korekce expozice

Radek Mráz

Dobrý den,rád bych se zeptal na jednu věc.Když fotím venkovní prostředí z např.okna či portrét,kdy obličej je ve stínu, pozadí osvětluje slunce,změřím nejsvětlejší bod,uložím naměřené hodnoty do paměti a exponuji s bleskem.V případě změření nejsvětlejšího místa bez blesku je předek černý a naopak,měřeno na motiv ve stínu je pozadí přepálené nemílím-li se.Jak ovšem postupovat při fotografování architektury nebo krajiny,kdy je hlavní motiv osvětlen sluncem,jinak je vše ve stínu nebo naopak a bleskem není šance toto prosvětlit?Je tedy třeba změřit nejsvětlejší místo a prodloužit expozici nastavením korekce např.+1EV?Jak délku korekce určit?Je stejný postup u filmu i digitálu?Předem děkuji za odpověď.Mráz

1 komentář u „korekce expozice“

  1. Odpověď redakce

    Velký rozsah jasů je bohužel problém. Jak sám píšete, při fotografování například portrétů si lze dopomoci prosvětlení stínů bleskem. Ovšem na krajinu nebo architekturu už výkon blesku nestačí. Na začátek doporučuji k prostudování následující články:
    http://www.paladix.cz/clanky/charakteristicke-krivky-fotomaterialu-cernobile-negativni-filmy.html
    http://www.paladix.cz/clanky/dynamicky-rozsah-aneb-jak-vyfotit-cernocha-na-snehu.html

    Každé záznamové médium, ať film nebo čip, pobere pouze omezený rozsah jasů, co je mimo je nenávratně ztraceno. Při fotografování se tedy musíte rozhodnout, kterou část snímku obětovat, jestli světla nebo stíny a podle toho určit expozici. Vypálená světla bez kresby na fotografii nepůsobí dobře, proto se většinou obětují stíny. Nejlépe je bodově změřit světla nastavit korekci +2.5 EV u diafilmu nebo 3 EV u negativu a takto exponovat. Pokud je žádocí zachovat kresby co nejvíce, řešením je použít méně kontrastní film, z negativů například Kodak Portra NC nebo Fuji Astia z diafilmů. Dalším řešením jsou různé pomůcky jako odrazné desky nebo neutrální půlené přechodové filtry. Poslední možností je zkusit vytáhnout co nejvíce obrazové informace v grafickém editoru nebo nadržováním a vykrýváním při zvětšování.

    S pozdravem
    Jan Seifert

    Odpovědět

Napsat komentář