motiv

seriál


hledej v článcích

Lightroom efektivně 7: tonální křivky v praxi

V předminulém dílu jsme se věnovali křivkám v Lightroom spíše obecně. V dnešním článku s méně povídáním a více fotkami si ukážeme několik konkrétních příkladů, kde jsou křivky vhodným a někdy i nenahraditelným nástrojem.
Diskuse k článku
laci6.11.2014, 19:06odpověď
super!
jen dodam, ze pokud pracujete se starsima fotkama a chcete nastavovat RGB kanaly pro krivku separatne, tak musi byt Process v Camera Calibration (paleta uplne dole ve vychozim nastaveni v modulu Develop) nastaven na Current (2012), jinak to nepojede.

reagovat

zdeeenas12.11.2014, 19:45odpověď
Velice hezky zpracovaný článek

reagovat

Michal Krause14.11.2014, 09:32odpověď
Děkuji, jsem rád, že se článek líbil :)

reagovat

ph18.4.2017, 14:18odpověď
Dovolím si sem vložit příspěvek ještě po dva-a-půl roce, v jistém smyslu i coby ilustraci toho, jak může být learning curve pozvolná. Ono to mimochodem může mít – mluvím-li za sebe – i určitou logiku, člověk do fotek raději příliš nešťourá, teprve postupně zkouší, na co sáhnout... A na křivky až s největším váháním, také proto, jak ostře v Lightroomu reagují na každý posuv jejich řídicího bodu o pár pixlíků obrazovky sem či tam.

No vida, ono to jde! A nejen to, možnosti úprav jsou takové, že při dnešní bitové hloubce RAWu může relativně slušně vyjít i fotka scény s tak divokou dynamikou, že bych kvůli ní kdysi kompakt raději automaticky nechal v kapse. Ovšem chce to úpravy ještě důraznější, po nich ale člověk osmělen fotí scény ještě dynamičtější, a spirála se, ač pomalu, zdárně rozvíjí — až nastanou potíže. A ukazuje se, že k nim toho vlastně nebylo třeba nijak mnoho:


Highlights s negativní hodnotou je efektivní a efektní nástroj pro obnovení kresby v obloze; hodí se i pro zvýraznění textur nasvícených povrchů a podobné věci. Jenže pokud se vyskytnou větší tmavé plochy (jemných větviček, drátů atd. se to netýká), Lightroom má tendenci na jejich kontrastních hranách vytvářet ohavné artefakty, zhruba řečeno světlé (cca) 1px široké čáry, jejichž část hranu prostě zdvojuje a část je rovnoběžná s osami x a y, čímž se do té tmavé plochy velmi nepěkně zakusuje. Highlights tento problém zdůrazní, podobně však i stažení Whites, vytažení Shadows nebo Clarity; cosi takového, ale s převahou zdvojení kontur, lze napáchat i zásahem do Tone Curve. Ukázka je např. zde: http://www.formica.cz/photo/LR57_double_edges.png (všimněte si prosím břevna kříže).

Této velmi nepříjemné chyby se, jak jsem tuhle našel, týká třeba vlákno https://forums.adobe.com/thread/2172203 a navazující odkazy. Asi by sotva mělo smysl se jím meritorně zabývat ještě zde (to žádný větší tlak na programátory Adobe, aby bug spravili, už nevyvolá, a jiné řešení těžko existuje). Protože však na Paladix píšete i o dalších editorech, uvítal bych, kdybyste se časem pokusil též o jejich porovnání na takříkajíc pixelové úrovni; jedná se mi zejména o kvalitu kresby detailů, které lze v jednotlivých editorech získat. Jsem si myslím dobře vědom, nakolik obtížné a časově náročné by vlastní testy byly; pomohla by však také případná rešerše – i bez jakýchkoliv nároků na úplnost – článků, které jdou do podrobností alespoň natolik, jako PDF odkazovaný odtud: http://lightroomkillertips.com/brilliant-article-martin-evening-lightroom-vs-capture-one-pro/

reagovat

Michal Krause20.4.2017, 10:53odpověď
Zajímavé – těch dvojitých hran jsem si nikdy nevšiml. Je ale také pravdou, že jsem musel otestovat asi pět fotografií, než se mi podařilo problém zreplikovat – většinou se mi to neprojevilo a i u té postižené fotografie musím fotku zvětšit na 4:1, aby byl problém patrný. Řekl bych tedy, že záleží na nějakých dalších okolnostech (zdá se, že asi hlavně úhel linie) a že to bude často problém zásadnější až při opravdu velkých tiscích. Třeba jsem měl ale jenom štěstí…

Stejnou fotku jsem upravil i v Capture One a tam se problém nevyskytuje – při silném obnovení jasů se objeví při velkém zvětšení slabounká světlá aura podobná artefaktu z doostření, ale nic dramatického.

Na detailní porovnávání RAW konvertorů se zatím nechystám, bylo by to opravdu hodně náročné. Ale kdo ví, možná jednou v budoucnu :)

Michal Krause

reagovat

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit postupnězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace