Je libo rychlou Compact Flash kartu?

Nabídky obchodů se čím dál více plní novými paměťovými kartami. Existuje široká nabídka různých značek, typů, velikostí, rychlostí. Kdo se v tom má vyznat? Pokusíme se vám podat srozumitelný přehled o
paměťový kartách Compact Flash.
Aktualizované vydání: do testu jsme přidali novou kartu SanDisk Extreme III (testovali jsme na vybraných rychlých zrcadlovkách) a novou digitální zrcadlovku Canon EOS 350D.

Trocha historie

Compact Flash patří do kategorie tzv. flash pamětí. Co to
vlastně flash paměť je? Zjednodušeně řečeno se jedná o paměť, která si uchovává
svoji informaci i po odpojení od zdroje napětí. Historie flash pamětí sahá až
do roku 1988, kdy byly firmou Intel představeny flash paměti na principu NOR. Zápis
a mazání bylo poměrně pomalé, zato umožňovaly přímé adresování jakékoliv
paměťové buňky, takže umožňovaly náhodný přístup kamkoliv do paměti. Životnost se pohybovala mezi 10 a 100 tisíci mazacími cykly.

V roce 1989 představily firmy Samsung a Toshiba flash paměti
na principu NAND, které byly rychlejší, měly cca 10x vyšší životnost, ale umožňovaly pouze sekvenční přístup
k datům. Prvním výměnným paměťovým médiem používajícím tuto technologii
byly již dnes prakticky nepoužívané paměti SmartMedia. Později systém NAND použily i Compact
Flash karty. Na této technologii staví i další současné typy karet: MMC, Secure
Digital, Memory Stick a xD-Picture Card.

První Compact Flash karty vyrobila v roce 1994 firma SanDisk.
O rok později byla založena asociace CompactFlash Association (CFA), která
sdružuje výrobce zařízení pro využití CF. CFA v tuto chvíli sdružuje více
než 260 firem z celého světa. Správní radu tvoří mimo jiné firmy jako
Canon, Hewlett-Packard, Hitachi, Kodak, Lexar, SanDisk a další.

Základní informace o Compact Flash

Compact Flash karty jsou malé paměťové karty o rozměrech
36,4 x 42,8 mm. Výška karet je dvojí: typ I je vysoký 3,3 mm, typ II je vysoký
maximálně 5 mm. To je jediný rozdíl mezi typem I a II. Typ II už se dnes
prakticky nepoužívá (výjimkou jsou miniaturní harddisky jako např. IBM Microdrive
a některé kapacity karet značky Pretec). Dnešní digitální zrcadlovky a vyšší
modely „kompaktních“ digitálů většinou dovolují použití obou typů. Levnější
kompaktní digitály dovolují použít pouze karty typu I – což je většina dnes
dodávaných karet.

Komunikaci karty s okolním světem umožňuje konektor
s 50 piny, za kterými se (stejně jako u karet typu MMC/SD nebo MemoryStick)
skrývá řadič, který se stará o komunikaci mezi vlastním paměťovým úložištěm a
okolním světem (fotoaparátem, počítačem, apod.). Tím se liší od např. od pamětí
SmartMedia a xD, které tvoří pouze paměťové buňky a o komunikaci se stará
samostatně každé zařízení, které karty používá. A právě řadič je jedním
z faktorů, které ovlivňují výslednou rychlost karty. Řadiče dnes prodávaných
CF karet používají některý z těchto režimů pro přístup k datům
uloženým na kartě:

  • PIO (Programmed Input/Output) – přístup přes integrovaný řadič
    • Mód 0 – maximálně 3,3 MB/s
    • Mód 1 – maximálně 5,2 MB/s
    • Mód 2 – maximálně 8,3 MB/s
    • Mód 3 – maximálně 11,1 MB/s
    • Mód 4 – maximálně 16,7 MB/s
    • Mód 5 – maximálně 20 MB/s (*)
    • Mód 6 – maximálně 25 MB/s (*)
  • DMA (Direct Memory Access) – přímý přístup k paměťové buňce

(*) Módy 5 a 6 jsou zatím v návrhu ve specifikaci CompactFlash
3.0, která měla být schválena v listopadu 2004 (zatím se tak ale nestalo, poslední verze je zatím 2.1, která přináší zrychlení v podobě režimu Multiword Direct Memory Access, stále však zůstává nejvyšší rychlost přenosu na 16,7 MB/s).

Dnes jsou dostupné CF karty s kapacitou 8 GB, nový
standard CF+ (nebo také CF 2.0) počítá s kapacitou až 137 GB a přenosovou
rychlostí 16 MB/s. Jako souborový systém se dnes používá FAT, resp. FAT32 –
toto už ale není součástí specifikace CF, ale záleží na konkrétním použití,
v tomto případě v digitálních fotoaparátech.

Na světě je několik skutečných výrobců resp. dodavatelů technologií pro CF karty. Mezi ty největší patří především firmy SanDisk, Lexar, Hitachi, Samsung a Toshiba. Některé z nich prodávají karty pod svým vlastním jménem (SanDisk, Lexar), ostatní většinou licencují svoji technologii dalším výrobcům nebo prodávají tzv. OEM karty – tj. takové, které se pouze přelepí štítkem dané obchodní značky. Zjistit skutečného výrobce či dodavatele technologie nemusí být vždy jednoduché, na kartě to většinou napsané není a je nutno nahlédnout do technických specifikací (pokud jsou k dispozici). Např. u karet Pretec najdete technologii Hitachi i Samsung.

Rychlost paměťových karet

Testované paměťové karty
Na dnes prodávaných CF kartách najdete různé nápisy
vztahující se k rychlosti: High Speed, Ultra, 40X, 80X, 100X apod. Co tyto
nápisy znamenají? Prakticky jediný „měřitelný“ je údaj „X-krát“. Rychlost
paměťových karet CF se totiž udává v násobku hodnoty 150 kB/s, tj. karty
označené jako „40X“ by měly být schopny přenášet data rychlostí 6000 kB/s,
karty označené jako 80X by pak měly přenášet data rychlostí 12000 kB/s. Až
potud je to doufám poměrně jasné, možná se ptáte, proč to tak rozebírám. Ono to
totiž z pohledu rychlosti vypadá lákavě, ale bohužel se jedná o rychlosti,
které jsou dosahovány v poměrně optimalizovaných laboratorních podmínkách.
V běžné praxi to už tak růžové není a náš test měl na toto poukázat.

Co jsme testovali?

Testovali jsme rychlosti dnes dostupných paměťových karet v běžných
podmínkách
, tj. v digitálním fotoaparátu, popř. v USB čtečce.
Rozdíl proti „papírové“ rychlosti vyznačené na kartě je v tom, že se jedná
o zcela běžné uživatelské podmínky a ne o laboratorní optimalizovaný test.
Ukázalo se, že všechny karty, které jsme testovali, dosahovaly výrazně horších
výsledků, než bylo vyznačeno na jejich štítku. Rychlost přenosu dat totiž
záleží také na tom, v jakém zařízení je karta instalována, jakým způsobem
s ní zařízení komunikuje a dokonce i pod jakým operačním systémem se test
provádí. V každém zařízení totiž karty vykazovaly jiný výsledek. Také jsme
zjistili, že většina testovaných zařízení neumí plně využít rychlost testovaných karet. Ale
nepředbíhejme.

Do testu jsme zahrnuli tyto paměťové karty:

1. Apacer Compact Flash Photo Steno Pro 100X Grafické znázornění výsledků
2. Lexar CompactFlash 80X Pro Grafické znázornění výsledků
3. Pretec CompactFlash High-Speed (deklarovaná rychlost 42X) Grafické znázornění výsledků
4. Pretec CompactFlash Cheetah 80X Grafické znázornění výsledků
5. SanDisk CompactFlash Grafické znázornění výsledků
6. SanDisk CompactFlash Ultra II (deklarovaná rychlost 60X) Grafické znázornění výsledků
7. SanDisk CompactFlash Extreme III (deklarovaná rychlost 133X) Grafické znázornění výsledků

Test probíhal v následujících zařízeních:

Jak jsme testovali?

Test měl ukázat to, jak rychle je digitální zrcadlovka
schopná zapisovat na kartu. Na všech zrcadlovkách jsme tedy nastavili následující
parametry:

  • Sériové snímání
  • Manuální zaostřování
  • Manuální režim expozice

Exponována byla vždy tatáž scéna se stejným nasvícením. Test
probíhal tak, že jsme po dobu jedné minuty drželi stisknutou spoušť a sériově
snímali jeden snímek za druhým. Pak jsme nechali fotoaparát zapsat na kartu
obsah vyrovnávací paměti. Z karty jsme následně stáhli velikosti souborů,
které na ní fotoaparát uložil a hlavně datum a čas jednotlivých snímků.
Výsledné číslo přenosové rychlosti vzniklo tak, že jsme odečetli čas mezi prvním
a posledním souborem a touto dobou jsme vydělili celkovou velikost uložených
souborů. Získali jsme tím rychlost zápisu v kB/s. Před vlastním testem
byla karta vždy naformátována přímo ve fotoaparátu. Fotoaparáty měly před
testem plně nabité baterie. Test probíhal vždy celkem třikrát.

Zkoušeli jsme tři režimy:

  • RAW
  • JPEG/H (nejlepší kvalita, nejvyšší rozlišení)
  • JPEG/M (nejlepší kvalita, střední rozlišení)

Nastavení fotoaparátu pro zpracování JPEG bylo ponecháno
základní (tj. doostřování, vyvážení bílé, apod.).

Všechny fotoaparáty pochopitelně nejrychleji ukládaly snímky
v RAW režimu, JPEG byl pomalejší, protože data musí před
uložením na kartu projít ještě zpracováním ve fotoaparátu.

Všechny testované zrcadlovky mají vnitřní vyrovnávací paměť.
To znamená, že pokud exponujete sérii snímků, tak se nejprve ukládají do rychlé
vyrovnávací paměti a teprve poté na CF kartu. To dovoluje pořídit velmi rychle
za sebou několik snímků, aniž byste museli čekat na to, až se uloží na kartu.
To je pochopitelně velmi výhodné u kratších sérií (každý fotoaparát má pro
každý režim jinou velikost této paměti), nicméně delší série (např. sportovní
snímky, důležité reportáže, apod.) už mohou být právě na rychlosti karty
závislé. Jinak si myslím, že pro běžného uživatele nemusí být rychlost karty až
tak určující, většinou ji stejně nedokáže plně využít. Kromě Canon EOS 10D ukládaly všechny testované
fotoaparáty obsah vyrovnávací paměti na kartu průběžně, tj. nečekaly
na vyprázdnění celé vyrovnávací paměti, ale jakmile se uložil jeden snímek,
hned došlo k expozici dalšího.

Některé fotoaparáty mají možnost nastavit redukci šumu u delších expozic. Tato funkce je dostupná u všech modelů Nikon, Konica Minolta i Pentax a u Canon EOS 20D a 350D. U Nikonu a Pentaxu se tato funkce aplikuje vždy a ovlivňuje velikost použitelné vyrovnávací paměti, u Minolty je možné tuto funkci využít jen u expozic delších než 1 sekunda (a není-li nastaveno sériové snímání).

Výsledky: Canon EOS 1D Mark II

Canon EOS 1D Mark II patří do kategorie profesionálních
digitálních zrcadlovek s důrazem na rychlost snímání. Proti ostatním
testovaným zrcadlovkám, které mají čip s rozlišením 6 MPix má Mark II čip
s rozlišením 8,2 MPix a dle specifikace by měl být schopen snímat
rychlostí až 8,5 snímků za vteřinu.

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 20 snímků
  • JPEG/H: 30 snímků
  • JPEG/M: 40 snímků

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Canon EOS 1D Mark II
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 4142 27.6 3342 22.3 3639 24.3
Lexar Professional WA 80X 3854 25.7 3126 20.8 3388 22.6
Pretec Cheetah 80X 3577 23.8 2686 17.9 3001 20.0
Pretec HighSpeed 1473 9.8 1388 9.3 1402 9.3
SanDisk 2141 14.3 1773 11.8 1914 12.8
SanDisk Ultra II 4104 27.4 3239 21.6 3658 24.4

Shrnutí

Canon EOS 1D Mark II potvrdil, že je profesionálním
fotoaparátem optimalizovaným na vysokou rychlost snímání. Zvlášť impozantní
poslech je „palba“ závěrky při ukládání snímků pouze do vyrovnávací paměti –
jakmile se tato zaplní, tak se pochopitelně „kadence“ sníží, ale i tak je to
krásný poslech. Překvapením ale bylo závěrečné srovnání rychlosti zápisu
s mnohem levnějším Nikon D70, který dokázal na rychlé karty ukládat
rychleji, než Mark II. V tomto případě se rozhodně vyplatí investovat do
rychlých karet. Díky rozhraní FireWire je rychlé i stahování dat do počítače,
rychlá externí čtečka je pouze vhodným doplňkem pro případ, kdy je nutné
zároveň stahovat data z karet a zároveň fotit.

Výsledky: Canon EOS 10D

Canon EOS 10D je starší model (dnes už se nový neprodává, je nahrazen modelem 20D), který patří do katerogie poloprofesionálních digitálních zrcadlovek. Je vybaven dvoustupňovou vyrovnávací pamětí (první stupeň je velmi rychlý, druhý pomalejší, teprve poté zapisuje na kartu).

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 9 snímků
  • JPEG/H: 9 snímků
  • JPEG/M: 9 snímků

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Canon EOS 10D
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 1035 6.9 861 5.7 1002 6.7
Lexar Professional WA 80X 1066 7.1 947 6.3 1028 6.9
Pretec Cheetah 80X 1021 6.8 838 5.6 954 6.4
Pretec HighSpeed 986 6.6 863 5.8 915 6.1
SanDisk 956 6.4 765 5.1 912 6.1
SanDisk Ultra II 1051 7.0 951 6.3 1003 6.7

Shrnutí

Canon EOS 10D není na dnešní dobu žádný velký rychlík. Má sice docela velkou vyrovnávací paměť, ale značným znevýhodněním je, že nejprve ji celou zaplní a teprve poté začne zapisovat data na kartu. To znamená, že první snímky jdou velmi rychle za sebou, ale jakmile se paměť (na 9 snímků ve všech režimech) zaplní, je nutno čekat, až uloží data na kartu (další snímek lze exponovat hned, jakmile se udělá dostatek prostoru ve vyrovnávací paměti, není tedy nutno čekat na vyprázdnění celé paměti). Rychlost ukládání na kartu je zhruba srovnatelná s EOS 300D – tedy jedna z nejnižších.

Výsledky: Canon EOS 20D

Canon EOS 20D je momentálně prodejním hitem. Jedná se o podstatně rychlejšího nástupce 10D, navíc vybavené čipem s rozlišením 8,2 MPix (stále s crop faktorem 1,6x). V tomto testu byl zásadní rozdíl právě v rychlosti. Jednak 20D rychleji nabíhá, jednak má rychlejší zápis na karty a navíc ukládá data na kartu ihned, nemusí tedy dojít k zaplnění celé vyrovnávací paměti, jako u 10D. Co je ale horší je, že má v RAW režimu kapacitu vyrovnávací paměti “jen” na 6 snímků (proti 9 u 10D). Funkce pro redukci šumu u delších expozic byla vypnuta.

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 6 snímků
  • JPEG/H: 20 snímků
  • JPEG/M: 28 snímků

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Canon EOS 20D
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 3879 25.9 2751 18.3 3225 21.5
Lexar Professional WA 80X 5040 33.6 3832 25.5 4631 30.9
Pretec Cheetah 80X 3441 22.9 2675 17.8 3208 21.4
Pretec HighSpeed 2328 15.5 2047 13.6 2278 15.2
SanDisk 2522 16.8 2067 13.8 2331 15.5
SanDisk Extreme III 4984 33.2 3077 20.5 4002 26.7
SanDisk Ultra II 5347 35.6 3918 26.1 4282 28.5

Shrnutí

Jak již bylo řečeno, je EOS 20D velmi rychlá. Její rychlost je plně srovnatelná např. s Nikon D70, proti kterému má dokonce větší kapacitu vyrovnávací paměti. Proti EOS 10D je podstatně rychlejší, ale má menší vyrovnávací paměť pro snímky v RAW režimu.

Výsledky: Canon EOS 300D (Firmware Version 1.1.1)

Canon EOS 300D patří dnes k nejlevnějším digitálním
zrcadlovkám na trhu. Stejně jako 10D i 300D je vybavena tzv. SmartBufferem, což je zjednodušeně řečeno dvojitá vyrovnávací paměť (v případě 300D postačí kapacita 1. bufferu na 4 snímky).

