fotí se mi s ním dobře (můj první), myslím, že je to dobrý kompromis.
    I s mnohem levnějším fotoaparátem mohu vyfotit neco hezkého, s hezkou kompozicí pokud se mi to hezky zaostří a prokreslí. Ale ta technika mi to usnadní a potažmo můj zamér podpoří a podtrhne. Nebo taky ne.
    Toď vše.

    Odpovědět
    • úuvaha

      No právě – pokud se MI TO HEZKY ZAOSTŘÍ A PROKRESLÍ – pokud budu chtít výsledek, budu to chtít zaostřit a technika mi to musí umožnit. Autorovi článku šlo jednoznačně o to, že na prvním místě je záměr – představa. A teprve podle toho beru techniku, která mi umožní představu naplnit…

      Odpovědět
  8. Doplněk

    Úvahy zajímavé, za vlasy však mírně přitažené. A mimochodem, makrofotografie středoformátovým přístrojem se základním objektivem (nemaje mezikroužků ni čoček předsádkových) lze pořídit jednoduše tak, že se objektiv otočí a podrží před přístrojem…

    Odpovědět
  9. Rádoby vtipný článek

    Když vidím malý rozmazaný obrázek, který se mi líbí, tak je mi úplně jedno, jakou cestou toho autor dosáhl. Pro mě za mě ať třeba zmenšuje velkoformátový planfilm.
    Stejně tak mě nezajímá čím autor vyfotil dvoumetrovou zvětšeninu plnou ddetailů. Jistě si na to vzal něco, čím to udělat šlo.
    Na technice totiž nezáleží, důležitý je VÝSLEDEK. Což je tak obtížné pochopit, že kvůli tomu vznikají internetové diskusní servery. A rádobyvtipné články.

    Odpovědět
    • rádoby vtipný článek

      Pozor však na matení pojmů – cestu nelze volně zaměňovat za prostředky a naopak, o koncích v tuto chvíli nemluvě. Pro pochopení výsledku je třeba chápat tvůrčí proces, jinak si na zeď věšíte výsledek, který svévolně transmutuje do sádrového trpaslíka v okamžiku, kdy se ho vaše vědomí dotkne. A naopak.

      Odpovědět
    • rádoby vtipný článek

      “radoby vtipný článek” Cimerman by mel radost. Chtel bych videt vyraz autora tohoto odusevneleho prispevku. kdyby mu cestovka oznamila ze na cestu k mori ho neodveze autobusem ci letecky, ale ze mu pujci kolo. Protoze preci nezalezi cim more dosahne…

      Odpovědět
      • rádoby vtipný článek

        Poněkud nesmyslný příměr. Ale dobře, cestovka vám zajistí pobyt u moře a vy se tam dostaňte, jak chcete. Třeba pěšky. To jen na vás. Že je to jednodušší autem? Tak jeďte autem! Baví vás jezdit na kole? Jeďte na kole. Jedete za kšeftem? Leťte letadlem.

        Odpovědět
  10. technika

    Ano, dobrou fotku uděláte i kompaktem s plastovou čočkou, ale tak do velikosti 15×10 cm. Na dvoustranu do Playboye ale zkrátka potřebujete středoformát s kvalitním sklem. Forma musí jít vždy s obsahem.
    Pro fotky na internetu s velikostí max. 600 px je opravdu jedno, jakou techniku použijete, ale o tom pro mě fotografování není.

    Odpovědět
  11. Na veverku s bazukou

    Mam nesmelou utkvelou predstavu, ze dobry fotograf vi s cim, co a jak. Stejne jako lovec si nevezme na medveda vzduchovku ani z frajeriny, protoze by mu to medved urcite vysvetlil…tudis prirodni vyber…a stejny medved je zivocich zvany “obrazoví editor” pokud mu prinesu podmerecnou fotku pramalo ho zajima ze jsem se vyprsil a uzil sice povestmi opredený ale naprosto nevhodny typ pristroje. Tudis fotite-li jsi do suplicku a pro potechu tela i ducha…fotte treba motykou. Ale zene-li Vas diví obrazový editor ci predstava dokonaleho a pouzitelneho vysledku volte a volte spravne.
    PS: Gratuluji autorovi ke svezimu clanku na nez se jako na mucholapku chitli ti pravi o ktere nikdo vlastne ani nestojí:-)

    Odpovědět
  12. Bravo!

    Při čtení článku jsem se smál jako blázen a děkuji tímto Henrymu za velice příjemný závěr dne (čteno ve 21:00 na domácím PC :o)
    P.S. zhusta nejlepší jsou chybějící rysy obličejové

    Odpovědět
    • ..man ses

      Ako, som nemilo prekvapeny. paladix ide kvalitou DOLE.
      LONDYN cisty cestopis. Pozrite sa ako vyzera v londyne tower bridge a cely clanok je zamerany na historiu londyna a s fotenim to ma spolocneho asi tolko ze ano urobime zopar vycvakov z ulic bez nejakej invencie, proste dovolenka na fotoserveri.
      Rakuska krajina – absolut to iste. S fotenim to nema nic spolocne. Zopar nudnych konvencnych krajiniek a veternych elektrarni.
      Pred tym ten clanok o abstrakcii – uplne pomylene pojmy. Ten clanok ani netusi co je to abstrakcia, tocenie fotakom teda abstrakcia urcite nie je.
      Dalej su tu nezmyselne clanky analog vs digi urcene pre chlapcov ktori pre techniku nevidia fotku a radsej budu skumat lupou nezmyselne zvacseniny s nulovym obsahom ako by mali skumat samotny obsah.
      No som sa nejak rozpisal ale chcem sa dostat k pointe.
      Tento clanok ma zase raz vytocil.

      Henry – zase sklzol k trapnej debate o technike. Uz je tu toho vela !!!. Naco pisat dalsi nezmysel o foteni na platinotisky alebo makra na stredny format ?

      Henry zacal pekne – “…není zhola důležité, jakou techniku fotograf při snímání používá, nýbrž jen jakého výsledku dosáhl.”
      Toho by sa mal drzat !!!

      ja dodam jeden krasny citat doplnujuci henryho povodny:
      Učit se fotografovat neznamená rozvíjet speciální manuální dovednost, ale téměř výhradně rozvíjet potenciál intelektuální. prof. smok.

      HLAVU pani hlavu trosku do toho fotenia !!!
      a, dobre si PREMYSLIM co chcem fotit (tematika, co viem o danej teme, preco to chcem fotit ja, ake mam predstavy o teme …)!
      b, mozem si pozriet ako dana tema uz bola nafotena a ci vobec chcem ist touto cestou
      c, zase ROZMYSLAM o teme ako by som to chcel nafotit JA. najlepsie tak aby to bolo jedinecne. (to je narazka na tie cestopisy tu)
      d, ked uz viem ako, mozem si vybrat techniku ktorou dosiahnem moju predstavu (35mm film, stredny format, cip, rozlicne fotaky smejdy alebo drahe exkluzivne, a netreba zabudnut ujasnit si ohniskovu vzdialenost(ti) na aku budem temu fotit.)
      e, fotim
      f, SELEKTUJEM a PREMYSLAM ako nafotene veci spojit a prezentovat.
      g, prezentujem SVOJ pohlad na danu temu.

      toho premyslania je tam vela, ale podla mna o tom je fotka.

      Cize technika je iba prostriedok na dosiahnutie mojich predstav, MYSLIENKY A HLAVA su najdolezitejsie.
      Ak by si toto Henry ujasnil asi by nepisal takyto nezmysel hoc aj do kategorie pro chvile oddechu. Henry nahodou bola by to paradna seria tych kamosov z krcmy na platinotisky porozmyslaj a zrealizuj.

      PS: Este ze to tu zachranuje clanok Ode dneška je fotografie mrtvá!
      PS2: Drzim paladixu palce aby sa z tohto stavu dostal co najskor.

      Odpovědět
      • ..man ses

        Moje řeč, maj recht, pane! Nejvyšší čas, abychom těm matlákům ukázali, jak má správnej článek na fotoservru a fotky k němu vypadat! Apríl neapríl, praštím se vším a jdu psát!

        Odpovědět
      • ..man ses

        Jedna xenofobni odpoved kamsi k Preškurku… rozum do hrsti a smysl pro humor… Ty Dodo? ( to k tobe mimochodem sedi) nenapsal ciste nahodou Henry to same co ty? Ja bych rek ze vlastne jo. Mozna zkus priste jinej cesko-slovenskej prekladac a nebo mozna bude stacit ten rozum a humor…

        Odpovědět
        • ..man ses

          nemal som z toho clanku takyto feeling, ak to myslel henry podobne ako ja tak v tom pripade je to v poriadku ale … ako pisem, nemam z toho clanku dobry pocit

          PS: ledoborec, nabuduce sa mozes aj predstavit celym menom

          Odpovědět
          • ..man ses

            Bravo, Ledo, to bylo přesné a stručné, a už dlouho jsem se tak nenasmál. A nemohu přestat a už mě od smíchu bolí celej člověk. Díky moc 🙂

            I Henrymu samozřejmě d2kuji za odlehčující článek, i diskutujícím, kteří pochopili a nepohoršili se – takových článků a diskusních příspěvků je občas třeba k odlehčení těch našich světoborných debat – přece se nesmíme pořád brát tak vážně. Vždyť nejde o život, ale o dobrovolně zvolené hobby, které by nám mělo přinášet radost, oddych a pohodu.

