Dobrý den,
již řadu let fotografuji černobíle (nyní na monochromatický Ilford XP2 Super) reportáže z řezbářských kurů ve Volarech – http://fotopavouk.cz/lide/drevo/index.html
Často jsem na objektivech měl nasazené středně žluté filtry (Hoya HMC K2 Yellow a Pentax SMC Y2) v domnění, že bude výraznější kresba lipového dřeva a zářezů nožů a že filtr trochu pomůže i obličejům řezbářů.
Nedávno jsem fotografoval opět několik dřevěných výrobků a některé z nich byly přesvětlené a téměř bez kresby, dost možná ale také špatnou expozicí.
Nevím tedy, zda se nemýlím, zda není použití středně žlutého filtru pro tento druh černobílé fotografie (řezbářské výtvory a ruce a obličeje řezbářů) chybné.
Uvítám radu někoho zkušeného. Někoho, kdo má dobře vyzkoušené účinky barevných filtrů. Uvažoval jsem, že vlastně dřevo má leckdy teplotu a odstín podobný pleti a že možná žlutý filtr dřevo zesvětlí a v případě nesprávné expozice pak dojde navíc ke ztrátě kresby. Nevím, zda je tato úvaha správná.
Předem děkuji za reakci.
Přeji dobré světlo a příchod jara do přírody i do srdcí…
Odpověď redakce
Vaše úvahy jsou v zásadě správné, filtr má svá pro i proti. Jen je potřeba podívat se na věc celkově.
Pokud tou kresbou dřeva myslíte léta, potom hlavní problém spočívá v tom, že se jedná o různé odstíny jedné barvy (hnědé). Snad je světlá část blíže žluté a tmavší zase obsahuje více zelené a v takovém případě je žlutý filtr jedinou správnou volbou. Nicméně výsledek nebude nijak zásadní.
Pokud se má jednat o zvýraznění tvaru díla, potom žlutý filtr pomůže při nasvícení kombinací žlutého přímého slunečního záření a modrého světla z oblohy ve stínech. Při jednobarevném osvětlení se filtr neuplatní.
Zajímavější je posouzení celkového vlivu filtru na snímek. Tady dojde ke zvýraznění žlutého dřeva vůči zeleným a modrým předmětům (a předmětům ve stínu, je-li dřevo venku osvětleno Sluncem). To může paradoxně vyvolat potřebu ke snížení celkového kontrastu, aby dřevo nebylo na snímku úplně bílé či stíny utopené, a díky tomu se naopak struktura dřeva potlačí. Výsledkem je světlé dřevo bez kresby. I na Vašich snímcích je často obráběné dřevo tím vůbec nejjasnějším objektem.
Výsledek na obličeje je tentýž – žlutý filtr se používá k odstanění drobných vad pleti.
Přeexpozice je sice možná, ale podle mého značně nepravděpodobná. Muselo by se jednat o tak zásadní odchylku, ve které by byl vliv filtru prakticky bezvýznamný. Navíc v případě XP2, který je celkem tolerantní. Nicméně chcete-li mít jistotu, volte takovou expozici, která bude o dvě až tři clony větší, než kolik naměříte pro nejjasnější části dřeva.
Je ovšem docela možné, že se jedná a chybu v následném zpracování, o kterém se vůbec nezmiňujete. Využíváte dostatečně nadržování? Zkusil jste papíry s proměnným kontrastem s lokálním použitím nejtvrdšího filtru právě na dřevo? Či digitální ekvivalenty těchto postupů, pokud filmy skenujete? V jak takovém případě vypadá sken? Je na něm stejná kresba jako na negativu?
Prošel jsem si galerii, starší snímky jsou velmi šedivé, loňské jsou už lepší. Jsou určitě zajímavé a podle mého názoru je film exponován dobře. Jen je třeba si ujasnit, co je hlavní objekt a tomu přizpůsobit zpracování.
Uvědomte si také, že máte problematickou už samotnou předlohu. Na řadě snímků máte hlavy loutek na přímém světle, zatímco obličeje řezbářů jsou ve stínu. Pokud se snažíte zachovat obličej (což je logické), vyjde dřevo přesvětlené. Jak dobře v tomto případě vychází snímek 2012-07-188-4031-33.
Zkuste také posunout podání směrem k vyššímu kontrastu a tmavším tónům a případně i obětovat kresbu ve stínech. Například u snímku 2012-07-188-4031-26 máte nejlépe prokreslený prostor pod ponkem a loutka je vypálená. A snímek 2012-08-189-4034-02a jsem jen tak na rychlo hodil do obyčejného MS Office Picture Manažera a jediný knoflík automatického nastavení dodal fotografii více šťávy.
Také se nebojte řezat. U snímku 2012-08-189-4034-13a jsem odstranil spodek, stíny stmavil a zvýšil kontrast. Na snímku zbyly jen horní stany palců a ukazováčků, které drží dláto. Na sošce je pak díky vyššímu kontrastu vidět více detailů.