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 6 snímků, z toho první 4 velmi rychle za sebou
  • JPEG/H: 10 snímků, z toho první 4 velmi rychle za sebou
  • JPEG/M: 15 snímků, z toho první 4 velmi rychle za sebou

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Canon EOS 300D
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 1014 6.8 884 5.9 910 6.1
Lexar Professional WA 80X 1006 6.7 681 4.5 872 5.8
Pretec Cheetah 80X 914 6.1 644 4.3 802 5.3
Pretec HighSpeed 734 4.9 583 3.9 680 4.5
SanDisk 913 6.1 589 3.9 782 5.2
SanDisk Ultra II 986 6.6 702 4.7 884 5.9

Shrnutí

Ukázalo se, že EOS 300D neumí prakticky vůbec využít plné
rychlosti karet. Výsledky všech testů byly až na výjimky velmi podobné. Rychlejší
karty dopadly sice ve srovnání s pomalejšími o něco lépe, ale rozdíly podle mého
nebyly takové, aby se investice do nich vyplatila. Ve srovnání s ostatními
testovanými zrcadlovkami byla tato jednoznačně nejpomalejší ze všech.

Výsledky: Canon EOS 350D (Firmware Version 1.0.1)

Canon EOS 350D je posledním a zároveň nejlevnějším trhákem značky Canon v digitálních zrcadlovkách. Obsahuje 8 MPix CMOS senzor, množství funkcí, které byly uživatelům 300D zapovězeny a je opravdu velmi rychlá.

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 4 snímky v režimu RAW+JPEG, 5 snímků v režimu RAW
  • JPEG/H: 14 snímků
  • JPEG/M: 14 snímků

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Canon EOS 350D
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Pretec HighSpeed 3473 23.2 1909 12.7 2580 17.2
SanDisk 2686 17.9 2203 14.7 2370 15.8
SanDisk Extreme III 6497 43.3 3861 25.7 4896 32.6
SanDisk Ultra II 6158 41.1 4509 30.1 5286 35.2

Shrnutí

Výsledky rychlostního testu jsou skutečně vynikající. Proti svému předchůdci je to rozdíl třídy! V RAW režimu je nejrychlejší ze všech testovaných zrcadlovek (na rychlých kartách, pochopitelně). V režimu JPEG/H nebo JPEG/M je srovnatelná s Nikon D70 (s vypnutou redukcí šumu) a je dokonce rychlejší, než profesionálnější Canon EOS 20D. Má poměrně velkou vyrovnávací paměť, takže není problém fotit i delší sekvence (u středního JPEG/M to s rychlou kartou stíhala ukládat, aniž by se muselo snímání přerušit – průměrně snímala a ukládala 2,3 snímku za sekundu). Dokonce i zvuk závěrky je poměrně příjemný (ve srovnání např. s Konica Minolta Dynax 7D).

Výsledky: Konica Minolta Dynax 7D

Na tuto zrcadlovku čekali příznivci značky Minolta se značnou nedočkavostí – je to vlastně první dostupná digitální zrcadlovka pro Dynax bajonet. Rozlišení je 6 MPix a navíc je vybavena speciálním stabilizátorem obrazu (ten byl pro účely testu pochopitelně vypnutý). Funkce pro redukci šumu u dlouhých expozic byla vypnuta (i když by se díky sériovému snímání a krátkým expozicím stejně neprojevila).

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 9 snímků
  • JPEG/H: 12 snímků
  • JPEG/M: 15 snímků
Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Konica Minolta Dynax 7D
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 1008 6.7 997 6.6 1071 7.1
Lexar Professional WA 80X 1297 8.6 1334 8.9 1406 9.4
Pretec Cheetah 80X 841 5.6 852 5.7 897 6.0
Pretec HighSpeed 1214 8.1 1222 8.1 1281 8.5
SanDisk 1007 6.7 1039 6.9 1072 7.1
SanDisk Ultra II 1039 6.9 1082 7.2 1110 7.4

Shrnutí

Z hlediska rychlosti je pro mě nová 7D poměrně velkým zklamáním. Deklarovaná rychlost USB 2.0 se možná projeví při stahování dat do počítače, ale vlastní zápis na kartu je stále velmi pomalý. Na to, že se jedná vlastně o nový model, který přichází na trh po Nikonu D70 a zároveň s Canonem EOS 20D je to dost citelná ztráta. Doufejme, že se jedná pouze o problémy s firmwarem a že to bude v nových verzích opraveno. Při sériovém snímání také docházelo k poměrně slušnému zahřívání karet, což bych řekl, že není zrovna ideální.

Výsledky: Nikon D70 (Firmware A 1.00, B 1.01)

Nikon D70 patří dnes k nejlevnějším digitálním zrcadlovkám na trhu, přišel na trh cca 5 měsíců po uvedení Canon EOS 300D. U této jediné zrcadlovky jsme prováděli dokonce dvě sady testů – jednak se zapnutou funkcí pro redukci šumu a jednak s vypnutou. U D70 se totiž funkce aktivuje vždy a ovlivňuje velikost vyrovnávací paměti.

Velikost vyrovnávací paměti

První číslo udává velikost vyrovnávací paměti bez aktivace funkce pro redukci šumu, druhé číslo udává velikost vyrovnávací paměti s touto funkcí aktivovanou.

  • RAW: 4/3 snímky
  • JPEG/H: 9/7 snímků
  • JPEG/M: 7/5 snímků
  • Poznámka: V režimu JPEG stíhaly rychlé karty (Apacer, Cheetah, Lexar a Ultra II) ukládat rychleji, než fotoaparát
    stíhal exponovat. Zpracování JPEG jej zpomalilo natolik, že už nemusel čekat na uložení na kartu – ve vyrovnávací paměti zbývalo ještě cca 3-5 snímků v průběhu celého testu.

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Nikon D70 (zapnutá redukce šumu)
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 5231 34.9 2187 14.6 3801 25.3
Lexar Professional WA 80X 4436 29.6 2073 13.8 3802 25.3
Pretec Cheetah 80X 3987 26.6 1806 12.0 3298 22.0
Pretec HighSpeed 1404 9.4 1326 8.8 1377 9.2
SanDisk 2090 13.9 1580 10.5 1967 13.1
SanDisk Ultra II 5559 37.1 1734 11.6 3470 23.1

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Nikon D70 (vypnutá redukce šumu)
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 5231 34.9 3122 20.8 4595 30.6
Lexar Professional WA 80X 5333 35.6 3879 25.9 5307 35.4
Pretec Cheetah 80X 3875 25.8 2704 18.0 2464 16.4
Pretec HighSpeed 2349 15.7 2136 14.2 2383 15.9
SanDisk 2110 14.1 1693 11.3 1968 13.1
SanDisk Extreme III 5722 38.1 2545 17.0 4843 32.3
SanDisk Ultra II 5500 36.7 3753 25.0 5283 35.2

Shrnutí

U Nikon D70 mě překvapilo hned několik věcí. Za prvé to byla
velikost vyrovnávací paměti u JPEG ve středním rozlišení. Díky tomu, že jsou ty
soubory menší, než v plném rozlišení, tak bych čekal, že se jich tam vejde
více. Bohužel se tak nestalo a vyrovnávací paměť tvrdošíjně trvala na svých 5 (resp. 7 při NR=OFF)
snímcích oproti 7 (resp. 9 při NR=OFF) v plné velikosti.

Další ne zrovna příjemné překvapení bylo, že
v technických specifikacích je udáváno rozhraní USB 2.0, ale při stahování
fotek do počítače se to chovalo tak, jako kdyby se jednalo o rozhraní USB 1.1.
Přenosová rychlost se totiž pohybovala cca kolem 950 kB/s (cca 6,2x). Paradoxem
tedy bylo, že to, co jsem fotil a ukládal na kartu minutu, tak se do počítače
stahovalo (pomocí přímého USB připojení) třeba i šestkrát tak dlouho. V případě D70 se tedy rozhodně
vyplatí investovat do rychlé externí čtečky!

Jinak celkově je D70 spolu s Canon EOS 350D nejrychlejší z testovaných
zrcadlovek
– alespoň co se ukládání dat na kartu týče. Investice do
rychlých karet se tady rozhodně vyplatí.

Výsledky: Nikon D100 (Firmware 2.00)

Nikon D100 je poloprofesionální digitální zrcadlovka uvedená
na trh v roce 2002.

Velikost vyrovnávací paměti

Velikost je udávána při vypnuté funkci Long Exposure Noise Reduction – po jejím zapnutí se velikost vyrovnávací paměti sníží na polovinu.

  • RAW: 4 snímky
  • JPEG/H: 6 snímků
  • JPEG/M: 6 snímků

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Nikon D100
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 2106 14.0 1640 10.9 1982 13.2
Lexar Professional WA 80X 2168 14.5 1647 11.0 1929 12.9
Pretec Cheetah 80X 1870 12.5 1493 10.0 1735 11.6
Pretec HighSpeed 1251 8.3 1098 7.3 1189 7.9
SanDisk 1897 12.6 1523 10.2 1719 11.5
SanDisk Ultra II 2090 13.9 1782 11.9 2018 13.5

Shrnutí

Nikon D100 je už poměrně starý fotoaparát, nicméně je stále
ještě poměrně rychlý (rozhodně je rychlejší, než např. novější 300D). Nicméně
plnou rychlost karet využít nedokáže, až na výjimku (Pretec High-Speed)
dosahovaly všechny karty víceméně srovnatelné výsledky. Pokud tedy neplánujete
přechod na novější model Nikonu, vystačíte si v pohodě s levnějšími
kartami (nejlepší poměr cena/výkon bude mít s největší pravděpodobností
„obyčejná“ verze karet SanDisk).

Výsledky: Pentax ist*D

Pentax ist*D je jednou z digitálních zrcadlovek Pentax v prodeji. První modely se u nás začaly prodávat v prosinci 2003. Test byl proveden se zapnutou funkcí pro redukci šumu.

Velikost vyrovnávací paměti

  • RAW: 5 snímků
  • JPEG/H: 5 snímků
  • JPEG/M: 5 snímků

Naměřené hodnoty

V následující tabulce jsou hodnoty změřené při testu. Řádky jsou seřazeny abecedně podle výrobce a názvu karty. Hodnota kB/s udává změřenou rychlost zápisu dat na kartu, sloupec X udává toto číslo přepočtené na násobek základní rychlosti (= 150 kB/s). Po kliknutí na ikonu grafu si můžete výsledky prohlédnout v přehledném grafu. Tučně je označen nejrychlejší výsledek v daném testu.

Grafické znázornění výsledkůKarta / test
Pentax ist*D
RAW JPEG/M JPEG/H
kB/s X kB/s X kB/s X
Apacer Photo Steno Pro II 100X 1797 12.0 944 6.3 1350 9.0
Lexar Professional WA 80X 1825 12.2 976 6.5 1349 9.0
Pretec Cheetah 80X 1648 11.0 942 6.3 1295 8.6
Pretec HighSpeed 1079 7.2 902 6.0 985 6.6
SanDisk 1575 10.5 866 5.8 1055 7.0
SanDisk Ultra II 1795 12.0 944 6.3 1478 9.9

Shrnutí

Pentax ist*D by měl být srovnatelný s Nikon D100. Proti
Nikon D100 má o něco větší vyrovnávací paměť v RAW režimu, ale z hlediska rychlosti je
o něco pomalejší. Platí ale stejný závěr, tj. nedokáže využít rychlých karet a
asi nejlepší volbou se ukazuje z pohledu cena/výkon „obyčejná“ karta SanDisk.

Celkové výsledky

Na následujících grafech si můžete srovnat výkon jednotlivých kombinací karet / fotoaparátů ve všech režimech:

Test RAW Grafické znázornění výsledků
Test JPEG (nejlepší kvalita, nejvyšší rozlišení) Grafické znázornění výsledků
Test JPEG (nejlepší kvalita, střední rozlišení) Grafické znázornění výsledků

Závěrečné zhodnocení

Z výsledků poměrně jednoznačně vyplynulo to, že
prakticky žádná z testovaných zrcadlovek není schopna plně využít
deklarované rychlosti dnešních karet. Uvedenou rychlost je možné dosáhnout
zatím jen v plně optimalizovaných laboratorních podmínkách (např. čtečka
přímo na IDE sběrnici, apod.). Nicméně Canon EOS 1D Mark II, Canon EOS 20D, Canon EOS 350D a Nikon D70 dokáží
na karty zapisovat poměrně slušnou rychlostí. Naopak u starších modelů (Nikon
D100, Pentax ist*D nebo i Konica Minolta Dynax 7D a Canon EOS 300D) se do rychlejších karet moc
investovat nevyplatí.

Jinak bych si dovolil doporučit, abyste se při nákupu
neřídili jen rychlostí a cenou. Důležitá je také značka karty (primárních
výrobců je rozhodně méně, než prodejců), zvláště levná Taiwanská produkce může
být problematická. Jedním z vodítek může být i to, že značkové karty mají
většinou doživotní záruku.

Pokud bych měl test doplnit ještě svými subjektivními poznámkami, tak by byly následující:

  • Velmi mile mě překvapila rychlost Nikon D70 a Canon EOS 350D při zápisu na kartu.
  • Velmi nemile mě překvapila pomalost Nikon D70 při stahování pomocí USB.
  • Velmi nemilé překvapení mi připravila i Konica Minolta Dynax 7D – čekal jsem, že u nové zrcadlovky bude rychlost odpovídat konkurenčním modelům.
  • Impozantní je poslech Canon EOS 1D Mark II při sériovém snímání, když stíhá v rámci vyrovnávací paměti.
  • Příjemné překvapení je rychlost „obyčejné“ karty SanDisk, je to zřejmě nejlepší poměr cena/výkon do starších digitálních zrcadlovek.
  • Celkem nepříjemně mě překvapila rychlost karet Pretec – u té „obyčejné“ jsem zázraky pochopitelně neočekával, ale ten Cheetah jsem očekával rychlejší (zvlášť ve srovnání s SanDisk Ultra II, která deklaruje rychlost jen 60X).
  • SanDisk Extreme III jsou testovány i pro extrémní klimatické podmínky (od -25°C do 85°C).
  • Ke kartám SanDisk Extreme III a Lexar 80X Pro je dodáván software pro obnovu omylem smazaných nebo formátovaných karet (pochopitelně nabízí i další funkčnost).

Poděkování

Rád bych poděkoval za zapůjčení karet k testování a za poskytnutí technických informací a konzultací. Seznam firem je řazen abecedně:

84 komentářů u „Je libo rychlou Compact Flash kartu?“

  1. Test karet

    Diky za velice prinosny test CF karet. Uz delsi dobu zvazuji, jak rychlou kartu si mam poridit do sve stare (ale dobre) D100 a tento clanek mi v tom hodne pomohl.

    Odpovědět
  2. Výborný článek

    Výborný článek, který čtenáře nezahlcuje tunou technických dat, ale naopak ukazuje praktické výsledky – tedy to, co čtenář hledá a potřebuje. Díky za něj.

    Pro mne je trochu zklamáním žalostný propad 10D – i když z vlastní praxe vím, že to není zrovna velký rychlík, výsledky docela (nemile) překvapily. Asi budu muset přišetřit na 20D, rychlou sérii já rád 🙂 Fakt ovšem je, že s trochou rozumu se dá i s rychlostí 10D žít, jen zřídkakdy narazím na to, že foťák nestíhá ukládat a já na něj musím čekat. Ovšem když už se to stane a já prostě POTŘEBUJU udělat další záběr, tak v tu chvíli bych vyletěl z kůže…

    Odpovědět
    • výborný článek

      On ten clanek je opravdu predevším o tom, jaký má význam ke kterému foťáku kupovat dražší CF. Celkové posouzení rychlosti foťáku by bylo na samostatnou úvahu. 10D je vzniklá ještě před masívním nástupem rychlých CF a tak to výrobce odflákl, zas má ale opravdu VELMI slušný buffer a speciálně v RAW módu leckdy novější a zdánlivě mnohem rychlejší foťáky předstihne. Nebo další perlička – Kodak PROslr a snad i Sigma SD10 zapisují rychleji v RAW než v JPG – zjevně nestíhá CPU, karta je menší problém. Podobných příkladů se najde určitě ještě více. Zkrátka a dobře je to bohužel tak, že posouzení rychlost DSLR jen podle specifikací je prakticky nemožné – je to nutno zkusit v praxi. Následně je nutno volit podle osobních priorit…

      Odpovědět
  3. USB

    Fakt skvělej článek, výborně zpracovanej a líp to snad ani udělat nešlo. Výsledky jsou velmi zajímavý. Dík !

