Vaše nejlepší fotografie roku 2014 – vyhodnocení část II.

V první části vyhodnocení jsme skončili u 33. místa, nyní budeme pokračovat fotografiemi, které se umístily od 32. místa do 18. místa. Stále se tedy nepřibližujeme “medailovým pozicím” ani na dohled, ale to neznamená, že by nebylo v tomto díle na co koukat. Pojďme na to.

32. – 26. místo

Petr Karafiát

soutěž
Ženské křivky

Pavel Pola: Tyhle fotky jsou poměrně těžké – skloubit eleganci modelky s nasvícením a dalším zpracováním (retuší), aby to fungovalo na jedničku, je pro amatérské fotografy často problém. Tahle modelka potřebovala jinou pózu a jiné svícení, aby skryly, co nemá být vidět a naopak zvýraznily to krásné. Tohle mi ženskost moc nepřipomíná, bohužel. Je to hodně tvrdé svícení a to dalo vystoupit nártům, hranatějším bokům i rysům v obličeji.

Pavel Kutina: Horní tři čtvrtiny se mi líbí, co mi dojem ruší, to jsou kotníky a především nárty – světlo na nich nekoresponduje se zbytkem postavy a vytahuje to, co by na takovémto typu fotografie mělo být spíše skryto. Prokreslení nártů je v tomto případě až anatomické a zbytečně rušivé.

Katka Olexová: Je to takové hranaté, aspoň tak to na mě působí a tak trochu je to v rozporu s názvem fotky. Aspoň pro mě.

Zuzana Šlechtová

soutěž
Summer

Pavel Pola: Príma letní náladovka! K dokonalosti mi chybí trochu práce s kompozicí nebo ořezem, aby slečna nebyla na prostředku a trochu si pohrát i s pozicí jednotlivých “kytek” (nebo jak to nazvat :-))

Jakub Kencl: Tady chybí jen krůček, jeden krůček doprava a byl by to hodně fajnový záběr. Tvář by se dostala mezi rostliny a také by se vyplnila i ta levá část fotografie.

Michal Krause: Skvělé světlo a atmosféra fotografie je bohužel trochu degradována kompozicí, kdy mi asi nejvíc vadí překryté pravé oko modelky. Na zváženou je i vypořádání se s prázdným prostorem vlevo.

Josef Krása: Skvělá světelná atmosféra i příjemný motiv, ale nepodařená kompozice, spousta rušivých prvků v obraze. Stromy v pozadí a stéblo přesně přes oko.

Katka Olexová: Příjemná fotka pro oko, i když při bližším pohledu je vidět, že je zaostřeno dost dopředu a dívka je mimo hloubku ostrosti.

Tom S.

soutěž
Vyrovnanost

Pavel Pola: Tahle fotka se mi líbí, bylo by fajn mít stejně ostrou levou a pravou část.

Josef Krása: Vadí mi neostrost levé strany, a vlastně mě asi ruší i barevnost. Ale jinak příjemně poklidná vyváženost.

Pavel Kutina: Na první pohled jedna z nejlepších – ale na druhý mi to začaly kazit drobné detaily, kdyby ve spodní části ta voda pokračovala vlevo i za stromy, kdyby vedle hlavního mraku nebyl zprava ještě bratříček… Ovšem na zeď bych si ji pověsil tak jak je.

Pavel Tvrdý

soutěž
Jökulsárlón aneb jediný slunečný den na Islandu

Pavel Pola: Pěkné, ale zbytečně ploché. Chtělo to dostat něco ještě do popředí, aby to mělo lepší hloubku. Nebo naopak oříznout a zdůraznit ty ledy v pozadí.

Zdeněk Tichý: “Zazůmovat nohama” tady asi nešlo, tak by to chtělo alespoň ořez. Ale i tak by to nebylo ono. Jinak na pohled příjemné.

Josef Krása: Pro mne příliš z dálky. Alespoň dokud hlavní objekt zůstane zcela uprostřed snímku.

Vladimír Švestka

soutěž
Schodiště

Pavel Pola: Krásný záběr, ale rozhodně bych tady šel do čb provedení.

Pavel Kutina: Podobná místa k záběrům velmi lákají, ale u téhle fotografie mi něco chybí – dovedl bych si ji představit se silně vytaženým kontrastem a černobíle, tak, aby se ještě zvýraznilo grafické pojetí a vynikly čisté křivky.

