motiv
Osvit filmů

 

Nabízíme Vám možnost nechat si přenést snímky z digitálních fotoaparátů na klasický filmový pás. Touto cestou je možné vytvořit především barevné, ale i černobílé diapozitivy pro promítání v klasických promítačkách z dat, která máte na disku. Dále nabízíme výrobu černobílých internegativů, které je možno použít pro zvětšování klasickým způsobem na halogenidostříbrné zvětšovací papíry.

Technické detaily

  • Technologický princip

    Pro osvitu filmů využíváme zařízení, jehož srdcem je černobílá CRT obrazovka s vysokým rozlišením. Jednotlivé RGB výtažky obrazu určeného k osvitu se postupně zobrazují na této obrazovce. Obraz na CRT se reprodukčním objektivem promítá na film. Postupným zobrazením všech tří RGB výtažků a jejich expozicí přes příslušné RGB filtry se obraz exponuje na film.

  • Rozlišení osvitu

    CRT obrazovka má rozlišení 4096 x 2732 bodů., tj. asi 11,2 Mpix. Data k osvitu připravuje kvalitní RIP, proto nemá význam přepočítávat vaše obrazová data na tuto velikost. Pokud je váš soubor menší, RIP ho inteligentně resampluje. Pokud je váš soubor významně větší (skeny z větších filmových formátů), zmenšete jej prosím přibližně na nativní rozlišení, aby se přenos souboru a jeho RIPování zbytečně nezdržovalo.

  • Formát souborů a správa barev

    K osvitu přijímáme formáty JPG, TIFF a EPS a RAW:

    • U vektorového formátu EPS převeďte prosím všechna písma do křivek.
    • U barevných bitmapových souborů je třeba věnovat pozornost správě barev už při jejich pořizovaní (skenování, fotografování přímo do JPG). Výsledný vyvolaný film má totiž obrovský gamut (mnohem větší než jakákoli zvětšenina na papírové podložce), a proto je třeba data správně připravit, aby nedošlo k problémům s barevností:
      1. Skenujte, fotografujte a konvertujte RAW soubory do barvového prostoru s dostatečným gamutem (Adobe RGB, ProPhoto RGB, Wide RGB). Osvitový RIP podporuje CMS a dokáže správně interpetovat obrazová data v těchto barvových prostorech.
      2. Obrazová data v sRGB způsobí v některých případech viditelné barevné odchylky na výsledném diapozitivu. Při osvitu těchto dat bez konverze do výstupního prostoru dojde k výraznému zvýšení saturace zejména sytých modrých a červených odstínů, protože v této oblasti má film daleko větší gamut než sRGB prostor. Při konverzi do výstupního prostoru by došlo k výraznému poklesu saturace, která je sice kolorimetricky správná, ale většinou nekoresponduje se zobrazením sRGB dat na dnešních moderních (ale neprofilovaných) monitorech. sRGB data proto osvicujeme bez konverze a uživatelé sRGB prostoru jsou většinou spokojeni s barevně sytým a (pře)saturovaným výsledkem. :-)
      3. Zdaleka nejlepším zdrojem pro osvit jsou RAW data. Obejde se tak nutnost konverze dat do přístrojově nezávislého prostoru. Pokud používáte Lightroom, můžete váš výběr RAW souborů vyexportovat jako katalog a ten poslat k osvitu. My potom při osvitu použijeme přímo vaše RAW soubory v tomto katalogu a konverze probíhá pouze z interního pracovního prostoru Lightroomu do výstupního barvového prostoru.
    • Data pro osvit černobílých obrazů je nejlépe zaslat jako TIFF v odstínech šedé (8 nebo 16 bitů), gamma 2,2.

  • Velikost výsledného obrazu a poměr stran

    Standardně osvicujeme filmy tak, že výsledný obraz na filmu pokryje plné políčko 24 x 36 mm. Při tomto způsobu dochází k velmi malému technologickému ořezu (cca 20 pixelů na všech stranách). Při tomto způsobu osvitu tedy nedoporučujeme používat velmi tenké rámečky a/nebo umisťovat texty těsně k okrajům obrazu. Navíc je třeba počítat s tím, že okénko v diarámečcích mívá typicky rozměr 23 x 34,5 mm, takže také část obrazu ořízne.

    Na přání jsme schopni osvícený obraz o několik procent zmenšit, takže na filmu má fyzickou velikost 23 x 34,5 mm a nedojte tak k žádnému ořezu při osvitu. Tato velikost je o něco menší než plné políčko kinofilmu (24 x 36 mm), ale právě odpovídá velikosti otvoru ve standardních diarámečcích. Při rámečkování je tedy třeba dbát na správné usazení filmu, nedojde však k žádnému oříznutí obrazové plochy ani při osvitu, ani v důsledku zastínění rámečkem. Rámečkování takovýchto diapozitivů je však velmi pracné, a proto důrazně doporučujeme standardní způsob osvitu.

    Pokud Váš obraz nebude mít poměr stran 2 : 3, budou na okrajích černé pruhy. Soubory orientované na výšku není třeba otáčet, RIP si je otočí automaticky.

  • Použitý materiál

    Osvit barevných diapozitivů provádíme na materiál Kodak Elitechrome 100. Barevné podání tohoto materiálu známé z normálního užití nemá vliv na výslednou barevnost osvícených obrazů, protože barevnost je kompenzována vnitřní kalibrací osvitového zařízení. Filmy vyvoláváme v lázních Jobo a celý proces je pod stálou denzitometrickou a kolorimetrickou kontrolou.

    Černobílé diapozitivy osvicujeme na materiál Foma 100R a inverzně vyvoláváme. Výsledný černobílý obraz je tedy tvořen kovovým stříbrem, a proto je přísně barevně neutrální, netrpí metamerií a má výbornou trvanlivost.

    Černobílé internegativy exponujeme na materiál Ilford Pan 100 a vyvoláváme optimalizovaným procesem na strmost 0,55-0,6.

  • Zaslání ukázkových diapozitivů ZDARMA

    Pro posouzení kvality naší práce nabízíme možnost zaslání několika ukázkových diapozitivů.




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace