motiv

Tajná zpráva z Rallye Dakar 2007

Rallye Dakar představuje nejtěžší motoristický závod na světě. Tato populární soutěž se jezdí pravidelně již od roku 1979. O ceněné vítězství v lednu 2007 bojovali tradičně motocyklisté, automobiloví závodníci a posádky kamionů. V kabině ostré Tatry Letka Racing Teamu Tomáše Tomečka jsem letos v kombinované roli mechanika a novináře okusil Dakar na vlastní kůži i já. Vzhledem k zaměření Paladixu však nebudu psát o sportovní stránce rallye, ale o podmínkách pro pořizování a publikaci psaného i obrazového zpravodajství a samozřejmě o použitém vybavení.

Tomečkova a Azevedova Tatra v Lisabonu před technickými přejímkami
Tomečkova a Azevedova Tatra v Lisabonu před technickými přejímkami
Foto Ladislav Lála
O Dakar se s různou intenzitou zajímám prakticky od dětství, ale i tak jsem měl před svým startem množství otázek, na které jsem neznal odpověď, respektive které mne ani nenapadly.

Na svou první účast jsem se začínal prakticky připravovat zhruba od července 2006. Do té doby jsem jako externista napsal stovky článků pro elektronická i tištěná média zaměřená na motorismus. Jako fotograf jsem měl možnost fotit při různých, zejména pak okruhových akcích, jako jsou závody F1, DTM, A1GP, Formule BMW apod. Jenže něco jiného je okruhový závod v Evropě a něco jiného rallye o délce více než osm tisíc kilometrů v Africe. Tomu jsem se snažil přizpůsobit i volbu vybavení.

Čekání na start první rychlostní zkoušky v Maroku
Čekání na start první rychlostní zkoušky v Maroku
Foto Ladislav Lála
Jsem sice šťastným majitelem digitální zrcadlovky Canon 1D mk IIN, ale po několika konzultacích s lidmi, co již Dakar v minulosti absolvovali, jsem se rozhodl nechat tuto zrcadlovku doma. Proč? Strach a místo... jedná se sice o profesionální tělo, ale stálo mne nemálo peněz a navíc by se v kombinaci s několika elkovými objektivy a dalším vybavením těžko někam vešlo.

Nejprve jsem si sepsal podrobný seznam „potřebných“ věcí, který postupně procházel iteracemi. S dostatečným časovým předstihem jsem se rozhodl oslovit česká zastoupení vybraných výrobců fotografické techniky s nabídkou technologického partnerství. K dohodě nakonec došlo se společnostmi Olympus a Fujitsu Siemens, které k projektu přistoupily velmi vstřícně a profesionálně. Olympus se nebál zapůjčit digitální kompakt µ 725 SW a digitální zrcadlovku E-330 s objektivy a příslušenstvím. Fujitsu Siemens poskytl notebook Lifebook S 7110. Smutnou zkušeností bylo zjištění, že některá zastoupení renomovaných výrobců fotoaparátů podle vlastních vyjádření vůbec nedisponují technikou k vyzkoušení / zápůjčce, resp. pro jistotu reagují typicky po česku, tedy vůbec.

V Maroku byla šílená zima
V Maroku byla šílená zima
Nakonec jsem veškeré vybavení umístil do ostrého auta. Možnost naskládat vše do doprovodného kamionu, který přeci jen jede po lepších cestách a jiným stylem než závodní vůz, se sice může jevit jako lákavá, ale protože jsme měl v úmyslu poskytovat aktuální denní informační servis doplněný o ilustrační foto, tak jsem raději zvolil pro techniku náročnější variantu. Takto jsem měl vybavení více pod kontrolou a dostupné prakticky kdykoliv. Proč vlastně člověk potřebuje například vlastní notebook a satelitní modem, když je pro novináře i na africkém území k dispozici dobře vybavené tiskové středisko? Na rallye jsme byl primárně jako člen posádky od čehož se odvíjel i můj časový program. Kamiony příjíždějí do bivaku většinou až za tmy. Po večeři se hned začíná pracovat na autě, takže do tiskového stsřediska bych se dostával později večer až nad ránem, kdy už je samozřejmě zavřeno.

Pravidlo 1: Jediné co je jisté je to, že jisté není nic

Improvizovaná kancelář
Improvizovaná kancelář
Foto Ladislav Lála
Z pohledu ochrany techniky během rallye považuji za důležitou volbu kvalitní kufr. Pro notebook a satelitní modem jsem pořídil kufr PELI CASE 1500. Během přejezdů i rychlostních zkoušek byl tento kufřík připoután za sedadlem řidiče. Kufr PELI CASE 1450, který byl umístěn mezi spacáky na korbě Tatry, se pro změnu postaral o fotovybavení s vyjímkou nerozbitného µ 725 SW, pro který jsem nechal na kombinézu našít kapsu, tak abych jej mohl mít neustále po ruce. Kufry PELI jsou vyrobeny z pevné umělé hmoty. Díky tomu jsou nejen velmi pevné, ale současně i lehké. Automatický odvzdušňovací ventil navíc zaručuje jejich vodotěsnost (v praxi i prachotěsnost). Za nejdůležitější však považuji fakt, že kufry dokázaly během celé rallye ochránit svůj obsah.

