motiv

seriál


hledej v článcích

Affinity Photo efektivně 23 – vyvolávání RAWů, úvod do persony Develop

Doposud jsme se bavili jen o zpracování klasických obrazových formátů, jako je JPEG, TIFF a další. Affinity Photo si nicméně poradí i s vyvoláním RAWů, a to díky personě Develop, jejíž uživatelské rozhraní a možnosti nastavení si dnes představíme.
Diskuse k článku
Petr Dorazil23.1.2018, 15:40odpověď
Dobrý den.
Dovolím si tvrdit, že věta (cituji) "vyvolání RAWů v Affinity Photo poskytuje velmi solidní kvalitu výstupu z pohledu vykreslení detailů" (konec citátu) není zcela přesná. Dle mé zkušenosti je obrazový výstup z hlediska úrovně detailů, ale rovněž kvality redukce šumu a míry prokreslení světel a stínů spíše někde na úrovni programu Corel Aftershot (dříve Bibble Pro od Bibble Labs). Aftershot i Bibble jsem dlouhé roky používal a dokud jsem nezkusil nic jiného, byl jsem relativně spokojený. Začal jsem hledat náhradu, když mi došla trpělivost s tak základními činnostmi, jako je vyvážení bílé nebo korekce barev, které bylo nutno dělat víceméně metodou pokus-omyl a s nejistým výsledkem. Navíc jsem pak viděl výsledky srovnávacích testů různých RAW konvertorů, kdy mimo AfterShot byl Capture One, DXO, Lightroom, tuším že Rawtherapy a další. Z pohledu kvality obrazového výstupu v základním nastavení se Aftershot umístil naprosto neochvějně na poslední příčce. A co jsem porovnával na vlastních fotkách doma, včetně ladění různých parametrů, troufnu si říct, že výstup z Develop persony se výstupu z Aftershot velmi silně podobá. Na výsledky z Lightroom, Capture One a jiných to prostě nemá. Je tam viditelný rozdíl třídy. Snad by bylo férové říct, že výstup z Develop persony je solidní s ohledem na cenu programu Affinity Photo, která je velmi příznivá. Nicméně vývojáři mají v případě Develop persony ještě hodně práce před sebou pokud se chtějí přiblížit konkurenci od Adobe, Phase One a dalších.

reagovat

Petr Dorazil23.1.2018, 16:06odpověď
Zapomněl jsem zmínit ten zásadní rozdíl. Ve výstupu Develop Persony, podobně jako v Aftershot a Bibble, postrádám dost podstatnou míru detailů. Lepší programy z výše jmenovaných je vykreslí. Výsledek, alespoň u mě, vytváří dojem, jakoby snímky vyvolané v Develop personě byly fotografované fotoaparátem s nižším rozlišením. Porovnával jsem to zejména na fotkách z Olympusu E-500 (8 Mpx), Sony SLT A-77 (24 Mpx) a Fujifilm X-E2 (16 Mpx). A vždy se stejným výsledkem.

Petr Dorazil

reagovat

Michal Krause24.1.2018, 12:57odpověď
Dobrý den,

díky za názor a zkušenosti. Máte pravdu, že Affinity Photo se nedokáže kvalitou vykreslení detailu srovnávat třeba s Capture One, které osobně považuji v tomto směru za špičku (s Lightroom jsem jej přímo nesrovnával, protože už ho nepoužívám). Nicméně pro úplnost (a případné budoucí čtenáře) chci doplnit, že nejde tak docela postavit vedle sebe výchozí nastavení, které jste zmínil, protože v něm jak Capture One, tak i Lightroom doostřují, kdežto Affinity Photo nikoliv. Výstup tak vypadá na první pohled podstatně hůře, ale doostřením v nástroji Detail Refinement se rozdíly zmenší. Vhodným nastavením jsem schopen dosáhnout výsledků, u kterých nemám pocit, že nějak zásadně chybí detaily, řekněme třeba pro tisk 30x40 cm, ať máme nějakou míru, které se chytit. Nelze ale popřít, že u konkurence lze dosáhnout často lepšího výsledku a případně i snáze.

Každopádně uznávám, že jsem asi nepoužil v článku úplně ideální formulaci, která by mohla vzbuzovat dojem, že Affinity Photo v tomto směru drží krok se špičkou, což pravda není – proto jsem dotčený odstavec upravil.

Ještě jednou díky za komentář.

Michal Krause

reagovat

Petr Dorazil24.1.2018, 13:58odpověď
Děkuji moc za Vaši odpověď.

Zkusím to ještě v Develop Personě poladit, zda se mi podaří dosáhnout lepších výsledků. Uznávám, že není úplně fér srovnávat Affinity s programy kategorie Capture One. Je to ode mě tak trochu podpásovka - jako srovnávání jablek a hrušek. A je pravda, že výtisky stejné fotky z vícero programů (konkrétně Aftershot, Affinity Photo a C1) jsem vedle sebe taky nepoložil. Budu muset zkusit, jak to bude v papírové podobě vypadat. Třeba ty rozdíly nebudou tak velké jako se mi jeví na monitoru při měřítkách 25 a 50%.
Byť C1 asi jen tak kvůli Affinity Photo neopustím ;o). A naopak. Affinity Photo mám jako náhradu za starý Photoshop CS2 a očekávám jeho plné nasazení při editaci a retušování fotek ve všech směrech vyjma konverze RAW souborů. Věřím, že v tomhle mě Affinity nezklame.

P.D.

reagovat

Michal Krause24.1.2018, 14:29odpověď
Určitě to není podpásovka, je důležité upozorňovat na chybky či nepřenosti a já jsem tentokrát při popisování určitě šlápl vedle :) A z diskuse zase mohou vyplynout další informace, které se pomohou čtenářům, což je vždy plus.

Jinak souhlasím, že Affinity Photo není důvodem pro opuštění Capture One, po stránce vyvolání RAWu má i další slabiny, o kterých bude ještě řeč, ale jako parťák k němu pro retuše je výborný – přesně tímto způsobem jej používám i já :)

Michal Krause

reagovat

Pšenda24.1.2018, 15:07odpověď
Pokud by se měla hodnotit kvalita výstupu vyvolávání - což ale není předmětem článku, tak by bylo dobré uvést i informaci o verzi, která se porovnává/hodnotí.
V poslední beta verzi došlo k nějakým vylepšením (Shadows, Highlight, Clarity), která jsou hodnocena poměrně kladně, viz "Affinity 1.6.3.98 - massive improvement!", https://forum.affinity.serif.com/index.php?/topic/53250-affinity-photo-customer-beta-16398/&do=findComment&comment=269146.

reagovat

Michal Krause24.1.2018, 15:15odpověď
Souhlasím, v některých souvislostech je to důležitá informace, protože Affinity Photo se stále poměrně rychle vyvíjí. V případě mých článků používám vždy poslední stabilní verzi, takže v současnosti je to 1.6.6 pro Mac.

Michal Krause

reagovat

Pšenda1.2.2018, 23:36odpověď
Dobrý den,
v úvodu mluvíte o "destruktivnosti" Develop persony, což podle mě není pravda, a může být i dost matoucí - původní RAW soubor to rozhodně nezničí/nesmaže. Pojem destruktivní/nedestruktivní se používá u úprav vrstev, kde ale jejich případným aplikováním opravdu dojde k nevratné změně původního obsahu vrstvy.
Protože u procesu vyvolávání RAWu zůstává originální soubor zachován a může tak být použit opakovaně s různými parametry vyvolávání, tak jde o tu nemožnost úpravy/korekce těchto parametrů. Vhodnější popis by tedy asi byl - "nekorigovatelná operace".

reagovat

Michal Krause2.2.2018, 10:22odpověď
Dobrý den,

díky za postřeh. Chápu, že označení úprav za destruktivní může být trochu matoucí až děsivé, ale spojení „nedestruktivní editace“ se běžně užívá jako ustálený termín pro takový způsob úprav, kdy je původní soubor nedotčen, všechny úpravy jsou vratné nezávisle na pořadí, v němž byly provedeny, a v rozšířeném smyslu i pro možnost vrátit se k úpravám a pozměnit je i tehdy, kdy už vyvolání proběhlo (uložení úprav v metadatech, katalogu atd.). Aby toho nebylo málo, pro editaci v programech typu Photoshop se takto běžně označují úpravy, při nichž nedochází k nevratné změně originálních pixelů, nikoliv původního souboru. Technicky vzato jde sice spíše o kombinaci nedestruktivní a nelineární editace, ale takhle složitě to opisovat by nejspíš na srozumitelnosti nepřidalo a myslím, že to ani prakticky nikdo nedělá.

Affinity Photo v podstatě splňuje dané podmínky v personě Develop i Photo, ale ne při přechodu mezi nimi, proto toto workflow označuji jako destruktivní, neboť se nelze snadno po provedení úprav vyvolané fotografie v personě Photo vrátit k vyvolání a změnit některý jeho parametr.

Vnímám, že to možná není nejvhodnější označení, ale vycházím z běžně používané terminologie a nové označení určitě nemám v plánu zavádět :) Nicméně jsem do článku přidal vysvětlení, v jakém smyslu s tímto termínem pracuji.

Michal Krause

reagovat

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit postupnězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace