motiv

Novinky v Capture One 11

Phase One na konci listopadu vypustila již jedenáctou verzi svého RAW editoru Capture One Pro. Mezi novými funkcemi opět nechybí takové, které cílí na profesionální fotografy a studia, ale většina z nich je přínosem pro uživatele všech úrovní.
Diskuse k článku
Milos11.12.2017, 23:22odpověď
Stále čekám na to, až se přestane ořezávat fotka focena na širokoúhlé ohniska. Nedá se to někde vypnout? Samozřejmě chci zachovat rovnání zkreslení dle hodnot podle použitého objektivu, ale třeba v interiérech je každý mm znát a třeba na 16mm mi to automaticky ořízne fotku. Musím pak jít do nátroje ořez a zmenšit oříznutí, nevím, proč si to samo takhle ořezává :( Bohužel v další nové verzi toto opět není odstraněno, nebo žádná volba, nebo o tom nevím...

reagovat

Michal Krause12.12.2017, 01:07odpověď
Ořez je důsledek geometrické korekce zkreslení objektivu a závisí na druhu zkreslení – je–li soudkovité, při korekci se roztahují více okraje fotografie, a to až nad rozlišení snímače. Přebytečné pixely jsou pak automaticky oříznuty na původní rozlišení.

Hodně záleží na objektivu – pokud zkresluje málo, i ořez je zanedbatelný, a naopak. Například u Nikonu 16-35mm F/4 je na nejširším ohnisku zkreslení značné a ořez tím pádem už poměrně dost masivní.

Pokud ořez vadí, je možné snížit nebo úplně potlačit geometrickou korekci objektivu posuvníkem Distortion v paletě Lens Correction (pokud aktivujete nástroj Crop a budete přitom měnit Distortion, uvidíte jeho vliv na ořez naživo). V menu nástroje (ikonka s trojtečkou v liště jeho záhlaví) lze případně nastavit, aby se korekce zkreslení objektivu standardně neprováděla, dokud ji ručně nezapnete. Nastavení dovolující automaticky provést korekci, ale bez ořezu, podle mě není možné (asi kvůli kvalitě obrazu v extrémních krajích – mimochodem, u zmíněného objektivu Nikon je dokonce obraz natažen způsobem, který nezachová poměr stran 3:2).

Na první pohled by se mohlo zdát, že Capture One je v tomto směru oproti konkurenci horší, ale ve skutečnosti je spíš „bit“ za to, že provedený ořez uživateli ukazuje. Třeba Lightroom při zapnutém profilu objektivu ořezává téměř stejně, ale ani při použití nástroje Crop se už k původním pixelům nedostanete, takže míru ořezu nevidíte. Ostatní nástroje na tom asi nebudou jinak – nedělal jsem si žádné sofistikované srovnání, ale z principu bych řekl, že provést korekci některých druhů zkreslení bez obětování určitého množství pixelů není obvyklými prostředky snadné či možné.

Michal Krause

reagovat

ph12.12.2017, 17:58odpověď
ani při použití nástroje Crop se už k původním pixelům nedostanete, takže míru ořezu nevidíte

Jen malá technická poznámka: Mohu je (právě jen při ořezu) vidět, pokud si nastavím Lens Corrections / Manual / Scale = (např.) 95%. A mohu je i užít, takže ve formátu třeba 2:1 mohu mít i pixely, které by se mi ve 3:2 ořízly.

reagovat

Michal Krause12.12.2017, 18:40odpověď
Dobrý den, díky za doplnění. Nevýhodou nastavení Scale je, že se při něm resampluje celý obraz, tedy i oblast, která se teoreticky předchozí korekcí ovlivnila minimálně. Rozdíl je tedy v tom, že Capture One vás v ořezu pustí za hranici původního rozlišení fotografie, takže můžete použít roztažené pixely na okrajích, aniž by se obraz nějak znovu přepočítával (a tedy potenciálně degradoval), zatímco Lightroom vyžaduje zmenšení celé fotky zpět do rámce daného rozlišením snímače. Je nicméně pravda, že při hodnotách Scale blízkých 100 nebude vliv na výsledek nijak dramatický.

Michal Krause

reagovat

ph12.12.2017, 23:00odpověď
Dobrý večer, ono se tam nějakému resamplování asi stejně nemohu vyhnout (anžto zpravidla fotím architekturu). V tom případě se musí nutně resamplovat již pro každé sebemenší natočení fotky (nebo tím spíše vyrovnání perspektivy). Podobně korekce vad objektivu: Dejme tomu soudkovitost řádově 1% znamená desítky pixelů rozdílu na okraji, takže se pod 1px může rozdíl dostat leda v celkem malé oblasti kolem středu. Samozřejmě by bylo špatné, kdyby každý parametr odlišný od defaultní hodnoty znamenal další resamplování navíc. Ale nezdá se mi, že by resamplování v LR fotografii příliš degradovalo. V ideálním případě tam mají naprogramovánu jakousi mapovací operaci, která v jediném kroku počítá každý výsledný pixel výstupu jakožto funkci nějak vážených hodnot určitých pixelů zdrojové fotografie (tj. demosaicovaného RAWu).

