"Desatero" používání kompaktního fotoaparátu pro mou ženu a nejen pro ni

Trošku oddychové volné téma aneb i kompaktem se dělají fotografie. Nakonec to dokázal i Pan Fotograf Plicka, když jako starý pán fotografoval Japonsko olympusím kompaktem.

kompakt

Tento text jsem původně psal pro svoji ženu ve chvíli, kdy si pořídila slušný kompaktní fotoaparát (Olympus 80 WIDE s objektivem 28 – 80 mm) a přála si, abych pro ni sepsal pár základních rad na téma fotografování. Nešlo ani tak o vytváření dokonalých fotografií, jako spíše o omezení zcela obecných a jednoduše odstranitelných základních chyb. Původně jsem se snažil dodržet oněch v nadpisu zmíněných deset bodů, pak se však rady rozrostly, ale název už zůstal. A vzhledem k tomu, že nejen moje žena má kompaktní fotoaparát, rozhodl jsem se původní text v nepatrně rozšířené verzi zveřejnit. Vyjímečně si dovolím čtenáři tykat a také předpokládat, že je ženského pohlaví (příslušníci mužské poloviny lidstva nechť prominou), neboť tak byl původní text napsán a nerad bych ho předělával na regulérní vážný článek.

Nečekejte vyčerpávající informace, tady je nenajdete. Účel byl jednotlivé body omezit na opravdu základní obecné chyby fotografických laiků a nepatrně je rozšířit o pár funkcí, které kompaktní fotoaparáty zcela běžně nabízejí.

Pro osvětlení některých rad jsem doplnil ještě další osobní poznámky psané kurzívou.

K praktickému používání kompaktu

kompakt
  • Přečti si manuál, možná je to hloupé, ale praktické. Nauč se znát funkci těch pár čudlíků (případně jejich kombinací), co na foťáčku máš, a pak se teprve ptej. Ulehčí to život nám oběma.

  • Drž foťáček tak, aby sis nezasahovala prstama do objektivu, do blesku ani do čidel měření a ostření. Při zapínání a vypínání neopírej prsty o objektiv.

  • Snaž se ho držet pevně. Nejde ani tak o sílu, jako o stabilitu.

  • Je to jiný foťák než moje zrcadlovka. V podvečer, v šeru, mlze apod., kdy automatika nastavuje dlouhé časy, moc nevyfotíš. Pokud už chceš fotit, opři se o strom, značku, sloup nebo použij malý stativek, jinak bude fotka rozmazaná.

  • Stiskávej spoušť pomalu, jinak si některé snímky rozmažeš. Cvaknutí závěrky by tě mělo překvapit (ne ve smyslu úleku, ale ve smyslu stabilního držení celou dobu, aby se nerozmazal snímek), pak ještě chvíli vydrž, než s foťákem začneš hýbat.

  • Nauč se překomponovávat, pokud je hlavní motiv mimo střed záběru, například když fotíš člověka v popředí s krajinou či stavbou v pozadí. Prostě s tím pro tebe důležitým ve středu snímku namáčkni spoušť do poloviny (rozsvítí se přitom kontrolka zaostření – tohle umí prakticky všechny kompakty s autofokusem), pak ji podrž stisknutou a změň kompozici jak chceš. No a potom stiskni spoušť úplně. Tahle maličkost je k nezaplacení, navíc zajistí správné změření expozice toho podstatného.

  • Pokud to jde, stůj tak, aby ti slunce nesvítilo přímo na objektiv nebo dovnitř objektivu. Většinou někde najdeš kousek stínu, kam schováš hlavu a s ní i foťák. Kšiltovka může udělat podobnou službu.

  • Kupuj si citlivější filmy, fotografie nebudou rozmazané (rozklepané) a blesk bude mít delší dosah. Rozumná citlivost je 400 ASA, na letní prosluněnou dovolenou u moře stačí i 200 ASA.

  • Nauč se s sebou nosit malý stativek pro kompakty, moc váhy nepřidá a někdy to bez něj ani nepůjde.

