motiv

Jano Pavlík, enfant terrible slovenské nové vlny

V roce 1982 přišel ze slovenské Sniny do Prahy na FAMU. Chtěl zazářit jako hvězda, ale už o pět let později tíhu světa neunesl. Zanechal po sobě krabice s fotografiemi, náčrty, verši a poznámkami. Byly v nich i fotografie z cyklu Ernest a Alice, který mu zajistil nesmrtelnost.

Autoportrét
Jano Pavlík: Autoportrét
Životní příběh Jano Pavlíka, kterému přátelé neřekli jinak než Giano, je krátký, ale odehrává se v rychlém tempu. Začíná v roce 1963 ve východoslovenské Snině, pokračuje tamtéž v roce 1978, kdy patnáctiletý Jano Pavlík dostává svůj první fotoaparát, ruskou Smenu. Další čtyři roky našeho příběhu se odehrávají v Košicích, kde dospívající Pavlík studuje Střední uměleckoprůmyslovou školu. Poslední dějství je situováno do Prahy 80. let minulého století.

V roce 1982 se totiž Jano Pavlík dostává na pražskou FAMU. Zbývá mu pět let života, které vyplní horečnatou uměleckou aktivitou. Poznává řadu zajímavých lidí, kteří mu pomáhají si rozšířit obzory. V první řadě to jsou starší spolužáci z katedry fotografie FAMU: Rudo Prekop, Peter Župník, Tono Stano, Miro Švolík, Vasil Stanko, Kamil Varga a Pavel Pecha. Této generační skupině „hravých“ fotografů se o něco později začalo říkat slovenská nová vlna. Patří do ní i Giano Pavlík? Určitě – vždyť pojetím tvorby mezi své spolužáky rychle zapadl. I on byl hravý a své fotografie až na výjimky inscenoval. V tomto ohledu pracoval snad ještě systematičtěji – před fotografováním si dokonce dělal přesné náčrtky. Podobně jako Tono Stano si pohrával s nahým dívčím tělem, jako Miro Švolík své fotografie dokresloval tužkou a doplňoval svéráznými komentáři, jako Vasil Stanko se nechával inspirovat divadlem… Ale už v první polovině 80. let se v jeho fotografiích začínají objevovat temnější existenciální tóny: ploty, přes které nejde přelézt ven, záznamy těžkých snů, v nichž se trestá za lidskou zvídavost, a pocity viny, kvůli nimž si autor – s dávkou černého humoru – sedá na své soukromé elektrické křeslo.

z cyklu Ernest
Jano Pavlík: z cyklu Ernest a Alice
Zatímco v zásadním Pavlíkově cyklu Ernest a Alice jsou tyto motivy sice přítomny, ale spíše jen v náznacích, v cyklu fotokoláží z roku 1987 se projevují naplno. Pokud si je budete prohlížet v Ateliéru Josefa Sudka za doprovodu Pavlíkovy třičtvrtěhodinové hudební nahrávky RORORORO, nejspíš na vás padne tíseň. Celá tato, dnešními slovy řečeno, multimediální expozice totiž ze všeho nejvíc připomíná křik raněného zvířete. Jano Pavlík se v té době již musel topit v silných depresích a zřejmě se z nich pokoušel „prokopat ven“. Dnes již těžko někdo rozsoudí, co bylo jejich příčinou, zda vrozené dispozice, příliš rychlé prozření venkovského chlapce ve velkoměstě, alkohol či náhlý pocit osamění a nepochopení. Nejspíš od každého trochu.

Kdyby si Pavlík vzal život v politicky exponovanější době a nikoliv za bezčasí, v němž velmi volně tály ledy, možná by se kolem něj vytvořil kult. Kdyby se věnoval hudební dráze nebo literatuře, snad by vešel ve větší známost. Takto byla jeho smrt šokem hlavně pro kamarády a pár zasvěcenců. Možná by i úplně upadl v zapomnění, kdyby nebylo spolužáka Rudo Prekopa, který se začal „přehrabovat“ v krabicích, které po něm zůstaly. Našel v nich totiž i 37 fotografií spadajících do cyklu Ernest a Alice

Medusa
Jano Pavlík: Medusa
Cyklus Ernest a Alice tvoří nyní tu obsáhlejší a také podstatnější část Pavlíkovy současné pražské dvojvýstavy. Pavlík na něm pracoval po celou dobu svých studií FAMU (1982–1987) a část negativů z cyklu v posledním roce svého života použil k tvorbě výše zmíněných koláží a asambláží. Jako by chtěl na poslední chvíli svým zdánlivě krotkým fotografiím dodat ještě větší naléhavost. Původní fotografie naštěstí nezničil: jsou totiž výrazně působivější. Mají v sobě nejen vtip a hravost, ale také příchuť erotiky, přičemž Ernest v nich funguje jako obecně mužský princip, zatímco Alice do „fotografické hry“ vnáší ženský prvek. Pomocí Ernesta autor do fotografií promítá svůj vnitřní svět, zatímco Alice mu slouží nejen jako objekt touhy, ale i pevný bod v rozkolísaném světě. Nedílnou součástí fotografií jsou autorovy popisky, zdánlivě nahodilé kolorování vybraných míst a také podpis vytvořený fotogramem barevného sklíčka z lustru, které mu připomínalo diamant.

Jano Pavlík patří mezi subjektivně laděné fotografy, kteří nechtějí přes sklo objektivu zachycovat reálnou skutečnost, ale hledají v první řadě možnost, jak vyjádřit vlastní „já“. „Většina mých fotografií… vzniká přímo jako odraz toho, co se momentálně děje ve mně a okolo mě, je to v podstatě přetransformování vnitřního světa psychických stavů stylizovanou cestou fotografie,“ napsal před lety ke způsobu své tvorby Pavlík.