Teď jsem si s tím pro zajímavost chvilku hrál, a mám dojem, že výsledek příliš nezávisí na tom, s kolika z osmi parametrů, z nichž kterýkoliv musí již sám o sobě vést k resamplování, vlastně pohnu. Jakési zhoršení kresby, byť nepříliš jednoznačně pozorovatelné, se asi objevuje vždy hned u prvního z nich (pochopitelně s výjimkou chromatické aberace). Takže to nejspíš mají v Lightroomu naprogramované poměrně dobře.

Jinak si dovolím připomenout to, co jsem na Paladixu myslím již zmínil: Pokládal bych za velmi užitečné, kdyby existovalo porovnání jednotlivých Vámi popisovaných editorů nejen z hlediska editačních možností, ale také kvality výsledné kresby na pixelové úrovni. Zatím o ní nemám ani základní představu, ale trochu mě vystrašilo, že některé jiné programy, co jsem zkoušel (např. DxO Optics Pro8 nebo Nik Collection), dávaly v tomto ohledu výsledky mnohem horší než Lightroom.

reagovat

Michal Krause13.12.2017, 15:56odpověď
Šlo mi spíš o přiblížení principů, ale v zásadě souhlasím, že jde asi obvykle o změny méně podstatné (zvláště ve srovnání s rotací nebo korekcí perspektivy). Myšlenka, že mapování pixelů proběhne pro všechny transformace naráz je nejspíš správná – dávalo by to smysl.

Pokud jde o srovnání editorů, přiznám se, že se mi do toho moc pouštět nechce, a to z jediného důvodu: ne v každém z nich je výchozí nastavení ideální. Třeba Capture One podle mě generuje lepší výchozí stav jemných detailů než Lightroom, ale vhodným nastavením v paletě Detail se dá dostat na obdobné výsledky. Pak ale zase mohu v Capture One použít ještě parametr Structure, jehož obdobu v Lightroom nenajdeme, nicméně něco obdobného zase umí Nik Sharpener, kterým lze výsledek dohnat (ovšem destruktivně na TIFFu). V praxi by tedy bylo podle mě potřeba znát všechny nástroje do hloubky, aby člověk věděl, jak z nich vyrazit to nejlepší. A jelikož takové znalosti člověk získá spíš každodenní praxí než čtením manuálu, málokdo se dokáže fundovaně vyjádřit ke každému editoru. A to pomíjím fakt, že když se začnou srovnávat upravené fotografie, není snadné stanovit mez, kdy je fotka ještě reaálně lepší, a kdy už třeba trochu přeprocesovaná (každý má tuto hranici jinde), případně jaké postupy ještě zahrnout (pro někoho má smysl používat Lightroom + Nik Collection, pro jiného je konverze do TIFFu nepřijatelná komplikace). Zkrátka podle mě je to značně složitý a současně dost nevděčný úkol :)

Michal Krause

reagovat

Jan S.13.12.2017, 11:31odpověď
Dobrý den,

díky za opět skvělý článek ohledně C1. Narozdíl od většiny článků na zahraničních webech, kde se většinou pouze opisují jen nové vlastnosti ve verzi 11, jdete (jako vždy) do větší hloubky a popisujete praktický dopad novinek.

Měl bych dotaz ohledně vrstev. Máte vyzkoušeno, jak (jestli) funguje import z předchozí verze C1, kde obrázek obsahuje masky lokálních úprav? Převedou se masky korektně do vrstev?

reagovat

Michal Krause13.12.2017, 16:01odpověď
Děkuji za chválu :)

Po konverzi katalogu do verze 11 se původní místní úpravy stanou plnohodnotnými vrstvami – ostatně, soudím, že změny uvnitř nebudou velké, spíš přibyly funkce jako průhlednost a nové úpravy masky. Celý proces je tedy zcela bezztrátový, o žádné místní úpravy nepřijdete. Pro plnohodnotné využití nových funkcí (např. použití úrovní ve vrstvě) je pak třeba ještě upgradovat engine, jak je v článku zmíněno. Jelikož jsem nezaznamenal žádné změny v nástrojích ovlivňujících fungování jednotlivých úprav, jeví se mi jako bezpečné engine upgradovat u kterékoliv fotografie – na její vykreslení by to nemělo mít vliv, pouze se zpřístupní nové funkce.

Michal Krause

reagovat

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit postupnězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace