Photokina 2002 očima návštěvníka

Stručné subjektivní poznámky z dvoudenní návštěvy výstavy.

Po několikaleté pauze jsem s kamarádem navštívil výstavu Photokina v Kolíně nad Rýnem. Vzhledem k tomu, že jsem původně neplánoval žádný takovýto report a tudíž nesbíral informace nijak systematicky, omluvte prosím poněkud chaotický výběr témat pro toto povídání. Jde spíše o dojmy.

Když už jsme u dojmů, hlavním z nich bylo asi to, že Photokina je čím dál méně analogová. Předpokládám, že mám tento pocit nejen proto, že sám jsem z větší části digitální (Canon D60, Mamiya 6×9). To také na vysvětlenou k výběru témat :-).

Digitální těla

Canon 1Ds: tělo vám do ruky půjčí, ale normální smrtelník není zatím oprávněn si do něj dát paměť a něco si vyfotit – prý to ještě není definitivní verze. Předpokládaná cena 10000 Eur, dostupnost koncem roku – neříkali ale kde. Cena je to dle mého názoru poněkud vysoká, snad Canon pod vlivem ohlášeného Kodaku 14 Mpx na bázi Nikonu přehodnotí svou cenovou politiku – poslední fámy hovoří o $6000. Oproti D60 (s 1D nemám zkušenosti) už 1Ds zapisuje na kartu i při stisknuté spoušti, ale do menu se nedostanete, dokud zápis neskončí. Doufám, že to je daň nedokončené verzi firmwaru, protože je to dost nepříjemná vlastnost. Zápis plného bufferu totiž trvá poměrně dlouho – neměřil jsem to, ale subjektivně o něco déle než na D60. Vcelku logicky, protože rychlost zápisu na CF se sice určitě zvětšila, ale ne cca 2x, jako velikost souboru 11 Mpx, navíc je tu 10 snímků místo 8. Jinak je to EOS 1, co říci více – skvělé ovládání, kvalita, robustnost, v nouzi poslouží i jako dobývací stroj.

Sigma SD9 s Foveonem: vystavené vzorky fotek jsou velmi hezké (A3 a větší jsou srovnatelné s D60), chybí ale informace o způsobu zpracování v počítači. Samotný foťák je dost “bakelitový” a hranatý. Ovládání má co dohánět, například nastavit čas v manuálním režimu se mi jednou rukou skoro nepodařilo – možná jsem ale neobjevil ten správný trik. Některé nápady jsou ovšem minimálně zajímavé – například zobrazení v hledáčku je větší než skutečné snímané pole, takže připomíná hledáčkové přístroje – okolí je vykryto šedou clonou. Rychlost snímání je velmi pomalá, něco málo přes snímek za vteřinu. Když jsem se ptal po nějakých ukázkách fotek na webu, odkázali mě na www.dpreview.com. Po návratu jsem si pár ukázek stáhl a vypadají opravdu pěkně, řekl bych, že odpovídají klasickým čipům s rozlišením 6 Mpx. Pokud by se Foveon dohodl s některým velkým výrobcem zrcadlovek a vyrobil (šeptaných) 9 Mpx, asi by hodně zamával s trhem. V těle Sigma to bude mít o hodně těžší.

Olympus 4/3 systém: maketa za plexisklem. Vypadá jako E-20. Jinak plně souhlasím s Radkou (viz odkaz).

Objektivy

Nový objektiv Canon 24-70/2.8 L si rovněž můžete vyzkoušet jen platonicky. Dle informací bude zřejmě minimálně stejně kvalitní jako jeho předchůdce 28-70/2.8 L. Čtyři milimetry navíc se rozhodně hodí, i když leckdo by rozšíření ocenil více na delším konci. Hlavně s ohledem na pravděpodobný konec přepočítávacích faktorů u digitálů s nástupem čipů o velikosti kinofilmového políčka. Pro nás “přepočítávající” zřejmě objektiv snů.

Sigma 80-400/4.5-5.6 OS (se stabilizací obrazu) je také vzorek, půjčí vám ho do ruky, ale ne na foťák. Prý ještě není dokončený (stabilizace), bude snad začátkem příštího roku. Podobá se Canonu 100-400, jen má rotační zoom. Bajonet zřejmě nejprve pro Sigmu a Nikon, pak Canon. O Minoltě a Pentaxu se prý zatím neuvažuje. Nechci šířit paniku mezi četnými příznivci těchto značek, ale pokud jsem správně pochopil zástupce firmy, může se to týkat i více objektivů.

Sigma 120-300/2.8 je velký, pěkný. Pokud bude dobrý opticky (a vzhledem k posledním výkonům Sigmy bych na to i sázel), tak to bude docela bomba.

Sigma 300-800/5.6 je asi mimo rozsah zájmu amatérů – určitě rozměry a nejspíš i cenou. Doporučuji vozík případně asistenta a určitě pevný stativ. Jinak viz předchozí typ.

Velmi příjemně mě překvapil objektiv Sigma 15-30/3.5-4.5. Na 30mm je zkreslení prakticky neznatelné a při ohnisku 15mm je jen poměrně mírné soudkovité srovnatelné se Sigmou 14/2.8. Upozorňuji ovšem, že všechny mé pokusy zde byly na těle D60, tudíž díky menšímu čipu jen střední část skla.

Tokina AT-X 28-70/2.8 PRO SV: mechanicky vypadá velmi dobře a odolně (je kovový), těším se na optické testy v časopisech. Podle mých zkušebních fotek má při ohnisku 28mm znatelné soudkovité zkreslení. Doporučená cena je 330 Eur (u Brennera v katalogu 299,- Eur), což je síla. Jen houšť.

Zkoušel jsem také Tokinu 24-200/3.5-5.6. Na kratším konci je soudkovité zkreslení o něco výraznější než u 28-70/2.8, na delším konci mírné poduškovité. Kupodivu toto zkreslení bylo srovnatelné s vychvalovaným Tamronem 24-135/3.5-5.6. Ovšem Tamron 28-300/3.5-6.3 byl v obou krajních polohách téměř bez zkreslení.

Ostrost se vzhledem k podmínkám příliš objektivně hodnotit nedala. Když vám při 1000 ISO vychází při cloně 5,6 čas 1/50, tak to není ono.

Půjčil jsem si na deset minut Canon 70-200/2.8 L IS, protože jsem byl zvědavý na výkon třetí generace Image Stabilizeru. Nastavil jsem ohnisko 200mm (v přepočtu 320mm na D60ce) a fotil okolostojící a chodící. Celkem 124 fotek různými časy od 4 vteřin do 1/100s. Po zhodnocení výsledku na počítači mohu konstatovat, že 1/25s se dá při náležitém soustředění udržet zcela bez problémů, 1/15s se slušnou pravděpodobností a při 1/5s byl slušně ostrý tak každý třetí snímek (spíš jsem měl problémy s neposedností mnou fotografovaných návštěvníků a s tím, že do mě v tlačenici pořád někdo strkal :-). Pořád mluvím o ohnisku 200mm (320mm)! Pokud jsem napsal, že ostrost objektivů se v polních podmínkách výstavy příliš hodnotit nedala, tak u tohoto objektivu musím říci, že ostrost byla na první pohled evidentní.

Půjčení nebylo úplně jednoduché, protože se přítomní zástupci Canonu nemohli shodnout, co mají vlastně povoleno. Nejdříve jsem zamířil ke klasickým zrcadlovkám, kde byla znatelně menší tlačenice. Tam mi zástupce Canonu odmítl půjčit objektiv na mé tělo D60 s odůvodněním, to má zakázáno kvůli nenechavým návštěvníkům. Zato mě poslal na druhou stranu pultu do oddělení digitálů, kde mi prý půjčí D60 včetně objektivu a můžu si do něj dát vlastní CF. Tam mi zase jeho kolega oznámil, že vlastní paměť do jejich těla v žádném případě dát nesmím, ale že mi klidně půjčí objektiv na tělo mé. Hlavně, že jsme se nakonec domluvili.

