motiv

Inkousty a inkoustové sady

V dnešní díle se podíváme detailněji na složení a vlastnosti inkoustů.
Diskuse k článku
Jan Kaiser5.3.2007, 10:34odpověď
Dobrý den,

díky za výborný článek. Nejsem chemik, o to více takový článek vítám. Evidentně zalepil "tematickou díru" na českých serverech.

Dovolím si malou konfrontaci. Tvrdím, že quadtone a hexatone je krok stranou. Dnešní "foto" tiskárny formátu A3+ a větší, řízené RIPem obsahujícím špičkové kalibrace a profilace používaných médií, klasický mokrý proces RA-4 snadno předčí. Jak varietou použitelných médií, tak technickou kvalitou, tak odolností (světlostálostí), tak komfortem práce. Bohužel faktem zůstává, že těch prvotřídních kalibrací a profilací, tedy kruciální části systému, je daleko méně než šafránu.

Zdraví Jan Kaiser.

reagovat

Petr Dzik5.3.2007, 11:31odpověď
Diky za pochvalu, ale vidim nekolik prednosti, kterymi quad/hextonove sady stale predstihuji barevny inkjet.

Souhlasim s vami, ze spickove vyladeny plnobarevny inkjet je vaznou konkurenci pro mokry proces. S takovym systemem je potom mozne vytisknout spickovou CB reprodukci, ale stale tu zustava jeden problem: metamerie. Pokud je CB reprodukce tistena pomoci barevnych inkoustu, lze jen velmi stezi potlacit rusivou metamerii.

Samozrejme, ze zde maji navrch inkoustove sady, ktere obsahuji zaroven barevne inkousty a zredenou cernou (napr. Epson K4), potom muzeme pri CB tisku pouzivat pouze sede inkousty a je po problemu.

Stale tu ovsem zustava drobna neprijemnost s vymenou leskle a matne cerne. Pokud vyhradim tiskarnu jen pro CB tisk pomoci hextonove sady, vestinou je mozne mit nainstalovanou matnou i lesklou cernou zaroven.

A pak tu jsou extremne narocni uzivatele, kteri neuznavaji nic jineho nez tisk cistym uhlikem na bavlneny papir, pro ketre je hextonova sada nutnosti.

reagovat

Jan Kaiser5.3.2007, 12:44odpověď
Není zač, zasloužil jste si ji :-).

V podstatě s Vaší reakcí plně souhlasím, ale dodávám: máte-li možnost svobodného řízení tiskárny přes CMYK RIP, metamerii u ČB fotografií můžete i s barevným reprodukčním systémem natolik zkrotit, že skutečně prakticky není co řešit. Vlastně i o tom jste se v poslední části článku zmínil.

Nikdy jsem quad a podobné systémy prakticky neužíval, proto bych se rád zeptal - jak je to s možností se spolehnout na náhled na monitou (kalibrovaném, samo)? Existují i zde nějaké náhledové profily (soft-proof)? Obávám se totiž, že nikoliv.

Lesklá a matná černá - souhlas, to je bez debaty.

Zdraví Jan K.

reagovat

Petr Dzik5.3.2007, 15:32odpověď
Jiste, s kvalitnim RIPem lze potlacit i metamerii. Pak jde spise o naroky uzivatele, jestli mu staci potlaceni, anebo je nekompromisni a vyzaduje hextone.

Softproofing pro quad/hextone systemy je mozny a sveho času jsem to pouzival.
Detaily zaviseji na zpusobu rizeni tiskarny. Napr. se pro tenhle ucel vygeneruje RGB profil, ktery slouzi pouze pro simulaci, neprovadi se do neho zadna konverze. Greyscalovy obrazek se pak zkonvertuje do RGB a zobrazi se soft-proof s volbou "preserve color numbers".

reagovat

Jan Kaiser5.3.2007, 16:18odpověď
Díky za odpověď a ještě jednou za celý článek.

Mějte se, zdraví Jan K.

reagovat

Petr Chlumsky6.3.2007, 10:39odpověď
Tvrdím, že quadtone a hexatone je krok stranou.

Jsem stastnym majitelem e2100 ve ktere aktualne pouzivam sadu UT7. Krome veic, ktere tu na obou stranach zaznely a vesmes s nimy souhlasim, tak bych pridal jeste jeden aspekt - cena.

Zkusenosti s UT7 zatim sbiram nicmene na prvni pohled to vypada tak, ze je s nim radove mene prace a starosti, kvalita mi sla nahoru (byt s ripem jsem na e2100 dokazal udelat solidni BW tisk i s originalni barevnou sadou) a s cenou jsem zatim sel signifikantne dolu.

reagovat

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit postupnězobrazit vše stromově


aktuální akce

aktuální články

bazar nabízí

 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace