Přechodové filtry Cokin

Eva Kučná

Dobrý den,
rozhodla jsem se pořídit si základ P-systému filtrů Cokin, který budu používat většinou pro krajinářskou fotografii. Kromě polarizačního filtru bych chtěla koupit ještě asi dva neutrální přechodové – zřejmě jeden střední a jeden jemnější.
Bohužel ani po přečtení příruček od Cokinu (z netu) nemůžu přijít na to, čím přesně se liší filtr P120 od filtrů P121 a čím se od sebe liší P121 light, medium a soft (v odstínu, umístění a intenzitě přechodu).
Mohli byste mi prosím doporučit vhodnou kombinaci dvou z těchto přechodových filtrů?
Děkuji za odpověď a přeji hezký den.

1 komentář u „Přechodové filtry Cokin“

  1. Odpověď redakce

    Dobrý den,

    Cokin skutečně označení trochu znepřehlednil.

    Neutrální přechodové filtry se dají rozdělit podle tvaru přechodu do dvou skupin:

    1. skupina má přechod, který bych popsal jako neostrou hranu – čirý materiál se na šedý změní na vzdálenosti cca 5-10mm. Jsou vhodné pro scény, ve kterých je přechod mezi jasnou a tmavou částí poměrně rovný, například rovný horizont.
    Sem patří filtry s označením 121L, 120, 121, jejichž ztmavené části ubírají světlo 2x, 4x a 8x (podle pořadí).

    2. skupina má přechod pozvolný. Sem patří filtr 121S (soft), který má široký přechod, přičemž nejtmavší část ubírá světlo téměř 4x. Druhým filtrem skupiny je 121F, který má přechod plynule po celé délce filtru, přičemž nejtmavší kraj ubírá světlo 8x.
    Filtry se hodí pro scény s nepravidelným nebo plynulým přechodem mezi jasnou a tmavou částí – hory jako horizont nebo ubývání světla do údolí, do propasti či v místnosti.

    Doporučení není jednoduché, nevím, jaké fotografie nejčastěji pořizujete. Nicméně nejuniverzálnějším je 121S s širokým přechodem – je také nejkupovanější. Ten bych Vám doporučil jako první volbu.
    Druhý byste si měla vybrat po posouzení scén, které fotografujete. Zamyslete se nad nejčastějším tvarem přechodu a pokud můžete scény proměřit (chápu, že to ve vzpomínkách nejde), tak zjistěte rozdíl jasů.

    Roli tu hraje i individuální pohled na věc. Já osobně jsem pořídil 121L, rozdíl a přechod u 120 se mi zdá příliš výrazný a i změna jasů na fotografii nepřirozená. Znám ale spoustu lidí, kteří považují 120 za minimum a spíše jim vyhovuje 121.

    Pokud mám výraz jemnější chápat jako méně šedý, pak bych jako druhý filtr viděl také 121L.

    S pozdravem

    Tomáš Cihelka

    Odpovědět

Napsat komentář