Všechny významné fotografie Jano Pavlíka obsahuje malá stejnojmenná monografie, která u příležitosti výstavy vyšla. Knížka je uvedena dvěma texty – charakteristikou tvorby Jano Pavlíka od Davida Koreckého a dojemnou, velmi osobně laděnou vzpomínkou Moniky Pavlíkové-Byrne. V úvodním textu o Pavlíkovi můžeme číst: „Pod slupkou bohéma je však soustředěný tvůrce, který si poctivě prošlapává vlastní fotografickou cestu.“ Podle jiných svědectví byl však Pavlík spíš nevyrovnaným tvůrcem, který byl jednou „nahoře“ a jindy zas „dole“, a na bohéma si nehrál, ale skutečně jím byl, byť občas i nesnesitelným. Vlastní fotografickou cestu si stačil prošlapat jen na samém začátku. I když mu autorskou výstavu v roce 1987 na FAMU zakázali, nepřipisujme jeho dobrovolný odchod ze světa společenským poměrům, ale spíše osobní krizi. V každém případě je Jano Pavlík již osmnáct let po smrti, ale jeho fotografie stále žijí.

Jiří Zahradnický
http://www.moderni-revue/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
mk7.7.2005, 10:26odpověď
duch7.7.2005, 10:44odpověď
mk7.7.2005, 11:11odpověď
WaC7.7.2005, 11:55odpověď
mk7.7.2005, 12:54odpověď
Martin Rybak7.7.2005, 13:09odpověď
esbe7.7.2005, 23:15odpověď
Frantisek Bina20.7.2005, 20:44odpověď
fotoTELE27.7.2005, 11:59odpověď
Riso7.7.2005, 12:16odpověď
Petr Šafář7.7.2005, 12:59odpověď
Martin9.7.2005, 07:31odpověď
Troll7.7.2005, 17:03odpověď
Martin Rybak8.7.2005, 16:19odpověď
Jan Klapetek9.7.2005, 11:24odpověď
Kytka9.7.2005, 13:41odpověď
Klába22.7.2005, 10:22odpověď
radka25.7.2005, 14:24odpověď
koalix7.7.2005, 21:42odpověď
enem kukam8.7.2005, 11:23odpověď
Martin9.7.2005, 07:27odpověď
duch9.7.2005, 08:54odpověď
Jan Klapetek9.7.2005, 11:21odpověď
koalix12.7.2005, 18:37odpověď
Martin Rybak9.7.2005, 12:00odpověď
umělecký ignorant9.7.2005, 12:46odpověď
Jan Klapetek9.7.2005, 14:31odpověď
umělecký ignorant9.7.2005, 16:00odpověď
Michal9.7.2005, 17:12odpověď
Jan Klapetek9.7.2005, 18:16odpověď
(pseudo)umělecký ignorant9.7.2005, 23:23odpověď
Jan Klapetek10.7.2005, 10:11odpověď
thr10.7.2005, 15:58odpověď
vanem11.7.2005, 10:58odpověď
umývadlou11.7.2005, 15:32odpověď
Jan Klapetek12.7.2005, 08:24odpověď
Jan Klapetek12.7.2005, 08:34odpověď
Iveta Bžánová9.2.2006, 00:56odpověď
koalix12.7.2005, 18:53odpověď
petr11.7.2005, 11:05odpověď
Tomas Houda12.7.2005, 10:49odpověď
Petr13.7.2005, 11:39odpověď
Kytka9.7.2005, 13:53odpověď
vanem11.7.2005, 11:08odpověď
PM9.7.2005, 19:42odpověď
Jan Klapetek9.7.2005, 22:49odpověď
Martin Rybak10.7.2005, 13:47odpověď
Jan Klapetek10.7.2005, 19:41odpověď
Martin Rybak10.7.2005, 23:11odpověď
Karel10.7.2005, 18:39odpověď
Jan Klapetek10.7.2005, 19:43odpověď
Miloš Vorel12.7.2005, 19:08odpověď
Trhač11.7.2005, 18:31odpověď
pseudoumělecký ignorant11.7.2005, 22:11odpověď
Trhač11.7.2005, 22:24odpověď
pseudoumělecký ignorant11.7.2005, 23:16odpověď
Trhač12.7.2005, 00:10odpověď
duch12.7.2005, 09:19odpověď
Jan Klapetek12.7.2005, 08:50odpověď
mk12.7.2005, 09:35odpověď
Jan Klapetek12.7.2005, 09:44odpověď
mk12.7.2005, 10:31odpověď
noiz12.7.2005, 11:47odpověď
thr12.7.2005, 14:18odpověď
umývadlou12.7.2005, 11:45odpověď
Jan Klapetek12.7.2005, 13:32odpověď
umývadlou12.7.2005, 15:07odpověď
koalix12.7.2005, 19:01odpověď
Martin Rybak12.7.2005, 11:43odpověď
ZdenekT12.7.2005, 13:06odpověď
mk12.7.2005, 13:28odpověď
roman12.7.2005, 19:38odpověď
mk13.7.2005, 08:20odpověď
duch13.7.2005, 08:49odpověď
roman13.7.2005, 09:58odpověď
HaČí22.7.2005, 14:35odpověď
Tomas Houda13.7.2005, 10:33odpověď
xzimagex20.7.2005, 19:34odpověď
Miloš Vorel13.7.2005, 10:55odpověď
Armani21.7.2005, 03:49odpověď
Gunther28.1.2006, 05:35odpověď
---t.20.2.2006, 20:07odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace