Kam kráčíš, Canone?

Za poslední týden jsem měl dva zážitky. Pro mě jsou natolik zajímavé, že se o ně s vámi chci podělit a znát váš názor.

Tím prvním byl výlet s Michalem Kupsou. Michal je vášnivý milovník značky Nikon, její velký znalec, dnes šéfredaktor Nikon klubu. Cestou na jednu z jeho oblíbených Vltavských vyhlídek přišla řeč i na techniku (jinak jsme se pochopitelně celou dobu bavili čistě v rovině kunsthistorických debat o podstatě bytí :-)), kdy zmínil, že nový Nikon má nejlepší senzor, daleko před Canonem. V duchu jsem si říkal, jasně, co by asi tak zarytý fanoušek Nikonu mohl tvrdit a zapomněl jsem na to… :-)))

Tím druhým byl článek od Petra Pazoura a jeho dojmy z používání nového Canonu EOS 5D Mark III. Když jsem tady dal minule jeho odkaz, málem jste jeho i mě “sežrali”, že je to placený marketing Canonu – ač nebyl. Dost by mě zajímalo, co řeknete teď, zvlášť když uvážíte, že je Petr dlouholetým uživatelem techniky Canon.

To už mi začalo být podezřelé, přece není normální, aby Canonista pochválil Nikon :-))). Tak jsem se podíval na DxOMark a vskutku: Nikon D800 má skóre 95 a je druhým nejlepším (hned za Nikon D800E) a Canon EOS 5D Mark III má skóre 81 a je až na 20. místě. Doporučuju ještě prozkoumat ty další záložky, kde Canon opět propadá – v dynamickém rozsahu je dokonce až na 68. místě. To už je skoro ostuda.

Když k tomu přidám ještě i to, že jsem sám před lety změnil značku (z Nikonu D200 na Canon EOS 5D Mark II) a od té doby jsem byl s kvalitou natolik spokojený, že jsem tuhle otázku úplně přestal řešit, tak mě minimálně zajímá, jak to vidíte vy.

Je samozřejmě jasné, že technika fotku neudělá a že ze špatného fotografa neudělá lepší tělo celebritu, o tom tady není doufám žádný spor. Ale je zajímavé sledovat, jak se ten trh mění a jak se houpe – před 5-10 lety byl Nikon na té spodní straně houpačky a Canon jednoznačně vedl. Podle minimálně dvou výše zmíněných reakcí se možná houpačka teď přehoupla a je to zase jinak.

Jak to vidíte vy?

76 komentářů u „Kam kráčíš, Canone?“

  1. canon vs nikon

    To je zajimavé. Před nějakým časem jsem četl článek kde popisoval jeden fotograf dojmy z c 5D markIII a nikonu d800 a jeho závěr byl že canon má lepší barvy a hloubku než nikon ukazoval to tam na snímcích stejné scény. A hodně jsem se s ním stotožnil protože ty samé pocity mám i já když jsem porovnával fotky z nikonu d90 a canonu 550d a 60d. Z nikonu mi připadaly takové našedlé, ale chtěl bych podotknout že to nebylo nic razantního dlouho jsem to považoval za můj osobni pocit z toho jak každý vníma barvy trochu jinak do té doby než jsem četl ten článek. Hodně by mě zajímalo jak testujou ty senzory, na jakém softwaru a jak funguje. Jinač každá značka má svoje, do dnes například nechápu proč canon odstranil zaostřovací lampu :-). Je to spíš u jednotlivých modelů jestli se vyplatí za ty peníze koupit stroj od nikonu nebo od canonu.

    Odpovědět
    • canon vs nikon

      Vyhodnocují raw, pokud vím. Tím pádem nemá moc cenu řešit věrnost barev, ale spíše dynamický rozsah, skutečnou citlivost při daném odstupu signál/šum, a hlavně, jaký je charakter šumu a jestli jde šum rozumně odfiltrovat.

      Odpovědět
        • canon vs nikon

          No, každý, kdo o fotografování něco ví, musí říct, že ty fotky v článku jsou vyloženě tendenční. Já sice nemám nic proti milovníkům jakékoli značky, pokud zrovna nemají ve znaku dvojičku třešní, ale ty ukázkové fotky, to je síla. Všimněte si, prosím, nasvícení jednotlivých obličejů. Zatímco fotky, pořizované nikonem jsou nasvíceny ploše, všechny, podtrhuji že všechny fotky, focené canonem, jsou krásně plastické. Je to jen a poze natočením obličeje modelu ke zdroji světla. Nebojím se říci, že autor článku fandí canonu. Pokud by to měl být relevantní test, musely by být záběry téměř totožné. Na té první má třeba fotka z nikonu, odlesk na čele jako blázen, zatímco z canonu je brána krásně nasvícena. To jsou v+ěci, které vyznění fotek velmi ovlivňují. Nehlůedě na to, že to chci vidět ve velkém na papíře, než si udělám vlastní obrázek. Víte, o panu Neffovi kolují kdejaké zvěsti, já je neberu vážně, neboť mám vlastní rozum, nicméně tyto jeho tzv.ukázky jsou opravdu, vůči nikonu, velmi out.

          Odpovědět
          • canon vs nikon

            Souhlasím. “Ukázkové” fotky jsou nafocené vyloženě tendenčně. Nechci sahat p.Neffovi a vůbec celé redakci Technetu na iDnes do svědomí, ale pokud vám zdarma zapůjčí dovozce k používání nějaký fotoaparát výměnou za to, že ho ve svém článku pěkně pochválíte, tak aby to fungovalo jiné fotky k článku ani dát nemůžete… ;o)

          • canon vs nikon

            No to nevím. Moc recenze testu těl nečtu a s článkem pana Neffa jsem se setkal poprvé. Jen mi to připomělo jeden dojem. A když jsem si přečetl všechny názory tady co jsou psané souhlasím s tím že je to jedno :-). Sám mi občas padne do ruky Nikon zrovna přes podzim jsem fotil nikonem, který jsem měl pujčený kvůli tomu že můj canon byl v servise.

      • canon vs nikon

        Šmarjá, nekecejte a foťte… Každé světlo je jiné, každý objektiv je jiný (bohužel horší a horší a to se to ještě ani nevyrábí v Číně) a hlavně se radujte, že se vám občas něco povedle…

        Odpovědět
    • canon vs nikon

      Nikon D800 jasně vede jak v šumu (i navzdory 36 megapixelům), tak v dynamickém rozsahu. Zkuste si třeba zesvětlit podexponovanou fotku z Nikonu, vylezou krásné téměř čisté stíny. Kdežto ve stínech Canonu je spousta barevných fleků a sem tam i banding.
      Naštěstí fotku ale nedělá jen kvalita snímače a při správné expozici jsou výstupy z obou plně srovnatelné.