Poznámka: Snad jen krátce k citlivosti filmu. Řada kompaktních fotoaparátů má při dlouhém ohnisku objektivu (maximální přiblížení scény) clonu s hodnotou 8 a vyšší, 11 nebo 16 není nic výjimečného. Pak si můžete koupit jemnozrnný film s citlivostí 100, ovšem dlouhý expoziční čas a plně otevřená clona objektivu zajistí spíše horší fotografii, navíc roztřesenou chvěním rukou. Zde jsou ideální filmy s citlivostí 400 ASA, které sice mají větší zrno, ovšem poskytnou kratší časy a následně ostřejší fotografii. Na rodinné fotografii do alba to zrno nepoznáte. U nás doma visí pár fotografií z kompaktu o rozměru 30 x 20 cm na zdi a jsou velmi dobré (snímky fotografované za slunečného dne z ruky a noční snímky z malého stativu).

Blesk

kompakt
  • Nauč se využívat jeho režimy – noční scénu při fotografování ve tmě nebo tmavých místnostech (pokud možno ze stativu – aby se vykreslilo tmavé pozadí, bude čas dlouhý), fill-in při přisvětlování tmavých stínů nebo v protisvětle, redukci červených očí při fotografování osob v tmavším prostředí nebo v noci.

  • Redukce červených očí má smysl jen v místnosti nebo v noci. Počítej s tím, že na tebe upozorní a dá lidem čas reagovat (odejdou, otočí se, zavřou oči, změní výraz, …). Chceš-li momentku, nepoužívej ji. Pokud ti na tom záleží, připrav je na to. Když se lidé dívají spíš do strany, než na tebe, není potřeba ji použít.

  • Na široké ohnisko můžeš fotit s bleskem zhruba do 9 metrů, na dlouhé do cca 4 metrů.

  • Blesk se hodí i ve dne, při focení v protisvětle. Nauč se používat vynucený blesk – fill in. Přiblesknutím člověka ve stínu, před oknem, v podloubí, atd. nic nezkazíš. Ve dne nepotřebuješ redukci červených očí.

  • Přibleskávání krajiny, staveb, atd. nemá smysl ani večer, ani v protisvětle.

  • Noční scéna s lidmi vyžaduje režim blesku pro noční scény a pokud možno tak současně i redukci červených očí. No a foťák na stativu.

Poznámka: Dnes má většina kompaktů dostatečně kvalitní blesk pro fotografie v interiéru a tak na nich opravdu není co zkazit. Pokud se naučíte využívat program noční scény a používat stativek, budete překvapeni úrovní nočních snímků třeba měst apod. Rovněž není od věci dát například fotoaparát na stativu k ohni a občas udělat snímek samospouští. Zkuste a uvidíte.

Samospoušť

  • Docela šikovná maličkost. Můžeš tak vyfotografovat sama sebe, nás nebo celou skupinu. Taky umožňuje udělat kvalitnější noční fotografie ze stativu. Stiskneš-li spoušť přímo, fotoaparát si rozklepeš a snímek rozmažeš.

  • Nauč se sebou nosit malý stativek pro kompakty, moc váhy nepřidá a někdy to bez něj ani nepůjde.

  • Samospoušť se dá použít dvojím způsobem. Buď nastavíš tu na foťáku a budeš sprintovat před něj zaujmout tu správnou polohu (máš na to asi deset vteřin a občas to nestihneš, ale aspoň se nad tou fotkou pak zasmějeme …), nebo si v klidu stoupneš/lehneš tam, kam chceš, a použiješ dálkovou infraspoušť. Pokud ji ovšem máš u sebe.

  • Jiný způsob je někam postavit foťáček na stativu a během akce (hospoda, oheň, …) občas stisknout infraspoušť. Nikoho to neruší a občas se dojde k dobrým momentkám.

Námět jako takový

kompakt
  • Nejlepší hodnocení všeobecně mají nejjednodušší fotografie, nesnaž se tam tedy dostat všechno, ale jen to podstatné. Lepší než mraveneček před obrovskou skálou nebo stavbou je blízký portrét s onou skálou/stavbou v pozadí.

  • Středová kompozice (to důležité je ve středu snímku) je obvykle nejhorší variantou, ať fotografuješ člověka, stavbu, strom nebo pohled do krajiny.

  • Pamatuj – pokud fotíš člověka, nech více místa před ním, ve směru jeho pohledu a nedávej ho doprostřed snímku. Někdy je hezčí částečný snímek (bysta + ruce co něco dělají), než celkový, který říká něco jen tobě. Na portréty používej pokud možno raději delší ohniska – lidé nebudou vypadat jako na karikaturách (velký nos, atd.).

  • Kácející se svislice rovnej podle toho, co je nápadné. Takže třeba stromy v lese, hrany domů, řady oken, sloupy, atd. Pokud to nejde, nech svisle nějaký objekt uprostřed snímku a zbytek nech kácet. Když fotíš směrem dolů nebo nahoru, je kácení největší. Je lepší mít křivý strom, než horizont. U moře to platí dvojnásob.

  • U krajiny nedávej horizont do středu. Buď nech více mraků (když jsou zajímavé), nebo více krajiny v popředí. Je možné i dělení forky na třetiny – něco zajímavého v popředí, krajina a obloha. Objekt v popředí dodá fotce prostorovou hloubku.

Výsledná fotografie

  • Za slunečného dne, při modré obloze nebo obloze maličko poseté mraky, budeš mít perfektní fotky, záleží jen jak pevně držíš foťák a jaký zvolíš námět. Vysoké polední slunce může být ale příliš silné a tvrdé, hezčí světlo je dopoledne a odpoledne, když je slunce níž.

  • Problémy nebudeš mít rovněž v místnosti, blesk je víc než dobrý.

  • Smiř se s tím, že venku při šedivé a hlavně hodně světlé obloze vyjde obloha na fotografiích všude bílá. Řešením je ji ze snímků úplně vyřadit – soustřeď se při focení za takového počasí na zajímavé detaily. Pokud fotíš stavbu nebo něco v krajině a kolem je bílá obloha, namáčkni to podstatné bez oblohy (skloň foťáček aby obloha akorát nebyla v hledáčku vidět a stiskni apoušť do poloviny) a pak teprve srovnej a foť. Obloha bude stejně bílá, ale to důležité bude perfektní.

  • Foť i dokumentární fotky do alba a kašli na umělecký dojem, chceme je v něm a máme je rádi. Navíc se bez nich žádné album neobejde.

  • Když už se chceš nad fotografií zamyslet a vytvořit něco pěkného, pomůže úvaha před zmáčknutím spouště, jestli taková fotka něco řekne také někomu jinému než jen tobě.

A osobní závěr:

Nehodnoť se podle fotek z mojí zrcadlovky, mně je to pak líto. Hodně udělá objektiv, filtr, ostrost bude vždy vyšší a diák barevně lepší. Smiř se s tím. Foť pro svou a naši radost, kašli na to, jestli mám lepší mraky. Jak říká klasik, i s malým kašpárkem lze zahrát velké divadlo.

A na závěr jen mohu doplnit, že i s tím nejobyčejnějším kompaktem se dá udělat dobrá fotka. A aby nezůstalo u slov, tady máte dvě povedené fotografie – u nás doma se dočkaly formátu 30 x 20 cm a pěkného zarámování.

kompakt kompakt

11 komentářů u „"Desatero" používání kompaktního fotoaparátu pro mou ženu a nejen pro ni“

  1. Řídí se tím???

    Také jsem své manželce něco podobného chtěl pořídit, ale po té co mě “zpražila”, že nefotí žádný umění, jsem od toho rychle upustil. 🙂

    Odpovědět
    • RE: Řídí se tím???

      Kupodivu ano.

      Nevýhodou je, že mi do toho “kecá”, jak by to šlo vyfotit líp z mé strany. Ale to už je život …

      Jan Hlinák

      Odpovědět
  2. Malé velké foto

    Jo já jsem se taky něco navrážel peněz do vybavení, ale nejlepší fotky jsem udělal s kapesním Olympusem mju nebo Minoltou HiMatic.

    Odpovědět
  3. kompakty…

    Vidno, ze pokrok nastal aj v kompakoch. Co si ja pamatam tie stare s fixfocsuom a shitnou optikou. Vinetacia ako hrom, neostrost a ziadny kontrast. A najlepsie fotky robil s ISO 100. Brrr. Myslim si, ze k takemuto kompaktu nepomoze ani takyto blbuvzdorny navod. 🙂

    Odpovědět
    • RE: kompakty…

      Zas tolik nesohlasim… Mam ten nejprimitivnejsi kompakt od Konici (Pop EF-88) za cca 800Kc uz vice nez 7 let, a ze by to bylo tak spatne jak tvrdite, rict rozhodne nemuzu.. Foti pekne, HNED kdy potrebujete, a je lehky a skladny. Nevyfotite s nim treba Nocni NYC 🙁
      Sice porad posilhavam po nejakem lepsim, ale to uz rikam, at je digitalni… a tam mam takove protiklady v narocich na parametry, ze si asi jeste hodne dlouho pockam, nez chudaka Konicu poslu do stareho zeleza…

