Fotografování středoformátovým objektivem na kinofilm

Vašek

Vážení přátelé,
mám kinofilmovou zrcadlovku (Praktiku). Z pozůstalosti jsem přišel k několika objektivům pro středoformátovou zrcadlovku Pentacon Six (Flektogon 50mm, Biometar 80mm + 120mm, Sonnar 180mm). Zároveň mám možnost koupit redukci Psix->M42, která by umožnila tyto objektivy použít na Praktice.
Redukce vypadá tak, že posunuje objektiv o pár cm dopředu, takže předpokládám, že výsledkem bude výřez odpovídající adekvátnímu objektivu pro kinofilm se stejnou ohn. vzd. (Tj. Flektogon50 nebude širokoúhlý ale normání padesátka)

chtěl bych se Vás zeptat:
1) jestli je správně to, co předpokládám
2) zda si myslíte, že bych po koupi redukce mohl tyto objektivy plně využít co se týče funkce (zaostřování do nekonečna)
3) jestli se bude nějak výrazně lišit kvalita (lepší, podobná, horší…?) oproti adekvátním objektivům určeným pro Praktiku.

4 komentáře u „Fotografování středoformátovým objektivem na kinofilm“

  1. Odpověď redakce

    Domnívám se, že máte pravdu, že se nezmění ohnisková vzdálenost. Ovšem není nad to, když si to v reálu vyzkoušíte…
    Zaostřit na nekonečno by mělo jít, pokud je redukce dobře zpracovaná. Kvalita zobrazení by měla být velmi dobrá, protože nebudete používat celé obrazové pole, ale jen výřez, tím pádem se vyhnete poklesu ostrosti v krajích apod. Lze tedy říci, že obrazová kvalita by měla být srovnatelná nebo mírně lepší než při použití kinofilmových objektivů, ačkoli je známo, že objektivy pro Pentacon Six měly spíše měkčí kresbu. Jde hlavně o to, aby redukce byla dobrá a nebyla viníkem zkreslení, nezpůsobovala vnitřní reflexy apod.

    Milan Sýkora

    Odpovědět
  2. Malý dodatek

    Malý dodatek:

    1) Obě padesátky budou 100% totožné, může nastat malá odchylka vlivem toho, že výrobci údaj o ohniskové vzdálenosti zaokrouhlují na obvyklé hodnoty – jeden může mít ve skutečnosti 49mm a druhý 51mm.

    2) Jako Milan – nebude-li vyrobena redukce delší, bude možno ostřit na nekonečno (měla by být O.K., ještě jsem o špatné redukci neslyšel).

    3) Obecně platí, že čím je objektiv při stejné ohniskové vzdálenosti určen pro větší formát, tím je horší. Jednak proto, že je širokoúhlejší a jednak proto, že není nutné, aby byl stejně kvalitní, protože se fotografie nebude tolik zvětšovat. S rostoucí ohniskovou vzdáleností se pak rozdíl stírá. I mezi kinofilmovými objektivy jsou velké rozdíly. Osobně bych očekával, že výsledek z Flektogonu 50 bude o něco horší, než z Pentaconu či Tessaru 50, u Biometaru 80 možná ano a možná jen zanedbatelně, u zbývajících dvou bych to viděl jako zanedbatelné. Já třeba jednou fotil s kinofilmovým Sonnarem 180 nebo 200mm a ten kreslil otřesně.

    Tobík

    Odpovědět
  3. P-six

    Objektivy Zeiss Jena 180, 300 a některé tyeleobjektivy Meyer se vyráběly v provedení P-Six, bylo je možné též koupit s redukcí Pca a Exakta. Tuhle redukci lze využít i pro objektivy PSix 50, 65, 80, 120 mm a pro ruské objektivy pro Saljut atd. Používám PSix objektivy na Exaktě, jsou trochu moc velké ale kresba (využit jen střed) je vynikající a jsou plně funkčí, včetně zaostřené vzdálenosti uvedené na objímce objektivu a funkce automatické clony. Pro některé objektivy existovala redukce s elektrickým přenosem clony na Prakticu ale to neznám.
    K dalšímu dotazu: špatné dělení filmu u PSixu. Mám aparát pře 20 let, 2x jsem měl v opravě choulostivé převíjení, je to známá bolest. Nedávno opraveno za 800 Kč u Škody a funguje to dobře. Převíjet je nutno šetrně, nepoužívat křivé cívky (ale ty snad už ani nejsou) a při zakládání filmu film napnout aby se zoubečky odvjecí cívky zřetelně zařezávaly do papíru, volně vložený a prohnutý film působí potíře.

    Odpovědět
    • p-six

      nevím jestli jsem to napsal dost srozumitelně: koupíte-li si kupř. objektiv Sonnar 2.8/180 pro Prakticu, nemusíte vůbec přijít na to že konec objektivy lze oddělit a na zbytku je PSix bajonet. A ten “zbytek” se závitem M42 lze připojit k jakémukoliv objektivu s bajonetem PSix, vše bude fungovat jak má.

      Odpovědět

Napsat komentář