Zvířecí portrét očima X-pozice

Stejně jako u minulé soutěže s tématem Masopust, také u zvířecího portrétů jdeme s kůží na trh i my, kteří jsme hodnotili vaše fotografie. Budete-li chtít, nebojte se nám na oplátku napsat své názory na naše snímky.

Po vyhlášení výsledků soutěže Zvířecí portrét přichází moment, kdy se můžete podívat na snímky porotců. A tentokrát musím kolegy zvlášť ocenit, protože většina z nich nemá zvířata zrovna ve svém obvyklém fotografickém repertoáru, ba dokonce jsou mezi námi i tací, kteří mají mnohem raději beton a ocel, jak ostatně zaznělo i v jednom z komentářů k soutěžním fotografiím.

Každý z porotců měl volnou ruku ve výběru fotografií s tím, že základní soubor by měl naplňovat podmínky soutěže a případné doplňkové snímky mohou reprezentovat třeba spíše autorův rukopis, když se chopí fotografie zvířat po svém.

Jakub Kencl

Vybral jsem 6 fotografií přímo z workshopu v zoo. Snažil jsem se fotografie dělat, stejně tak jako účastníci workshopu, dle Michalových rad a pokynů, tak jako bych je dělal pro soutěž na Paladix. Musím říci, že fotografování lidí, dokument a reportáž je malina proti zvířátkům.

Pelikán kadeřavý (Jakub Kencl) Plameňák růžový (Jakub Kencl) Levhart obláčkový (Jakub Kencl)
Leguán kubánský (Jakub Kencl) Leguánovec obojkový (Jakub Kencl) Gepard štíhlý (Jakub Kencl)

Zdeněk Tichý

Použil jsem fotografie nejen z našeho workshopu s Michalem, ale sáhl jsem i do archivu, kde jsem ke svému překvapení našel pár fotek, které – aspoň doufám – splnily požadavek na zvířecí portrét ve (zdánlivě) přirozeném prostředí.

Makak magot (Zdeněk Tichý) Prase divoké (Zdeněk Tichý) Kozorožec kavkazský (Zdeněk Tichý)
Hutia konga (Zdeněk Tichý) Gaviál indický (Zdeněk Tichý) Zdeněk Tichý

Nemohl jsem si ale odpustit několik fotografií, které zadání nesplňují, ale jsou mému pojetí vlastně bližší.

Chápan středoamerický (Zdeněk Tichý) Pelikáni bílí (Zdeněk Tichý) Opičky (Zdeněk Tichý)
Takin indický (Zdeněk Tichý) Posun prériový a velbloud dvouhrbý (Zdeněk Tichý)

Josef Krása (Chosee)

O první fotku jsem se pokusil “navzdory” doporučení našeho průvodce Michala. Varoval nás (oprávněně), před riziky focení “přes sklo”. Přesto doufám, že se mi podařilo rušivé vlivy eliminovat a přiblížit atmosféru snímku přirozeným podmínkám.

Chápan středoamerický (Josef Krása)

Tohoto pelikána jsme zachytili snad všichni. Jde o výběr ze série snímků – tento výraz mě nejvíc pobavil, snad připadá mírně žertovný i vám. Pozadí ani ponechaný kroužek samozřejmě tentokrát nespolupracují tolik, abychom to mohli považovat za wildlife.

Pelikán kadeřavý (Josef Krása)

Možná nejsem sám, kdo zjistil, že práce v teráriu je pro získání působivých záběrů asi nejsnazší. Proto i zde se mi myslím podařilo zachytit nejlepší záběr z mé série. Opět mě lákala hlavně mírně “vtipná” gestikulace portrétovaného, … Proč se v terárku tak dobře pracuje? Je snadné získat velký detail tvorů (být blízko), oni se zdaleka tolik nehýbou a proto umožní autorovi pracovat delší chvíli na kompozici snímku, lze si k nim bez rizika zašpinění či nebezpečí lehnout, nebo jinak si zvolit zajímavý úhel, no a v neposlední řadě, je tam příjemně teplo v každém ročním období 🙂

Agama (Josef Krása)

Tvůrčí tým Bitox – Kačka, Pavel (Bit) a Bětka

Bohužel jsme se nemohli zúčastnit workshopu v Zoo a tak nám nezbylo nic jiného, než se pokusit o tvorbu bez odborného vedení. Sestavili jsme realizační tým, hlavnímu managerovi jsme vyplenili sklad nedotknutelných zásob a následně rodinná kavalerie vyrazila do terénu.

Cíl byl zaměřen necelý kilometr daleko, dané kóty tedy zásahová jednotka musela dosáhnout zrychleným přesunem za použití drobné mechanizace. Následně došlo podle předem připraveného plánu k rozdělení do tří týmů a objekt byl tedy obklíčen ze všech tří světových stran. Cíl neměl prakticky žádné šance na ústup. Dva z týmů udržovaly pozonost sledovaných objektů a velitel celé akce v třetím týmu získal oprávnění k závěrečnému rozhodujícímu úderu.

Akce byla po strategické stránce zvládnuta velmi dobře – všichni přežili, a přestože došlo k drobným materiálním ztrátám a přesunům (především v oblasti potravinových rezerv), byla vyhodnocena kladně. Při závěrečném hodnocení byly vyzveduty i osobní zásluhy všech členů zásahové jednotky, kteří byli odměněni pochvalou před nastoupenou bojovou jednotkou. Výsledky této nejednoduché bojové mise, proběhlé hluboko v neprobádaném a místy nepřátelském území, můžete shlédnout zde.

Daněk evropský (Studio Bitox) Daněk evropský (Studio Bitox) Daněk evropský (Studio Bitox)

Zde daněk spolupracoval přímo ukázkově a ani se nehnul. Pouze pozadí bylo vlivem horkého vzduchu velmi neklidné.

Daněk evropský papírový (Studio Bitox)

A teď trochu vážně: Wildlife fotografie nepatří ke stěžejním pilířům naší tvorby, ale přesto dokážeme ocenit dobré fotografie ostatních účastníků této fotosoutěže. Na vlastní oči i ruce (především prsty při krmení opravdu trpěly) jsme okusili obtížnost tohoto fotografického odvětví.

Michal Krause

První sada fotografií je přímo z našeho workshopu. Ten den bych z fotografického hlediska nehodnotil jako nejpovedenější, protože valná většina zvířat nám ve vzácné shodě příliš nevycházela vstříc. Je to tedy tak trochu ukázka toho, jak uvařit z vody co nejchutnější fotografickou polévku 🙂

Leguán kubánský (Michal Krause) Kozorožec kavkazský (Michal Krause) Psoun prériový (Michal Krause)

Druhá sada obsahuje fotografie, které jsem nafotil během několika dalších návštěv zoo v průběhu letošního roku, a které patří k mým favoritům.

Tahr himalájský (Michal Krause) Krajta zelená (Michal Krause) Kozorožec kavkazský (Michal Krause)

Tím se tedy soutěž Zvířecí portrét uzavírá. Už teď se ale můžete těšit na další, které připravujeme.

Napsat komentář