    Odpovědět
    • skvely clanek v cestine

      Díky, ten odkaz máme rovněž mezi souvisejícími odkazy… 🙂 Je to asi nejrozsáhlejší databáze, i když ta metodika testování je jiná, než jakou jsme zvolili my.

      Odpovědět
      • skvely clanek v cestine

        jestli ono to nebude tím, že to testoval s novější (a rychlejší verzí firmwaru) – je to ostatně na jeho stránkách napsáno.

        Odpovědět
        • skvely clanek v cestine

          .. v tom pripade nechapu, proc zde neni upozorneni, ze jde o test s pristrojem s neaktualni verzi FW a vysledky se muzou lisit. Dost vazne o 1D mark II premyslim a kdybych v diskuzi nenasel link na stranky R.G. tak by na pomyslnych miskach vah u 1D ubylo dost velke zavazi :o)

          jinak proti clanku nic, jsem rad za Paladix a podobne clanky ;o)

          Odpovědět
  4. Kapacita?

    Mozna jsem to prehledl, ale jakou kapacitu mely testovane karty? – co jsem vsudemozne cetl (napr. “.robgalbraith.com”) zalezi docela na kapacite karty – 512 MB je rychlejsi nez 1GB, atd.
    Dik za odpoved

    Odpovědět
    • kapacita?

      Není tomu přesně tak. Máte pravdu v tom, že záleží na tom, jaká je to konkrétně kapacita, ale neplatí, že by 512 byla vždy rychlejší než 1 GB. Záleží totiž na tom, jak je naprogramovaný zmíněný řadič. Může se např. stát (a v praxi to máme také ověřeno), že karta s vyšší kapacitou bude rychlejší, jednoduše proto, že má novější (a rychlejší) verzi řadiče. Karty jsou fyzicky vyfoceny na tom úvodním obrázku, takže se můžete podívat. SanDisk a Lexar byly 512 MB, Pretec byl 128 a 256 MB (i když jsme po dovozci chtěli zapůjčit min. 512 MB, dopadlo to takto), Apacer byl 1 GB.

      Odpovědět
      • kapacita?

        Díky, taky mě to mohlo napadnout 🙂
        S tou kapacitou jsem to napsal špatně, máte samozr. pravdu.
        Jinak díky za takovouto recenzi, docela pomůže v té záplavě karet.

        Odpovědět
  5. istD – BACHA NA FIRMWARE

    ahoj, u *istD nezminujes jaky je uploadly firmware v kazdem pripade pokud byl firmware vyssi nez ten standardne dodavany s fotakem, tak ukladani na kartu zabira daleko vetsi cas. chyba ma byt napravena v nejnovejsim updatu ktery je planovany na konec ledna.
    dalsi vec k pentaxu – prodavaji se samozrejme digi zrcadlovky dve a to *istD a odlehcena DS, ale ono zalezi kdys ten clanek psal samozrejme..

    Odpovědět
  6. Pěkný článek!

    Hezké čtení, zajímavé informace. Mám MKII a používám SanDisk Ultra II. S rychlostí jsem spokojen (fotím sport), příští týden mám dostat Extra III, která je ještě jednou tak rychlá jako Ultra II.

    Odpovědět
    • pěkný článek!

      Tak to jsem upřímně zvědav… Jedním z důvodů, proč se článek připravoval tak dlouho bylo i to, že jsme čekali, jestli nebudou nové Extreme III od SanDisku. Dle sdělení dovozce budou ale až v únoru. Každopádně by mě pak zajímalo to srovnání (upřímně si nemyslím, že by se to na rychlosti projevilo poloviční dobou zápisu :-)). Ale třeba to bude příjemné překvapení.

      Odpovědět
      • Extra III

        V USA už jsou v prodeji, mám ji koupenou ( 1GB) a čekám až mi ji syn pošle , počítám příští týden. že přijde.

        Odpovědět
        • test nové extra iii

          Samotný test je otázka cca půl hodiny. Problém je, že nemám k dispozici všechny testované DSLR. Asi by neměl být problém znovu zapůjčit 10D, 20D, 300D, D70 a D100. Problém může být s D7, ist*D a 1D Mark II. Díky tomu, že je potřeba ty DSLR všechny shromáždit na jedno místo, tak bych ale počítal spíš jeden den z víkendu, pro jistotu raději celý víkend. Je samozřejmě možné udělat jen test v jedné či dvou zrcadlovkách a to pak vystavit jako “srovnávací etalon”, ale lepší by bylo to udělat co možná nejkompletnější. Každopádně jsem rozhodně pro, v tuzemsku totiž mají být dostupné až někdy v únoru. Kdyžtak mi napiš mail, až ji budeš mít, zkusím to zorganizovat.

          Odpovědět
    • dobre srovnani a odkaz

      Díky za link, ale jsi už třetí v pořadí. První je mezi souvisejícími odkazy, druhý už někdo do diskuste přidal… :-))

      Odpovědět
  7. 7D a tip

    7D bych mohl pujcit, jsem z Prahy

    Drobnost: prvni CF vyrobila firma SunDisk, na SanDisk se prejmenovali
    az pozdeji pod tlakem fy Sun

    Jinak muzete zkusit nasledujici tip, ktery mi fungoval dobre
    na strasich fotacich (Minolta 7Hi). CF karta se naformatovala
    v PC a pri formatovani se zadala maximalni mozna velikost
    clusteru (alokacni jednotky), coz je 32 kB. Standardne totiz
    fotak formatuje treba jen na 4kB a musi pak pri zapisu dlouhych
    souboru delat vice pristupu na disk. Jestli se nepletu, tak mi
    to tenkrat zrychlilo zapis o cca 10%. Na novejsich fotacich tohle
    uz fungovat nemusi. Nevyhodou je, ze karta ma pri vetsich
    clusterech o neco nizsi kapacitu (teda kapacita je stejna, ale
    fotek se tam vejde mene).

    S pozdravem
    Dalibor Jelinek

    Odpovědět
  8. SD a Minolta 7D

    Mohli by jste zmerit rychlost SD karty v Minolte 7D. Pry ma byt mnohem rychlejsi (normalni SD rychlejsi nez rychla (Extreme, 80x ap.) CF karta)
    Diky

    Odpovědět
  9. Oly C – 8080

    Perfektní test, jenže já mám Olympus C – 8080 a nevím, vyplatí se mi investovat do rychlejšího SanDisku Ultra II nebo ho nevyužiji a stačí mi ten “obyčejný”??? Nejsem žádný odborník…

    Odpovědět
    • oly c – 8080

      Bohužel, to nedokážu odhadnout. Je to záležitost toho konkrétního modelu a dokonce i verze firmwaru a nedá se to odhadnout bez praktické zkoušky. Jestli máte možnost si u někoho známého ty karty zapůjčit, tak si to můžete zkusit sám a uvidíte.

      Odpovědět
  10. E-1

    Zdravím,
    jsem se chtěl zeptat, proč nebyl to testu začleněn i Oly E-1? Sám jej mám a zvažuji koupi další karty. Nyní vlastním Pretec Cheetach 80x 512MB, ale nevím zda to není zbytečně rychlá nebo naopak pomalá karta pro tento přístroj. Nemohl by se E1 objevit v některém z následujících testů? Díky, jinak přeji Paladixu hodně úspěchu.

    Odpovědět
    • e-1

      Bohužel, nemohli. Do testu jsme zahrnuli pouze ty zrcadlovky, které jsou více rozšířené a které navazují na stávající systémy (většinou) analogových komponent. Zejména ty, které jsou hodně rozšířené nebo mají ten potenciál. Uvedený Olympus v našich končinách podle mě má jen mizivé procento lidí (soudě dle jeho prodejnosti v našem obchodě ve srovnání s jinými značkami). Stejně tak bychom nemohli testovat všechny kompakty či kompaktní zrcadlovky. Ale návod jsme dali, takže si podobný test může udělat každý, stačí jen ve svém okolí najít pár lidí s různými značkami karet.

      Odpovědět
      • e-1

        Nic proti vašemu názoru, ale mám to chápat tak, že jsou v “našich končinách” , v současnosti, Konica 7D nebo Pentax ist*D rozšířenějšími fotoaparáty než zmíněný E-1? Poradil by jste mi prosím, ze které statistiky čerpáte? Nemám nic proti Minoltě ani Pentaxu, jsou to bezesporu vynikající přístroje.
        No, nic.
        Děkuji za Váš čas.
        M.B.

