Sdělte prosím,zda je lepší pro budoucí zhotovení fotografií naskenovat již zhotovené fofografie,a nebo negativ, a z něj teprve tyto fotografie zhotovit.Mají tyto možnosti vliv na kvalitu?Děkuji za odpověď.
Dvořák Jiří
Skenování
Jiří Dvořák
Sdělte prosím,zda je lepší pro budoucí zhotovení fotografií naskenovat již zhotovené fofografie,a nebo negativ, a z něj teprve tyto fotografie zhotovit.Mají tyto možnosti vliv na kvalitu?Děkuji za odpověď.
Dvořák Jiří
Odpověď redakce
Dobrý den,
ono je to drobet složitější. Pokud skenujete fotografii, skenujete ji se všemi chybami, které má. Takže pokud ji minilab udělá neostrou, barevně ujetou nebo vůbec jasově špatně, skenujete mnohem horší podklad, než je váš snímek. Navíc rozsah jasů na fotografii je mnohem nižší než rozsah jasů na filmu, tudíž opět záleží na minilabu, jak solidně si s tím poradí. Rovněž expoziční vějíř (stejný snímek různě exponovaný) vám minilab srovná automatikou na jeden.
Pokud skenujete v kinofilmovém skeneru film, všechny výše uvedené nectnosti jsou eliminovány.
Abych to nebral jen v superlativech, základní problém s negativem vám zůstane vždycky. Je jím barevný převod negativ – pozitiv, který z principu nemůže být absolutně stejný, k drobným odchylkám tedy dochází vždy. Přesto bych volil cestu skenování filmu, přijde mi jednodušší a výsledek kvalitní a opakovatelný.
Možná vám dá základní představu článek http://www.paladix.cz/clanky/kinofilmove-digitalni-cesta-za-lepsi-fotografii-i-klasicky-x-digitalni-minilab.html, který jsem psal právě po zakoupení kinofilmového skeneru. Tehdy jsem fotografoval pouze na negativní filmy a vzrůst kvality fotografií byl o třídu.
Přeji hezký den,
Jan Hlinák