Nemalé obavy jsem měl z možnosti dobíjení energie. Tatra je schopna napájet spotřebiče přes 12V resp. 24V cigeretový konektor. K ani jednomu přístroji jsem však nabíječku s tímto napaječem neměl. Měnič napětí schopný ze stejnosměrného napětí 12V generovat střídavé jsem z praktických důvodů raději nechal doma, se solární nabíječkou nemám praktické zkušenosti. Naštěstí mají na korbě obě ostré Tatry Letka Racing Teamu i doprovodný vůz motorgenerátory, takže energie nakonec problémem nebyla.

Pravidlo 2: Co nevezete s sebou, to nemáte...

Dokázali jsme to! (zleva Ladislav Lála, Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek)
Dokázali jsme to! (zleva Ladislav Lála, Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek)
Kumulovaná role člena závodního týmu, mechanika a novináře představuje pestrý koktejl různorodých činností. Většina z patnácti dní, během kterých se rozhodně ne všichni přesunuli z portugalského Lisabonu do senegalského Dakaru, měla z mého pohledu velmi podobný rytmus: časné ranní vstávání, snídaně, spojovací etapa, rychlostní zkouška, spojovací etapa, příjezd do bivaku, večeře, práce na autě, napsání tiskové zprávy, editace fotografií a odeslání všeho přes satelit. Teprve pak přesun do spacáku a stanu a po pár hodinách opět to samé. To vše se během rallye odehrávalo za rozmanitých povětrnostních podmínek: zima, horko, písečná bouře... Není snad třeba ani zmiňovat, že prioritou závodního týmu s ambicemi na slušný výsledek je zajet co možná nejrychleji rychlostní zkoušku, nechybovat v navigaci a po dojetí připravit auto pokud možná co nejlépe na následující den. Z pohledu fotografujícího novináře to znamená velmi málo času na práci, zapomenout na umění a pokusit se alespoň o zachycení některých okamžiků. V autě jsem seděl uprostřed, tedy prakticky bez možnosti fotit, byť jen třeba během spojovaček, z okna. Jedinou možností tak bylo pokusit se o nějaké obrázky přes přední sklo, které se samozřejmě při průjezdu terénem velmi rychle špinilo.

Pravidlo 3: Vymýšlení věcí na místě znamená nespat

Vytoužený cíl všech účastníků rallye
Vytoužený cíl všech účastníků rallye
Foto Ladislav Lála
Nemalou pozornost jsem věnoval tvorbě workflow, které by mi pomohlo vyrovnat se s nedostatkem času na piplání článků a editaci fotografií v kombinaci s polními podmínkami a nezanedbatelnou cenou a relativně pomalou rychlostí satelitního přenosu dat. Přenos dat z fotoaparátů do notebooků jsem realizoval každý večer přes USB čtečku, v záloze byl pro jistotu ještě USB kabel. Pro stahování surových fotografií jsem použil osvědčený SW Downloader Pro od Breeze Systems, který skutečně minimalizuje čas potřebný na stahování a organizaci fotografií (přejmenování, uložení do adresářové struktury, přidávání metadat). Pro náhledy a protřídění jsem použival osvědčený nástroj ACDSee, i když v domácích podmínkách pracuji spíše se skvělým nástrojem iView MediaPro, který nedávno koupil Microsoft. Vybrané fotografie jsem dále zpracovával prostřednictvím předem připravených maker v editoru Adobe Photoshop (základní úpravy, ostření, vložení copyrightu, zmenšení a uložení).

Příště: Popis zkušeností získaných během focení s oběma fotoaparáty Olympus a něco málo o satelitním přenosu.

Ladislav Lála
http://www.lala.eu
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
sdilettisktisk
Diskuse k článku
Jan Hlinák22.2.2007, 10:23odpověď
JTKirk22.2.2007, 11:17odpověď
Jan Hlinák22.2.2007, 13:43odpověď
JTKirk22.2.2007, 17:03odpověď
tsunami25.2.2007, 15:06odpověď
Tom22.2.2007, 12:34odpověď
JTKirk22.2.2007, 13:14odpověď
Indryk myneur22.2.2007, 22:12odpověď
Indryk myneur22.2.2007, 22:12odpověď
ywo22.2.2007, 22:52odpověď
JTKirk22.2.2007, 22:54odpověď
Indryk myneur1.3.2007, 19:07odpověď
JTKirk2.3.2007, 09:48odpověď
Josef Holan27.2.2007, 14:13odpověď
JTKirk27.2.2007, 14:53odpověď
Josef Holan27.2.2007, 20:26odpověď
JTKirk27.2.2007, 23:56odpověď
Ondřej Prosický27.2.2007, 21:19odpověď
JTKirk28.2.2007, 00:04odpověď
Josef Holan28.2.2007, 07:18odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace