motiv

Kuba, 1. díl – jak se žije lidem na Kubě

Vše, co je na Kubě krásné, je buď dílem přírody nebo lidí v předcastrovském období. Vše, co je na Kubě ošklivé, je dílem zločinného režimu.
Příspěvek k článku:
 Soudruhu Dinkove, ...
Roman Golis17.2.2005, 20:42odpověď
K článku: líbí se mi. Zaujal mne, a doufám, že autor se neslušně prskajícími jednicni bez vyhcování nenechá odradit od další tvorby (fotografické i textové)

Naprosto souhlasím s názory pana Poly:
http://www.paladix.cz/clanek.php?aid=10970&did=5538

Pane Dinkove, rovněž mi nedá, abych na Vaše názory nereagoval. Sice běžně se nenechám vyprovokovat, ale Vaše míra naivity a "zakaždoucenunestrannosti" mne prostě donutila obětovat chvíli abych "se vyžvanil".

Napsal jste:

Neurážel snad autor článku kubánce tím, že jimi demokraticky zvolenou vládu a prezidenta označil za představitele "zločinného režimu"?

dále taky: ... Bohužel se to týká především autora, který ve svém článku pošpinil co se dalo, včetně práce kubánců, jejich života a jimi zvolené cesty.

A taky: ... A mimochodem, odkud berete informace o zatýkání na Kubě kvůli politickému názoru? Doufám, že ne z českých sdělovacích prostředků...

Okdud Vy, pane Dinkove berete informaci, že Kubánský lidi zvolil vládu demokraticky? Doufám, že ne z oficiálních prohlášení Kubánských sdělovacích prostředků. Jakými věrohodnými argumenty můžete podpořit své tvrzení, že občané Kuby si vládu zvolili demokraticky? Argumenty typu, že nějaká oficiálni statistika Kubánského režimu to takto prezentuje, neberu. Nejsou totiž pro mne dost věrohodné. Papír snese hodně.

V Československu taky v 50-tých a 60-tých létech oficiálně neexistovalo zatýkání lidí kvůli politickému názoru. A prolhaná západní média právě takovou lživou propagandou (že se v ČSSR pronásleduje za názor) krmila celý západ. Že jo, pane Dinkove?

Můj nebohý dědeček by Vám mohl povykládat, co se tady v 50-60 letech minulého století děla za zvěrstva. Ale oficiálně jsme přece byli svobodnou a demokratickou, socialistickou zemí s naprostou svobodou slova a dokonalým společensko-ekonomicko-právním řádem, z něhož si (bohužel) dokonce mnoho zemí bralo příklad.

Tak kde je teda ta pravda? Jak to vlastně bylo? Tak, jak nám to soudruzi nadšeně říkali z prvomájových tribun, nebo tak, jak to prolhaná a zkorumpovaná kapitalistická média prezentovala na západě?

Pane Dinkove, komunismus jsem také zažil. Naštěstí, ne dlouho, zhroutil se půl roku před mou maturitou. Nicméně, jedna epizoda mi utkvěje dlouho v hlavě. Dvouhodinový výslech na oddělení SNB kvůli závažnému zločinu, že jsem v 11 hodin v noci projel údajně "pomalu a nenápadně" na neosvětleném kole před sídlem okresního výboru KSČ, sem-tam nahlídnouc do oken (tak či tak v budově nikdo nebyl), mne vyděsil teprve dva dny po něm, kdy jsem byl předvolán ředitelem školy "na kobereček" a další dvě hodiny vyslýchán, s jakým úmyslem jsem je pohyboval městem po 22 hodině v prostorách poblíž OVKSČ. Dalo mi dost práce (již podruhé) někomu vysvětlit, že jsem si byl v nádražním bufetu koupit obložené rohlíky, neboť jsem měl hlad. Bohužel jsem u zpáteční cesty z mladícké nerozvážnosti zvolil cestu kolem významného státního úřadu, což, jak jistě uznáte, je vskutku velmi závažný zločin hodný krutého pronásledování nejen mně, ale ještě minimálně třech generací mých potomků (až by se mi narodili).
Asi měsíc po události jsem byl opět předvolán ředitelem školy, tentokráte bylo "sezení" krátké. Soudruh ředitel mi udělil "ředitelské pokárání" (je to slovensky, neznám český ekvivalent) za porušování školního řádu (pobyt mimo bydlište po 21.hodině), s důrazným doporučením, ať se již ve vlastním zájmu takových přestupků nedopouštím, neboť by to jinak mohlo mít negativní vlyv na mou známku z mravů. Jakoby mimochodem jsem byl před odchodem dotázán, zda a případně na kterou vysokou školu se hlásím.
Dnes děkuji bohu, že asi za další měsíc došlo k "sametové revoluci" a střední školu jsem ukončil bez komplikací i s maturitou. Možná bych dnes nejenže neměl počítače, hifi přístoroje, digiťáky, a jiné kreativní hračky a zcela jistě bych nedělal práci, která mne baví a o nadprůměrném platu bych mohl akorát nechat zdát. A možná bych dokonce lepil sáčky na Pankráci za "podvratnou protistátní činnost" a možná bych byl šťasten, že bych neměl ženu a děti. Zda a jaký dopad by můj zločin mohl mít třeba na mou sestru (ta již na světě byla), to nechci domýšlet. Prostě absurdistán non-plus ultra.

Podepisuji se i pod příspěvek Tomas, ze 3.2.2005, 21:13, http://www.paladix.cz/clanek.php?aid=10970&did=5598

Pane Dinkove, Kubánci jistě jsou hrdí na všechno, na co hrdí být mohou. Nicméně, jsem přesvědčen o tom, že existuje i spousta aspektů jejich života, která v nich spíš vyvolává smutek, než hrdost. Nemluví o nich. Ani mezi sebou, a už teprve ne s turisty, ani kdyby mluvili (turisté) perfektní španělštinou s dokonalým místním přizvukem a dialektem. Nechtěj je nechat na sobě znát. To ale nic nemění na tom, že tyto aspekty jejich života existují a že jsou takové, jaké jsou.

Vaši protikapitalistickou agitaci i osobní výpady ponechám bez komentáře. Stejně byste jiné než své argumenty patrně neuznal, a pak... inteligentní člověk si o něch (Vašich výpadech) udělá názor určitě i sám a nepotěbuje "trknout". Ti méně inteligentní se pak k Vašim výpadům nejspíš připojí, neboť jsou "hezky emotivní", a nelze popřít, že "umíte někomu něco pořádně natřít". Ostatně, pokud nemáte v rukou větší moc, pak vlastně ničemu a nikomu neuškodíte, jen budu doufat, že svými "inteligentnímy provejy" neuchvátíte davy tak, jak se to povedlo Mečiarovi na Slovensku. To by byla pro Čechy velká škoda.

Netvrdím, že kapitalismus je ideální společenské zřízení, ostatně, podle mne, ideální společenské zřízení neexistuje anebo je dlouhodobě neudržitelné kvůli "nehomogenitě lidského charakteru". Aneb lidově řečeno, někteří lidé jsou hajzlové a zatím neexistuje účinný způsob, jak zamezit, aby jimi byli. Nicméně, kapitalismus je (podle mne) v jisté podobě (propracované zákony, nezkorumpované státní úřady a policie, vysoká vymahatelnost práva, fungující, nedeformovaný trh zboží, služeb a práce, atd, atd) zřízením s nejmenší mírou zla, nesvobody a nespravedlnosti. Že my (v Čechách ani na Slovensku) takový nemáme, to vím velmi dobře, nebojte se. Ale rozhodně také vím, že bych nechtěl být na svou zemi hrdý takovým způsobem, jako jsou na svou zemi hrdí Kubánci. Ne, to už radši budu hrdý (jakože nejsem, neboť podle mne nemám být na co), na to své rodné Slovensko. Byť (opakuji se) není na co a tak ani na něj nejsem hrdý. Přiznávám to a nestydím se za to.

Ad bezplatné zdravotnictví a školství, 98% zaměstnanost, nízká kojenecká úmrtnost, atd, atd, atd:

Pane Dinkove, věřte, či nevěřte, některá zemědělská družstva za komunismu plnila hospodářský plán dokonce až na 180% ! Papír toho snese hodně... ale to už jsem jednou říkal vlastně.. takže dál.

Pane Dinkove, 98%ní zaměstnanost byla i u nás za komunismu. Jaká byla kvalita práce, o tom raději pomlčím. Bylo by to na dlouho. A je to už teď i docela jedno, nebýt jistého nešvaru, a to že (zejména starší ročníky) si svou komunistickou pracovní morálku udržuji ještě i dnes. Bohužel, někoho "jen tak vyhodit, neboť nemaká" není jen tak. Jakožto zaměstnavatel (pokud mu nechcete platit tučné odstupné), máte k dispozici vlastně jen paragraf o hrubém porušování pracovní kázně. Ne, ja nejsem zaměstnavatelem (zlým kapitalistou), jsem zaměstnán. Přesto i v našem podniku vidím, jak je problematické některá individua dokopat k tomu, aby dělali práci, za níž berou plat. Bohužel, bývá dost problémem z takovýchto lidí vypáčit i nějakoukloudnou dokumentaci toho, co nosí v hlavě, aby se z nich stal "postradatelný" (či lépe řečeno "nahraditelný") prvek v soukolí podniku. Ale zaměstnaní jsou! A plat dostávají. Takže vlastně je všechno v nejlepším pořádku. Viďte, pane Dinkove?

Můj švagr je kamionista a vozí zboží z Moravy do Německa a zpět. Má možnost na vlastní oči X-krát srovnat pracovní morálku v obou závodech. A Že je to nebe a dudy, to je prostě fakt. Když jednou ve čtvrtek odpoledne (snad kolem půl čtvrté) dojel do jedné fabriky na Moravě, tak mu klidně řekli (přestože měli ještě volné skládací rampy), že ho vyloží až zítra. Jen tak. Bez bližšího vysvětlení. Skládat se přitom mělo až do čtyř, takže se to dalo s trochou námahy stihnout, trvá to cca 3/4 hodiny, když sebou dělník mrskne tak 30-35 minut. Ale přece si nebude někdo o půl čtvrté špinit ruce, když má za půl hoďky padla, no ne? Nevyložili ho dokonce ani další den do tří hodin odpoledne, až poté, co zavolal na svou firmu a situaci vylíčil vedení, a to zase zavolalo do fabriky a pohrozilo fakturováním za "prostoje svých výrobních prostředků". Nakonec se v 15:45 uvolil jeden vrcholně nas**aný dělník, že ho teda vyloží, aby mohl s prázdným kamionem odjet na víkend k manželce a dceři, ale nebýt "poplachu" co kolem toho nadělal, tak by tam zřejmě čekal až do pondělí, ne-li déle. Celou 3/4 hodinu přitom dělník nadával, že musí dělat přesčas, ale mohl si za to sám. Mohl to udělat již dávno, kdyby nebyl líný.
Z německa má jiný zážitek. Dojel do skladu o půl páté odpoledne v pátek (!!), a byli tam už jen dva vykládači, kteří oba makali. Zašel teda do kanclu alespoň vyřídit papíry, kde zastihl přimo majitele firmy. Ten mu bezeslova za pár minut veškeré papíry vyřídil, a rovněž bezeslova si přes košili a kravatu oblékl pracovní plášť a sedl do vysokozdvižného vozíku a za půl hodiny (!!) mu sám osobně vyložil celý kamion, a s naprostou samozřejmostí mu pak poděkoval za dovoz materiálu, svlékl plášť a vrátil se do kanclu. Neumím si představit našeho vedoucího či majitele firmy, který je ochoten i makat. O zaměstnancích už radši ani nemluvě.

Ale zaměstnaní ti lidé (co nemakaj) u nás jsou... to je fakt.. Takže ve statistikách se to nádherně promítne... A oficiální představitelé mohou být šťastni, jak jsou šikovni a jaký dokonalý systém to ve státě nastolily. Souhlasíte se mnou? pane Dinkove?

Pane Dinkove, čistě náhodou, nemáte v oblibě koukat se na svět přes růžové brýle? Realita může být trochu jiná... A taky může být trochu odlišná i od toho, co se prezentuje v médiích (kterýchkoli - našich i Kubánských). Odposlech 30 000 (či kolik přesně - nepamatuji si to) telefonních linek ročně neznamená odposlech 30 000 lidí... neboť k jednomu člověku jsou vázany často tři i více linek. Stejně tak 98% zaměstnanost neznamená vyšší produktivitu práce, jakou má třeba Německo, kde je podstatně vyšší (snad až 4x !!) nezaměstnanost než na Kubě. Nad jakýmikoli prezentovanými fakty je totiž potřeba i přemýšlet, pane Dinkove. Možná teď tápete v hlavě, co to slovo znamená, ale je to fakt velmi potřebné. Jinak míra Vaší naivity, pane Dinkove (jenž už teď je k pláči) bude jen stoupat a stoupat. A ještě horší je, že si ji sám evidentně ani neuvědomujete. A nejhorší je, že svůj pohled na svět považujete za jediný správný. Takový mám alespoň pocit z Vašich příspěvků.

Lékařskou pěči (a vzdělání) zdarma, okomentuji stručně. Úroveň lékařské péče dostupná běžným Kubáncům je velmi nízká (vím to z našich prolhaných médií). Ale je zdarma. To je fakt. Inu.. i zde kvantita převyšuje kvalitu. Ale to nevadí.. zní to krásně.. Zdravotní starostlivost zdarma. Pokroková a šťastná to země! Zní to přímo nádherně. Vzdělání zdarma... ano, ale to kvalitní vzdělání je dostupné 1/1000-ně Kubánců, samozřejmě že jen těm, co "pečou s režimem". Ti ostatní se sice také vzdělávají zdarma, pokud ovšem to, co se naučí, lze nazvat vzděláním.

Rovněž do tečky souhlasím s příspěvkem Bundese, ze 3.2.2005, 23:07

K autorově popiskům k záběrům mám také rezervovaný postoj. Tvrdit s jistotou, že zachytil top-prostitutku s majetným klientem je dost odvážné. Nicméně, vyvracet mu to nelze, pokud na to nemáme argumenty. Není-liž pravda?

S infantilností některých amerických vládních kruhů asi těžko kdo co nadělá. To, že Castra de-facto svým embargem ještě utužují u moci, jim zřejmě dojde tak za 20 let, pokud vůbec někdy. Ale to jsem ani nechtěl rozebírat..

reagovat

 

Další příspěvky k článku:
 ???
Tomáš Dinkov1.2.2005, 08:40odpověď
Ardan1.2.2005, 09:35odpověď
Tomáš Dinkov1.2.2005, 10:02odpověď
Michal2.2.2005, 21:52odpověď
Petr1.2.2005, 09:47odpověď
Tomáš Dinkov1.2.2005, 10:09odpověď
Martin1.2.2005, 10:55odpověď
Michal2.2.2005, 22:10odpověď
Slovák3.5.2005, 15:01odpověď
Karel T.1.2.2005, 11:23odpověď
Petr Smetana2.2.2005, 13:29odpověď
Michal2.2.2005, 21:39odpověď
KMVIL3.2.2005, 01:12odpověď
Pajik1.2.2005, 10:15odpověď
TD1.2.2005, 10:21odpověď
Petr1.2.2005, 10:40odpověď
chose1.2.2005, 10:47odpověď
Karel1.2.2005, 11:37odpověď
Tomáš Dinkov1.2.2005, 11:52odpověď
Richard1.2.2005, 12:54odpověď
Tomáš Dinkov1.2.2005, 13:07odpověď
IWO2.2.2005, 11:48odpověď
Pavel Neuzil8.2.2005, 09:59odpověď
petr1.2.2005, 11:26odpověď
hynek1.2.2005, 13:11odpověď
petr1.2.2005, 17:46odpověď
-Che-1.2.2005, 13:04odpověď
BoBo1.2.2005, 13:05odpověď
D.S.1.2.2005, 13:06odpověď
 :)
tom1.2.2005, 15:46odpověď
Martin Rybak1.2.2005, 16:29odpověď
petr1.2.2005, 18:06odpověď
Martin Rybak1.2.2005, 21:22odpověď
petr2.2.2005, 08:33odpověď
Riso3.2.2005, 16:13odpověď
DaB2.2.2005, 08:37odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 09:26odpověď
DaB2.2.2005, 13:52odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 13:56odpověď
DaB2.2.2005, 14:20odpověď
Bahnak1.2.2005, 16:31odpověď
Radomír Tesař1.2.2005, 17:54odpověď
...1.2.2005, 19:01odpověď
Vladek2.2.2005, 08:45odpověď
EIGHT1.4.2005, 16:56odpověď
Yossarian1.2.2005, 21:27odpověď
Otakar1.2.2005, 23:11odpověď
rt2.2.2005, 07:20odpověď
Pavel Pola2.2.2005, 08:29odpověď
OOK2.2.2005, 09:09odpověď
David Kovář2.2.2005, 15:59odpověď
Tomáš3.2.2005, 01:39odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 09:18odpověď
Martin2.2.2005, 09:59odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 10:05odpověď
Milan Sýkora2.2.2005, 11:45odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 12:24odpověď
Milan Sýkora2.2.2005, 13:18odpověď
Martin Burda2.2.2005, 12:03odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 12:32odpověď
Martin2.2.2005, 13:02odpověď
rt2.2.2005, 10:33odpověď
Tomáš Dinkov2.2.2005, 11:00odpověď
chose2.2.2005, 12:02odpověď
Kytka (Jakub Pavelka)2.2.2005, 14:20odpověď
ZdenekT2.2.2005, 14:04odpověď
DaB2.2.2005, 15:24odpověď
xy14.9.2005, 21:58odpověď
bahnak2.2.2005, 15:42odpověď
Multimotyl2.2.2005, 18:51odpověď
Oťas2.2.2005, 16:49odpověď
soy cubano5.8.2005, 20:10odpověď
C.K.2.2.2005, 18:32odpověď
Honza2.2.2005, 22:32odpověď
Henry3.2.2005, 08:46odpověď
Tomáš Dinkov3.2.2005, 08:56odpověď
Oťas3.2.2005, 11:58odpověď
Henry3.2.2005, 21:39odpověď
 :)
L.B.3.2.2005, 11:57odpověď
Tomáš Dinkov3.2.2005, 13:18odpověď
Tomas3.2.2005, 21:13odpověď
Milan Vrba29.12.2005, 18:33odpověď
Petr Novák30.12.2005, 09:46odpověď
Milan Vrba30.12.2005, 11:24odpověď
Petr Novák30.12.2005, 12:07odpověď
Milan Vrba30.12.2005, 12:44odpověď
Petr Novák30.12.2005, 13:13odpověď
Krtek10.1.2006, 17:53odpověď
Krtek10.1.2006, 18:03odpověď
Vrtik7.4.2005, 02:38odpověď
Petr3.2.2005, 17:05odpověď
Bundes3.2.2005, 23:07odpověď
Jiří Novotný4.2.2005, 09:18odpověď
Bundes4.2.2005, 11:16odpověď
 ???
???5.2.2005, 13:55odpověď
Edudant5.2.2005, 16:27odpověď
Gunter10.2.2005, 04:39odpověď
BkV12.2.2005, 17:07odpověď
Aleš13.2.2005, 17:30odpověď
Michael R13.2.2005, 19:09odpověď
Novotný15.2.2005, 07:35odpověď
Roman Golis17.2.2005, 20:42odpověď
Gunter20.2.2005, 20:26odpověď
lucy25.2.2005, 17:35odpověď
stanik22.3.2005, 12:25odpověď
Jan Che Guevara6.4.2005, 17:28odpověď
EIGHT1.4.2005, 16:48odpověď
Bunnygirl27.5.2005, 13:03odpověď
Kuba P.19.8.2005, 01:08odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data


aktuální akce

aktuální články

bazar nabízí

 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace