Porovnání stativů Fomei W500 a Manfrotto 190PRO

Co můžeme očekávat od polo-profi stativů?

Jednou přijde chvíle, kdy po několika letech fotografování s jednoduchým stativem, vyrobeným převážně z plastu a chvějícím se již při pohledu na něj (tzv. plasťáčkem) za 1200 Kč zjistíte, že ačkoliv vám jeho váha vyhovuje, se stabilitou je to horší. Dá se to vyřešit jednoduše na fotoburzách a v bazarech zakoupením dalšího stativu – starý, bytelný, dřevěný stativ pro středoformátové zrcadlovky s cenou do 500 Kč. Pokud ale nejste typ, který má doma muzeum fotografické techniky v podobě 4 těl, 8 objektivů, sady blesků, 4 stativů apod., rozloučíte se s ním a začnete vybírat jeden stativ, který by umožňoval focení v ateliéru i venku, byl skladný a přitom po rozložení dost vysoký, nebyl moc těžký na přenášení a přitom dost stabilní, no a samozřejmě za co nejmenší cenu. Myslím že každý máme podobně mylné iluze, nicméně kompromisy mohou být i velmi zdařilé. Chci upozornit na spousty vychytávek, které vám profi stativy přinášejí a podle kterých můžete vybírat. Vybral jsem si 2 konstrukčně shodné stativy Fomei World PRO W500 a Manfrotto 190PRO a imaginárně bych si je dovolil srovnat s oným plasťáčkem, aby vynikly právě přednosti, které nejsou na první pohled patrné a které z prospektů nevyčtete. Ještě důležité upozornění – všechny údaje jsou pouze o stativu bez našroubované hlavy (tu si koupíte zvlášť podle svého uvážení).

Hned na začátku mám jednu výtku k firmě Fomei za nepřesné údaje na internetu. Je to veliká škoda, protože pokud si podle nich někdo vybírá, zřejmě po přečtení zamíří ihned jinam (stativ s minimální výškou 97cm by byl asi pro spoustu fotografů neatraktivní).

Stavby obou modelů jsou velice podobné, trojnohý stativ s výsuvnou středovou tyčí bez vzpěr, profil nohou je zakulacený, noha rozdělená klasicky na 3 části s přezkami. První vylepšení – u obou modelů je horní třetina na 2 nohou obalena pěnovkou (gumou). Velice příjemné v zimě a na přenášení (není zde plasťáčková rukojeť na přenášení stativu). První odlišnosti – W500 má kovové přezky a mezi jednotlivými díly gumový kroužek pro tlumení nárazů při zasouvání nohou. 190PRO má přezky plastové (většině to nevadí, ale pokud fotíte v zimě, můžou plastové přezky v mrazu prasknout). Zakončení je pouze gumovou podložkou, kdežto W500 nabízí dole kromě gumové podložky i kuličku z které můžeme vyšroubovat kovový hrot. Tato multifunkčnost opravdu potěší. Pokud je vám to málo, dá se celý spodek jednoduše odšroubovat a pak už záleží jen na vás, co si tam dáte. K Manfrotto je možné hroty dokoupit samostatně.

Fomei W500
Tři možnosti W500
Fomei W500
W500 po demontáži
Fomei W500
Přezka W500
Manfrotto 190PRO
Přezka 190PRO

Horní spojovací část je rozdílná – 190PRO disponuje zvláštním úchytem, díky jemuž můžeme středovou tyč nasadit v úhlu 90° (horizontálně – dle prospektu je to určeno pro focení makra a ofocování). Dále má 190PRO poutko pro popruh a vodováhu (W500 má vodováhy umístěny až na šroubovatelných hlavách).

Fomei W500
Středová část W500
Manfrotto 190PRO
Středová část 190PRO
Manfrotto 190PRO
Středová tyč kolmo k ose 190PRO

Středové tyče nemají kličku (většinou zbytečnou), ale aretovací šroub který není provrtán skrz (aby nepoškozoval tyč). Další vylepšení – 190PRO má ve spodní části očko pro zavěšení závaží (za větrného počasí) a zajištění větší stability. Tím vyvažuje skutečnost, že jeho hmotnost činí 1,9 kg (W500 váží 2,7 kg). Tyč u 190PRO je delší (40 cm – čímž má stativ větší maximální výšku) a zároveň je lehce rozebiratelná na dvě části (7 + 33 cm – čímž má i menší minimální výšku – viz dále). Skutečně lahůdka, škoda jen že poutko pro závaží zabraňuje vysunutí středové tyče ze stativu aniž by jste ji napřed rozšroubovali.

