motiv

Upozornění na podvodné nakupující

13.7.2014 - Martin Svoboda - Z praxe
Na toto téma jsme již několik článků napsali, ale jak se říká "opakování je matka moudrosti", a tak jsme se rozhodli uveřejnit i tuto zkušenost našeho čtenáře. Praktiky těchto podvodníků se neustále zdokonalují, a to nejen zde, v bazaru na Paladixu.

Přítelkyně nabízela v bazaru na paladix.cz fotoaparát, na inzerát se ozvala osoba vydávající se za Anna Christiana "annachristiana983@gmail.com" (na emailech od ni byla fotka paní s dcerou), s tím, že chce tento fotoaparát pro svou dceru k narozeninám, že spěchá a zaplatí klidně něco navíc. S přítelkyní se dohodly na ceně 200 EUR + 15 EUR poštovné s tím, že Anna zaplatí přes Paypal.

Já na rozdíl od přítelkyně účet na PayPalu sice mám, ale nikdy jsem jej nevyužil, nejsem v jeho používání zběhlý, nicméně "money request" jsem ze svého PayPal účtu na email Anny odeslal, tak, jak žádala. Poté proběhla opět nějak emailová korespondence mezi Annou a přítelkyní o tom, že Anna se už chystá zaplatit, že už brzy zaplatí, a poté že už zaplatila. Měl jsem prý tedy zkontrolovat email, na který mají přijít instrukce od PayPalu, jak dále postupovat.

Emaily přišly postupně tři. První o tom, že přišlo 215 EUR od Anny a že mám poslat potvrzení o odeslání balíku, aby tato částka mohla být připsána na můj PayPal účet. Další dva byly stejného obsahu, jen s lehce upravenou formou. Všechny emaily vypadaly na první pohled jako oficiálně od PayPalu a nevzbudily u mne žádné podezření.

Přítelkyně před odjezdem na víkend mimo město zabalila fotoaparát s cílovou adresu do Belgie (na jiné exotické jméno, prý adresa dcery) a že mám pak jít na poštu odeslat balík, že prý mi už peníze měly dojít, jak jí Anna psala. Já ještě pro jistotu před odchodem zkontroloval PayPal účet, kde jsem ovšem zjistil, že "money request" je stále ve stavu "pending".

Pozorněji jsem si tedy znovu prošel přijaté emaily od PayPalu, kde jsem zjistil, že email přišel od "customerprompt@accountant.com", ačkoliv ve "jménu emailu" bylo uvedeno Service@Intl.Paypal.com® (tedy téměř totéž jako oficiální jméno PayPal emailu o potvrzení odeslání "money request", které mi přišlo předtím). Dále jsem zjistil, že různé odkazy v emailu uvedené směřují sice na webové stránky PayPalu, ale původně přes vyhledání v Google a že nejsou nijak spjaty s uživatelem Anna, ačkoliv to tak mělo vypadat.

Dále jsem zjistil, že po zadání jména a příjmení adresáta fotoaparátu na facebooku vyběhly fotky černochů, u nichž u některých byla uvedena země Nigérie. Také jsem zjistil, že PayPal nemá žádnou funkci blokace příjmu do potvrzení odeslání balíku. Dalším hledáním na internetu jsem objevil na PayPal fóru tuto diskuzi na téma podvodných emailů, které byly téměř identické s těmi, které jsem obdržel já.

Jelikož jsem si přál, aby bylo s těmito podvodníky zatočeno, podrobný popis případu jsem odeslal belgické policii města, kam měl fotoaparát přijít, také na českou ambasádu v Belgii (s žádostí o pomoc s hledáním vhodné instituce na ohlášení tohoto podvodu) a až poté jsem objevil stránku belgické policie věnované pouze ohlašování podvodů na internetu. Co se týká odpovědí na mé emaily, tak ani policie z města Kapellen, ani naše ambasáda v Belgii mi neodpověděla.

Výše zmíněné stránky belgické policie byly přibližně po 14 dnech, kdy na nich bylo pouze oznámení o probíhající údržbě, konečně zprovozněny, a tam jsem můj případ oznámil a popsal. Udělal jsem tak dvakrát, protože napoprvé po finálním odeslání se objevila opět úvodní stránka bez nějakého potvrzení. Napodruhé opět po všech krocích se již objevilo potvrzení s krátkým shrnutím toho, co jsem jim napsal:

Your notification has been transferred successfully Your report has been transmitted. eCops thanks you for your effort in making the internet a safer place. A summary of your report is being displayed at the bottom of this screen. You can print it and keep it for your own documentation.

ATTENTION!

Are you a VICTIM yourself? Did you suffer physical, economic or psychological damages? In that case, please note that you need to file a PERSONAL complaint at your local police station. This eCops report does NOT count as a formal complaint. To allow further investigative measures, please provide your local police force with all the relevant proof you have in your possession. They will take your complaint and decide on further investigations together with the judicial authorities. In the case of which you are not a victim, it is possible that a detective of the FCCU contacts you for additional information concerning your report. Please take a longer processing time into account due to the success of eCops.

Co k tomu dodat závěrem?

Obrovské štěstí a trocha bdělosti nám zachránila fotoaparát. Věřím ale, že spousta lidí toto štěstí neměla a ani mít nebude, ale doufám, že podělení se o tuto zkušenost někomu něco v budoucnu zachrání. Člověk zkrátka po tolika úspěšných a bezproblémových nákupech a prodejích po internetu otupí a druhé straně věří. Opravdu je třeba být v tomto ohledu důsledný, znát dopodrobna službu, kterou hodláte využít (kdybych byl zkušený uživatel služby PayPal, tak mne to trkne hned) a pokud možno, tak si ověřit si i autenticitu lidí či služeb na druhé straně. Případnou absenci odpovědí od oslovených úřadů doporučuji řešit tak, jak navrhuje eCops: osobním oznámením na policii.

Poznámka redakce: Při úpravách zaslaného textu jsme tučně vyznačili klíčové body komunikace - to jsou místa pro toto podvodné jednání typická. V okamžiku, kdy se s něčím podobným setkáte, měli byste zbystřit a začít si dávat pozor na to, s kým vlastně komunikujete a jaké máte záruky pro vrácení zboží či peněz (obvykle zcela mizivé). Na toto téma sice bylo napsáno již mnoho článků (několik i zde na Paladixu), ale protože se praktiky podvodníků stále vylepšují, ani my nepřestáváme s jejich popisem. Bohužel je to běh na dlouhou trať a nám opět nezbývá, než použít větu z jiného místa a času:

LIDÉ, BDĚTE!

Související články na Paladixu:

Bazar - bděte

Kupujete přes inzerát fotoaparát nebo dražší objektivy? Pozor na podvodníky!!!

Bazar - mějte se stále na pozoru!

Martin Svoboda
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
sdilettisktisk
Diskuse k článku
Pedro13.7.2014, 22:04odpověď
macek14.7.2014, 07:47odpověď
naj.bastard14.7.2014, 09:17odpověď
Martin Holik15.7.2014, 17:28odpověď
macek15.7.2014, 20:37odpověď
naj.bastard16.7.2014, 22:14odpověď
oto otokar13.6.2015, 10:59odpověď
V H14.7.2014, 11:36odpověď
macek14.7.2014, 12:29odpověď
mk14.7.2014, 21:32odpověď
Milos15.7.2014, 11:23odpověď
milan15.7.2014, 07:29odpověď
milan palek10.3.2015, 23:24odpověď
photofreak15.7.2014, 09:55odpověď
rfoto15.7.2014, 10:45odpověď
macek15.7.2014, 12:36odpověď
Standa Kolařík21.7.2014, 20:41odpověď
macek22.7.2014, 09:08odpověď
rfoto23.7.2014, 12:44odpověď
Stanislav Šebek16.7.2014, 17:15odpověď
danz16.7.2014, 19:33odpověď
Reeb17.7.2014, 13:39odpověď
pholta14.8.2014, 10:22odpověď
Sonset17.12.2015, 14:37odpověď
Jiří Fara21.7.2014, 00:05odpověď
Ivan Mikšík21.7.2014, 10:31odpověď
laci30.7.2014, 23:43odpověď
laci31.7.2014, 22:18odpověď
abuk31.7.2014, 18:32odpověď
PD28.8.2014, 11:16odpověď
DanielaH77713.3.2015, 10:15odpověď
outin13.3.2015, 13:42odpověď
outin15.3.2015, 10:54odpověď
MM15.3.2015, 04:30odpověď
J. Pomichalek22.3.2015, 16:48odpověď
25028.4.2015, 09:20odpověď
25028.4.2015, 09:20odpověď
Matt11.5.2015, 10:41odpověď
George9921.4.2016, 15:07odpověď
MM15.5.2015, 04:11odpověď
antifog7.6.2015, 21:40odpověď
MM22.6.2015, 07:29odpověď
rohlik8.8.2015, 11:05odpověď
MonikaSh15.11.2015, 18:04odpověď
Skippy29.4.2016, 08:32odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace