Vazena redakcia,
touto cestou by som Vas chcel poziadat o odbornu radu. Contax N1 (35mm camera) umoznuje pouzitie objektiv zo sterneho formatu Contax 645 pomocou adapteru NAM-1. Ako priklad som zobral Planar 50 1.4 N a Planar 80 2. Podla mojich odhadov, kedze vzdialenost filmu od objektivu v N1 je 48mm a v 645 64mm, ta redukcia upravi to na tuto vzdialenost. Tym vlastne na ostriacej rovine filmu by mal byt obraz velkosti 6×4.5cm. Obraz vsak bude kvoli velkosti kinofilmoveho policka zrezany na 24x36mm. Moja otazka znie, ako sa bude spravat 80-kovy objektiv? Albo uhol bude zmenseny zo 47stupnov ale hlbka ostrosti bude ako na 50-kovom objektive? Mozete mi prosim napisat, ako sa zmeni spravanie tohoto (resp.) dalsich objektivov na N1? Dakujem.
Pouzitie MF objektivu Contax na 35mm camere
Peter pogan
Odpověď redakce
Tím, že 80mm objektiv nasadíte na kinofilmové tělo nezměníte jeho ohniskovou vzdálenost – bude to stále 80mm objektiv a bude se podle toho chovat (včetně hloubky ostrosti). Jediný rozdíl proti 80mm objektivu konstruovanému pro kinofilmová těla bude ten, že dokáže vykreslit větší obrazový kruh a kinofilm ho celý nevyužije. Menší formát filmu pouze zmenší úhel pohledu zobrazený na filmu (přesně jako kdybyste udělal ze středoformátového filmu výřez!). Zatímco na formátu 6×4.5 se 80mm objektiv svým úhlem pohledu kvalifikuje jako normální objektiv, na kinofilmu je úhel užší a 80mm sklo představuje krátký teleobjektiv. Vzhledem k tomu, že poměr uhlopříčky středoformátu 6×4.5 a kinofilmu je zhruba 1.6, tak úhel 80mm objektivu s kinofilmem je podobný, jako ten, který má na středoformátu 6×4.5 130mm objektiv (samozřejmě je ale u obou formátů jiný poměr stran políčka). Dalo by se tedy říct, že “prodlužovací faktor” pro kinofilm vzhledem k 6×4.5 je 1.6x a přepočítané ekvivalentní ohnisko pro 80mm objektiv je 130mm. Týká se to ale čistě jen úhlu pohledu – hloubka ostrosti 80mm objektivu na kinofilmu je větší než hloubka ostrosti 130mm objektivu na 6×4.5, protože ta závisí na skutečné, nikoli přepočítané ohniskové vzdálenosti. (Na druhou stranu ale _je_ menší než hloubka ostrosti 80mm objektivu na 6×4.5, protože musíte brát v úvahu to, že obraz bude potřeba více zvětšit a je proto potřeba uvažovat menší rozptylový kroužek). Jde o přesně tentýž jev, s jakým se v současnosti dnes a denně setkávají majitelé digitálních zrcadlovek s čipem menším než políčko kinofilmu, používajícími kinofilmové objektivy, pouze v dnes již poněkud méně běžném kontextu.