A konečně se dostáváme k základním údajům. Pokud stativy klasicky rozložíme (nohy mají v místě spojení 3 aretované polohy jištěné čepem či posuvníkem, takže se nám rozhodně „nerozjedou“) má W500 základní výšku 120 cm a po vysunutí středové tyče 141 cm. 190PRO má 119 cm a s tyčí 145 cm. I při maximálním vytažení tyčí jsou stativy pořád stabilní (na rozdíl od plasťáčků, kde při vytažení o více než 10 cm nemá smysl fotografovat). Minimální výška W500 při složení dvou částí je 57 cm, oproti 190PRO který jde níž – 52 cm. Ještě níže jsou stativy při 2. poloze (44 a 41 cm) a na závěr perlička – při 3. aretované poloze si oba stativy téměř sednou na zem (pokud máte kolem nich asi 1 metr místa), a minimální výška stativu je tak odvozena od délky středové tyče. W500 zůstane 29 cm nad zemí a 190PRO díky rozebiratelné středové tyči dokonce 21 cm. Další možností oproti plasťáčkům je fakt, že můžeme středové tyče nasadit obráceně a fotit „hlavou dolů“, kdy budeme mít objektiv opravdu těsně nad zemí (190PRO se dokonce bude při 2. poloze díky o 10 cm delší středové tyči dotýkat země, bohužel musíte kvůli otočení tyč nejprve rozšroubovat).

Fomei W500 a Manfrotto 190PRO
Maximální výška W500 a 190PRO
Fomei W500 a Manfrotto 190PRO
Základní výška W500 a 190PRO
Fomei W500 a Manfrotto 190PRO
Opačně umístěné středové tyče W500 a 190PRO
Fomei W500 a Manfrotto 190PRO
Minimální výška W500 a 190PRO

Jelikož jsem dostal k zapůjčení stativ Manfrotto s kulovou hlavou, nemá smysl ji porovnávat s 3D hlavou Fomei MH5001 (tato hlava doplňuje W500 o 2 vodováhy – jedna pro ustavení stativu a druhá pro naklonění uchycovací destičky). Má smysl pouze porovnat samotnou destičku – ta je v obou případech rozměrnější než plasťáčková, je pogumovaná a s pojistkou proti nechtěnému vyklopení (u W500 je na stejné páčce, takže na odjištění nepotřebujete obě ruce, u 190PRO je to zajišťovací kolík který nejdřív otočíte a pak otočíte páčkou). Šroub do foťáku má zespodu destičky sklapovací madlo pro dotažení i drážku (také taháte ve fotobrašně dvoukoruny na dotahování?).

Manfrotto 190PRO
Kulová hlava na 190PRO
Fomei W500
3D hlava na W500

Stativy nabízí i další uživatelská přizpůsobení (u W500 v sadě přijde i malý skládací šroubovák s kterým ho můžete klidně celý rozebrat – je postaven na dvou typech šroubků). U obou modelů můžete regulovat sílu zavírání přezek. Dalším příjemným překvapením u Fomei je fakt, že v ceně je i vodovzdorný obal. Pro úplnost ještě délky ve složeném stavu – 56 cm u 190PRO a 62 cm u W500. Nosnost obou modelů je 5 kg.

Stativy Fomei W500 a Manfrotto 190PRO se navenek tváří nenápadně, ale mají spousty drobných „vychytávek“ které vás opravdu potěší a zlepší jejich manipulovatelnost. Celkové hodnocení připomíná tak trochu Werichovu píseň „Ten umí to a ten zas tohle“. Oba stativy obhájily svou existenci více než se ctí. Manfrotto má navrch v úchytu pro závaží a rozebiratelné středové tyči (a tím lepší minimální poloze) a snad v otočení tyče horizontálně. Fomei W500 je robustnější konstrukce (téměř o kilo těžší, kovové přezky) a má možnost použití více druhů zakončení nohou (guma – kulička – hrot). Myslím, že pro šikovné české ručičky nebude problém oba stativy „vylepšit o chybějící části“ (dodělat hroty s kuličkami k 190PRO bude stejně „složité“ jako rozříznout a nazávitovat středovou tyč u W500). Poslední „důležitý český parametr“ je cena a ta hovoří ve prospěch W500, který je o necelou třetinu levnější (2850 Kč) než 190PRO (3500 Kč – běžná prodejní cena).

Technické údaje
Parametr Manfrotto 190PRO Fomei W500
Základní výška 119 cm 120 cm
Maximální výška 145 cm 141 cm
Minimální výška při první poloze 52 cm 57 cm
Minimální výška při druhé poloze 41 cm 44 cm
Minimální výška při třetí poloze 21 cm 29 cm
Délka středové tyče 40 cm (7+33) 29 cm
Délka při složení 56 cm 62 cm
Váha 1,9 kg 2,7 kg
Nosnost 5 kg 5 kg
Cena (doporučená s DPH) 4100 Kč (stříbrný),
4400 Kč (černý)
2850 Kč

17 komentářů u „Porovnání stativů Fomei W500 a Manfrotto 190PRO“

  1. Tak nějak nevím

    Aniž bych se chtěl autora jakkoliv dotknout, tento článek mi přijde, jako že si autor pořídil nový stativ a má z “vychytávek” takovou radost, že se s tím musí podělit s okolím.
    Domnívám se, že existují i jiné stativy – levnější a s podobnými vychytávkami. Jmenujme třeba Velbon VIP II (byť hliníkový “plasťáček”, má všechny “super vychytávky” mimo horizontálního umístění středového sloupku), nebo třeba Cullmann 2800, jehož středový sloupek je vysunutelný a použitelný jako monopod.
    Stabilitu bohužel posoudit nemohu, neboť jsem ani jeden ze zde recenzovaných stativů v ruce neměl.