      • ..man ses

        Dodo, s formou tvojho prispevku mam sice trochu problem (dalo sa to povedat aj kludnejsie, slusnejsie, kultivovanejsie), ale jeho obsah podpisujem na 110 %. Aj co sa tyka nizkej kvality niektorych tunajsich (najma cestopisnych) clankov, aj co sa tyka vseobecneho dorazu na techniku na ukor obsahu (sam som tu nie tak davno podobny problem naznacoval), ale najma co sa tyka fotenia HLAVOU, nie fotoaparatom. Su to sice stare a mnohokrat opakovane poucky, ale realita a miliony fotiek na roznych fotoserveroch nas znovu a znovu presviedcaju, ze zdoraznovania tychto zakladnych principov fotografie nie je nikdy dost.

        Odpovědět
  13. Pěkné počtení

    Ať už byl článek myšlen jakkoli, bylo osvěžením si text psaný takovým jazykem přečíst, zvláště po internetových diskusích prznících někdy češtinu hrozným způsobem.

    Odpovědět
  14. asi tak

    Věta zmíněná v článku je především určena nám začátečníkům. Pokud člověk začne pročítat články o focení, rychle nabyde dojmu, že pokud nemá techniku za x desítek tisíc, nemá šanci udělat dobrou fotku. Tento dojem má daná věta vyvrátit. Autor vzal větu doslovně a s humorem. Datum uveřejnění mluví samo za sebe :o)

    Odpovědět
  15. Super

    Moc se mi to libilo, jak vkusne aprilovy obsah, ktery ale ve sve podstate nepopira realitu, tak ftipne zvolena forma.

    A kdyz si k tomu prostu velmi trefne odpovedi Bitovodovi na Henryho otazky, myslim, ze se april na Paladixu skutecne podaril a skutecne z nej mam lepsi pocit, nez z nekolika poslednich uverejnenych cestopisu s dovolenkovymi fotkami.

    Diky
    Martin

    Odpovědět
  16. Pravil bych s mistrem Antonínem Důrou:

    “Hezkých holek a fotografů s humorem je šlakovitě málo, avšak jsou !!!”

    Ru Gon 🙂

    Odpovědět
  17. ale to vše se dá dát dál …

    Co blbnete, tedy pouze někteří, vždyť je to opravdu krásně napsané – krásné čtení – po duši to pohladí a hladí a hladí ….
    A vy, co vám to nevyhovuje, obraťte se na diskuzní fóra třeba u “vyvolených”, tam se určitě zrealizujete dosytosti!!!

    Zkusím přispět do “mlýna” a pokládám dotaz:
    1. Co je to – dnešními měřítky chápáno – vlastně fotografie
    – je to vše co je na fotopapíru, příp. na obyč papíru z nějaké tiskárny nebo snad i “uzlíček dat” zobrazený na monitoru?
    – je to i např. nadržovaná ČB fotografie z mé komory?
    – je to i totální fotomontáž z mého PC?
    -je to snad i výjezd dat s virtuální realitou vytvořený v 3D programu na fotopapír?
    …..

    No a další otázka by mohla být – kdo je to dnes vlastně fotograf?
    je to ten co …. nebo …. a nebo …… nebo snad ……..?

    Těším se a laskavě žádám o krásné poetické úvahy, a ještě – znovu laskavě prosím – zde nejsou Vyvolení.

    Vojta

    Odpovědět
  18. nezklamali

    reakce nezklamaly – díky všem přispěvatelům. Sice mě zaráží že se nezapojilo více mě známých jmen a nicků, ale s těmi si to vyřídím později 😉 – Jinak souhlasím s dodosimkem nebo jak se ten chalan jmenuje – od té doby co přispívám občasně na Paladix se průměrná kvalita článků opravdu rapidně snižuje – vlastně je to můj tajný cíl – přibližuji tak fotografii masám a beru pak provize od poskytovatelů jejich připojení. Za zvlášť dlouhé a hodně agresivní příspěvky mám 10% bonus.

