Dobrý den, k mému překvapení (a i mnoha fotografů na klasický film) lezou z DSLR (třeba D70, 300D) fotky celkem neostré (oproti filmovým SLR, nemyslím tím hloubku ostrosti, ale jaksi celkovou ostrost korektně zaostřeného snímku).
Občas to způsobuje u fotografů přecházejících z filmu na digitál mírné rozladění. Samozřejmě je mi známo, že tuto situaci lze uspokojivě řešit doostřením (ať už přímo v přístroji nebo posléze při zpracování na PC, což se nakonec jeví ideální pokud si chcete s fotkou trochu pohrát). Zajímalo by mě zda-li jde o nějaký nešvar digitální technologie (snímačů?, kde se tím SW doostřením “dohání” jejich horší vlastnosti) nebo je tomu tak zcela záměrně. Díky za informaci.
Neostrost fotek z DSLR
Radek
Odpověď redakce
Dobrý den, nejde ani o záměr ani o nešvar, je to prostě fakt. Ono totiž je velmi často opomíjeno, že klasická fotografie je kompletně realizována optickou cestou (fotoaparát objektiv – film, zvětšovák film – objektiv), ostrý snímek je ostrý při kvalitní technice (ale jen při kvalitní technice) i ve výsledku. Nebudeme si namlouvat, že s obyčejným objektivem na Axomatu 4 uděláte ostrou fotku 50 x 60 cm. Mimochodem, komoru jsem kdysi měl, rozumné maximum bylo 30 x 20 cm, pak už se nedalo pořádně zaostřit (s tím nejzákladnějším objektivem).
Jakmile zahrnete skenování a to i na profesionálním a drahém skeneru (nemám na mysli bubnový laserový skener), dochází k rozostření snímku a snímek je vždy doostřován v počítači, jak v profesionálním DTP studiu, tak doma. To samé se týká i digitální zrcadlovky.
Dále je poměrně hodně přehlížen fakt, že při běžné cestě vidíte výsledný pozitiv jako ostrý, protože si ho dále zvětšit nemůžete. Pokud budete mít na monitoru počítače stejně velký (zhruba) snímek, bude ostrý také. Jenže každý se na něj podívá ve zvětšení 1 : 1, což může odpovídat vzhledem k rozlišení monitoru (72 nebo 96 dpi) až metrové fotce. A ta z kinofilmu nebude ostrá nikdy, zvláště ne při pohledu z půl metru. A to je jaksi jádro oné neostrosti. Je to jako by jste dělal skoro metrové fotky v klasické komoře, díval se na ně z půl metru a divil se, že nejsou ostré.
Vzhledem k tomu, že jsem investoval těžké peníze do kinofilmového skeneru střední třídy, tehdy hodně kvalitního, a teď mám i digitální zrcadlovku, beru výše uvedené jako fakt. Rovněž beru jako fakt, že snímek ze současné digitální zrcadlovky je kvalitativně srovnatelný se skenerem, má méně zrna a vlastnosti srovnatelné s diapozitivem. Fotografoval jsem čtyři roky trvale na Provii 100F, což je jemnozrný diafilm. Výsledek z DSLR je srovnatelný, včetně často omílané expoziční pružnosti čipu, i ta je srovnatelná. Naopak dostanu více detailů z nejtmavších míst, kde skenery nezvládají.
Je to trocha nesouvislých myšlenek snad odpovídajících na Váš dotaz.
Přeji hezký den,
Jan Hlinák