Tiskárny

Zajímal jsem se hlavně o možnost kvalitního černobílého tisku. Bohužel u Epsonu jsem příliš nepochodil, vlastní fotku vám vytisknout nemohou, protože tiskárny nemají připojeny na počítač, ale na malou krabičku s třemi tlačítky a předpřipravenými obrázky. Obsluha na dotazy typu jak nastavit Stylus 1290 na černobílý tisk, případně jaké profily použít pro jaký papír odpovídá poměrně stereotypně – zeptejte se v našem profi oddělení v hale číslo 10, tam vám poradí. Neporadí. Mají tam sice velkoplošné profi tiskárny a tisknou na nich nádherné A2 výtisky na strukturovaný Canvas Paper, ale na všetečné dotazy odpověď taky nedostanete. Vymámil jsem z nich alespoň ukázky č/b tisku z nové tiskárny Epson Stylus Photo 2100 na matný a lesklý papír. Vypadají velmi dobře, i když na matném měly světlejší tóny téměř neznatelný nerovnoměrný nádech do hněda či zelena v různých částech fotky. Zda to bylo způsobeno předlohou, nastavením nebo je to vlastnost jsem se nedozvěděl. U lesklého papíru, kde jsou dle mých zkušeností obvykle větší problémy s černobílým tiskem, jsem nerovnoměrnost nezaznamenal, ale celá fotka byla při zářivkovém osvětlení lehce do fialova – to se ale prý dá vyladit chytrou nastavovací procedurou. Jinak černá na matném papíře při použití speciální černé náplně je nádherná – sametová jak saze.

Alespoň jednu věc jsem se dozvěděl – inkoustové náplně lze z tiskárny vyndat, maximálně šest měsíců uchovat mimo tiskárnu a zase je vrátit. To jsem netušil. Může se to hodit například při přechodech na jiný inkoust.

Mimochodem, jiný inkoust. Kdo chce tisknout opravdu skvělé černobílé fotky, měl by zkusit Lyson. Tato britská firma je specialista na profesionální inkousty a vyrábí m.j. několik typů inkoustů pro řadu Epson Stylus 1290: Lysonic Archival s prodlouženou životností až na 65-75 let, Photonic Photo s asi o 20% větším gamutem než standardní inkousty, Quad Black se čtyřmi šedými inkousty pro dokonalý černobílý tisk a Small Gamut Inks pro jemně tónovaný černobílý tisk. Už jsem o tom četl (např. www.lyson.com), ale poprvé jsem viděl vytištěné fotky. Hodně dobré!

A na závěr pár střípků

  • Canon Ixus V3 taky nelze vyzkoušet s vlastní kartou, bude kolem října
  • Canon 70-200/2.8 IS na EOS 3 zaostřuje o dost rychleji než na D60
  • nalepovací ochranná krytka na displej D60 (a pod.) s gumovou šachtou proti slunci a lupou stojí 40 Eur
  • u Lowepro si s vámi ochotně popovídá osobně designér brašen a vyslechne si vaše názory
  • těžká frajeřina je mít bezdrátový přenos z digi stěny na Hasselbladu na kapesní iPaq s barevným displejem
  • nejlepší tašky na prospekty má Konica
  • u Samsungu vám dají film, tašku a sadu alkalických baterek za to, že se necháte vyfotit s jejich modelkou (tu fotku dostanete samozřejmě taky, dokonce v něčem jako podložka pod myš 🙂 Hmmm …. jak to říkají Američani? There is no such thing as a free lunch? 😉
  • pokud máte taky tendenci nosit s sebou příliš mnoho hardwaru, kupte si popruh na brašnu s air cell (vzduchové bublinky), je to jako by jste si dali na rameno polštářek
  • dva dny jsou málo…

1 komentář u „Photokina 2002 očima návštěvníka“

  1. Sigma OS

    Sigmu 80-400 pujcili nejed do ruky, ale i na fotak. Stacilo se na slecnu hezky usmat 🙂 Bajonet na Canona bude tezko nasledovat az po Nikonovi, neb ja jsem ho mel v ruce na EOS 50. Bajonet na Minoltu (a Pentaxe?) by mel byt uz na zacatku (leden) roku 2003. Tak to aspon rikala.

    Odpovědět

Napsat komentář