Objektivy Pentax

Radek Sedlak

Mám starší kinofilmové objektivy Pentax a rád bych je použil na digitální FF zrcadlovky Canon, Nikon nebo Sony. Co si o tom myslíte? A jde to? Děkuji.

1 komentář u „Objektivy Pentax“

  1. Odpověď redakce

    Dobrý den,

    předpokládám, že se jedná o objektivy s uchycením Pentax K-mount. Adaptéry umožňující jejich připojení na DSLR Canon, Nikon a Sony existují, odlišují se nicméně konstrukcí. Zatímco pro Canon a Sony E-mount existuje čistě mechanická redukce, pro Nikon F a Sony A-mount adaptéry obsahují optický člen, který umožňuje zaostření na nekonečno (respektive existují i adaptéry bez čočky, ale s nimi se pak objektiv chová jako by byl nasazen na mezikroužku – tedy za určitou vzdálenost nelze zaostřit).

    Aby to nebylo tak jednoduché, i v případě Canonu, který umožňuje poměrně bezproblémové připojení, se objevuje jedna komplikace – u DSLR 5D a 6D může docházet u některých objektivů při zaostření na nekonečno k fyzickému kontaktu mezi zrcátkem a zadní částí objektivu. Neplatí to pro všechny objektivy: některé fungují bez problémů, jiné po úpravě a některé vůbec. Seznam objektivů a jejich použitelnost najdete například zde: http://www.panoramaplanet.de/comp/#Pentax_PK

    Dostupné adaptéry se liší výbavou – buď neobsahují žádnou elektronickou část, a pak s nimi tělo vůbec nekomunikuje, a nebo jsou osazeny čipem, který zajišťuje většinou alespoň minimální spolupráci. Obvykle se jedná například o indikaci správného zaostření. Redukce s elektronickým čipem stojí obvykle dvakrát až třikrát víc než ty obyčejné. Ostřit a clonit je samozřejmě třeba ručně a při zaclonění objektivu obraz v hledáčku tmavne. Fotoaparát musí být nastaven na manuální režim nebo případně prioritu clony. V případě fotoaparátů Sony údajně nefunguje stabilizace v těle, pokud objektiv s tělem nekomunikuje – osobně jsem to ale neměl možnost vyzkoušet.

    Tolik k technické stránce věc. Pokud jde o otázku smysluplnosti takového využití starších objektivů, osobně jsem spíše zastáncem názoru, že se to vyplatí jen u některých objektivů, které mají těžko nahraditelné vlastnosti – například extrémně dobrou kresbu nebo neobvyklé podání či bokeh. U běžných objektivů „normální“ kvality se obvykle buď projeví, že nejsou konstruované pro moderní DSLR, a nebo snížené pohodlí při fotografování není dostatečně kompenzováno optickou kvalitou nebo cenou. Existuje ale samozřejmě řada fotografů, kteří některé objektivy jiných značek přes redukce používají k plné spokojenosti. Je tedy třeba se rozhodnout podle osobních preferencí a konkrétních objektivů.

    Michal Krause

    Odpovědět

Napsat komentář