      Odpovědět
  4. Kompakty nejsou spatne

    I ja mam nekolik peknych fotek z “:mjucka”, ktere se dockaly zvetseni. Ted jsem si koupil zrcadlovku a musim rici, ze jak jsem cekal kvalitativni skok, moc se nekonal.
    Leckdy spis naopak, protoze u :mju jsem vedel, jak se chova, zatimco ted me zrcadlovka obcas prekvapi a neni to uplne ono. A do toho jsem se prestehoval = zmenil minilab…
    Ale doufam, ze se spolu szijeme.:-)

    Odpovědět
    • RE: Kompakty nejsou spatne

      Je to tak, po dvouleté “díře” s kompaktem mi dělala zrcadlovka a ještě k tomu autofokusová docela problém. Ale ono je to také tím, že řada mjů se Olympusu hodně povedla

      Pozdravuje JH

      Odpovědět
  5. Blesk na “soap-boxe”

    S bleskom na mydlovych krabickach nemam najlepsie skusenosti – jednak mavaju dost male smerne cislo a potom su asi prilis blizko objektivu ci co a dava to “plochy” vysledok – pekne to vidno na porovnavacich snimkach k clanku – hlavne na tricku – bez blesku je pekne plasticky nasvietene, s bleskom je to akysi zvlastny 2D objekt…

    Odpovědět
  6. Olympus /mju/

    Fotím s ním rok a půl s tímto foťáčkem “pro blbé”-pardon, to říká můj syn,já na něj nedám dopustit, už vím jak na něj, dokážu z něho vydobít nádherné fotky
    – Praha v noci se stativem- nejlépe zpracuje film Agfa Vistu 200. Syn fotí s manuálem Nikon SE 10 – zrcadlovka -to je samozřejmě úplně o něčem jiném.

    Odpovědět
  7. kompakt – věc úžasná

    Já si před dvěmi lety pořídil zrcadlovku, a na stary kompakt (MINOLTA – HIMATIC) jsem nezanevřel, spíš naopak. A když jsem tak nedávno počítal všechy ty filtry, spouště, a blbinky co jsem pořídil, tak motoristickým výrazem “POMĚR CENA/VÝKON” jednoznačně vítězí kompakt (z bazarovýma filtrama “za padesát”…). Škoda jenom že jsme se mi lidé ještě nenaučily předpovídat budoucí nastalé situace, u mne je totiž pravidlem, že přesně, když si kompakt nevemu, tak se koušu do prstů, protiže přesně tímto, toto a v tomto momentě by 100% vzniklo něco úžasného.

    Odpovědět
  8. Velmi cenné

    To jsou velmi cenné informace, zejména co se týče kompozice, naučit se fígle z návodu není problém, zas tak moc jich tam není, nicméně přijít na to, že opravdu není ideální cpát vše na střed není již tak jednoduché.

    Nicméně několik dotazů:

    Jak moc je v této kategorii důležitá kvalita filmu? Má smysl kupovat drahé značky jako Kodak, Fuji nebo Agfa nebo je pro tuto kategorii aparátů vzhledem k jejich zpracování cokoliv dost dobré?

    Co se týče citlivosti, 100/21 je opravdu málo, ale už 200/24 stačí na většinu situací. Samozřejmě bych radši fotil na 400/27, ale tam je to už podstatně horší s dostupností, v běžných obchodech je buď vůbec nemají, nebo mají jen jeden druh od té nejdražší značky, většinou Kodak za skoro 200 Kč.

    Před časem jsem objevil, že drogerie Rossman, která provozuje fotolab za jednu z nejlepších cen na trhu, prodává i své filmy a to za velmi dobré ceny, 400/27 je za 80 Kč, to je cena zase skoro až podezřele nízká, několik jsem si jich zkusil a zdá se mi, že fotky z tohoto filmu nemají tak dobré barevné podání.

    Myslím, že rozumná značka za rozumnou cenu je Konica, ale málokde je mají a když, tak jen nižší citlivosti.

    Taky jsem byl spokojen s filmy FOMAcolor, ale ti více než 200/24 vůbec nevyrábějí.

    Máte někdo tip kde sehnat filmy 400/27 za dobré ceny?

    Jo a mám olympuse mju zoom 105 s objektivem 38-105/F4,5-8,9.

    Odpovědět

Napsat komentář