    Odpovědět
    • nezklamali

      Ježíši, ty jsi vůl! 🙂 🙂 -) 🙂 -) 🙂 -) 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 -) 🙂 🙂 🙂 -) 🙂 🙂 🙂 🙂
      Krásnej ale. A ten závěr z 15:49 ten šperk ještě znovu pozlatil. Tom.

      Odpovědět
    • nezklamali

      Henry Henry… ty seš ale Jantar. A proč se neozvalo více nicků? já jsem totiž přeplatil ty poskytovatele a oni je odstřihli 🙂

      Odpovědět
  19. Magori…

    Je síce už vysokého apríla, ale pobavil som sa. Plačem, keď sa mám prelúskať cez archaickú češtinu, ale tento archaizovaný text mi pohladil brucho a ostatné mentálne orgány.

    Odpovědět
  20. taky příliš nechápu…

    … co tím chtěl pan Henry říci. Příště doporučuji odpustit si nepřirozené slovní machinace, a zkusit psát tak jak nás to učily soudružky na základní škole. Dar básnického jazyka mají pouze nemnozí… autor článku mezi ně ale nepatří… tak.-)

    Odpovědět
  21. Taková tečka – pro Michaly a další

    Drahý Michale a podobní kverulanti, využiji této příležitosti, kdy už měsíc a kus po uveřejnění nejspíš nikdo další nebude přispívat a udělám takovou stručnou tečku k Vašil příspěvkům a zaokrouhlím zároveň počet příspěvků na hezkých 40.

    Pokud jde o připomínky ke stylu psaní – jak už název “základní školy” napovídá Michale, naučí tě pouze základy. Mě například na základní škole (bohužel však ani na žádné z dalších škol) nikdo neřekl o přechodnících, ani o jiných zajímavých obratech, které český jazyk nabízí jako normální vyjadřovací prostředky a proto se je dobrovolně a rád učím postupně užívat sám. Text není rozhodně snahou o básnický jazyk, a to že jsem použil několik gramatických prostředků, které většina lidí denně nepoužívá, z něj nic takového nedělá a dělat němělo. Smyslem jejich užití bylo lehké trknutí těch méně důvtipných, pokud jde o vyznění a tón textu. Pokud tě tyto prostředky nějak zněklidňují, doporučuji se je naučit alespoň pasivně ovládat – patří pokud vím stále k řádné spisovné češtině, i když tě je soudružky na základní škole patrně také nenaučily.

    Pokud jde o obsah, tak těm několika, co tuto relativně jednoduchou narážku textu nepochopili ani po přečtení příspěvků (ať již mají na věc jakýkoliv názor) doporučuji nad tím již nebádat, neřešit to a hlavně nepřepínat – mohli by dojít ke znepokojivým závěrům 😉

    Většině ostatních, které se mírně ironický text líbil a pochopila jeho účel i v kontextu načasování ještě jednou děkuji za komentáře a přečtení.

    Váš Henry

    Odpovědět
  22. Tak si to ujasněte

    Podle vyznění int. debat nemá cenu pořizovat mašinu pod 50.000,- kdo ji nemá je šmíra a pokud se takové šmíře povede udělat náhodou pěknou a kvalitní fotku je to jen ze stovky výcvaků. – toť běžný výcuc z všelijakých debat.

    Je zajímavé, že když sem dělal na úplně primitivní hračku, považte ani IS to nemělo. Pouhou náhodou se mé jméno objevilo asi v 11 katalozích PSA, dneska mám mašinu za těch pade, přečsvědčený mými dosavadními úspěchy sem ji koupil a su v loji.
    Ano, dělám tak nějak poloprofi /ŽL/ a nemožu prásknout opravdu něco kloudnýho už aspoň od té doby co sem ji koupil.
    Věřte v té technice to opravdu není. Aspoň po týdle mý zkušenosti to zodpovědně prohlašuju.
    Tahám dvakrát /s gripem třikrát/ větší a těžší krám a nějak sem asi stratil oko. Jo ty dokumenty z různých akcí sou cvaklý tehdy kdy sem zmáčk spoušť, sou díky sklu za dvacet plastičtější, ostřejší, ale nějak to není ono. Nějak tomu chybí ´´duša´´

    F.Zemek

    Odpovědět

Napsat komentář