motiv

Slunci tváří v tvář

Jedno ze základních pravidel pro začínající fotografy mentoruje - „Fotografujte pouze se sluncem za zády!“, jedno ze základních pravidel pro pokročilejší adepty malování světlem nabádá – „Nedodržujte pravidla!“ Na co se zaměřit a na co si dát pozor, když se rozhodneme obětovat detaily ve prospěch tvarů - když se s fotoaparátem postavíme „contre jour“?
Zimní pláň u Harachových kamenů, Krkonoše
Klasický zimní snímek s paprsčitým sluncem přímo v záběru byl pořízen na Krkonošském hřebeni. Hned na začátku výletu mi sice v desetistupňových mrazech došly baterky, ale pro podobné snímky nebylo nutno vytahovat náhradní. Závěrka Nikonu FM2n funguje i bez napájení a pro stanovení expozice stačilo v textu popisované pravidlo „sunny 22“. Úplné zaclonění objektivu vytvořilo pravidelné paprsky vystupující ze slunečního kotouče.Nikon FM2n, Nikkor 20/2,8, Fuji Velvia.
Asi nejznámějším, a potažmo nejzprofanovanějším z „protislunečných“ motivů jsou západy a východy slunce. Těžko dnes takovou fotografii hledat v umělecké publikaci, nemožno si bez podobného snímku představit fotoalbum z rodinné dovolené nebo brožury cestovních kanceláří. Ale fotografování proti slunci, či jinému zdroji světla, není jenom o rozžhavené kouli nad horizontem. Stíny pestíků promítnuté na okvětní lístky, „rozsvícená“ srst lemující kontury divoké šelmy nebo domácího mazlíčka, světelné paprsky propichující mlhu v hustém lesním porostu, barevné listy javoru rozpálené v protisvětle podzimního slunce, siluety lodí na třpytivé hladině oceánu – možností je celá řada bez ohledu na fotografické zaměření a ambice.

Zdraví především! Každé porušení pravidel s sebou přináší netrpělivé očekávání zakázaného, ale i řadu nebezpečí. A v případě fotografování proti slunci riskujeme nejen nevydařený snímek - poškodit můžeme vážným způsobem i naši fotografickou výbavu a v nejhorším případě i zrak. Platí zde tedy pravidlo, jedno z těch, které bychom neměli obcházet v žádném případě – „Nedívejte se skrz hledáček aparátu přímo do slunce, zvláště máte-li nasazen teleobjektiv a slunce je vysoko nad horizontem“!

Květ sakury
Pro tento snímek jsem vstával před pátou hodinou, abych byl na místě, v kyótské zahradě, při prvních ranních paprscích. „Udělat“ podobný snímek během dne by nebylo možné. Nikon FM2n, Nikkor 105/2,8 Micro, Fuji Sensia, stativ. Expozici jsem měřil vyváženým středem a pro jistotu vytvořil expoziční řadu po 1/2 stupních.
Asi nejobávanějším zdrojem neúspěchu při fotografování proti světlu je stanovení expozice - obava poněkud přehnaná, uvědomíme-li si, že neexistuje něco jako „přesná expozice“ - jsou pouze expozice, které „fungují“ a které už ne. Při fotografování v protisvětle se nedoporučuje slepě spoléhat na do aparátu vestavěný expozimetr – ten je kalibrován na „průměrně jasnou scénu“ a nadměrným světlem bude zmaten s tendencí k podexpozici. Zvláště diapozitivy potom vycházejí nepoužitelně tmavé. První možností, jak stanovit přijatelnou expozici, je sáhnout do arzenálu fotografických pravidel pro další z nich, tzv. „sunny 22“. To říká, že pokud je slunce v plné síle přímo v záběru, nastavíme clonu 22 a čas odpovídající 1/ISO filmu - tj. u filmu o citlivosti 100 nastavíme 1/100s nebo nejbližší možnou variantu. Druhým přístupem, používaným zvláště v situacích, kdy je slunce blízko horizontu, je změřit expozici, nejlépe spotmetrem, z oblohy tak, aby slunce nebylo v hledáčku, naměřenou expozici zablokovat (tlačítko AE-L u moderních aparátů) a překomponovat snímek. Každopádně je rozumné u důležitých fotografií vytvořit expoziční řadu a konečný záběr vybrat až na prosvětlovacím pultu. Nastavováním clony můžeme kromě jiného také ovlivnit „vzhled“ slunce na fotografii - při pouze částečném zaclonění objektivu bude slunce ve formě „obyčejné koule“, při plném zaclonění z něj bude hvězdicovitě vystupovat několik jasně definovaných paprsků, jejichž počet závisí na počtu lamel v objektivu.

Zimní pláň u Harachových kamenů, Krkonoše
Krkonoše Nikon FM2n, Nikkor 20/2,8, Fuji Velvia.
Poněkud složitějším problémem je expoziční pružnost filmu, která je, zvláště u inverzních materiálů, poměrně omezená. U většiny contre jour fotografií je kontrast fotografované scenérie příliš vysoký a není možné dosáhnout detailů jak ve stínech, tak ve světlech. V takových případech musíme sáhnout po některém záchranném opatření; při fotografování portrétů proti slunci můžeme vnést detaily do tváře pomocí doplňkového záblesku nebo reflexní fólie; při fotografování západů/východů slunce je nenahraditelný půlený neutral-density filtr pro ztmavení oblohy; občas je nutno detaily v některé části kompozice obětovat a je na nás se rozhodnout, které můžeme snáze oželet - obvykle však platí, že černá místa působí přijatelněji než „vyšisované“ plochy.

Fotograf a maják
Jeden z nejfotografovanějších amerických majáků, Bass Harbour na ostrově Mt. Dessert ve východoamerickém státě Maine, je neustále obležen rozkročenými stativy a shrbenými fotografy. I po zredukování postavy na pouhou siluetu lze lehce rozpoznat, o koho se jedná.Nikon F100, Nikkor 80-400VR, Fuji Provia 100F. Expozice byla v tomto případě ponechána matrixovému měření fotoaparátu.
Podkapitolkou fotografování proti světelnému zdroji jsou siluety. Je to typická situace, kdy tvar a forma převládají nad detaily a jemnostmi. Podmínkou cesty k úspěchu zde je najít objekt, který bude jasně rozpoznatelný i po ztrátě detailů, kdy silueta bude jasně definovatelná z pouhých obrysů – rybář s prutem proti lesklým peřejím nebo fotograf se stativem proti barevnému horizontu vytvoří mnohem snáze rozpoznatelnou siluetu než skupina turistů v lese. Stanovení expozice je v tomto případě zcela jednoznačné: pokud silueta zabírá na snímku pouze minimální prostor, matrixové měření aparátu je vše co potřebujeme, pokud je silueta v popředí záběru, exponujeme na světla v pozadí a překomponujeme.

Poslední ohrožení naší protislunečné seance číhá přímo ve fotobatohu. Všechny objektivy, především pak starší/levné zoomy, jsou při fotografování proti světelnému zdroji náchylné k odleskům a reflexům. Ty mohou ve výjimečných případech působit na obrázku zajímavě, většinou ale vedou k degradaci fotografie „prasátky“ napříč celým snímkem, sníženým kontrastem a „smytými“ barvami. Podobné ozdoby lze do určité míry redukovat nasazením sluneční clony, pečlivým vycíděním objektivu a odstraněním všech filtrů.

Mládě japonského Makaka červenolícího
Mládě japonského Makaka červenolícího vyfotografované v kopcích západního Japonska. Typický „wildlife portrét“ v protislunci s rozžhavenými konturami zvířete. Diapozitivní film byl v tomto případě schopen zaznamenat detaily jak ve sluncem rozpálené trávě, tak v srsti makaka a nevytvořil z něj pouhou siluetu – toho bylo částečně docíleno i přeexponováním snímku. Nikon F601, Tamron 70-210/2,8, Fuji Astia. Expozici jsem v tomto případě korigoval o +1 expoziční stupeň oproti TTL měření fotoaparátu.
Východ slunce fotografovaný z vrcholu hory Fudži
Za normálních okolností obehraný snímek vycházejícího slunce. Tento obrázek má však určitou dokumentární hodnotu v tom, že spojuje dva japonské atributy – vycházející slunce a horu Fudži. Znalec rovněž ocení pětihodinový noční výstup, který podobnému snímku předchází.Nikon F601, Tamron 70-210/2,8, Fuji Velvia, stativ. Expozice změřena spotmetrem z oblohy bez slunce v záběru. Clona 8 zaznamenala slunce pouze jako kotouč bez paprsků.

František Štaud
http://www.phototravels.net
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
Tomáš Holec30.7.2003, 13:30odpověď
kotwa31.7.2003, 15:36odpověď
MR31.7.2003, 17:03odpověď
Petr Zwak1.8.2003, 07:34odpověď
Ziak Erik1.8.2003, 09:17odpověď
Frantisek Staud12.8.2003, 09:30odpověď
Zdeněk Řehounek31.7.2003, 17:59odpověď
Jakub1.8.2003, 09:17odpověď
Jiří Farkaš1.8.2003, 14:02odpověď
kotwa3.8.2003, 11:14odpověď
Tobík4.8.2003, 11:11odpověď
Ivan Bumba4.8.2003, 12:24odpověď
tomashr5.8.2003, 12:04odpověď
Frantisek Staud12.8.2003, 09:41odpověď
MirekE6.8.2003, 23:56odpověď
Jan Obdrzalek7.8.2003, 15:48odpověď
MirekE8.8.2003, 00:03odpověď
Frantisek Staud12.8.2003, 09:44odpověď
Jiří Farkaš8.8.2003, 11:31odpověď
Frantisek Staud12.8.2003, 09:47odpověď
zabicka11.8.2003, 23:57odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace