Dobrý den,
pořídili jsme si Canon EOS 500D s objektivem 18-135 mm a abychom neměli doma fotky příliš tmavé, tak jsme si k tomu pořídili i blesk Speedlite 430 EX II. Fotíme převážně na Av a blesk máme nastavený na plný automat, ale přesto mi to hází čas většinou kolem 1/30, díky čemuž máme většinu fotek rozmazaných.
Můžete mi s tím prosím poradit, předem děkuji.
Věra
Odpověď redakce
Dobrý den,
fotoaparát se standardně snaží o to, aby bylo správně exponované jak popředí snímku osvícené bleskem, tak pozadí osvětlené okolním světlem – a toho právě dosahuje prodloužením času. Výsledkem jsou fotografie s přirozenějším vzhledem, někdy je ale čas potřebný k lepší expozici pozadí nedostačující k tomu, aby se snímek dal udržet „z ruky“. V takovém případě lze použít několik metod, jak fotoaparát přesvědčit k požadovanému chování.
První možností bývá přepnutí fotoaparátu do režimu priority času, kdy si zvolíte udržitelnou hodnotu s ohledem na ohniskovou vzdálenost fotoaparátu. Clona pak bude zvolena automaticky – v popsaných podmínkách zřejmě nejmenší možná. V tomto režimu je ale třeba myslet na to, že při změně ohniskové vzdálenosti (zoomování) může být nastavený čas pro delší ohnisko příliš dlouhý, což opět povede k rozostření snímku.
Použít lze také plně manuální režim, který má tu výhodu, že si zvolíte nejenom udržitelný čas, ale i clonu – to se může hodit, pokud chcete dosáhnout určité hloubky ostrosti nebo mírně přiclonit objektiv pro dosažení ostřejší kresby. Jen pozor, zvyšováním clony snižujete dosah blesku.
Přesně opačnou cestou je volba plně automatického režimu (P) v němž by se fotoaparáty Canon měly snažit zohlednit jak správnou expozici, tak udržitelný čas.
Další možností přímo pro Váš fotoaparát je upravení rozsahu časů používaných v režimu Av při fotografování s bleskem. Funkce se jmenuje „Rychl.synch. bles. v rež. Av“ a umožňuje nastavit buďto volbu Auto (čas bude volen přesně dle fotografované scény v rozsahu 30 − 1/200 s), 1/200 − 1/60 s. auto (jak název napovídá, čas bude omezen na rozsah 1/200 − 1/60 s) a nebo 1/200 s (pevný čas).
Všechny popsané způsoby mají každopádně jednu věc společnou – zkrácení expozičního času způsobuje ztmavnutí těch částí snímku, které nejsou osvětleny bleskem ale jen okolním světlem. Popředí snímku pak zůstává exponované správně, protože expoziční čas nemá vliv na dosah blesku. V extrémních případech se to projevuje až tím, že korektně exponované objekty v popředí vystupují z naprosté tmy.
Variantou, která efektem popsaným v předchozím odstavci netrpí, je zvýšení citlivosti ISO. Díky tomu je pro expozici pozadí dostačující kratší čas a expozice popředí bleskem je fotoaparátem automaticky upravena na správnou hodnotu. Nic ale není „zadarmo“ – s rostoucí citlivostí ISO se zvyšuje šum, který od určitých hodnot snímek degraduje. Pak záleží na řadě faktorů, jestli je to akceptovatelné či nikoliv – například na způsobu zpracování snímků (černobílé fotografie působí s šumem snesitelněji než barevné), na tom, jak velké fotografie chcete tisknout, ale i na subjektivní míře tolerance k nedostatkům ve výslednému vzhledu fotografie.