        Odpovědět
        • e-1

          díky za test 🙂
          ale také se mi zdá škoda, že v testu chybí pro mne vynikající Olympus E-1, zvlášť když ho váš obchod nabízí …

          Odpovědět
      • e-1

        Problem je mozno aj v tom, ze na cely test sa da pozerat aj opacne. Teda nielen test rychlosti kariet, ale aj test rychlosti fotoaparatov. Ale je to zaujimave, od Canonu testujete takmer cely sortiment (aj vybehove 10D a 300D), od Nikonu len strednu a nizsiu triedu a od Olympusu a Fuji nic.

        Odpovědět
        • e-1

          Mam pocit ze to Pavel psal, ze fotoaparaty pro tento test si pujcoval od jejich vlastniku, takze zastoupeni fotoaparatu v testu je dano tim, ktere modely se vyskytuji v okoli a ktere jsou majitele ochotni pro test zapujcit. Samozrejme ze by se dal udelat i test rychlosti fotoaparatu, ale to by imho znamenalo obeslat dovozce nejen karet, ale i fotoaparatu a pujcovat si od nich kompletni sortiment (hodne narocne) a tohle bylo psano jako test rychlosti karet a me osobne tento clanek ve vyberu karty docela pomohl, takze diky Pavle i vy kdo jste poskytli fotaky pro test

          Odpovědět
    • firmware km 7d

      Aktualizovat neznamená opsat, nový firmware na km7d je zde již dost dlouho a uvádět staré výsledky mě připadá dost neseriózní.

      Odpovědět
      • firmware km 7d

        To sice máte pravdu, ale recenzent si dané fotoaparáty porůznu půjčuje od fotografů, takže jim do nich těžko bude zasahovat. Taky bych z toho nebyl nadšený, byť úmysl je dobrý (půjčoval jsem 350D).

        Navíc Minolt tady moc neobíhá, zatímco Canonů a Nikonů je docela požehnaně :-).

        Hezký den, JH

        Odpovědět
        • firmware km 7d

          Moc Minolt tady neobíhá, to je pravda. Dalibor Jelínek píše o něco výše – 7D bych mohl pujcit, jsem z Prahy.

          Odpovědět
      • firmware km 7d

        Pokud jsem opisoval, pak jen sám od sebe. Jestli Vám to přijde neseriózní, tak prosím, ten článek není nový, vyšel už 10.1. a toto je pouze jeho aktualizace. Bez nějaké urážky si myslím, že Minolta i Pentax zaspali v digitálních zrcadlovkách dobu, Nikon začíná usínat (nebo to tak alespoň poslední dobou vypadá, nějaký seriózní konkurent pro EOS 20D nebo 350D je v nedohlednu) a jediný, kdo má v digitálních zrcadlovkách co říci, je Canon. Dle statistik prodejnosti za poslední rok vede jednoznačně Nikon D70, následován EOS 20D, EOS 300D a EOS 350D. Konica Minolta je předposlední a úplně poslední je Pentax. Při aktualizaci jsem proto vycházel z těchto údajů a pracoval pouze s těmi zrcadlovkami, u kterých mám téměř jistotu, že je má co nejvíc lidí. V první verzi článku je Minolta uvedená, výsledky dopadly jak dopadly – pochopitelně ne mojí vinou, kdyby to měli v pořádku hned, mohly ty testy dopadnout jinak. Kdo má 7D, může si klidně srovnávací test udělat sám, návod na to je uveden na začátku článku. A navíc: každý si přece může koupit rychlou kartu i když to zrovna teď jeho foťák nepodporuje. 🙂

        Odpovědět
        • firmware km 7d

          Treba dodat ze vsetci okrem Minolty predavali svoje zrkadlovky CELY rok 2004, Minolta iba posledne 2 mesiace tak neviem co chcete porovnavat. Zapis na kartu z novym FIRMWARE je zhruba niekde na urovni Canon 20D. Ostatok radsej komentovat nebudem.

          Odpovědět
          • firmware km 7d

            Možná s vyjímkou 350D, která se začala prodávat až letos a už Minoltu předstihla. Pokud tedy jsou výsledky takhle dobré, tak se vyplatí koupit si rychlou kartu.

        • firmware km 7d

          Máte pravdu, že si může každý udělat test doma. Ale má to jednu chybu, bude dělat test s kartou, kterou vlastní. Takže nebude moci sledovat “chování” jednotlivých karet a podle testu zakoupit tu nejlepší. I z Vašich testů vyplývá, že rychlá karta (dle výrobce) neznamená automaticky rychlý zápis ve fotoaparátu. Je vidět, že jednotlivý vývojáři optimalizují rozhraní a SW ve fotoaparátu k něktrým typům karet.

          Odpovědět
    • nikon usina … ?

      Tak nejak. Jeden cas byl ke stazeni kus manualu k nove D50, pise so o inovaci D70 na D70s… mam pocit ze neslo o zitra, ale spise o konec dubna ci kvetna.

      Odpovědět
      • nikon usina … ?

        Pravdou je, že zítra je termín pro “odtajnění” novinek Nikon. Pokud ale zítra nepředstaví důstojné konkurenty pro EOS 20D nebo 350D, tak pro mě skutečně usne. Jsem Nikonista, čekám jako na smilování na “D200” či jak se to bude jmenovat, ale postupně propadám skepsi, protože, a to se snad na mě nebude nikdo zlobit, ale jeho D2Hs nebo D70s nejsou žádné převratné novinky. Sice je D70 nejprodávanější digitální zrcadlovkou (tedy alespoň u nás) a dává zbytku světa na frak, ale Nikon nemůže do nekonečna z téhle výhody těžit. Už teď přecházejí ke Canonu i profíci, kteří dřív na Nikon nedali dopustit, o Minoltě a Pentaxu ani nemluvě.

        Odpovědět
        • nikon usina … ?

          Souhlas, ze uz by mohli konecne prijit s nastupcem D100. Na druhou stranu je ale stavajici D70 dustojnym konkurentem i 20D. Ano, 20D je samozrejme lepsi ale rozhodne ne o tolik, aby stal dvakrat tolik. Nemluve o tom, ze Canon pro nej stale jeste nema dostupny zakladni objektiv – setovy 18-55 je dobry pro 300D a 350D ale ne pro 20D a stavajici EF-S 17-85 je zcela neprimerene drahy – 18-70DX od Nikonu je zatim bezkonkurencni a kvalitni objektiv je zaklad mnohem dulezitejsi nez fakt, ze 20D ma kovove telo nebo 2Mpix navic. Vsak i zminena statistika prodeje tomu napovida ….

          Odpovědět
          • nikon usina … ?

            Zakladni objektiv je odjakziva 100-400 IS L 🙂 Jinak mas sice kus pravdy, ale preci jen tech rozdilu mezi 20D a D70 je o trochu vic. Hlavni problem pro Nikon je ovsem 350D, ktery muze D70 smele konkurovat a pritom ma vetsi rozliseni.
            EF-S 17-85 IS je drahy celkem primerene, jina vec ale je, ze by se na trhu jiste dobre uplatnila i verze bez IS za polovicni cenu, v tom musim souhlasit 🙁

          • nikon usina … ?

            Samozrejme, ze tech rozdilu je vic (nektere dokonce i ve prospech D70) a taky souhlasim, ze novy 350D je velmi povedeny aparat ale o to mi neslo, chtel jsem jen zpochybnit tvrzeni, ze Nikon usina a ze 20D nema konkurenta.

            EF-S 17-85 ze je primerene drahy ?!? V setu s 20D vyjde na cca 15.000,- kdezto Nikon 18-70DX presne na tretinu. Opravdu myslis, ze je 3x lepsi, kdyz je trikrat drazsi ?!? ;o)))

          • nikon usina … ?

            S tim objektivem máš pravdu, ono se taky prodalo nejvíc právě těchto kitů. Kdyby udělal Canon levnější variantu bez IS, tak by to mohlo být mnohem zajímavější, tak základní plasťák opravdu za moc nestojí. Co mi na všech zmíněných Nikonech ale vadí zatím nejvíc není rozlišení, ale synchronizace s bleskem. Nikon D100 má maximálně 1/180s a D70 (i D70s podle předběžných specifikací) má “jen” 1/500s (jinými slovy nechte si o HSS zdát). Když k tomu vezmu minimální citlivost 200, tak mám při focení venku s bleskem poměrně vážný problém. O jejich vzájemné (ne)kompatibilitě ani raději nemluvím. Řeknu to upřímně, kdybych neměl Nikkor 17-35/2,8, tak už jsem u Canonu dávno… :-)))

          • nikon usina … ?

            Ale jo, já znovu opakuju, že 20D JE lepším aparátem a že to není jen o kovovém těle a 2 Mpix navíc a nijak to nezpochybňuju ale ROZHODNĚ není o tolik lepší, aby tomu odpovídala cena – za cenu 20D + 17-85 mám D70 + 18-70 dvakrát a ještě mi zbude na pivo, o tom to je ….
            Chápu, že můžeš mít jiné požadavky (mě by zase chybělo třeba bodové měření) a jiné finanční možnosti ale já bych zase do Canonu nešel, i kdybych nebyl nijak vázán objektivy a příslušenstvím, protože nedám 60.000,- za tělo + objektiv, když to můžu mít za polovic. Ano, budu mít o cca 10 – 15% méně funkcí ale 50% úsporu a navíc při minimálně stejné kvalitě objektivu, což považuju za základ ….

          • nikon usina … ?

            P.S. – Ale to se opět dostáváme do nekonečné debaty, nechme toho a počkejme si, co nového bude zítra. Každopádně článek o kartách se mi moc líbil, dík za něj a přeju dobré světlo. Musím už běžet ….

          • nikon usina … ?

            prodej 17-35tku a kup 17-40, jeste ti zbyde a budes mit mnohem lepsi objektiv /tedy pokud ti nevadi svetelnost/. co do zkresleni je 17-40 mnohem lepsi, je mensi, lehci, rekl bych ostrejsi a hlavne stoji 25k :o)))

            ja resil podobne dilema pred par mesici a ted uz jen skupuji vsechno s cervenym krouzkem a jsem maximalne nadsenej :-)))

          • nikon usina … ?

            Hele Nikonisto, vsiml sis vubec, ze ten objektiv ma stabilizator??? V tom je prave hacek, ze IS to znatelne prodrazuje, kdyby udelali verzi bez nej, tak je za pulku.

            Aby bylo jasno, ja s tebou souhlasim, ze je 18-70DX u Nikona trhak. Ano, je! Jen mi zrovna u tebe vadi ne prave korektni srovnavani ceny dvou objektivu, ktere se svym vybavenim zasadne lisi. Ja si opravdu nemyslim, ze je EF-S 17-85 drahy, cena mi prijde celkem adekvatni. Chyba je v tom, ze v nabidce neni jeste jedno sklo s podobnym mechanickym a optickym provedenim, ale bez IS v cene kazdopadne pod 10 tisic…

          • nikon usina … ?

            Samozrejme ze jsem si toho vsiml a chapu, ze IS to prodrazuje ale u zakladaku podle mne neni IS tak dulezity, jak u teleobjektivu a uz vubec ne tak, abych si za nej priplatil 10.000,- Kc. Proto si myslim, ze je srovnani adekvatni a korektni – oba objektivy jsou dost podobne, jen Canon ma navic stabilizator a Nikon zase cenu ….

            Na druhou stranu zase ale musim priznat, ze se mi libi Canon 10-22, ktery je levnejsi a dokonce i o fous sirsi, nez Nikon 12-24.

          • nikon usina … ?

            kdyby jsi videl vysledky, tak by se ti canon 10-22 libit prestal :o)

          • nikon usina … ?

            Az tak ?!? Priznam se, ze jsem z neho fotky nijak nezkoumal, zaujala mne hlavne cena, provedeni a ohniste – kvalitu jsem jaksi predpokladal, za ty prachy ….

          • nikon usina … ?

            mno zkousel jsem dva a oba podaly podobne spatny vysledek co do brutalniho zkresleni a CA. ani ostrost se mi moc nezdala. dost mi pripada, ze canon ty novejsi a EFS objektivy jaksi flaka. nastesti u canonu existuje jedna velka jistota a to je cervenej krouzek. samozrejme lze namitnout, ze u eLek je vyssi cena, ale pokud nekdo penize nema/nechce nacpat do fototechniky, tak podle me se do canonu nema moc smysl poustet, pac jde poridit lip s levnejsim nikonem, nebo i pentaxem … to je muj nazorem, predpokladam, ze se mnou spousta lidi nebude souhlasit a rikam rovnou, ze nechci flejmovat o tom, co je lepsi :o)

          • nikon usina … ?

            Tak já viděl minulý týden nabídku na D70 +24-120 VR za nějakých 43 kKč + minimálně 7kKč na protiúčet za jakoukoliv zrcadlovku (kde mám toho Zenita?). Jenže ani jeden z nich se nebaví se mým starším vybavením, takže jsem zase vychladnul.
            Kromě toho mohu mít za ty peníze spousty hezčích hraček …

          • nikon usina … ?

            Tak IS objektiv prodrazuje a bez by byl za pulku? To je zajimavy, jak se vsichni podivovali, ze je Minolta 7D drazsi nez Canon 20D (tedy kdyz jeste drazsi byla 🙂 A ze dostanou v cene stabilizator? To preci za tech 100-200dolaru vic nestoji… 7D+Sigma 18-125/Minolta 18-70/18-200 vsechno AS versus Canon 20D+17-85 IS? Co asi tak vyjde lip?

          • nikon usina … ?

            Canon, protoze Minolta sice ma stabilizator, ale to jaksi k titulu “dobrej fotak” nestaci 😉

        • nikon usina … ?

          Dlouho jsem byl Nikonista. Je to tak trochu kult mít Nikona. Nakonec jsem se všechno od “N” prodal kamarádovi, podlehl druhému kamarádovi, který ctí Canon, moje nová hračka je EOS 350D. Jsem mile překvapen, všechno funguje, SW pod XPéčkama chodí a “350” je skutečně rychlá jako blesk. Mám v ní PRETEC Cheetah 2GB a opravdu to nemá chybu. Dokonce i setový sklo je docela dobrý a mám pocit, že i s některými několikrát dražšími Nikkory to bylo daleko horší (vinětace apod….). Canon má dobrý product management a marketing jako celek vůbec. No a když to ve skutečnosti funguje jak komunikují, tak je to jen dobře.

          Odpovědět
  11. Hezký test, díky

    Jen škoda toho starého FW u Minolty 7D, s novým je výrazně rychlejší. Jinak já předevčírem zkoušel sekvenci na 1D Mk II a na mém relativně pomalém 4GB microdrivu Hitachi to zvládlo za půl minuty 171 fotek (jpeg L/kvalita 8) a prvních cca 80 fotek plnou rychlostí 8,5 fps (s asi dvěmi kratičkými přestávkami). Prostě mazec 🙂

    Odpovědět
  12. Flash vs. MicroDrive

    Možná je to hloupá otázka, ale přeci: jak vychází rychlost MD ve srovnání s Flash kartami? Má cenu o MD uvažovat? Jaká jsou pro a proti?

    Odpovědět
    • flash vs. microdrive

      Srovnání s microdrivem jsem nedělal, podle mě to už není rozumná investice. Kapacity dnešních karet jsou už dávno za možnostmi microdrive, cenově se v kapacitě 1 GB už vyrovnaly, další zlevňování bude pochopitelně ve prospěch velkokapacitních CF karet. MD je náročnější na zacházení, přeci jen se tam pohybují hlavičky a točí “plotny” miniaturního disku. Rychlost podle mého bude někde na úrovni “standardních” karet, s vysokorychlostními se asi srovnání nesnese. Ale praktické porovnání jsem nedělal.

      Odpovědět
  13. Srovnani s MicroDrive

    Ja jsem si srovnani delal a MicroDrive je na tom
    velmi bidne. Je to v soucasnosti moje nejpomalejsi karta.
    Nemam tu ted presna cisla, ale rekl bych, ze koupite-li
    si bezny SanDisk, bude o mnoho rychlejsi nez 1 GB MD.

    Dalibor

    Odpovědět
    • srovnani s microdrive

      Ja jsem srovnaval SANDISK Ultra III 2 GB s MD 4 GB a na 350D v rawu bez jpg na CF 7 fotek za sebou, s MD 6 fotek za sebou. Dalsi byly skoro ve stejne kadenci s CF i s MD. Mozna s CF nepatrne rychlejsi.