      Odpovědět
  2. Canon Nikon resp. Nikon – Canon

    Vážení fotografové, kdysi jsem tento vývoj podrobně sledoval a snažil se mít vždy tu nejlepší techniku dle testů. Jednou to byl Nikon, pak zase Canon a pak jsem zjistil, že vlastně vůbec vývoj nestíhám, zejména finančně a přestal jsem to řešit. a začal jsem se věnovat pouze jedné značce. Přišel jsem na to, že každá značka má svoje a jeden je vždy vpředu. Nyní je to třeba Nikon. Příště to bude Canon a pak se to zase vystřídá. Zůstal jsem u Canonu. Pořídil jsem si objektivy “L” od pevných až po Zoomy a když si představím, že bych vyměnil značku, tak si dokáži spočítat, že každá výměna značky mě přijde vždy daleko dráž, než zůstat u jedné značky, pokud nejsem zrovna super profík, kde mi záleží na každém pixelu. Dokonce se spíše než digitální technice věnuji již opět léta filmu – středoformátu a starým přístrojům, kde si fotografování opět skutečně užívám.

    Domnívám se, že při dnešním technickém vývoji tomu nestíhají ani nejlepší profesionálové. a proto si myslím, že je dobré se rozhodnout a potom již moc neměnit. Skákat z pampelišky na blatouch se prostě moc, zejména finančně nevyplácí, protože se potom jeden stane otrokem techniky a zapomene, čemu by se měl věnovat – fotografování.

    Všem přeji to nejlepší světlo.

    Pavel

    Odpovědět
    • canon nikon resp. nikon – canon

      Ano, je to přesně, jak říkáte. Znám taky spoustu takových, kteří přes své hnidopišství a neustálé sledování a porovnávání novinek, nemají ani čas fotit. Tohle věčné porovnávání, bych řekl, už s fotografováním nesouvisí. Tito lidé mi připadají, jako svého času tzv. hifisté, kteří poslouchali, místo hudby, kmitočtové charakteristiky a odstupy šumu od signálu. Čímž ovšem nechci říxt, že mi jsou testy cizí. Ale myslím, že by se jim měl věnovat pouze ten, kdo hodlá přezbrojit. Každopádně u amatérů, byť pokročilých, je to cesta do pekla.

      Odpovědět
    • canon nikon resp. nikon – canon

      naprosto souhlasím!
      Jinak já jsem zase z Nikonního tábora. A taktéž uznávám, že Canon má některé objektivy, které jsou lepší a nebo levnější než u Nikonu nebo je Nikon vůbec nemá. Prostě si toho obě značky nemají moc co vyčítat. Jediné co bych Canonu vytknul je občas pro mne neuchopitelná ergonomie 🙂

      Odpovědět
  3. Tělo je jen začátek

    Kvalitu těla jsem přestal řešit před dlouhou dobou, a dnes to je méně a méně podstatné. Důležitější jsou podle mě objektivy. Viděl jsem mnoho lidí fotit např na D7000 (tělo které k profesionálnímu nemá daleko, ale je stále bráno jako amatérské) fotit se setovým 18-55 plasťákem. Proto mě mnohem více vytrhne např. nový NIKKOR 24mm F1.4, než nový chip s dvěma megapixely navíc, ale 24/1.4? To se hendtak nevidí!

    Odpovědět
  4. Ono se pořád něco děje…

    Petra sice D800 nadchlo, ale naopak poměrně ortodoxní Nikonista Thom Hogan změnil názor na “not recommended”, kvůli dost zásadním problémům v kvalitě dodávek. Navíc upozorňuje na lehce “nadstandardní” náchylnost na moire (i u D800, nejen u D800E, kde to lze čekat).
    Tohle je pořád dokola – není to tak dávno, kdy to bylo přesně naopak, tedy Canon měl problémy třeba s kalibracemi AF, ale naopak lepší čipy. Kdoví, o čem se bude psát za rok 🙂

    S čím bych spíš souhlasil je kritika cenové politiky Canonu – taky mi 5DIII připadá předražené jak proti D800, tak ale i proti jiným tělům Canonu. Tohle v současné době problém a asi by se u Canonu zamyslet měli. Není to cenově zas tak jednoznačné, aby to pohlo k přechodu člověka, který už Canon má, ale pro nové zájemce o fullframe je momentálně nabídka Nikonu podle mě atraktivnější.

    Odpovědět
    • ono se pořád něco děje…

      myslím, že to Canon samo dožene…prostě dnes při přechodu do “fullframe třídy” bude volit 90% lidí Nikon…řekl bych D600. (btw. je na třetí pozici DXO) No a pokud se zde dodrží ekonomická zákonitost a kleste poptávka, musí klesnout cena.
      Každopádně já vlastním Canon 5D MII a dost pevných skel. Nedalo mi to a šel si do krámu sáhnout na D600…je to krásné ticho při máčknutí spouště proti 5D, ale jako dvoumetrovému se mi nepodařilo tam slušně poskládat prsty.
      Každopádně zůstávám u 5D mII, protože po několika srovnání s 5D MIII mi nepřijde současná cena adekvátní. Dělá to skoro totožné fota (Ok ISO samozřejmě pro novinku), ale jinak pro mě přidaná hodnota skoro nula.

      Odpovědět
  5. Canon vs Nikon

    Milí chlapci, pamatuju si ještě dobu analogovou. Tehdy jsme řešili především kvalitu světla, kompozici a pocity z fotografie. Tak mě trochu mrzí, že se dnes debaty redukují téměř výhradně na kvalitu fotografické techniky. Samozřejmě, že profesionálně fotografuji digitálem. To ale nic nemění na skutečnosti, že když se chci věnovat fotce s maximální odpovědností a nasazením, tak musím vzít do ruky analog. Tam totiž není světlo nepřítelem, ale tvůrčím prostředkem. Tím nechci rozvířit diskusi analog vs digitál, ale chtěl bych nasměřovat debatu směrem ke skutečné kvalitě fotografie.
    Digitální fotografie přinesla úžesné rozšíření zájmu o tento obor, ale taky neuvěřitelné zploštění kvality fotografie. Proto považuju debatu o pixelech, dynymickém rozsahu, barevné hloubce, hodnotách ISO atd za poněkud zavádějící a smutnou.

    Odpovědět
    • canon vs nikon

      Tak to jste uz asi zapomnel. Bylo to uplne to same. Resil se Kodak vs. Ilford, resila se ID-11 vs. Rodinal, resily se papiry, resila se tela, resila se skla. Resil se dynamicky rozsah a resil se sum. A resi se to dodnes a o to vic, protoze cast stareho zmizela a neco noveho prislo a zacina se zcasti znovu.
      Splosteni kvality prichazi ve vlnach odedavna, prvni tzv. upadek prisel uz s Kodakovym boxem na svitkovy film (byt ten svitek vynalezl nekdo jiny). Nebo mozna uz driv, kdyz se zacaly prodavat polite desky a fotograf to nemusel delat sam. Kazdy takovyto krok ale uvolnuje ruce lidem, kteri tecnicky zdatni nejsou.

      Odpovědět
      • canon vs nikon

        Coz mi pripomina jednoho cloveka, jehoz heslem bylo “jeden film, jeden objektiv, jedna vyvojka”. Kdepak je mu konec, nevite nekdo?

        Odpovědět
        • canon vs nikon

          No, bylo krásné. Pesix + sonar 180/2,8 + rodinal 1:40 tuším. Ale v tom případě to taky bylo, na co jste zapomněl, jedno téma. Protože nemůžete, při nejlepší vůli, zpracovávat portrét stejně, jako třeba krajinu nebo street. To byste dopadl. Takto mohl pracovat třeba Salgado, který fotil furt totéž, jenže pokažde někde jinde. Pak si mohl vybudovat vlastní styl. Problém amatéra je v tom, že fotí, většinou skoro všechno. Dovolenou, tu a tam portrét, to a tam zátiší atd. Ale bylo to krásné. Hlavně ty nadávky mámy, že jsem, na celý víkend, zabral koupelnu pro fotokomoru.

          Odpovědět
  6. s Canonem na věčné časy?

    Nevím jak ostatní, ale opravdu si myslím, že nejdůležitější je dobrý objektiv, stativ a téma k focení. Tělo fotoaparatu jen aby se dobře drželo a mělo ty funkce co potřebujeme. Ano čip je důležitý, neboť sprostředkovává informace, v dnešní době však mám ten pocit, že technika dospěla do takové fáze, že se bavíme jen o osobních preferencích a pocitech. A to je samozřejmě dobře. Před 15ti lety jsem si koupil první Canon D10, byl jsem nadšen, ale udělal jsem jako člověk neznalý problematiky chybu, koupil jsem si skla která nebyla od Canonu. Značku nezmiňuji, není to podstatné. Objektivy předostřovali, takže snímky byli lehce rozmazané. Skla jsem prodal a začal jsem nakupovat pouze skla od Canonu, pokud možno eLkovou řadu. Takže čip v dnešní době je to nejmenší co mě trápí. Mám Canon EOS 5D II a jsem nadmíru spokojen!! S dobrými skly je to nirvána (s pevnými ještě něco nad tím). Dobré světlo všem.

    Odpovědět
    • s canonem na věčné časy?

      Zdravím, ano měl jsem stejný problém s neznačkovými objektivy. Myslel jsem, že se zblázním, každý ostřil jinam. Je sice pravda, že to bylo v roce 2004, ale od té doby se snažím koupit el -ka. Některá mám ještě z analogu 17-40 a 70-200 a jsou stále bez jakýchkoliv problémů na kterémkoliv těle. Od profi přes poloprofi i amatérskou třídu. Od té doby jsem objektivy jiné značky nezkoušel takže nemohu říci jak je to dnes, ale myslím si, že K Canonu Canon a k Nikonu Nikon. Když už nic jiného, tak začnete hledat chybu v sobě, protože na skla nejvyšší řady se nebudete moci vymlouvat a to je to oč by každému mělo jít, protože tím posunuje své schopnosti stále dopředu. A je naprosto jedno jestli je amatér nebo profesionál.

      Odpovědět
      • s canonem na věčné časy?

        ano máte pravdu. Měl jsem před tim tělo 40D pak 50D. Od 5D II. je největší slabinou fotograf co to drží v ruce, tedy já. A ještě k těm sklům. Mám více skel, ale nejraději fotím těmi pevnými, je to dřina, ale to uspokojení s výsledkem.

        Odpovědět
  7. Canon->Nikon->Canon 😀

    Vážení, sám jsem si (bohužel) prošel touto drahou proměnou hned dvakrát.
    Vždy jsem používal Canony, dlooouho byl Canon v tělech lepší, než Nikon.
    2.5 roku jsem fotil s 5D Mk II, měl jsem jen samý L objektivy, všechny nové.
    Na podzim 2012 jsem dostal nabídku, které se neodmítá(?), na pár prvotřídních skel k Nikonu.
    Tak jsem se rozhodl, že Prodám všechno od Canonu, a vezmu Nikon. Nechtěl jsem D800 (právě kvůli příliš vysokému rozlišení – velké rawy, vznik moaré). Sáhl jsem po D600.
    A po čtrnácti dnech trápení jsem to vrátil, koupil 5DIII a na paladixu nakoupil zpět většinu objektivů. Většinou v podtatně horší kvalitě, než jsem prodal. To se nedá nic dělat.
    Nyní jsem spokojený a Do Nikonu již určitě v budoucnosti nepůjdu.

    Proč?
    1. podání barev (ano, přestože fotím jen do rawu) – Nikon neumí pleťovku. Prostě ani z rawu jsem nedostal přirozené podání pleti. Lidé vypadali jako z vosku. Nejsem jediný, kdo má tuto zkušenost.
    2. Ergonomie. U Canonu od vyšší střední třídy (7D, 5D, 1D) uděláte vše důležité pravou rukou, aniž byste ztratili pevný úchop, levou můžete nechat stále na objektivu. U Nikonu je pro mne naprosto nepochopitelně kruhový volič pro pravý ukazovák otočen dopředu (u Canonu nahoru), což je nepřirozené, ztrácíte tím jistotu úchopu a ještě je tam i vypínací páčka. Několikrát se mi stalo, že při nutnosti přeclonit jsem si foťák vypnul.

    Takže jsem zpět u Canonu a spokojen. 5DIII je drahý, ale jsou tam dvě věci, na které se u 5D-éček čekalo roky a roky. Pravda je, že za 30 tisíc navíc oproti 5DII to možná nestojí. Ale já jsem s nimi spokojen:
    1. výborné ostření. Na 5DII byl použitelný jen středový bod. u 5D III fungují všechny body, které jsou pro daný objektiv dostupné, navíc si můžete nastavit, kam kterým bodem/oblastí ostřit při těle ve vodorovné a svislé poloze zvlášť. Pak když foťák otočíte, tak se vám to samo přepne (a je jedno, zda +90 nebo -90° (pozná to, a otočí i tu ostřící oblast). A samozřejmě je lepší i rychlost ostření (proti 5D II)
    2. Možnost omezení Auto ISO + maximální čas (to se vždy líbilo na Nikonech).

    Odpovědět
    • canon->nikon->canon :-d

      to je ovšem dost divoké srovnání, Nikon D600 je trošku jiná třída… Škoda, že přestali vyrábět D700, ergonomicky jinde, AF jakbysmet… A barvy – zvyk je železná košile a jak člověku něco nesedne, nepomůže nic, znám to žel z vlastní zkušenosti. I když jsem naštěstí neměl v té značce nějak výrazně zainvestováno.

      Odpovědět
  8. Technika, technika

    Také jsem si prošel (asi nutnou) fází posedlostí technikou, porovnáváním technických detailů, hodiny – dny – týdny čtení diskusí o technice, takřka závislost na webech, které publikují všechny ty novinky o nových úžasných aparátech a objektivech … A musím říct, že to mou fototvorbu skoro vůbec nezlepšilo.
    Zato čas strávený s fotoaparátem v ruce, zkoušení, experimentování, pilovaní techniky focení, učení se vidět a přenášet svou vizi na papír – to přináší ty podstatné výsledky.
    Koupil jsem kdysi novou 50D, poté novou 5DmkII a přestože jsou to skvělé foťáky s dnešními zkušenostmi bych už zvažoval spíše investici do objektivů a tělo dslr klidně z druhé ruky. Naštěstí do objektivů jsem dlouhodobě směřoval své zásadní investice, akorát jsem je mohl koupit dřív, kdybych se nechamounil na nová skvělá těla.

    Takže to co má doopravdy ten zásadní vliv:
    1. fotograf (talent a snaha pilovat tento talent)
    2. místo, čas, světlo
    3. objektiv
    4. tělo dslr

    Myslím, že současná těla (a zdaleka ne jenom ta profesionální či poloprofesionální) nabízejí daleko více než 95% fotografů dokáže doopravdy kreativně využít a technicky vytěžit. A stejně jako v jiných oborech se tak profi těla stávají u některých “fotografů” těžítky označujícími status majitele.

    Odpovědět
  9. RIP Canon, Nikon rulez!!!

    Tak pánové a dámy také se vyjádřím.
    Jsem Canoňák, tedy býval jsem. Začínal jsem na Canonu 500D, poté jsem přešel na Canon 60D a poté ještě na Canon 7D. Měl jsem objektivy Canon 17-40 L4, Canon 70-200 2,8 L, Canon 100mm macro 2,8 L a Canon 50mm 1,4 USM + blesk, grip atd.
    Pak jsem ale vyzkoušel Nikon D800, který je navíc o bezmála 10tis. levnější a byl jsem z toho úplně hotovej!!!
    Celou výbavu mě Canon donutil prodat a koupil jsem Nikon D800 + Tamron 24-70 a fotky jsou přímo fenomenální. To vykreslení celé scény je úžasné. Někdo řekne 36Mpix. k čemu. Ten, kdo to řekne, nic nepochopil. Výřezy, úpravy, velkoformátový tisk. Zkrátka mnohem více možností.
    Je mi to líto, ale Canonu ujíždí vlak. A to hodně rychle.
    Stále se mi více líbí těla Canon, ale kvalita výstupu je nesrovnatelná.
    5D mark III jsem měl v ruce také. Rozdíl oproti Canonu 7D tam je, né že není, ale není to žádný extra rozdíl. Rozdíl Nikon D800 a Canon 7D je naprosto propastný. Bohužel…

    Odpovědět
    • rip canon, nikon rulez!!!

      Berte to tak, že každý má jiné potřeby. Já osobně jako sportovní fotograf si třeba nedovedu představit, kde bych ty šílené datové objemy skladoval. Takže já s klidným srdcem říkám: 36 Mpix? K čemu?
      Zbytek nemá cenu komentovat.

      Odpovědět
      • rip canon, nikon rulez!!!

        To je přesně to, co jsem psal o kus výše – pořád se něco děje a situace se točí. Před pár lety (doslova pár, stačí se vrátit možná jen o dva roky) byl Canon (5DII) jasnou volbou pro krajináře a Nikon naopak odskočil ve sportu, kdy Canon dlouho zápasil s AF atd.
        Jenže svět jde dál, Canon své problémy s AF vyřešil a možná se dokonce dostal dopředu, u D800 jsou naopak reportovány problémy. Ale paradoxně naopak se Nikon dostal docela patrně do špičky při stylu práce pro krajináře. Tohle “jednou jsi dole, jednou nahoře” je prakticky kontinuální stav, lze to sledovat už od dávných analogových dob a asi se to hned tak nezmění…

        Odpovědět
      • rip canon, nikon rulez!!!

        Jen krátká reakce. 5DMark III neumožňuje crop faktor. Naopak Nikon právě ano. Nelíbí se Vám 36 Mpix? Nevadí. Zapněte DX režim a hned máte 8 snímků za vteřinu s crop faktorem 1.5x 🙂
        Takže chápu reportáž. Ale v mém případě na krajiny a makro mám dva přístroje v jednom 🙂
        To je na každém…

        Odpovědět
        • rip canon, nikon rulez!!!

          Oni tam něco podobného přidali. Dají se nastavit různé poměry stran (např. i 1:1, což mi u Nikonu trochu chybí) a zapíše se to do dat snímku, pokud jej zpracováváte v tom jejich programu, co dostanete s fotoaparátem. Nevím, jestli to funguje třeba i v Lightroomu apod. Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco u Nikonu se snímek ořízne, což mi vyhovuje víc, u 5DIII je to jen ořezová cesta, která se dá dodatečně změnit nebo smazat.

          Odpovědět
    • rip canon, nikon rulez!!!

      Abych pravdu řekl, mě, jakožto člověka odchovaného negativem, neuvěřitelně fascinuje, jak někdo, v tomto případě Vy, dáváte jako přednost 36 megového snímače možnost výřezu. Osobně bych to vůbec nezmiňoval, protože člověk, s takovým vercajkem, by o výřezech vůbec neměl ani uvažovat, natož je provozovat. Tak kdybyste napsal ořez, tak to bych chápal, občas je třeba tomu malinko pomoci, aby byla kompo chargé, ale výřez, to je brutální. Čímž ale vůbec neříkám, že tak velký čip není dobrý pro dobro věci. Má to ale smysl jen pro toho, kdo dělá fakt obrovské plachty, na které se budeete dívat zblízka. Taky bych rád viděl to počítadlo a monitor, na kterém se to bude zpracovávat. Mimochodem, znám fůru lidí, s 24 megovými čipy, kteří fotky dělají na kancelářských monitorech, dva dokonce na notebocích.

      Odpovědět
      • rip canon, nikon rulez!!!

        Ono se to ale hodí… Jasně že jen pitomec bude kalkulovat předem s výřezem na krajinu, ale když se fotá něco akčního, tak je hodně příjemné moci nechat si trochu víc místa kolem objektu, tím mít menší riziko, že mi objekt uteče ze záběrů, ale přesto mít pořád dobré rozlišení.
        Konkrétně z mé praxe – z EOSu 1DIIN se dala udělat perfektní fotka 30x40cm, ovšem jen v případě, že vše sedělo, nic moc jsem neřezal, atd. Z EOSu 5DII ovšem dostanu stejně kvalitní fotku i v případě, že jsem nucen jít na docela brutální ořez u snímku, který bych u staré 1DIIN mohl rovnou smazat. A když vše sedne, tak jsem kvalitou úplně jinde. Tohle prostě výhoda je nesporná. Dokonce bych si dovolit říct kacířskou myšlenku, že v jistém smyslu jsou ta velká rozlišení větší výhodou právě při akčním focení, u statického “vymazleného” záběru byly už výstupy ze “starého” EOSu 5D velmi slušné a zdaleka ne každý opravdu využije třeba 2x větší rozlišení. Ale při ořezu je rozdíl mezi foťákem starší a nejnovější generace často dost brutální…

        Odpovědět
        • rip canon, nikon rulez!!!

          přesně tak, souhlasím tady s kolegou. U krajiny, produktu, portrétu je to jasný.
          Ale kdo fotí akci, wildlife, ptáky apod. Tam se výřez dělat musí nebo je výhodou.
          Bohužel jsem si myslel, že na ptáky to pořeším D800 a 300/2.8 a bohužel ohnisko výřez nevyřešil. Ta kvalita tam prostě není. Takže raději menší rozlišení ale větší ohnisko. Okecat se to nedá. Zkoušel jsem to asi týden.
          Tak to vidím na D4 a časem 400/2.8

          Odpovědět
          • ???

            Moment, tohle nějak nechápu.
            1/ Nasadil jsi na FX snímač D800 300/2.8.
            2/ Přepnul jsi do DX módu, abys měl z 300ky 450ku.
            3/ Dostal jsi snímky cca 16 Mpix, výřez ze středu objektivu, kde kreslí nejlíp (tedy pokud není úplně ujetej)
            4/ A nezdá se ti kvalita, tak to chceš vyřešit 16 Mpix D4 FX?

            To by měli u Nikonu nosit trika s tvým jménem, když budeš takový jejich sponzor.

            Chápal bych, kdyby ti chybělo rozlišení na zvětšeniny a chtěl třeba 500ku na D800. Ale 400kou na D4 nevyřešíš absolutně nic.

          • ???

            uvedu příklad a pominu to, že to mám osobně vyzkoušené a tudíž o tom nemíním jakkoliv dál polemizovat.

            fotím ptáky. Bohužel je třeba kvůli velmi krátkým časům jet na ISO 2000 a mnohdy i víc, ne vždy je dostatek světla. Výřez i na D800 stál opravdu za h***o.
            šumělo to jak moje stará D300.
            Kamarád co fotí D4 a 400/2.8 (+TC) má výsledky perfektní. Půjčil jsem si od něj D4 a tam je ISO 3200 furt OK. To je pro mne stěžejní. Takže radši větší buňky na čipu a větší sklo než obr rozlišení a vyřezávat, kdy ten výřez stejně stojí za velký prd. Byl jsem tak zklamán, že ty fotky jsou smazaný, takže to teď nedoložím. Dokonce si myslím, že s D4 a 300/2.8 + TC20E-III budu na tom dobře a hlavně líp, než s D800. D800 nezatracuju, na krajinu, makro super , ale ne na reportáž nebo wildlife. I když vím o fotografech co přešli z D3s na D800. Ideálně by to chtělo oba aparáty a prohazovat podle aktuálních podmínek.
            howgh

          • ???

            no jo, ale o vysokým isu jsi předtím nemluvil.
            iso nad 1600 je stejně spíš z nouze ctnost.
            akorát tím zlikviduješ jemný detaily v peří … ale to už záleží, jakou kvalitu chceš a na jaký formát zvětšuješ.

      • rip canon, nikon rulez!!!

        Aaaa pán slovíčkaří…
        Ale je fakt, že jsem se vyjádřil nepřesně.
        Měním tedy výřez na ořez 😉

        Odpovědět
    • rip canon, nikon rulez!!!

      Srovnávat digi APS-C se snímačem 18 MPx vs FF s dvojnásobným počtem MPx je opravdu hodně mimo mísu.
      Je to stejné jako – “prodal jsem Trabanta protože Ferrari bylo rychlejší”. A že by Canon 7D stál jen o 10.000 méně než Nikon D800 se mi zdá jako hodně velký úlet v argumentaci (28.000 vs. 64.000).
      Vahal

      Odpovědět
  10. Mně je to jedno.

    Kdysi jsem si vybral Nikon (tehdy D70), protože mi připadal víc foťák oproti Canonu (tehdy Rebel). Od té doby fotím Nikonem (dnes D700), mám sbírku vynikajících světelných objektivů a nic mne neomezuje. Můj nejlepší kamarád je canonista a když spolu jedeme fotit, řešíme fotky, nikoli co je momentálně lepší. Kdybych si byl kdysi vybral Canon, měl bych dnes Canon. Pokud nikomu neřeknu, za jakého stroje má fotka pochází, nepozná to. Pokud člověk umí dělat postproces, je téměř jedno, čím z těch špičkových strojů fotí. Má zkušenost říká, že rozdíly značek řeší spíše lidé, od nichž dobrou fotku uvidím málokdy…

    Odpovědět
  11. Mnoho slov o ničem

    Tuto diskusi považuji za mnoho slov o ničem. Trochu mi připomíná horší časy v mém životě, kdy jsem se živil prodejem finančních produktů a kdy na mě zákazníci houfně útočili ve stylu “jaktože ty a ty akcie šly o tři procenta dolů – já je hned prodám!”, což byla, technicky vzato, největší hloupost, kterou mohli učinit. Pokud někomu nevoní kanón, nechť prodá kanón, pokud někomu nevoní nikón, nechť prodá nikón, a všichni si kupte Olympus OM-D. My ostatní na tom vyděláme, bude větší výběr bazarové techniky.

    Odpovědět
    • mnoho slov o ničem

      Jsouce pamětliv analogových těl Olympus OM (hlavně “jednociferné” řady) mám pro Olympus návrh:
      Pojmenovat ono tělo OMG!

      Odpovědět
  12. Test čtenářů paladixu.

    No, dlouho se tu nic nedělo. Diskuse ke článkům veškerá žádná, tak do toho Pavel Pola trochu píchnul. Srovnávat značky, to vždycky zabere. Dneska je v módě hodnotit šum a dynamický rozsah (naopak vyzdvihovat počet megapixelů, tím se člověk navždycky odsoudí do role neznalého tupce).

    A když se ještě srovnávají Canon versus Nikon, tak to musí zabrat stoprocentně. A povedlo se. Ani na to nebylo potřeba psát kdovíjak dlouhé recenze, nebo dokonce dělat nějaké testy. Stačilo na to pár poněkud chaotických vět. Je vidět, že pavel Pola ví jak na to 😉

    Odpovědět
  13. DxOMark – modla

    Kdekdo se dnes odvolává na výsledky DxO a vedou se dlouhé dohady, který senzor je nejlepší. Doporučuji všem pečlivě přečíst poznámku k metodice a výsledkům měření, tak jak ji uvádí DxO.
    Tam zjistíte, že jejich hodnocení nemá žádnou prakticky využitelnou vypovídací hodnotu, protože se měření váže jen na senzor bez přihlédnutí k procesu zpracování obrazu digitálem a bez zohlednění použité optiky.
    Tak dochází ke kuriozním situacím, kdy senzor má skvělé hodnocení – třeba 80, ale dané tělo s nejlepším brandovým objektivem má hodnocení hluboko za senzorem s hodnotou třeba 65, který je v jiném těle s jiným sklem stejného ohniska.
    Takže v klidu, protože důležitý je konečný výsledek. Zatím jsem nepotkal nikoho, kdo by pořídil fotku pouhým senzorem. Nebo vy jo?
    Vahal

    Odpovědět
    • dxomark – modla

      děkuji za tento názor! Chip je podstatnou částí fotografického procesu, ale bez ostatních složek je to jen zajímavá blejskavá destička. (Jako CD nosič na zahradě chránící salát před ptáky). A tělo a funkce fotoaparátu, mají stejnou váhu jako celý fotografický proces. Nelze dělit a ani bezhlavě slučovat. Jinak bychom mohli ušetřit, nákupem 18 megapixelového kompaktu. Viděl jsem na vlastní oči data (surová data, postproces a fotografii 60x40cm) z Hasselblatu HD3D 39, který tam je málem mezi kompaktama v bodovém ohodnocení. Ale ten šok vidět fotku na živo, to je ve mě dodnes a je to čtyři roky. Díky za toto téma.

      Odpovědět
      • dxomark – modla

        Jen takový dotaz – viděl jste někdo z vás na vlastní oči nějakou skutečnou fotku?

        Já jsem na vlastní oči viděl snímek z D800 a to, co se z něj dalo dostat při +-4 EV korekci bylo fakt neskutečné. A to tam byly ještě velké rezervy, v ani jedné mezní hranici ještě nedošlo k “vypálení” světel nebo slití stínů, ale CaptureOne nedokáže bohužel jít dál než ty 4 EV… ;-((

        Odpovědět
        • dxomark – modla

          Pavle, s DxO je ale opravdu problém. Zrovna u D800 je to ještě celkem OK, tam je v testu na špičce foťák, který je výborný i v reálu, ale narazíš tam na případy i podstatně spornější. Například Nikon D3 byl ve své době podle DxO jasně před EOS 5D II, ale výsledky na papíře to jemně řečeno tak docela nepotvrzovaly. A vyloženě úsměvné je pak to, když středoformátový back je jasně za nějakým APS-C přístrojem, tam už jsou dosažitelné výsledky na papíře úplně jinde.
          Ten test je prostě cílený na jistou specifickou oblast vlastností a v té má pravdu, jako jeden zdroj informace to je zajímavé. Jenže hodně lidí si opravdu z DxO dělá modlu a to už je pak děsně zavádějící.

          Odpovědět
          • dxomark – modla

            Nechápu, proč v tom tolik lidí hledá nějaký obecný problém. Já jsem se snažil poukázat na dva konkrétní modely (a dobře, možná jsem nepoužil tu nejlepší argumentaci) a zajímalo mě, jestli má někdo podobnou (nebo naopak jinou) konkrétní zkušenost jako Petr v případě Canon 5D Mk III vs. Nikon D800 nebo já tenkrát s D200 vs. 5D Mk II. Nechtěl jsem teoretizovat nad tabulkama a grafama, akorát jsem to asi blbě popsal. Taky mě zajímalo, kdo z vás má za sebou cestu tam a zase zpátky a jak to vidí s odstupem času. Já právě nemám ty tendence se vracet zase zpátky, ale evidentně je tady pár lidí, kteří by to klidně udělali… 🙂

          • dxomark – modla

            Podle mě je u té “cesty jinam” zlom v tom, jakou optiku užíváš. Pokud někdo fotí street, krajinu, atd a nejdelší ohnisko má něco jako zoom 70-200, k tomu krátký zoom a třeba jedno pevné sklo, tak přechod nemusí zase tolik bolet. Staré se prodá, nové koupí – není to samozřejmě zadarmo, bazarový prodej je vždy se ztrátou, ale ani to není nic nemožného. Jakmile se ale v batohu vyskytne něco jako 300/2,8 a výše, tak začne být případná změna systému “krvavá”…

        • dxomark – modla

          :-))))při společném focení s Honzou Šmídem, nám kamarád taky vlastník D800 vysvětloval jak fotí – 2až – 4 EV a pak to tahá ze stínů:-)))))))))))hodně jsme se pobavili.

