Použitelnost objektivů M42

Ivan

Rád bych se zeptal, zda kinofilmové objektivy M42 je vůbec možné použít s nějakou redukcí i pro střední formát, myslím, že jsem někde četl o používání nějakého teleobjektivu se závitem M42 i na Pentaconu Six. Je to možné, příp. jsou tam nějaké limitující faktory (např. ohnisko, atd.)?
A v souvislosti s redukcemi – jaké vůbec existují redukce pro objektivy M42 na kinofilmová těla (i autofokusová) ?

Děkuji.

1 komentář u „Použitelnost objektivů M42“

  1. Odpověď redakce

    Dobrý den,

    omezení jsou dvě:

    1) Obrazový kruh
    Objektivy pro kinofilm vykreslí pouze nezbytně takové pole, aby při zaostření na nekonečno pokrylo formát kinofilmu 24x36mm, což vyžaduje obrazové pole o průměru něco nad 43mm. Větší kruh objektiv buď nevykreslí vůbec, nebo vykreslí, ale výrobce už se pro tyto partie nepostaral o korekce vad a dostatečné rozlišení. Kinofilmový objektiv tedy nevykreslí ani 6×4,5cm.
    Protože paprsky vystupující z objektivu se rozbíhají zhruba jako kužel, lze pokrýt celé středoformátové políčko tím, že umístíme objektiv dále od filmu, což znamená, že zaostříme blíže, než na nekonečno. Nutné vysunutí a tedy i maximální možná zaostřená vzdálenost závisí na ohniskové vzdálenosti.

    2) Pracovní neboli sečná vzdálenost
    Kinofilmová těla jsou tenčí než středoformátová, takže aby šlo ostřit na nekonečno, je nutno zapustit objektiv do těla (asi o 20mm). V takovém případě nelze sklápět zrcátko, takže u středoformátových zrcadlovek bychom fotili trochu naslepo.
    Pokud použijeme takovou redukci, která nezapustí objektiv do těla, bude objektiv oproti svému ohnisku trvale vytažen a nepůjde ostřit na delší než určitou vzdálenost (to závisí i na ohniskové vzdálenosti objektivu).

    Pokud předchozí povídání shrnu, tak kinofilmové objektivy lze na středoformátu použít také, pokud se spokojíme s určitou maximální zaostřitelnou vzdáleností. Přitom platí, že čím je ohnisková vzdálenost delší, tím lépe. Dokážu si tedy představit, že pro makro nebo formální portrét někdo použije kinofilmový objektiv (např 200mm) i na Pentaconu Six.

    Přesto jediný případ, kdy pozitivně vím, že byl použit kinofilmový objektiv na střední formát, je 16mm rybí oko. Pro kinofilm se jedná o celoformátové rybí oko, kdy objektiv vykreslí kruh zachycující 180°, ale obdélník formátu je umístěn do rohoto kruhu. takže 180° má snímek po úhlopříčce, skutečné zorné pole je zhruba 100°x150°. Na formát 6x6cm je možno zachytit celé obrazové pole, které má průměr cca 43mm a zorné pole 180°. Takto bylo použito vlastně jako pravé rybí oko a jednalo se o astronomickou komoru zachycující celou oblohu.

    Co se týče použití objektivů se závitem M42 na jiných kinofilmových tělech, tak redukce existují snad na vše, nebo se dají vyrobit. Většina systémů má pracovní vzdálenost kratší, než je pro závit M42, takže i když redukce potřebuje určitou tloušťku, stále lze ostřit na nekonečno. To se týká například Canonu, Pentaxu i Minolty. Naproti tomu například Nikon je o 1mm tlustší takže s redukcí je objektiv minimálně o 2mm vysunut dále, než je nutné pro zaostření na nekonečno. Takže buďto se použije prostá redukce, ale objektiv nemůže ostřit na nekonečno (byť např. z Rubinaru 8/500 se mi podařilo vyjmout dorazy, takže s ním na nekonečno ostřím), nebo použít redukci s optickým členem. Ten ale funguje jako 1,3násobný konvertor (a z 20mm je rázem 26) a ani jeho vliv na kresbu rozhodně není příznivý.

    S pozdravem

    Tomáš Cihelka

    Odpovědět

Napsat komentář