“Vizualizace překonává jazykové bariéry. Když vedle sebe pověsíte dvě fotografie, na jedné je živý, zdravý korálový útes plný ryb a na druhé je degradovaný útes bez života, téměř každý pochopí, o co jde,” říká Tom Vierus, oceňovaný fotoreportér, filmař a vypravěč příběhů o ochraně přírody, jehož snímky nejen zachycují přírodu, ale také bojují za její ochranu.
Díky svému vzdělání v oboru mořské biologie přináší Tom do každého projektu vzácnou kombinaci vědeckého vhledu, tvůrčího umění a hlubokého záměru, přičemž ví nejen, co má zachytit, ale také proč je to důležité. “Pohybuji se na tenké hranici mezi nadějí a krásou a zkázou a zoufalstvím,” říká o své práci, při níž mění složité ekologické problémy v působivé vizuální příběhy, které inspirují k uvědomění a akci. “Oceány jsou plícemi naší planety. Pokud oceány umírají, umíráme i my. Vizuální média mohou být velmi mocným nástrojem při vytváření změn a já doufám, že mé snímky a videa k tomu přispějí.”

Tomova mise nad hladinou i pod ní ho zavedla napříč Pacifikem, kde dokumentuje ochranu přírody v akci. Jeho snímky se objevily v denících The Guardian, Wired, Der Spiegel a ABC News a spolupracoval s předními organizacemi, jako jsou WWF, OSN a Wildlife Conservation Society. Nedávno se připojil k WWF Austrálie, aby na Fidži natáčel korálové školky a projekty udržitelného rybolovu, jejichž cílem je snížit tlak na křehké útesy. Na Tuvalu, jednom z nejmenších států světa, zachytil, jak technologie a letectví pomáhají komunitám přizpůsobit se změně klimatu. Právě také vydal novou fotografickou knihu dokumentující sedm let života na ostrovech Fidži a uvedl na trh ilustrovaného průvodce po ptácích, který má zpřístupnit pozorování ptáků místním obyvatelům i návštěvníkům. Jako další je na programu jeho cesty Samoa, kde se hodlá připojit k organizaci BirdLife International a fotografovat kriticky ohroženého holuba zubatého, jednoho z nejbližších žijících příbuzných ptáka dodo. “Mým hlavním cílem vždy bylo upozornit na oceány, jejich problematiku, význam a na to, jak každý může udělat něco málo pro zmírnění jejich zátěže,” říká Tom. “Místo pouhého předkládání faktů se snažím diváky emocionálně propojit s příběhy divokých zvířat, ekosystémů a lidí, kteří se snaží o jejich ochranu nebo ničení, a překlenout tak propast mezi vědou, přírodou a veřejností prostřednictvím příběhů, které podněcují zvědavost a akci.”
Střídání světla, koroze slané vody, intenzivní tlak a výkyvy teplot – oceán není snadný pracovní prostor, a proto Tom spoléhá na kamerový systém, kterému může důvěřovat. “Vždycky jsem používal Nikon, a když před pár lety nastal čas přejít z digitální zrcadlovky na bezzrcadlovku, měl jsem několik možností, ale zůstal jsem u Nikonu, konkrétně u modelu Z8, protože se dokonale hodí pro mou náročnou práci v tropech,” říká. “Těla fotoaparátů Z8 mají vynikající těsnění, což je zásadní, když se potýkáte se solnou mlhou, náhlými lijáky a písečnými podmínkami, a navíc mají všechny neuvěřitelné hybridní schopnosti fotoaparátu Z9 zabalené do o něco menšího těla.” Možnost naprogramovat předvolby navíc znamená, že Tom může udržovat své podvodní nastavení připravené a pohotové, což je důležité, když záleží na každé vteřině. “Při své práci musím často reagovat rychle,” vysvětluje. “V jednu chvíli třeba fotím ptáka z lodi s 800mm superteleobjektivem a v další chvíli natáčím žraloky pod vodou. Často jde o čas a Nikon mě nikdy nezklamal.”
Celý článek včetně úchvatných fotografií najdete na webu Nikonu