Kinofilmový fotoaparát

tomáš

Dobrý den.
Začínal jsem fotoaparátem Pentax Espio 90M. Dnes leží ve skříni, neboť nemám ani návod k obsluze (to mne mrzí kvůli tech. informacím) a za druhé používám digitál.
Po pátrání na netu jsem zjistil, že:
1. Světelnost objektivů podobných Pentaxů nejdou pod 4.5 (na rozdíl od Olympus mju II – 2.8) a tyto přístroje nemají bodové měření expozice a ostření na střed.
2. Ještě dnes i ve vašem obchodě máte klasické Pentaxy za 5 – 9.000 Kč.
V čem spočívá ta vysoká cena?

Otázka zní:
Mám jak Pentax 90 M (zoom), tak mjůčko II (bez zoomu). Nyní chci zkusit diapozitiv, a tak nevím do kterého. Použití zoomu není určující.
Děkuji

1 komentář u „Kinofilmový fotoaparát“

  1. Odpověď redakce

    Návody na snad všechny modely přístrojů Pentax si můžete stáhnout zde:
    http://www.pentax.com/docstore/index.cfm?show=6

    Světelnost objektivů kompaktních přístrojů je vždy menší u zoomů než u pevného ohniska, není to otázka výrobce, ale konstrukce. Navíc to, jak je objektiv světelný, není u kompaktů až tak zásadní otázka – kdyby byl na kompaktu zoom se světelností 2.8 v celém rozsahu, přístroj by byl mnohem větší (neboli by to už nebyl kompakt) a také cena by se dostala velmi vysoko. Bodové měření se v oblasti kompaktů objevuje jen sporadicky, a to proto, že jsou to přístroje pro rychlé fotografování, často bez plné manuální kontroly expozice, a jsou určeny uživatelům, kteří podobné věci snad vůbec nepoužívají. Kdo chce opravdové bodové měření, zakoupí zrcadlovku – ostatně bodové měření jen konstrukčně podmíněno měřením přes objektiv, což kompakty nemají (snad jen digitální kompakty s tzv. “live” čipem, tam je bodové měření častější, neboť se měří přes objektiv). Nevím, co myslíte tím “ostřením na střed” – to právě většina kompaktů má, jenže často bez zámku expozice či AF; naopak často kompaktní přístroje postrádají více ostřicích bodů – maj-li jen 1, pak je vždy uprostřed.

    Firma Pentax není tak masový výrobce jako např. Canon nebo v oblasti digitálních kompaktů Olympus – Pentax prostě vyrábí menší série, proto je cena o něco vyšší než u jiných. Ale o těchto přístrojích zase platí, že mají zpravidla velmi dobré mechanické zpracování a jejich poruchovost je dost nízká. Navíc ceny určují podmínky tuzemského dealera, nedělají se jen tak “od oka”.

    Diapozitiv – po pravdě řečeno bych na něj pokud možno nefotografoval ani jedním z Vámi uvedených přístrojů, protože diapozitivní film je dost citlivý na nepřesnost měření (jeho expoziční pružnost je ve srovnání s negativem mnohem menší) a i průměrná zrcadlovka měří zpravidla lépe než kompakt. Diapozitiv také dost často vyžaduje použití korekcí, jimiž kompakty této kategorie většinou nedisponují. Kdybych si ale musel z těchto alternativ vybrat, pak bych asi zvolil “mju”, ale jen proto, že jsem ho také měl a vím, že jeho měření světla i objektiv jsou ve srovnání s ostatními podobnými přístroji nadprůměrné.

    Milan Sýkora

    Odpovědět

Napsat komentář