Nebojte se abstrakce

Hra barev, světel a stínů na abstraktních fotografiích působí na každého z nás jinak. Někoho takové fotografie upoutají na první pohled, jiný jim zkrátka nemůže přijít na chuť. Rozhodně však podněcují naši fantazii.

Při pohledu na abstraktní snímek se naší hlavou honí spousta otázek. Co na té fotografii vlastně je? Co nám chce autor sdělit? A v neposlední řadě také “Jak taková fotografie vznikla?”. Odpověď na tuto otázku můžete najít právě teď. Poradíme Vám, jak s využitím prakticky jakéhokoliv fotoaparátu vytvoříte působivé abstraktní snímky.

Užijte si barev

Ještě dříve než začneme fotografovat, ujasníme si hlavní motiv snímků. Vybrali jsme pestrou paletu barev, které od jara do podzimu nabízí zahradní rostliny. Provokativní červená barva pelargonií, růžové azalky, žluté slunečnice nebo uklidňující hradba zelených listů přísavníku. Nemáte-li ve vaší blízkosti vhodnou zahradu, zkuste využít zářivé barvy podzimního lesa anebo jakýkoliv jiný barevný námět. Záleží jenom na autorovi, které z nabízených možností dá přednost, fantazii se meze nekladou. Atraktivní snímky pořídíte také při nočním fotografování v ulicích měst, kde budou hrát hlavní roli jakékoliv světelné zdroje, například lampy veřejného osvětlení nebo světla projíždějících automobilů.

Jak využít zoom

Abstraktní fotografie lze vytvořit jakýmkoliv fotoaparátem. Velkou výhodu však mají majitelé filmových nebo digitálních zrcadlovek s objektivem se zoomem, který umožňuje plynulou změnu ohniskové vzdálenosti v průběhu expozice. Tím vznikne efektní rozmazání obrazu a jednotlivé barevné paprsky se sbíhají do středu snímku. Pro tuto techniku fotografování jsou použitelné také EVF zrcadlovky a kompakty se samostatným zoomovacím kroužkem na objektivu.

Abstrakce Abstrakce

Princip fotografování je jednoduchý. Po upevnění fotoaparátu na stativ změříme expozici snímané scény, uložíme ji do paměti, anebo ručně nastavíme odpovídající clonu a čas v manuálním režimu expozice. Zmáčkneme tlačítko spouště a v průběhu expozice snímku zatočíme kroužkem zoomu na objektivu. Intenzita “rozmáznutí” fotografie závisí na rozsahu změny ohniskové vzdálenosti a po několika zkouškách se ji naučíte spolehlivě odhadnout. Každý takový snímek je svým způsobem originál, protože jen výjimečně se nám podaří zazoomovat tak, aby dva snímky byly absolutně shodné.

Abstrakce Abstrakce

Jak využít hlavu stativu

Fotoaparát upevníme na stativ a v průběhu expozice snímku změníme polohu hlavy stativu z horizontální na vertikální. S jakýmkoliv kompaktem i zrcadlovkou tak vytvoříme působivý efekt kruhového rozmáznutí snímku. Pro dosažení ještě zajímavějších výsledků můžeme tuto techniku zkombinovat s výše popsaným zoomováním.

Abstrakce Abstrakce

Experiment začíná

Pokud nemáme k dispozici objektiv se zoomem a nemůžeme využít výhod stativu, nic není ztraceno. Stále ještě existuje možnost, jak s jednoduchým kompaktem vytvořit abstraktní fotografii. V tomto případě však rozhodně doporučujeme použití digitálního přístroje pro okamžitou kontrolu snímku na displeji.

Abstrakce
Postup práce se podobá fotografování s natočením hlavy stativu, jen s tím rozdílem, že hlavici nahrazují fotografovy ruce. V průběhu expozice rychle pootočíme fotoaparát proti směru hodinových ručiček a na displeji snímek zhodnotíme. Pokud se nepovedl nebo se nám nelíbí, můžeme jej smazat a fotíme znovu. Přestože je tento styl fotografování spíše hrou nebo experimentem, jehož výsledek je do jisté míry nepředvídatelný, není problém vytvořit působivé abstraktní snímky. Důkazem je tato fotografie pořízená 2 Mpix digitálem.

Několik tipů na závěr

  • Mezi nejdůležitější pomůcky fotografa patří kvalitní stativ, který usnadní pořizování všech druhů snímků, nejenom těch abstraktních.
  • Optimální expoziční časy pro fotografování se nachází v rozmezí 0,5 – 2 vteřiny, přičemž mohou být i delší. Při kratší době expozice zpravidla nestihneme dostatečně rychle zazoomovat nebo otočit hlavou stativu. Proto je pro fotografování abstraktních snímků v exteriéru nejvýhodnější měkké rozptýlené světlo zatažené oblohy, které nám při nastavení clony na hodnotu 11 až 16 umožní fotit dostatečně dlouhým časem.
  • Při jasném, slunečném počasí je nutné pro dosažení dlouhých expozičních časů nastavit maximální clonu (např. f/22). Intenzitu dopadajícího světla můžeme také snížit použitím polarizačního nebo neutrálního šedého filtru.
  • Nevýrazné barvy oživí a zdůrazní polarizační nebo oteplující filtr (81A – 81C).
  • Při nočním fotografování s digitálem nezapomeňte na správné nastavení vyvážení bílé. Při snímání na film použijte korekční filtry typu KB u žlutého žárovkového osvětlení a filtr FLW či FLD u zářivek.

Abstrakce
Tento návod na zhotovení abstraktních snímků je jen kapkou v moři dalších možností jejich pořízení. Přestože mohou zkušení uživatelé grafických programů namítnout, že podobné efekty napodobí rychlou úpravou v počítači, nemají pravdu. Několik kliknutí myší nikdy nemůže nahradit opravdovou radost a požitek z fotografování, z tvorby něčeho nového, zajímavého a neokoukaného.

P.S.

Každá legrace něco stojí a o fotografování to platí dvojnásob. Fotoaparáty, objektivy a filmy nejsou nejlevnější, a proto každého amatérského fotografa potěší, když se mu investice do vybavení alespoň částečně vrátí zpět. Mohou vám k tomu pomoci i vaše nové abstraktní snímky, které mají poměrně slušný prodejní potenciál. Před dvěma lety měl klient fotobanky zájem o 10 mých abstraktních fotografií a byl ochoten za ně zaplatit několik desítek tisíc korun. Bohužel se mi však v průběhu 24 hodin nepodařilo zajistit naskenování diapozitivů v požadovaném rozlišení na bubnovém skeneru a z lukrativního obchodu sešlo. Tak snad příště…

28 komentářů u „Nebojte se abstrakce“

  1. Bějak nechápu…

    …co tímto článkem chtěl autor říct. Abstrakce není samoúčelná disciplína, abych mohl tvořit abstraktní fotografie (obrazy, sochy…), musím vědět CO chci abstrahovat, jinak se bude jednat o “art for art”.

    Odpovědět
    • bějak nechápu…

      No, tak já zase chápu. Popsaným postupem se dají získat zajímavé, poutavé a netradiční snímky, které se dají mimo jiné dobře prodat. Jak prosté, milý Wacoune.

      Odpovědět
    • bějak nechápu…

      Souhlasím, abstrakce nebo dokonce abstraktní umění je něco jiného. Tohle mi připomíná spíše pokusy s Photoshopem a některými filtry. Ale možná by bylo dobré vidět spíše ty fotky, za něž autorovi článku nabízel klient fotobanky několik desítek tisíc korun – třeba jen v malém náhledu…hm?

      Odpovědět
    • taky nejak nechapu

      Richarde, prosim te, co se nam to snazis rict? Chapu to spravne, ze na to aby vznikl nejaky abstraktni obraz je podle tebe nejprve potreba mit jako vychozi bod cosi predmetneho?
      Nebo naopak, ze ke kazdemu abstraktnimu dilu je mozne zpetne odvodit “co chtel basnik rici”, ze jaksi kazde abstrakci stal modelem nejaky konkretni predmetny namet???

      To je ale naprosto novy a prevratny pohled na vznik nepredmetneho malirstvi, rekl bych. 🙂

      Navsteva vystavy Kupky s tebou coby odbornym vykladacem dila by mohla vyustit v neco nevidaneho :-)))

      I kdyz kdovi, jestli on ten Kupka treba nedelal “art for art”, zejo.

      Odpovědět
      • taky nejak nechapu

        Reakce na: “Nebo naopak, ze ke kazdemu abstraktnimu dilu je mozne zpetne odvodit “co chtel basnik rici”, ze jaksi kazde abstrakci stal modelem nejaky konkretni predmetny namet??? ”

        – ano, mel by. Jinak je to paskvil.

        Odpovědět
        • taky nejak nechapu

          Aha. Zajimavy nazor, Richarde. Takze vsechna abstraktni dila, ktera nemaji predstavovat neco predmetneho jsou paskvil, a skutecnost ze se jedna o abstrakci je vlastne jenom takovou metodou zobrazeni, jako treba pointilismus nebo tak?

          Nenapadlo te nekdy, ze abstraktni jsou i pojmy jako treba pravda, sen, spravedlnost, vecnost, nekonecno, laska?
          Ty si myslis, ze treba ten Kupka v tech svych abstrakcich znazornoval treba lednicku, akorat halt abstraktne? 🙂

          Covece, na tech tvych prednaskach o vytvarnym umeni bych bejval rad byl, to musel bejt zazitek 🙂

          Odpovědět
          • taky nejak nechapu

            “vsechna abstraktni dila, ktera nemaji predstavovat neco predmetneho jsou paskvil” – ono i hodne malirsky del, ktera jsou zcela konkretni, maji zobrazovat abstraktni pojmu – vselijake ty touhy, hrdisntví. Takze uvahy R. jsou skutecne dosti zcestne.

