motiv

seriál


hledej v článcích

Capture One efektivně 16: doostřování, redukce šumu a moiré

Nedílnou součástí procesu zpracování digitálních fotografií je doostřování a často také potlačení šumu – na oba nástroje, které k tomu v Capture One slouží se podíváme v dnešním článku. Krátce se také zmíním o odstraňování moiré.
Příspěvek k článku:
 Jak to vypadá ve Win7
Petr Dorazil21.12.2015, 01:42odpověď
Posuvník na paletě Focus mi skáče v pevně daných hodnotách 25-33-50-67-100-200-300-400%, rozhodně neumožňuje nastavení libovolné hodnoty, jako např. 108%.

Sharpening:
Potvrzuji, že doostřování nastavuje rozdílné výchozí hodnoty pro rozdílné fotoaparáty (rozdílné snímače, engine atd.). Závislosti na ISO a použitém objektivu jsem si nevšiml, nevěnoval jsem tomu až takovou pozornost.

Pokud jsem se dobře zaostřil při fotografování, pak mi zcela vyhovuje výchozí nastavení parametrů doostření, nabídnuté programem. Pokud jsem minul, pak je obvykle nejlepší snímek smazat rovnou než se snažit čarovat s nástrojem doostření. Výjimkou je v mém případě snímek, který je i přes nedokonalé ostření natolik cenný, že si zaslouží být v albu alespoň na malém formátu.

Noise reduction
Teprve díky tomuto článku jsem si uvědomil, že potlačení jasového šumu je ve výchozím nastavení skutečně dost agresivní. V jiných programech jsem zpravidla potlačení jasového šumu rovněž vypínal a v C1 to už dělám taky. Díky za upozornění.
Barevný šum umí C1 potlačit opravdu velmi decentně ve výchozím nastavení a nemám potřebu pro většinu snímků s touto hodnotou hýbat. Stejně tak posuvník Detail prakticky nechávám beze změn (přitom můj fotoaparát Sony A77 je známý vysokou mírou barevného šumu i při nízkých hodnotách ISO). Naopak při extrémním nastavení korekce barevného šumu dojde k rozmytí barev, které zpravidla odskáče pleť a oční bělmo, kde je to nejvíc vidět. Pleť ve stínech získá šedivý závoj a tato barva špinavé pleti se přenese i na bělmo. Stejnou zkušenost mám i z jiných raw konvertorů a bitmapových editorů.
Posuvník Single Pixel mimo jiné funguje celoplošně na jasový šum typu „pepř a sůl“. Takže když ponechám jasový šum bez omezení (posuvník Luminance na nule), tak posuvník Single Pixel nastavený na 100% potlačí extrémní hodnoty jasového šumu – nejtmavší (pepř) a nejsvětlejší (sůl) body. Tímto jinak decentním žehlením jasového šumu může občas dojít k lokálnímu potlačení jemné kresby např. srsti, vlasů a pod. Ale začíná to být patrné teprve při zobrazení na 100% a více. Jinak je tento efekt prakticky neviditelný a pokud se snímky zmenšují, pak nemá smysl (mimo zmíněné hot pixely) tuto funkci používat. Sám naopak občas jemný monochromatický šum přidávám, hlavně pro tisk.

reagovat

 

Další příspěvky k článku:
Petr Dorazil21.12.2015, 01:42odpověď
Petr Dorazil21.12.2015, 01:47odpověď
Michal Krause22.12.2015, 14:43odpověď
dragonfly28.12.2015, 22:46odpověď
Michal Krause29.12.2015, 11:38odpověď
MiDvo30.12.2015, 21:00odpověď
Michal Krause31.12.2015, 09:53odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data


aktuální akce

aktuální články

bazar nabízí

 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace