motiv
Přehled článků ze sekce: Optika, světlo, expozice

Teoretické základy týkající se světla, optiky a vytváření fotografického obrazu. Najdete zde články shrnující principy zobrazování a geometrické optiky, měření světla, teorie barvy, reprodukce tónu, zónového systému atd.

Filtr | autor:   sekce:   blog:

Článků celkem: 28 | Zobrazeno: 21 - 28

Hyperfokální vzdálenost

Potřebujeme-li, aby hloubka ostrosti sahala od jistého místa v popředí až do nekonečna, hodí se znát tzv. hyperfokální vzdálenost. Co to je a jak se používá, se dočtete zde. Naleznete tu i přehlednou tabulku hyperfokálních vzdáleností pro různá ohniska a clony a graf, který vám pomůže určit potřebnou clonu, víte-li, odkud chcete mít vše až do nekonečna ostré.
Publikoval: 18.2.2002 radka | komentářů: 23 - poslední: 6.8.2012, 20:40

Co je to EV

EV se běžně používá k vyjádření hodnoty kompenzace expozice. Už méně známé je, že existuje také absoulutní EV škála pro expozici, coby kombinaci času a clony a že této škály se také někdy využívá při měření úrovně osvětlení. S EV se proto také setkáváme ve specifikacích fotoaparátů, kde se používá pro vyjádření pracovního rozsahu expozimetru a autofokusu. Co to ale vlastně znamená, že expozimetr má rozsah EV 0 až 20? Čtěte dál...
Publikoval: 20.12.2001 radka | komentářů: 10 - poslední: 27.5.2013, 16:32

Teorie barevného vidění

Svět kolem nás vnímáme mimo jiné zrakem. Čočka v lidském oku, podobně jako čočka v objektivu fotoaparátu, láme světlo (čili elektromagnetické vlny) a vytváří na obraz na světlocitlivém prvku - v případě oka na sítnici, ve fotoaparátu na filmu.
Publikoval: 17.6.2001 Petr Dzik | 0 komentářů - přidat komentář

Polarizační filtry: Lineární, nebo cirkulární?

Jak se liší lineární a cirkulární polarizační filtr a kdy je který z nich potřeba? Na tuto otázku a některé další s ní související vám odpoví tento článek.
Publikoval: 27.5.2001 radka | komentářů: 2 - poslední: 10.9.2008, 17:43

Polarizační filtry: Teorie

První díl rozsáhlého seriálu o polarizačních filtrech, ve kterém se dozvíte vše, co jste kdy chtěli o polarizačním filtru vědět a ještě něco navíc.
Publikoval: 20.5.2001 radka | komentářů: 1 - poslední: 10.8.2005, 00:42

Vady zobrazení

Určitě vás už někdy napadlo, proč se objektivy vyrábějí z několika čoček, když stejně musejí fungovat jako jediná spojná čočka. Ideální zobrazení bodu v bod, přímky v přímku a roviny v rovinu nelze pomocí jediné čočky dosáhnout. Odchylky od tohoto ideálního zobrazení jsou vady zobrazení, které se mají použitím většího počtu čoček korigovat nebo zcela vyloučit.
Publikoval: 3.10.1999 Milan Sýkora | 0 komentářů - přidat komentář

Ohybová neostrost při makrofotografii

V návaznosti na článek o hloubce ostrosti v makrofotografii uvedu ještě další problematiku, se kterou se při makrofotografii můžete setkat. Jedná se o ohybovou neostrost.
Publikoval: 8.9.1999 Josef Hrubý | 0 komentářů - přidat komentář

Hloubka ostré kresby při makrofotografii

Jak známo s rostoucím příčným zvětšením (m) klesá prudce hloubka ostré kresby (h) a právě při makrofotografii pracujeme s velkými hodnotami příčného zvětšení.
Publikoval: 8.9.1999 Josef Hrubý | komentářů: 1 - poslední: 28.5.2004, 12:22




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace