Pentacon SIX

Rachmaninov

Dobry den,

chtel bych se zeptat, zda ma nekdo zkusenosti s timto fotakem a chtel by se o ne podelit. Respektive bych rad vedel, jestli se s nim daji poridit kvalitni snimky (srovnatelne s drazsimi kamarady). Trochu me odrazuje, ze ho spoustu lidi prodava. Nevim, jestli ho prodavaji kvuli digitalizacnimu trendu nebo je tak poruchovy. Chtel bych zabrousit do taju stredniho formatu a toto mi prijpada jako velmi levna varianta. Ale nechce se mi verit, ze to bude “bezbolestne”.

S pozdravem Martin

6 komentářů u „Pentacon SIX“

  1. Odpověď redakce

    Hodně záleží na kusu. Hned v prodejně (bazaru) to chce vyzkoušet, jak fotoaparát přetáčí film. Vzít starý film, nebo obětovat jeden svitek. Založit, nechat otevřenou zadní stěnu a tužkou si malovat na krycí papír každé přetočení filmu a zjistit, jestli dělá alespoň trochu stejné mezery mezi snímky a jestli nejsou moc velké (max do cca 10 mm). Dále vyzkoušet čas 1/125s, jestli nějak moc nezlobí. Je to první čas, který začne zlobit, když odchází závěrka. Osobně mi závěrka odešla taky. Oprava a seřízení + vyčištění stálo 800,- Kč a již dva roky mašinka chodí jako nová. Dále nedoporučuji fotit za velkého mrazu. maximálně vyndat foťák z pod bundy, exponovat a zase dát do tepla. Za mrazu se zpomaluje závěrka a políčko není rovnoměrně osvíceno. Jinak je to slušný stroj na 6×6 za velice rozumný peníz a s 50 mm obj. je naprosto dokonalý. Věřím, že kvalitou fotografií budete mile překvapen.

    Odpovědět
  2. kvalita je ve sklech

    kvalita fotografii, pokud se nepletu, zaisi v prve rade na opticke kvalite objektivu. ty pro p-six byly dobre az vyborne, ale s poruchovym telem bych se zlobit nechtel.

    radeji bych se poohledl po redukci pro pripojeni k telu nejake “lepsi” znacky a pak to lepsi telo skusil sehnat.

    Odpovědět
    • kvalita je ve sklech

      No vždyť to také vztahuji k 50 mm objektivu 🙂 Ne každé tělo je poruchové, Sám mám Sixe již cca 8 let a opravoval se pouze jednou.

      Odpovědět
  3. Sonnar 160/2.8 pro p-six

    Uvazuji o koupi Sonnaru 180/2.8 , jelikoz na webu jsou krom Flektogonu i na tento objektiv velmi kladne reference.
    Chtel bych se zeptat na zkusenosti s timto objektivem. Dik.

    Odpovědět
  4. zkušenosti s P-Sixem

    Kdysi jsem uveřejňoval v časopisech občas nějaké diapozitivy a přivydělával si tak k malému platu konstruktéra. jenže tenkrát nešlo fotky z kinofilmu uplatnit a byl jsem tedy postaven před problém koupit nějakou cenově dostupnou zrcadlovku. V roce 1975 jsem tedy koupil Pentacon Six před kterým jsem byl ze všech stran varován, jiná možnost ostatně nebyla a používám jej dosud a to hodně. Dovoluji si tedy napsat pár zkušeností.

    P-Six má tři zásadní nedostatky:

    1. vnitřek přístroje je natřen lesklou barvou (totéž ale i u Praktik), to způsobuje značnou ztrátu kontrastu v protisvětle. Odpomoc: tenkrát za 50 Kč to v Druoptě polepili jemným sametovým papírem a bylo po reflexech. Podívejte se zda P-six který budete kupovat má tuto úpravu (dělalo se to běžně) nebo se předem zeptejte, třeba šikovného opraváře u Škody, zda to může upravit.

    2. převíjení je choulostivé. Já jsem ho hned u nového přístroje poškodil násilným přetáčením šišaté cívky Fomy a nechal opravit ještě v záruce. Když budete ale s aparátem zacházet lidsky, až tak moc poruchové to není. Podruhé jsem měl aparát, který začal dělat velké mezery mezi snímky, v opravě loni, tj. po 29 letech provozu. Oprava, seřízení a vyčištění stálo u Škody 800 Kč a zase je to v pořádku.

    3. Matnice v hledáčku ukazuje o něco méně než bude na filmu, nedá se s tím nic dělat ale lze si zvyknout.

    Pokud se smíříte s těmi nedostatky a aparát pořádně vyzkoušíte můžete s ním být dlouho spokojen. Technicky kvalitní fotky formátu 30×40 nebo 50×60 nejsou žádný problém. Používám objektivy Zeiss 50, 80, 120, 180 mm a se všemi jsem spokojen. Navíc, sbírám aparáty Exakta a všechny objektivy Zeiss jsou s originální redukcí plně použitelné na Exaktě, resp. na aparátech se závitem Praktica.

    Občas jsem uvažoval o koupi “něčeho lepšího“ ale jaké máte možnosti? Existuje ruský Zenit (Kiev, B.I.G.) se kterým bývá dost starostí. Hasselblad, Rollei nebo Pentax a pod. jsou sice dokonalé aparáty ale u nás používané téměř výhradně profesionály, všechny které jsem měl možnost vyzkoušet měly už příliš mnoho za sebou. A ku př. centrální závěrky Synchro-Compur starších Hasselbladů se již neopravují.

    Ještě jedna možnost: dvouoká zrcadlovka. S omezenými možnostmi ale je to moc příjemné fotografování. Mám už 20 let Yashicamat 124 G, s tím nebyly nikdy sebemenší problémy.

    Odpovědět
  5. Sonnar

    Zeiss Jena byl kdysi vrcholem fotografické optiky a pokroku. I když v časech NDR už tahle sláva hodně zašla, Zeiss neměl žádné moderní transfokátory, makroobjektivy, rybí oka atd., všechna tradiční pevná ohniska pro 6×6 i kinofilm byla vynikající a opticky plně srovnatelná s obdobnými kostrukcemi jiných renomovaných výrobců. První opravdu výrazný rozdíl který jsem schopen rozeznat jsou nové APO ASPH objektivy Leica, především při plně otevření cloně a vysokých světelnostech, ale kde bych vzal 3000 Euro na nový APO Summilux.

    Odpovědět

Napsat komentář