Představení produktů Nikon D5, D500 a SB-5000

Nikon včera v Praze předvedl naživo novinky z veletrhu CES – nové vlajkové lodě FX i DX formátu, zrcadlovky D5 a D500, a také nový blesk s rádiovým řízením SB-5000.

Nikon D5

Dosavadní nejvyšší fullframe model D4s má téměř po dvou letech nástupce s očekávaným označením D5. Jedná se o profesionální FX tělo zaměřené na využití zejména v žánrech, v nichž se uplatní jeho orientace na rychlost a kvalitu obrazu při vyšších citlivostech ISO – tedy například ve sportu, wildlife fotografii a podobně.

Nikon D5
Zvenčí je tělo D5 konstruované obdobně jako D4s, i když rozdíly v detailech a ovládacích prvcích se zde najdou – dostaneme se k nim později. Naopak uvnitř nezůstalo téměř nic beze změny.

Automatické ostření

Celý systém automatického ostření byl kompletně přepracován, nikoliv jen vylepšen. Samotný zaostřovací modul Multi-CAM 20K využívá 153 ostřících bodů, z nichž 55 je přímo volitelných a zbývajících 98 pomocných. 99 bodů je křížových a některé z nich jsou umístěny i u krajů, což je oproti 15 středovým bodům u D4s výrazné zlepšení. Navýšen byl rovněž počet bodů pracujících i při světelnosti F/8, což je samozřejmě funkce cílená na fotografy používající například objektiv 600 mm s telekonvertorem – nyní je jich 15.

Rozložení AF bodů
Rozložení AF bodů – čtverečky reprezentují přímo volitelné body a tečky doplňkové. Červeně jsou označeny křížové body.

Citlivost zaostřování se opět posunula, a to nejen u nízké hladiny osvětlení na -4 EV, ale i na druhém konci stupnice až k +20 EV. To by mělo zpřesnit chování při ostření v extrémních světelných podmínkách. AF modul nyní v elektronice podporuje vyhrazený integrovaný obvod AF-ASIC, který zvyšuje rychlost ostření a pomáhá rovněž při vyhodnocování sledování pohybujících se objektů (tracking).

Režimy práce s ostřícími body zůstávají obdobné – na výběr je možnost volit ručně jeden bod (Single-point AF), automaticky ze všech bodů s využitím RGB senzoru a případně i s detekcí tváří (Auto-area AF), dynamická volba s výběrem jednoho bodu podpořeného dalšími 25, 72 nebo 153 body (Dynamic-area AF), skupina (Group-area AF) nebo sledování (3D-tracking). Poslední režim by měl nyní pracovat spolehlivě i při nižším kontrastu sledovaného objektu. Novinku je také možnost nastavení typu pohybu, který chcete sledovat – od plynulého po chaotičtější. Vhodnou volbou můžete AF pomoci k vyšší přesnosti sledování.

Nastavení typu pohybu pro 3D sledování
Nastavení typu pohybu pro 3D sledování

Potěšující novinkou je jemné doladění ostření pro jednotlivé objektivy, které nově využívá živý náhled, takže by měla odpadnout obvyklá metoda s postupným nastavováním a focením testovacích snímků.

Doladění AF v živém náhledu
Doladění AF v živém náhledu

Rychlost

Jasné zaměření modelu D5 na rychlost dokazuje sériové snímání rychlostí 12 snímků za vteřinu s průběžným zaostřováním a měřením expozice a dokonce 14 snímků za vteřinu, pokud zůstane zrcátko sklopené. Aby AF a měření zvládalo toto tempo, byl přepracován mechanismus zrcátka, které se pohybuje rychleji, což prodlužuje dobu, kterou má fotoaparát mezi jednotlivými snímky na přeostření. Pro fotografa by mělo být příjemným efektem této změny kratší zčernání hledáčku, což usnadňuje sledování pohybujícího se objektu.

Mechanismus zrcátka v Nikonu D5
Mechanismus zrcátka v Nikonu D5

Takto rychlé snímání samozřejmě vyžaduje dostatečně svižné odbavení pořízených fotografií. O jejich zpracování se stará procesor EXPEED 5 a při použití paměťových karet XQD je fotoaparát schopen pořídit až 200 RAWů, než dojde ke zpomalení.

RGB senzor

RGB senzor se 180 tisíci body má na starosti měření expozice, vyvážení bílé, detekci tváří, detekci scén a nově i podporu automatického ostření.

Snímač

Modely z „jednočíselné“ profi řady se po stránce megapixelů držely kvůli svému zaměření na rychlost a nízkou hladinu osvětlení vždy níže (snad s výjimkou D3x). Ani „dé–pětka“ v tomto směru vyloženě nevyčnívá, ale 20,8 megapixelů poskytne rozhodně lepší možnosti výřezů, než 16,2 megapixelů u jejího předchůdce.

Snímač je zcela nový (rozlišení 20,8 megapixelů se ostatně u jiného fotoaparátu od Nikonu doposud neobjevilo) – kvůli nižšímu rozlišení je stále vybaven low-pass filtrem. Díky vylepšené konstrukci mikročoček by měl poskytovat lepší dynamický rozsah i citlivost. Nativní rozsah ISO je nyní 100 až 102 400 a s rozšířením lze dosáhnout až astronomické hodnoty 3 280 000. Reálnou využitelnost ukáží až testy produkčních kusů, ale lze předpokládat, že by k navýšení rozsahu nedošlo, kdyby nový snímač nepřinesl reálné zlepšení.

Ovládací prvky

Nový 3,2palcový displej má rozlišení 2 359 000 pixelů a podporuje dotykové ovládání s funkcí multitouch. Na rozdíl od nižších modelů zde nenahrazuje dotykový displej ovládání pomocí tlačítek, ale spíše jej doplňuje. Neslouží tedy například k nastavení expozičních parametrů, ale hlavně pro prohlížení a zvětšování fotografií, pro zadávání textu a ovládání režimu živého náhledu.

Hardwarová tlačítka na těle jsou podsvícená a bohatě konfigurovatelná. Oproti D4s přibylo nové funkční tlačítko Fn3, třetí tlačítko na přední části u gripu (pro snazší orientaci hmatem je jinak tvarované) a nové tlačítko pro nastavení rychlosti sériového snímání – to nenahrazuje přepínání přednastavených režimů CH a CL, ale umožňuje přímo zvolit libovolnou rychlost. Najdete jej na dřívější pozici tlačítka ISO, které se nově přestěhovalo přímo ke spoušti, kde mu to rozhodně lépe sluší (osobně jsem přesně pro tento účel používal na tělech, která to umožňují, video spoušť). Tlačítková „škatulata“ završuje přesun tlačítka Mode od spouště na horní levý volič. Pokud vám toto nastavení nebude vyhovovat, přes vlastní konfiguraci by neměl být problém dosáhnout rozložení funkcí více odpovídajícího starším modelům.

Jelikož nastavitelných tlačítek přibývá, dostal fotoaparát do vínku nové menu pro jejich konfiguraci.

Nové menu konfigurace vlastních tlačítek
Nové menu konfigurace vlastních tlačítek

Video

Velkou novinkou je u Nikonu možnost natáčení videí v rozlišení 4K/UHD (3840×2160 pixelů). To může být zaznamenáno přímo na kartu s podvzorkováním 4:2:0, datovým tokem 144 mbps a snímkovou frekvencí 30, 25 nebo 24 snímků za vteřinu, nebo nekomprimovaně přes HDMI (s podvzorkováním 4:2:2), případně lze i obě možnosti využívat zároveň.

Při natáčení 4K videa se používá přímo odpovídající výřez snímače, takže nedochází ke zmenšování obrazu, ale zároveň to znamená, že se vždy použije ořezový faktor odpovídající přibližně DX formátu (1,5×). Při natáčení FullHD videa si pak můžete vybrat ze tří režimů – lze využít celý formát FX, ručně nastavit ořezový formát DX (1,5×) a nebo použít nativní výřez 1920×1080 pixelů, což odpovídá orientačně trojnásobnému ořezovému faktoru.

K dalším novinkám patří možnost neomezeného využití ISO včetně Hi režimů a rychlejší ostření (včetně ovládání dotykem). Nechybí samozřejmě plynulá změna clony (pokud jí podporuje objektiv), vestavěný stereo mikrofon a možnost připojení externího mikrofonu i sluchátek.

Natáčení 4K videa má však u D5 i jedno zásadní omezení – délka jednoho videa je maximálně 3 minuty.

Konektivita

Stejně jako u D4s je fotoaparát přímo vybaven konektorem LAN, ovšem nyní s dvojnásobnou přenosovou rychlostí. WiFi je bohužel opět třeba doplnit s pomocí adaptéru. Měl by být podporován i současný model WT-5, ale novinka WT-6 nabídne čtyřnásobnou přenosovou rychlost (podporovány jsou standardy IEEE 802.11 ac/n/g/b/a).

Vestavěný HTTP server umožňuje připojení až 10 uživatelů a nově podporuje také editaci IPTC informací fotografií na paměťové kartě.

Cena a dostupnost

Předběžně oznámené ceny asi nejednoho fotografa vyděsily. Realita bude nakonec nejspíš o kousek příznivější, byť i tak musí zájemce o tuto vlajkovou loď Nikonu sáhnout pořádně hluboko do kapsy. Cena v obchodech se bude pravděpodobně pohybovat okolo 175 tisíc korun. První kusy by se pak ke svým novým majitelům měly vydat zřejmě v průběhu března.

Nikon D500

Snad ještě větší očekávání vzbuzoval v době před svým ohlášením model D500 neboť se jedná o toužebně vyhlíženého nástupce oblíbeného modelu D300s z roku 2009. Oficiální oznámení nakonec potvrdilo dohady, že čekání je u konce, a nyní se ukáže, zda bude D500 jeho důstojným pokračovatelem. Papírové parametry nasvědčují, že k tomu má všechny předpoklady.

Nikon D500
Nikon D500

I Nikon D500 dostal do vínku označení vlajková loď, tentokrát formátu DX. Tělo je zjevný souputník „dé-pětky“, s níž sdílí řadu parametrů i některé prvky ovládání, takže jej k ní lze velmi dobře používat jako druhé tělo. Druhou cílovou skupinou jsou uživatelé požadující nekompromisní parametry v menším těle, pro které není překážkou formát DX.

Automatické ostření

Automatické ostření v D500 je do detailu shodné s tím z D5 – nejen, že používá shodný modul Multi-CAM 20K se 153 ostřícími body, ale rovněž i pomocný integrovaný obvod AF-ASIC a RGB senzor se 180 tisíci body, který – jak bylo řečeno výše – kromě jiného napomáhá i při zaostřování.

Na formátu DX pokrývá rozložení ostřících bodů na šířku téměř celý hledáček. V ořezovém režimu s faktorem 1,3× se dokonce některé krajní body ocitnou mimo výřez, nicméně je lze i nadále používat například při sledování. Režimy použití ostřících bodů jsou shodné s D5. Rovněž nechybí ani jemné dolaďování AF pro jednotlivé objektivy přes živý náhled a nastavení charakteru pohybu pro 3D sledování.

Rozložení AF bodů
Rozložení AF bodů – čtverečky reprezentují přímo volitelné body a tečky doplňkové. Červeně jsou označeny křížové body. Vnitřní rámeček odpovídá ořezu faktorem 1,3×.

Rychlost

Rychlost sériového snímání dosahuje na svou třídu velmi pěkných 10 snímků za vteřinu. Jelikož je fotoaparát vybaven duálním slotem XQD + SD, můžete s rychlou XQD kartou dosáhnout i stejně dlouhé sekvence bez omezení rychlosti fotoaparátu jako u D5 – 200 RAW souborů. I s ohledem na toto číslo asi nepřekvapí, že o zpracování fotografií se stará totožný procesor EXPEED 5. Potěšující je i obdobný mechanismus zrcátka zkracující dobu zčernání hledáčku během expozice. Závěrka je testována na 200 000 cyklů.

Snímač

Okem D500 je nový snímač s rozlišením 20,9 megapixelů, tentokrát bez low pass filtru. Nativní rozsah citlivostí je přizpůsoben formátu DX a je tedy nižší než u D5 o jeden stupeň: 100 – 51 200. S rozšířením lze pak dosáhnout až na 1 640 000.

Ovládací prvky

Displej v D500 je stejný jako v D5: má 3,2 palce s rozlišením 2 359 000 pixelů a dotykové ovládání. Přesto se v jednom aspektu výrazně odlišuje – je totiž výklopný. Jedná se o stejné řešení jako u D750 s vyklápěním nahoru a dolů, nicméně s ohledem na to, že D500 patří dle zařazení k profesionálním modelům, by mělo být konstrukční řešení ještě o něco bytelnější.

Oproti D300s byl výrazně vylepšen hledáček, který je větší a jasnější. Jeho zvětšení je 1,0× namísto dřívějšího 0,94×.

Tlačítka na D500 jsou podsvícená. Novinkou je joystick, tlačítko ISO u spouště, tlačítko Mode na levém horním voliči (sice ne na přesně stejném místě jako u D5, ale to u něj nejspíš nebude tolik vadit) a tlačítko Fn2 na pozici odpovídající Fn3 u D5. Třetí funkční tlačítko na přední straně u gripu nicméně D500 do vínku nedostala.

Nikon D500 – zadní strana
Na zadní straně Nikonu D500 je vidět joystick poblíž tlačítka AF-ON, tlačítko Fn2 vlevo dole a výklopný displej v masivním rámečku.

Těšit se můžete na přepracovaný grip s hlubším úchopem. Tělo je samozřejmě kompletně utěsněné proti prachu a vlhkosti.

Srovnání tvaru gripu D500 a D300s
Srovnání tvaru gripu D500 a D300s

Video

I D500 podporuje video v rozlišení 4K/UHD a kupodivu eliminuje zmíněný limit 3 minut u D5 – video může být dlouhé až 30 minut. Odlišné jsou samozřejmě ořezové faktory. Při snímání do 4K se opět pracuje s nativním výřezem, takže crop faktor je 2,2× (oproti FX). Full HD video může využívat buďto celý snímač nebo dodatečný 1,3× crop (přibližně 2× oproti FX). Nativní Full HD výřez u D500 podle všeho zřejmě dostupný není.

Co naopak D5 neumí a D500 ano je nová elektronická stabilizace obrazu. Kvůli potřebnému výkonu při zpracování je dostupná jen pro FullHD a HD videa, ale i tak je to potěšující vlastnost. Hodit se může i Active D-Lighting, který je rovněž ze stejného důvodu omezen na FullHD a HD.

Ostatní parametry a funkce natáčení videa jsou v zásadě shodné s D5.

S videem poměrně úzce souvisí také funkce Timelapse, která podporuje přímé uložení záznamu do 4K videa.

Konektivita

D500 oproti D5 nabízí vestavěnou funkci WiFi, ovšem s klasickým omezením na spolupráci s mobilními zařízeními. Tohle osobně považuji dlouhodobě za obrovské mínus zrcadlovek Nikon. Pokud totiž potřebujete doplnit plnohodnotnou WiFi nebo LAN, čeká vás investice do adaptéru, obvykle s naprosto absurdní cenovkou – v tomto případě jde o model WT-7 za 750 dolarů (předobjednávky v USA), respektive 27 500 Kč (předobjednávky v některých tuzemských obchodech).

Nepříjemnou pachuť trochu smývá integrace druhé technologie pro bezdrátovou komunikaci – Bluetooth. I ta je sice vyhrazena pro spolupráci s mobilními zařízeními s operačními systémy iOS nebo Android, ale s firemní technologií zvanou SnapBridge přinese výrazně nové možnosti – těšit se můžeme samozřejmě na přenos fotografií, ale z mého pohledu zajímavější je funkce využití informací o času a poloze z chytrého telefonu, případně vkládání IPTC informací do fotografií. Využití Bluetooth LE by mělo umožnit oběma zařízením šetřit energií – sám jsem zvědav na první zkušenosti. Na ně si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat, protože aplikace SnapBridge nejsou v době psaní tohoto článku ještě dostupné (to ostatně platí i o D500).

Cena a dostupnost

Nikon D500 by se v obchodech měl objevit v průběhu března a i jeho cenovka by měla být o něco příznivější, než naznačovaly původní informace. Cena v obchodech by se měla pohybovat okolo 58 000 Kč.

Blesk SB-5000

Posledním představeným produktem, o kterém bych se chtěl krátce zmínit, je nový blesk SB-5000. Jedná se o přímého nástupce nejvyššího modelu SB-900, se kterým sdílí základní parametry (směrné číslo 34,5, rozsah zoomu 24–200 mm), ale je menší, což potěší nejednoho uživatele.

Blesk Nikon SB-5000
Blesk Nikon SB-5000

Stěžejní novinkou je bezdrátové rádiové ovládání, které poskytuje vyšší spolehlivost než dosavadní řešení využívající infračervené světlo. Je tedy mimo jiné vhodnější pro situace, kdy odpalovaný blesk není přímo viditelný, nebo při focení v přímém slunci. Tato změna sebou přináší i jedno vylepšení, kdy bude možné ovládat 4 skupiny blesků přímo z těla a až 6 skupin s pomocí aplikace v PC. Jinak nový systém obsahuje všechny dosavadní funkce Creative Lighting System (CLS) a stejně se i nastavuje, takže jeho zvládnutí nevyžaduje žádné nové znalosti. Podporu rádiového řízení mají ve firmware jak D500, tak D5, ale možná překvapivě v nich schází samotný rádiový modul – ten je třeba dokoupit samostatně. Blesk je samozřejmě plně kompatibilní i se stávajícím systémem optického řízení.

SB-5000 nabízí zajímavou vlastnost i pro fotografy, kteří neplánují přímo využít jeho bezdrátové funkce. Je to velmi rychlé dobíjení a aktivní chlazení (údajně zcela bezhlučné), které společně umožňují velmi akční focení. Výrobce udává, že blesk zvládne sekvenci 100 záblesků s plným výkonem v řadě, aniž by hrozilo přehřátí.

1 komentář u „Představení produktů Nikon D5, D500 a SB-5000“

  1. Nikon potěšil

    musím říci, že mne Nikon opravdu potěšil resp. těší a to už od podzima, kdy se objevil velmi povedený a u mne dlouho očekávaný zoom 200-500/5.6 za dobré peníze a výborný opticky.
    D500 mne zaujal dokonce víc než D5 a to jsem už roky výhradně na FX. Blesk zaujal snad jenom tím dobíjením, bezdrát tam měl být už dávno a celá řada z nás už pořídila PixelKing Pro a podobné hračky za nemalý peníz.

    Co už těší méně, je neustále se zvyšující ceny, což v kontextu české platové reality je docela problém…

    Odpovědět

Napsat komentář