Filtr

Martin

Dobry den!

Chtel bych se zeptat, jestli existuje nejaky filtr (preferuji COKIN), ktery by nepropustil zadne barvy a vysledna fotka tak byla cernobila, i kdyby byla focena na barevny film.

Dekuji za odpoved.

2 komentáře u „Filtr“

  1. Odpověď redakce

    Obávám se, že požadujete nerealizovatelnou záležitost.

    Černobílé materiály jsou různě citlivé na jednotlivé barvy, ale “vidí” barevně. Prostě převádějí barevný obraz na černobílý (nemají barevnou vrstvu, ale jen krystaly stříbra). Tím se jenom omezí výsledný obraz na filmu na škálu šedé, ale vstupní obraz je plně barevný. Když ovlivňujete některé barevné odstíny na ČB filmu (světlejší zelené listí, tmavá obloha), ve skutečnosti zdůrazňujete nebo potlačujete jednotlivé barvy.

    Bílé světlo je složené z plného barevného spektra, pokud odstraníte barvy, nemáte žádné světlo (mluvím o viditelné části spektra). Takže lze fotografovat na barevný film, ale ČB fotografii musíte udělat třeba v počítači odstraněním barev (ale zůstanou jasové složky, které jsou s barvami spojené). Rovněž zvažte, že když by šlo odstranit barevnou složku, těžko pak uděláte fotografii na barevný film, který je citlivý právě na barevné složky. Jediný způsob je použít ČB film.

    Přeji hezký den, Jan Hlinák

    Odpovědět
  2. Možnost spíše teoretická

    To, co napsal Honza Hlinák, je naprostá pravda. V zásadě neexistuje možnost, jak ukecat tři barevné citlivé vrstvy opatřené interními barevnými filtry, aby reagovaly na všechny barvy stejně. Stejně tak neexistuje filtr, který by jednotlivé barvy rovnoměrně rozpustil do celého spektra (světlo se nesklásá z barev a bílé, ale bílá vzniká smícháním všech barev).
    Nejjednodušší cestou je tedy odbarvení v počítači nebo zvětšení na zvláštní černobílý papír.

    Existuje ovšem neplnohodnotná a komplikovanější cesta. Je možné použít speciální úzkopásmový filtr nebo výtažkový filtr, který propustí pouze světlo takové vlnové délky, aby se jeho účinek projevil jen v jedné ze tří citlivých vrstev. Vznikne tak zkreslený monochromatický obraz, který bude – podle filtru – modrobílý, zelenobílý či červenobílý (pochopitelně v negativu). I ten by ale vyžadoval zvláštní postup při zvětšování.
    Pokud vyjdu z citlivosti filmů k jednotlivým barvám, potom modrý filtr by musel propouštět vlnovou délku maximálně do 450nm, zelený pásmo zhruba 520-530nm a červený minimálně 600nm.
    Pokud chcete experimentovat, můžete zkusit červený filtr. Pro praktické použití lze těžko doporučit jiný způsob, než který je v původní odpovědi.

    A ještě jeden filtr, dokonce přímo od Cokinu, je možné v této souvislosti zmínit. Jedná se o sépiový, který do určité míry redukuje barevnost (ale ne zcela) a přidává vlastní nahnědlý tón, takže výsledný snímek vzdáleně připomíná staré hnědě tónované fotografie.

    Odpovědět

Napsat komentář