Stanislav Stojaník

soutěž
Pramen

Pavel Pola: Tady bych taky řezal tu spodní tmavou část a víc dal vyniknout tomu prameni. Tady mi oko tak nějak zvláštně těká mezi tím proudem a pak je stažené nemilosrdně na tu tmavou plochu.

Josef Krása: Trošku víc graficky pojmout, ještě zjednodušit, např. ořezem zajistit stejně široké 3 pruhy. Má výborně nakročeno, ale něco mi na ní “nehraje”.

Pavel Kutina: Zajímavý pohled, sice bych asi odřezal celou spodní třetinu, ale určitě zbývá dost prostoru pro zapojení divákovy fantazie (hernajs, co to vlastně je?).

Jan Volejníček

soutěž
Microna

Pavel Pola: Tohle nefunguje. Proč má ta holka dívající se do zdi nad hlavou tu kabelku? Je to moc přearanžované a přitom bez sebemenšího děje. Dvojice v pozadí “nehraje” s dvojicí v popředí (na mě to působí tak, že se jim ti dva vzadu trochu smějou, jak vypadají). Zkusil bych pro začátek ubrat počet “herců”. Třeba ten portrét kluka vpravo se světlem by fungovat mohl, kdyby se to brutálně ořízlo. 🙂

Josef Krása: Téma, jež chce být “trendy”, ale něco mi brání ten účinek pochopit. Červený posun to nezachrání.

Katka Olexová: Flákající se omladina, která čeká, až přiletí ti pečení holubi, tak takhle na mě tahle fotka působí. Z fotografického hlediska mě tam vadí kabelka, kterou dívka v popředí drží v ruce. Myslím, že je velmi rušívým elementem.

25. – 23. místo

Martin Gallie

soutěž
Metro

Pavel Pola: Hezky zpracovaná fotka. Jediné, co bych vytknul, je přílišná vzdálenost lidí. K dokonalosti by to buď chtělo, aby tam nebyli žádní a nebo aby se naopak něco dělo v popředí. Ještě bych asi odstranil ten “bůhvícotoje” předmět vlevo nahoře.

Jakub Kencl: Příjemná fotografie s dynamikou. Líbí se mi i decentní barevnost snímku

Josef Krása: Pro mne již příliš okoukané téma, i když solidně zpracováno. Pomohla by “zajímavá akce” v popředí na peróně.

Katka Olexová: Klasika, velmi dobře vyfocená. Přímo vtahuje člověka do tunelu.

Jan Krch

soutěž
Strakonický Golden Gate

Pavel Pola: Těkám, těkám, nevím, čeho se chytit. Možná to chtělo opačný pohled, možná nemít ostré domy v pozadí.

Josef Krása: Zajímavé noční světlo, ale “nejistý ořez vlevo” a nepříjemně koliduje most s ořezanými střechami a stromy v pozadí. Asi by to chtělo najít nepatrně jinou pozici fotografa pro lepší kompozici.

Ladislav Viszoczky

soutěž
Aneb když vám problém přeroste přes hlavu

Pavel Pola: Na mě je to bohužel trochu chaotické.

Josef Krása: Trnová koruna. Funguje to na mě.

Pavel Kutina: Tady musím přiznat, že znám autora i jeho díla a obojího si velmi vážím. A hned to shodím – dovedu si to představit jako olejotisk, nad kterým obdivem nebudu ani dýchat (a fakt zaslouženě, kdo ještě neviděl, jak to vypadá na papíře, o mnoho přichází), ale jako samostatná fotografie to na mne tolik nefunguje, na moje oči je toho tam až moc a dá práci si z toho ten hlavní motiv vylovit.

Katka Olexová: Tuto fotku si dovedu představit jako podklad pro tvé olejotisky, ale takhle na mě působí velmi zmateným dojmem.

22. – 20. místo:

Stanislav Krčka

soutěž

Pavel Pola: Tenhle styl fotek mám rád, ale tady mi něco nesedí. Mám tendenci brát lidi jako hlavní motiv, ale vadí mi, jak utíkají z obrazu a ruší mě, jak to grafitti přitahuje pozornost. Nemůžu se rozhodnout, čemu dát přednost. Černobílé provedení by tomu podle mě slušelo víc, ale určitě je potřeba si pohrát s kompozicí.

Jakub Kencl: Příjemná fotografie zimní sloty. Ty malůvky na zdi ale tahají oči od hlavního motivu. Asi bych volil černobílé provedení, kde by ten nečas vynikl ještě více.

Josef Krása: Fotka má dobrou atmosféru, opakuje “slavné záběry” zimních plískanic, ale je to “příběhová fotka bez příbehu”. Jako situačce jí chybí pointa (např oba jsou dostatečně zimně oblečení, …). Trochu ruší barevné grafitti, jež na sebe přitahuje pozornost.

Katka Olexová: Mám ráda zimu na fotografiích a z téhle přímo vystupuje.

Jan Pavelka

soutěž
Strojaři ze Strahova

Pavel Pola: Bohužel, tahle fotka mě nezaujala. Moc se tam toho děje a navíc nic z toho není tím hlavním motivem. Každý se dívá někam jinam, nevím, co si z toho vzít. Ale jinak se mi tenhle typ fotek líbí, jen tady nevím, kam dřív.

Jakub Kencl: Zajímavý dokument ze studentského života. Pěkně to vtahuje do děje.

Josef Krása: Dějová fotografie. Baví mě.

Pavel Kutina: Fotografie na mne působí jako vystřižená z filmu ze šedesátých let, vnímám tam skryté napětí i děj, je to moje krevní skupina (a přesně tohle neumím vyfotit). Velmi dobré, osobně hodnotím plným počtem bodů.

Hana Ježková

soutěž

Pavel Pola: Až na to okno… ;-)) Tahle fotka mohla být super (pozice modelky, protisvětlo, apod.), kdyby v záběru nebylo to okno – to mi to vyloženě “bourá”. Nebo druhá varianta – jen to okno (a ne ten tmavý spodek). Ale pak by to chtělo jít víc z podhledu a dostat tam celou hlavu.

Pavel Kutina: Trochu inscenace, trochu “rodinný archiv”. Technicky velmi dobrá, ale nevím, co si myslet o ději – těhotnou zavřeli do zamřížovaného sklepa (a ona si tam zoufá).
Druhá varianta je, že je to její byt (a ona si tam zoufá). V obou případech bych dovedl ono zoufání pochopit, jen netuším, který z těch pohledů je správný.

19. místo

Radek Bořuta

soutěž
Mikrokosmos

Pavel Pola: Zvláštní pohled. Akorát mi to připomíná ploutev. 🙂

Josef Krása: Líbí se mi, asi by ještě lepší bylo další přiblížení a proostření záběru.

Pavel Kutina: Tyhle “potvory mrňavý” jsou pro nezasvěcené oko vždycky zvláštní, člověk naprosto netuší, na co se kouká a ztráta měřítka evokuje nejrůznější představy. Může to být pylové zrnko, měňavka v kapce vody nebo naopak třeba ilustrace pro Vesmírnou odysseu – a ani jedno z toho nemusí být pravda. Mám rád tenhle typ fotografií, nenechávají moji představivost spát.

18. místo

Dominika Niedobová

soutěž
Dorotka

Pavel Pola: Opět těžké zpracovat tenhle typ záběru tak, aby to fungovalo. Je potřeba dát pozor na světlo a stíny (např. to dělá nesouměrnost kolen), “srůsty” (boty s ramenem) a následnou retuš (“vyhlazený” zadeček vs. poměrně neupravené nohy). Ty kolena celkově zbytečně moc přitahují pozornost. Ale pokračujte, šance tady rozhodně je! 🙂

Zdeněk Tichý: Já to vidím takhle: fotografie založená na co největší souměrnosti, která je zvýrazněna tou zářivě červenou a současně narušena bílou kytkou ve vlasech. Takže asi tu souměrnost ještě dotáhnout?

Pavel Kutina: Stalo by se hodně, kdybych chtěl nohu zhruba v polovně stehen odříznout? Já myslím že ne, fotografii by to zkompaktnilo a ta dráždivost by zůstala zachovaná (a současně by téměř zmizel problém s perspektivou, kdy má modelka subjektivně stejně velké koleno a hlavu).

Katka Olexová: Trošku mi vadí ta nesouměrnost kolen, ale jinak si myslím, že se Dorotka povedla.

Říká se, že kdo si počká, ten se dočká. Ti z vás, kteří ještě nenašli svou fotografii si zatím tedy budou muset počkat na další pokračování 🙂

Napsat komentář