            Ja mam treba doma obraz, jednoznacne abstraktni, ktery vzdycky nazyvam “modry Kriz”. Autor ho jmenoval “Parlament v Budpesti”, ale na vystave je pak v katalogu uvadeli jako “Linutí modrosvitu”. Typicky paskvil. (Mozna to bylo i tim, ze bolsevik abstraktni malire pekne dusil, natoz aby je nechal ucit…)

            A do tretice – kdyz jsem navstivil Kupku v Sovovych mlynech, ujala se me pruvodkyne a ochotne mi vse vysvetlila. Na studiich a skicach k obrazum mi dost zretelne ukazala, jak blizko tyto abstraktni obrazy mely k realite.

            Co z toho plyne? Ze umeni je dnes zcela nekde jinde, nez se hodne lidi domniva.

          • taky nejak nechapu

            Co z toho plyne? Ze umeni je dnes zcela nekde jinde, nez se hodne lidi domniva.

            Mám pocit, že není třeba být až zase tolik vulgární ! 🙂

          • taky nejak nechapu

            Netvrdim ze “predmetneho”, nicmene je to tak, ze abstraktni formu chapu jen jako metodu zobrazeni. Tot muj nazor. Nemusite s tim souhlasit, muzete o tom i polemizovat, ale to je tak asi vsechno, co se s tim da delat :o)))

    • co je art?

      Nejde přece jen o umění, jde i o požitek při tvorbě “umění”! Stejně jako lomo je tohle přinejměnším návod jak se s foťákem vyřádit…. Ohledně toho, co je předlohou abstraktní tvorby, bych jen přiložil polýnko: abstrakce je volná tvorba – volná předloha!
      JEN můj názor 🙂

      Odpovědět
  2. dik

    jednoduchej, kratkej, peknej clanek. libi, diky. a pekny prilozeny obrazky, zvlaste ten posledni nema chybu!!

    To spravne tema si prece kazdy ctenar muze najit sam, ze mu predkladate zpusoby jak dosahnout nove formy se mi libi, at uz si ho do kontextu kazdy zaradi.

    Odpovědět
  3. No ja nevim,

    ale vysledky mi pripominaji moji prvni seanci s Photoshopem. Technika je to mozna zajimava, ale ty fotky na ukazku by snad mely cloveka navnadit a ne odradit.

    Odpovědět
    • no ja nevim,

      Souhlasím. A budu ještě radikálnější – tohle není abstrakce, ale obyčejný paskvil. Je to prznění podprůměrných snímků v domění, že budou zajímavější. Přikládám výklad pojmu ABSTRAKCE ze slovníku:

      Termín používaný k označení jakéhokoli umění, které nereprezentuje rozpoznatelné předměty. Ve 20. stol. se jím označují díla, v nichž barva a forma vyjadřují myšlenky nebo vyvolávají pocity.

      Z toho vyplývá, že rozmazané větvičky lesních zákoutí, a romanticky rozplizlé květiny není abstrakce. Tvoje fotografie by se, milý autore, hodily do klipů legendárního dua Eva a Vašek. Abstrakce by člověka měla bavit. Po kolikáté takové “abstraktní” fotografii divák usne? Kde není obsah, žádný “efekt” nepomůže. Podívejte se do nedávné minulosti na kreativní filtry na sériovou výrobu kýčů… A tohle je totéž.

      Odpovědět
  4. NEBOJTE SA EXPERIMENTOV

    tak by som nazval clanok, toto s abstrakciou nema vela spolocneho. priznam sa aj ja som robil abstrakciu stylom otacania objektivu alebo pohybom fotaka. ale to nie je abstrakcia. to je iba experiment.

    Odpovědět
  5. Díky za apříspěvky

    Díky za Vaše příspěvky k článku. Kladné ohlasy mě potěšily a z kritiky se možná do budoucna poučím.

    Pavel

    Odpovědět
    • díky za apříspěvky

      Slušné fotky Pavle..
      10tis bych ti za ně asi nedal,ani kdyby to prošlo 3x bubnovým scanerem:-),ale jinak se mi líbí..
      Rád se podívám na další..krajinky ti jdou dobře..

      Martin

      Odpovědět
      • díky za apříspěvky

        Martine, určitě se brzy dočkáš. Na internetových stránkách se usilovně pracuje.

        Pavel

        Odpovědět
        • díky za apříspěvky

          Však já to Pavle vidím skoro z “první ruky”..
          A než na webu..to se raději podívám na “plnou” kvalitu…už při scanováná…a bez “autorské cenzury”:-)

          Odpovědět
  6. Doba digitalu a Photoshopu

    Melo by se ocenit, ze se autor snazi o takovehle fotky jenom pomoci manipulaci s fotakem. Bohuzel v dnesni dobe kdy podobne efekty patri k oblibenym zacatecnickym uletum ve Photoshopu uz nikdo nerozlisuje jak efekt vzniknul (coz je v konecnem dusledku vlastne jedno) a na podobne fotky se bohuzel kouka zkrz prsty…

    Odpovědět

Napsat komentář