    Na závěr bych ještě upozornil na chybu: V tabulce se píše, že Manfrotto 190PRO je doporučená cena přes 4.000 (v závislosti na barvě). V článku pak 3.500

    Ciao
    Vamp

    Odpovědět
    • tak nějak nevím

      trefa do černého:-))) chtěl jsem především upozornit na to, co umí stativy vyšší řady než ty obyčejné plasťáčky za 1000Kč.
      cena v článku je stará (psal jsem to před půl rokem) a cenu v tabulce aktualizovali před uveřejněním.

      Odpovědět
    • tak nějak nevím

      Popisované detaily (“vychytávky”) jsou sice příjemné, ale fungují jen potud, pokud jsou vyrobeny s příslušnou přesností a z kvalitního duralu (nebo něčeho lepšího). Z toho pak plyne dlouhodobý provoz bez vůlí a stabilita stativu. Manfrotto tohle splnuje. Levné modely sice různé vylepšení mají, ale hodí se spíše pro videokamery než pro fotografování, neboť tuhost jejich plastových částí je nedostatečná. Jejich chod také obvykle není možné seřizovat.

      Odpovědět
      • tak nějak nevím

        přesně tak a právě v tom mi připadá fomei lepší (manfrotto v tomto “levném” modelu má všechny spony i závity jen v plastu.vyšší modely jsou už kovové,ale zase ty peníze:-((()

        Odpovědět
        • tak nějak nevím

          To je zajímavé, moje Manfrotto na sobě nemá plastu ani špetku. Utahování nožek má ovšem na křídlové matice, ne na excentry. Že by Manfrotto nastoupilo nový směr?

          Odpovědět
          • tak nějak nevím

            a jaký máte model? já třeba při výběru pošilhával na 055PRO -ten nemá plastové spony (ale taky podle toho stojí). zřejmě v rámci úspor dvají do nižších cenových kategorií i plast.

    • hmmm

      Pane Zenon, zase ho tak nechvalte, stejně z toho prachy nebudou. ;-)))
      Ale napsal to hezky a i s obrázky. 🙂 Na začátek moc dobrý a někomu to může hodně pomoci při výběru stativu. Když už né daný typ, tak aspoň co může od stativu chtít a čekat. :-))

      Odpovědět
  2. Meopta

    Vlastnil sem radu stativu cca do 4000 korun vsechny sem je daroval a nechal si MEOPTU z roku 1970 o hmotnosti 4,3 kg. Kdyz chci kvalitni snimek krajiny,vemu stredoformat a na hmotnost stativu kadim.Nechte si uz konecne ty blaboli o tpm jak je co snadne a lehke a prepravitelne a pod.

    Odpovědět
    • meopta

      Beru za slovo. Mam neco podobneho ,auto to uveze a kdyz mi pocas expozice sedne na stativ OROL SKALNI ,snimek se zdari.Zajimalo by mne co dnes stoji takovi stativ jak je tenhle zelenej??? Meoptackej,kdyz takovej smejd jako publikuje autor clanku stoji tak nehorazny penize.

      Odpovědět
      • meopta

        jojo, taky jsem uvažoval i o starém dřevěném betelném stativu-ten je fakt věčný a nerozhýbe ho ani projíždějící nákladní vlak:-))) na druhou stranu by se mi s ním asi při focení v divadle dost špatně manipulovalo. leda mít 2-jeden betelný na krajinu a druhý lehčí na “akce”. ale zase 2stativy neuživím, takže jsem zvolil kompromis. vzhedem k předešlému celoplastovému stativu za 1200Kč jsem si myslím podstatně polepšil:-)))

        Odpovědět
        • meopta

          Marku,článek se ti povedl.Já jsem spokojená se svým “plasťáčkem” ,ale ráda si přečtu oč jsem ochuzena.Vzhledem k tomu co fotím a čím fotím,zjiš’tuji,že nejsem ochuzena o nic.Stejně je nejdůležitější výsledek a to skvělá fotografie žejo 🙂

          Odpovědět
    • plast?

      zcela určitě jsou plastové.možná je to kov potažený plastem, ale podle pružnosti a váhy přezky (oproti fomei) si to nemyslím.

      Odpovědět

Napsat komentář