          Mám rád tmavší fotografie, proto si scénu pěkně podexponuji, abych tam neměl přepaly a kresbu ze stínů event. vytáhnu tak, že část fotky zesvětlím.“

          Tak z téhle pohádky na dobrou noc mívám akorát zlé sny a noční pomočování 🙂 Toto je zásadní exponometrický lapsus, který povede naše fotografické snažení do záhuby. Je třeba mít na paměti, že vytahování kresby ze stínů, tedy zesvětlování podexponované fotografie, výrazně degraduje technickou kvalitu fotografie. Vede ke vzniku šumu, může docházet k rozpadu kresby či vniku posterizace! Naopak exponometricky správný postup je takový, že scénu lehce přeexponujeme a postupným ztmavováním můžeme dosáhnout stejně tmavé a syté fotografie, jakou jsme zamýšleli, ale s kvalitní kresbou bez šumu a posterizace. Pokud používáme expoziční bracketing, potom právě přeexponovanou fotografii použijeme na spodní tmavé partie fotky. A sice tak, že přesvětlenou fotografii ztmavujeme, až bude odpovídat realitě v daném místě a času. Střední a podexponovanou bracketingovou fotografii použijeme na zbylé části snímku, zejména pak oblohu.

          Velmi výrazně se negativní dopady podexponování fotografie projevují na snímcích bez jasných kontur, tedy např. na fotografiích zamlžených. Ještě více se negativní jevy projeví, pokud je fotografie focena před východem slunce na delší časy. Chceme-li při těchto scenériích dosáhnout opravdu kvalitní kresby, máme jedinou možnost – výrazně fotografii přeexponovat. A opravdu velmi přeexponovaný snímek postupně ztmavujeme a zjišťujeme, že nám krásně vystoupí kresba a kontrast. V případě opačného postupu by nám krásně vystoupil pouze šum 🙂
          http://www.smidphotography.com/articles/select/5

          Odpovědět
  14. Canon-cenová cesta do pekel

    Když jsem před několika lety pořizoval zrcadlovku výběr byl mezi dvěma velikány Canon/Nikon. Pro Canon hovořila cenová dostupnost a nepřeberný výběr objektivů, pro Nikon kvalitnější objektivy, bohužel za vyšší cenu…
    Co se ale stalo za pár let? Výrobců na trhu přibylo, Canon vystřelil ceny nových objektivů tak vysoko že laik žasne a odborník se diví a překonal ceny Nikoňáckých skel a Nikon se pokusil atakovat středoformát.
    Dokud se budeme dohadovat a předhánět kdo má lepší zrcadlovku, lepší sklo, víc pixlů a já nevím co ještě – bohatnout budou pouze prodejci, výrobci a překupníci. Tak pojďme radši fotit a kašleme na dohady

    Odpovědět
  15. houpacka

    No, kedze je to ako na houpacce, je celkom dobre asi nepanikarit, pretoze je takisto celkom dobre mozne, ze o par rokov sa dostane na spicku zase Canon. Tak ci tak to vyzera, ze Nikon aj Canon si uz budu stale poriadne sliapat na paty. A raz bude hore jeden, raz druhy. Kazdopadne by som asi nezovseobecnoval, takisto je celkom dobre mozne, ze ta ci ona znacka sa ujme vedenia v konkretnych segmentoch. No a co by pre uzivatelov bolo uplne krasne, keby zas dokazali spolupracovat ako na zaciatku, v dobe tesne po ich vzniku. Ved prvy japonsky 35 mm fotoaparat znacky Canon z roku 1935 pouzival objektiv Nikkor 50 mm F 3.5. 🙂 A vlastne v tomto smere je zaujimave, ze ista kompatibilita objektivov Nikon s telami Canon je stale aktualna. Existuju na to adaptery (Naopak to ale nejde, pretoze prichadzame o moznost zaostrenia na nekonecno).

    Odpovědět
  16. Pred rokem mi ukradli D300

    Ted fotim D80, na nic lepsiho nebylo. Z klauzur na ITF mam A (velke zvetseniny, architektura). Asi tak…

    Odpovědět
  17. Technika vs, obsah

    V současné době používám v důsledku situace mimo jiné ještě Canon 10D s objektivem 17-40 L. Model těla z roku 2003 je na současnou dobu jaksi již out ale přesto mě nijak výrazně přímo neomezuje a limitován se necítím, ani si zatím ještě nikdo na technickou kvalitu fotografií nestěžoval, řeším spíš obsah fotografie. Takže asi tak ….

    Odpovědět
  18. Kompatibilita s m42

    U mě zvítězil Canon z důvodu lepší kompatibility se starýma m42 sklama. Občas se takovým focením bavím.
    U Canonu není problém s redukcí zaostřit na nekonečno. U Nikonu je potřeba mít redukci s optickým členem, který výkon celého objektivu degraduje – protože je z Číny 🙂
    Takže jsem Canoňák, samozřejmě časem jsem došel k L sklům a nyní – když jsem si vydupal vše (techniku) co jsem chtěl – bych to zase měl měnit? Ne ne, to ne. Na takovýhle věci jsem moc líný a stejně jak tu již zaznělo:
    Většina lidí potenciál těla co má doma ani nevyužije, tak nač to všechno?

    Hybaj ven a fotit, fotit a fotit….

    Přeji pěkný den Vám všem

    Odpovědět
  19. testy

    Eště sem neviděl, aby dva lidi testovali v jednom čase, na jednom místě, jednom objektu, dvě mašiny.

    přestaňte se tu hádat, domluvte se, vemte si svoje mašiny, postavte je na nábřeží, nqamiřte třeba na hradčana, udělejte testovací snímky, hoďte to na RAW, JPG, vyjeďte v jednom fotolabu na metrové plachty, fotky ofoťte a publikujte.
    Uvěřím, když za jakékoli odchýlení se od propozicí budete pokutováni půlmegem

    Testy, srovnání nečtu, všechno je to jenom o tom ,,ole – kup to,,

    Odpovědět
  20. Použití adaptérů

    Až bude na Nikon možné použít objektivy přes adaptér bez optického členu, teprve potom se u mě Nikon dostane do možných variant 🙂 Ne každý má na plnou sadu Lkových skel, navíc mně se se starými Zeissy (M42 i C/Y) na 5DII fotí fajn.

    Odpovědět
  21. Ani ryba,ani rak-ale LEV!

    Já mám v tom zcela jasno! Mým konečným produktem je černobílá barytová zvětšenina dělána výhradně ve vlastní fotokomoře! Fotografií se neživím-nemusím a tak se zabývám jen volnou tvorbou…A Canon nebo Nikon? Nikoliv,pro mě jen a pouze Mamiya RB67 PRO-SD,léta prověřený analogový stroj kov a sklo! Digitál nepoužívám-míval jsem,ale s chutí jsem se jej zbavil!

    Odpovědět
    • ani ryba,ani rak-ale lev!

      Nechcete nám, pane fotografe, také napsat, co si dáváte k obědu a co k večeři? Ale abych vám nekřivdil, drtivá většina příspěvků zde je přibližně stejně relevantních.

      Odpovědět
    • ani ryba,ani rak-ale lev!

      Každému soudruhovi podle jeho gusta. Rozhodně je lépe držet se osvědčeného stroje, zejména, je-li to mamča, než nervózně přezbrojovat ze značky na značku. 🙂

      Odpovědět
  22. mám svou cestu

    Začal jsem s canonem a budu vtom pokračovat až do úplného konce,pořídil jsem si slušné tělo,investuji do el skel a zbytek už je na mě.Je mi jedno jak je natom nikon nebo krabička od mýdla,budu osobně rád,když se mi na 100%podaří využít potenciál tohoto fotoaparátu.Jsem jen amatér,nadšenec,neživí mě to,ceny jsou brutus,nikdo mě ovšem do toho nenutí,ostatně v dnešní době který koníček je levný,že?
    S canonem jsem se dostal jako amatér,co se týká techniky na vrchol,teď už jen zbývá se naučit dívat na svět tak,aby ztoho nebyli jen takové cvaky a jestli se aparát drží tak nebo jinak,ovládání je takové nebo makové,je pro mě vedlejší.
    Tož asi tak,dobré světlo všem bez rozdílu značky 😉

    Odpovědět
  23. Dobré světlo!

    Canon,Nikon,Pentax,Sony,Panasonic,Mamiya,Hasselblad atd,atd-asi nemá cenu dál pokračovat,záleží na tom,co kdo od focení očekává! Někdo fotí “jen do počítače”,někdo to chce dávat do stovek “bezejmenných” internetových galerií,někdo chce jednou vystavovat ve slavné Špálovce! Tam se potom už neřeší jestli je to foceno Canikonem nebo dirkovou komorou,tam už jde o to jestli má konkrétní autor co říci…Chápu ale,že to někdo má jako “technického koníčka”,že nadšeně sleduje techniku,ostatně to bylo vždy-i před třiceti léty když jsem s focením začínal v šestnácti já! Dnes si každý může vybrat s nepřeberných možností které médium fotografie nabízí-od polévání desek kolodiem tak jako na konci 19:století,přes dirkovou komoru,negativ-pozitiv a fotokomoru,až k číslicové fotografii…Sudek také “kašlal” na techniku a dělal si to svoje a jaké to byly fotografie! Měl co říct a kdyby neměl,nepomohla by mu ani nejmodernější tehdejší technika v podobě Sinaru,Linhofu atd…

    Odpovědět
  24. Canon vs. Nikon

    Rád bych zde připomenul slova jednoho slovutného a prominentního fotografa titulek pro Harpers Bazaar a Vogue.

    “jakákoéliv digi zrcadlovka s rozlišením 10 Mpx a větším formátu APS-C, FF nebo MF se hodí k profesinálnímu focení pro módní světové časopisy. Musí být vybaven objektivem odpovídající kvality”.

    Aby svá slova potvrdil, tak fotí Pentaxem s APS-C a převážně monofokálními objektivy Pentax Limited.
    Pamatuji doby, kdy se redakce a profíci mohli zbláznit z úžasného výstupu Canonu 1Ds s rozlišením 11,4 Mpx.
    Myslím si, že soutěž Canon vs. Nikon probíhá hlavně v hlavách fanoušků jednotlivých značek. Neznám nikoho z profesionálů který by narazil na limity technických možností reprodukce obrazu např. z Canonu 40D (pokud nedělá bilboardy nebo gigapanoráma).
    Zdravím všechny rozumné uživatele fototechniky a fotografy především.

    Odpovědět
  25. D800

    ja sem preskocil z pentaxu na nikon asi 10 let zpatky, hlavne kvuli rychlosti ostreni a vetsimu vyberu objektivu.. posledni roky sem pouzival D700 a D300 jako zalohu a byl sem vic nez spokojeny. kdyz prisla D800 tak sem si rikal, ze do te bych nikdy nesel, hlavne kvuli velikosti souboru a take protoze nepotrebuji video a spise mi prekazi, ze se vyrobce nesoustredi dodat v tele hlavne kvalitu fotek ale musi se poprat i s videem. navic problemy s ostrenim a left focususem me utvrzovaly v nazoru pockat na dalsi model.
    pak sem se bavil s par kamarady, kteri si D800 poridili a jen se rozplyvali. jeden to prirovnal jako ridit skodu 105 a prejit na lamborgini. pred par tydny sem do ni tedy sel a musim rict, ze uz chapu ty kladne ohlasy. tak ostre fotky a tolik detailu v nich sem jeste nikdy za poslednich XX let foceni nemel. z me strany tedy 100% spokojenost.
    co se tyce toho, kam kraci canon, tak bych si skoro i tipl, ze jdou spolu s nikonem ruku v ruce, je to spis otazka toho, na co je clovek zvykly a v jakych sklech ma penize. ceny jinych vyrobcu nesleduji, ale D800 mi cenove pripadla relativne dostupna na to, co za ty penize clovek z tech fotek dostane.

    Odpovědět
  26. Canon v nikon

    Jsem až ortodoxní canonista, ale je jasné, že na situaci na trhu bude muset canon nějak zareagovat a canon 6d není ten správný trumf. Měl jsem v ruce 3200 od nikonu a překvapilo mě jak moc je ten low end dobrý. Já sám fotím na c5dm2 a jsem s ním spokojený, protože moje schopnosti nejsou takové, aby mi canonon nestačil. No ale u spousty řidičů na jejich umění stačí škoda fabia ale ten kdo má na mercedes taky si raději koupí mercedes. V každém případě ať ná světlo přeje a múza neopouští a je jedno jestli má na zádech napsáno canon nebo nikon. 🙂

    Odpovědět

Napsat komentář