      Odpovědět
    • srovnani s microdrive

      Já jsem srovnával MD Hitachi 4 GB a mohu sdělit, že v otázce rychlosti miniaturních disků se všichni mýlíte. Již jen poslecem zjistíte, že se jedná o nejrychlejší mědium. Je rozhodně rychlejší než extrem III.

      Odpovědět
  14. závislost rychlosti na naformátován

    Zabýval se prosím někdo rychlostí karet v závislosti na naformátování (alokační jednotka). Myslím, že tam mohou být rozdíly.

    Odpovědět
    • závislost rychlosti na naformátován

      Zkoušel jsem to u jedné karty (Canon EOS 20D s SanDisk Extreme III). Rozdíl byl cca 3% ve prospěch FAT (tj. FAT32 byl o cca 3% pomalejší). Přišlo mi to jako poměrně zanedbatelné, abych se tím dále zabýval.

      Odpovědět
  15. Rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

    V článku je uvedeno, že pro přenos snímků z Nikonu D70 se vyplatí zakoupit nějakou rychlou externí čtečku. Protože mám foťák také na CF karty, uvažuji o využití paměti i na přenos dat do PC z CF přes čtečku. Ovšem narazil jsem na problém garance rychlosti zápisu a čtení na nabízených ext. čtečkách.
    Našel jsem jen nabídky rychlosti do 1MB/s.
    Tedy problém s přenosem fotek z D70 není tímto řešen. Nebo existuje nějaká rychlejší externí čtečka CF karet? Poraďte, která to umí a jakou rychlostí?

    Odpovědět
    • rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

      Je zapotřebí zakoupit čtečku s rozhraním USB 2.0, ovšem toto rozhraní musí podporovat i Váš počítač, jinak skutečně nebudete schopen dosahovat takových rychlostí čtení. Na značce v tomto případě snad tolik nezáleží, nejdůležitější je, aby byla splněna podmínka právě toho rozhraní.

      Další možnosti jsou zakoupit speciální čtečky, které jsou připojeny přes rozhraní FireWire nebo dokonce zapojeny rovnou na IDE sběrnici Vašeho počítače (stejně jako např. pevné disky). Tyto se ale běžně v obchodech moc nevyskytují, nicméně např. laboratorní testy rychlosti karet jsou často prováděny právě na IDE nebo FireWire čtečkách.

      Naši nabídku čteček najdete zde: http://obchod.paladix.cz/index.php?idr=282

      Odpovědět
      • rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

        Tak na tohle tema bych mel take dotazecek. Zkousel jsem nekolik modelu internich i externich ctecek USB2.0 (Apacer, Seitec, i-Tec) a nejvyssi dosazena rychlost cteni/zapis byla 7,5/6MB/s. Nejrychlejsi karta co jsem mel k dispozici by mela teoreticky zvladnout 13/12MB/s. Pritom USB Flash disk zvladne 21/13MB/s, takze v PC bych chybu nevidel. Kde tedy muze byt problem v teto “pomalosti” pri cteni a zapisu za pomoci ctecky ???
        PS: testoval jsem karty vyrobcu Ramstar, Transcend (45x), Pretec (80x) a Kingston.

        Odpovědět
        • rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

          Je to všechno o té kombinaci. Pokud rychlost karty testuje výrobce, tak ji testuje na velmi optimalizovaném zařízení (čtečka přímo na rychlé sběrnici, žádné USB) a s “vyladěným” operačním systémem (ano, je to dokonce i tak, že tatáž karta v téže čtečce dává jiné výsledky pod různými verzemi Windows). Prostě záleží na tom, jak si karta rozumí s čtečkou a operačním systémem.

          Odpovědět
          • rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

            Diky za reakci. Je mi jasne, ze vyrobce udava hodnoty namerene v laboratornich podminkach. Dale asi bude zalezet i na te kompatibilite, ale i na pripadnem vytizeni USB sbernice. Nicmene se nemohu zbavit dojmu, ze neni ctecka jako ctecka. Tedy ted mluvim o tech na USB2.0, protoze na jine rozhrani zadnou k dispozici nemam. Zkousel jsem to jeste na jinem PC, coz sice neni reprezentativni vzorek, ale rozdil rychlosti byl pod 10%. Pritom ctecka, ktera byla pomala na prvnim PC, tak byla pomala i na tom druhem. Nejpomalejsi (pokud se to tak da rict) ctecka dosahla rychlosti cteni 2,3MB/s a nejrychlejsi cca 7,5MB/s. A to se mi zda pomerne hodne. Tak by mne zajimalo, jestli nekdo neudelal test ruznych modelu ctecek od ruznych vyrobcu ? Pripadne i jak si stoji USB2.0 ctecka oproti ctecce na FireWire ?

          • rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

            Bohužial mám podobné skúsenosti. Sice som testova iba dve čítačky, ale na troch kompoch. Vša de výsledky na vlas rovnaké. Jedna čítačka dosahovala rýchlosti medzi 5-7MB/s druhá 6-8MB/s. Týždeň ma to aj dosť vytáčalo, lebo som majitelom Sandisk Extreme III, a samozrejme moja je tá pomalšia čítačka. Teraz ma to už tak nesere, ale bol by som rád keby som aspoň pri kopírovaní fotiek do PC mohol využit plný potenciál svojej karty. Keď poznáte niekto nejakú fakt rýchlu čítačku, tak dajte vedieť. Dik. 🙂

          • rychlost čtení dat z fotoaparátů/čteček

            Je to sice trošku opoždená reakce, ale …
            Při kopírování do počítače může podle mě hrát *velmi* zásadní roli i software použitý ke kopírování a jeho nastavení.
            Vy asi používáte hlavně Explorer ve Windows, ale já jako uživatel Linuxu jsem používal několik různých souborových managerů a taky příkazový řádek 😉 a už před lety jsem si všiml obrovských (někdy i řádových!) rozdílů v rychlosti kopírování velkých souborů mezi disky PC s různými programy (a to by mohlo to platit i pro kopírování z rychlé karty).
            Když jsem pak zapátral, objevil jsem, že nejzásadnější vliv má, jestli program používá kontrolu chyb přenosu dat (v některých programech se dá zapnout a vypnout), ale vliv mají i další faktory. Nevím jak je to s kontrolou přenosu u Exploreru, ale třeba by nebylo od věci zkusit i jiný dostupný software (Total Commander, Salamandr, manažery fotek….) a podívat se do nastavení těchto programů. Kromě kontroly chyb přenosu dat by mohly mít vliv i takové volby, jako zobrazování náhledů fotek, přiřazování různých ikon různým typům souborů, různé animace v průběhu přenosu (to asi hlavně u slabšího počítače) a pod…
            Mě se nechce rebootovat do Windows a otestovat to, neboť mě to nepálí a navíc na to nemám vybavení (moje čtečka je USB 1.1), ale někdo z vás koho to tak štve byste to testnout mohli.

  16. Divnost

    Mam DiMAGE A2.
    Mam snad 3 roky starou “neznackovou” kartu Apacer Photo Steno Pro 512MB.
    A mam novy Pretec 1GB 80x.

    ALE: Ten Pretec je VYRAZNE, ale opravdu vyrazne pomalejsi, nez ten stary Apacer.

    V cem muze byt problem a je mozne ho nejak odstranit?

    Odpovědět
    • divnost

      Jak už bylo v článku řečeno, výsledná rychlost je závislá jak na kartě, tak i na zařízení, v jakém je používána, resp. na jejich kombinaci. Je možné, že Pretec používá řadič či režim, který nepodporuje A2 a naopak. Dělat se s tím podle mě dá jen to, že si zkusíte i jiné karty jiných výrobců, popř. tu samou kartu zkusíte např. v Nikon D70, jestli bude rychlejší.

      Odpovědět
      • divnost

        Ja som si kupil ku 2 uz starsim kartam SanDisk Ultra II 512MB aj 1GB Pretec Cheetah 80x a dost ma sklamala aj v mojej D70, subjektivne je 2x pomalsia ako SanDisk. Dost ma to nastvalo, najma preto, ze za rovnaku cenu som mohol mat SanDisk, ale povedal som si, 80x je viac ako 60x. Takze ja osobne som dal znacke Pretec navzdy zbohom.

        Odpovědět

Napsat komentář