Fotografovanie v bare

Milan Malý

Dobry den, mam otazku tykajucu sa volby vhodneho filmu. Mam kamaratov, ktory vlastnia jednu stylovu spanielsku krcmu a boli taki laskavi ze mi umoznia nafotit tam nejake fotografie za prevadzky. Potreboval by som poradit s volbou filmu. Chcel by som to nafotit cb. Ja osobne mam skusenosti iba s Ilford delta 400. Je to postacujuce, alebo treba pouzit nejaky citlivejsi film. Bude mozne ho pushovat? Existuje niekde na webe popis ako pri pushovani postupovat?
Dalej by som sa chcel opytat na formu merania svetla. Mozem postupovat, ako v pripade vasho clanku o fotografovani v divadle?
Fotoaparat bude moj osvedceny eos 50e. Pri objektive si nie som celkom isty.
Dakujem velmi pekne, prajem pekny den.
Milan Maly

1 komentář u „Fotografovanie v bare“

  1. Odpověď redakce

    Dobrý den,

    odpověď rozdělím do několika bodů.

    1) Citlivost
    Mohu jen těžko posoudit, jaké jsou světelné podmínky v restauraci – jak silná jsou světla, má-li okna, budete-li fotografovat ve dne či večer. Citlivost 400 podle mých zkušeností může a nemusí stačit, to musíte zjistit na místě. Pokud mají mít snímky spíše reportážní charakter, je možné film o jednu clonu podexponovat, drobná degradace stínů není v tomto případě na závadu, někdy tomu je dokonce naopak. Pokud to nestačí, zbývají už jen filmy Fuji Neopan 1600, Kodak T-Max 3200 a Ilford Delta 3200. Ovšem pozor, pokud se výrobci nezlepšili, mají podle mých testů poslední dva jmenované reálnou citlivost jen zhruba ISO 1000.

    2) Film
    Pokud máte zkušenosti s Deltou a její citlivost je dostatečná, zůstaňte u ní. Každý film se chová trochu jinak a nebylo by rozumné pustit se do takového projektu bez toho, že byste se s jiným filmem seznámil. Objektivní důvod pro jiný film není, pouze subjektivní. Například kdybyste dospěl k závěru, že by snímkům prospěla větší zrnitost, zkuste Kodak Tri-X Pan, případně Ilford HP5+. Pokud by nevyhovoval převod šedých tónů, musel byste vyzkoušet filmů víc.

    3) Push
    Push proces je postup, při němž je film podexponován, čímž dojde k částečné či úplné ztrátě kresby ve stínech a ke zmenšení rozsahu zčernání. To druhé se napravuje zvýšením kontrastu, tedy delším vyvoláváním.
    Přijatelnou míru podexpozice si musíte stanovit sám, nad dvě clony už dochází k výrazným změnám v tonálním podání. Prodloužení vyvolávání je jen mírné, pokud se jedná o podexpozici o jednu clonu, není obvykle nutno opravit vyvolávání. Pokud vyvolání prodloužíte, je vhodné zmírnit míchání, abyste zabránil přílišnému zčernání světel (přečtěte si články o vyvolávání v rubrice Z temné komory).
    Kromě degradace stínů je typickým znakem push procesu ztmavnutí střední šedé a nárůst kontrastu ve středních a světlých tónech. Ztmavnutí se může týkat i kůže. Přehnané vyvolávání zase vede k takovému zvýšení kontrastu, že se na snímku objeví vypálené bílé tváře (bez kresby). Bez předchozích testů se proto nepouštějte do podexpozice o více jak dvě clony.
    Výborný článek o push procesu od Phila Davise vyšel v roce 1993 v květno-červnovém čísle časopisu Darkroom & Creative Camera Techniques. Ač se jedná o starý výtisk, mohl by jít ještě objednat na http://www.phototechmag.com. O jiném článku či stránkách nevím.

    4) Měření
    Vhodných způsobů měření je několik. Pochopitelně se můžete řídit zmíněným článkem. Já bych dodal jen pár dalších poznámek. Jednak je měření EOSu 50 na dobré úrovni, takže byste neměl mít výrazné problémy. Dále si můžete v různých místech restaurace změřit expozici na dlaň ruky a povýšit ji o jednu clonu – tím zajistíte prokreslení tváří (pokud nebudete vyvolávat na příliš vysoký kontrast). No a posledním vodítkem pro exponování může být zónový systém. Ačkoliv ho nepovažuji za složitý, nelze ho vysvětlit na pár řádcích. Takže bez bližšího vysvětlování – pokud proměříte tmavé partie, které chcete mít plně proklesleny, a nastavíte expozici o dvě clony menší, dostanete dobře prokreslené negativy. Předpokladem je, že nejsvětlejší prokreslené partie nesmí být o 5 clon jasnější, než kolik činí nastavená expozice (podle mých zkušeností). Pokud by byla víc, musel byste přizpůsobit vyvolávání, což už je právě mimo možnosti této odpovědi.

    5) Objektiv
    Nevím, jaké objektivy máte, ale určitě využijete něco světelného mezi 28 a 50mm. Pro celkový obrázek se hodí něco ultraširokého kolem 17-20mm. Pozor ovšem na obličeje v krajích snímku, deformují se do elipsy. Nejsem si jist, využijete-li nějaký teleobjektiv. Při nízkém osvětlení se budete potýkat jak se stržením snímku, tak s rozmazáním hýbajících se hostů.

    S pozdravem

    Tomáš Cihelka

    Odpovědět

Napsat komentář