Zdravim! .)
Předem se chci omluvit zda již pokládám mnohokrát položenou otázku, ale na tomto webu jsem odpověd bohužel nenašel 🙂
Takže teď ale již k dotazu: Základní rozdíl mezi klasikou a digitálem spočívá v černobílé fotografii (tedy alespoň pro mne), zajímalo by mě však jak pořizovat kvalitní černobílou digitalní fotografii. Momentálně jsem vlastník a uživatel aparátu Canon EOS 350D a pakliže nastavím focení BW fotografie, tak nedostahuje výsledků klasiky ( zvláště počet stupňů šedi apod.)
Zajímalo by mne zda je lepši tedy rovnou fotografovat BW či to až do BW převádět v počítači pomocí např. photoshopu?
Zda se touto tématikou kvalitně zabývají nekde v síti pak mi stačí pouhopouhý odkaz ; ).
Každopádně mockrát děkuji za všechny odpovědi! Děkuji.
Odpověď redakce
Pomocí digitálu lze pořizovat kvalitní černobílé fotky. Převod do BW dodatečně, až v počítači, poskytuje opravdu velké možnosti, ale je pracnější než prosté nastavení funkce BW na fotoaparátu. Nejdokonalejším nástrojem, který vám umožní největší kontrolu nad výsledkem je funkce Photoshopu Míchání kanálů (Channel Mixer). Najdete ji v menu Obraz > Přizpůsobení (Image > Adjust). Na spodku dialogového okna zatrhnete, že chcete monochromatický výstup a pak šoupátky nastavíte, v jakém poměru se má červený, zelený a modrý kanál barevného obrázku v BW verzi smíchat. Míchání kanálů ve Photoshopu vám umožní dosáhnout podobných efektů jako barevné filtry v černobílé fotografii (rozlišení dvou různých barev podobných si jasem, které by černobílé fotce jinak splynuly, ztmavení modré oblohy, potlačení vad na pleti apod.) – akorát že zatímco u klasické fotografie máte výběr pouze z několika málo filtrů a musíte filtr zvolit předem, naslepo, zde máte mnohem větší svobodu volby a interaktivní náhled, kterým se můžete řídit. U většiny snímků je po převedení do BW zapotřebí tonalitu ještě doladit pomocí Úrovní (Levels) a Křivek (Curves) (pokud s těmito funkcemi ještě nejste kamarád, můžete nahlédnout sem: http://www.paladix.cz/clanky/jak-zatocit-s-krivkami.html). Pokud necháte fotoaparát vyprodukovat JPEG (který je osmi bitový) a budete se pokoušet zpracovat ten, tak se vystavujete nemalému riziku, že při větších úpravách vznikne posterizace (neboli viditelné neplynulé přechody mezi tóny). Nejkvalitnějších výsledků dosáhnete, budete-li fotit do RAW, na počítači fotku z RAW vyexportujete jako 16ti bitový TIFF a budete provádět úpravy v 16ti bitech.
Další kapitolou je pak to, jak dostat upravený digitální BW snímek ve vysoké kvalitě na papír. Mnohé dnešní inkjetové fototiskárny (HP, Epson,…) používají kromě černého inkoustu i šedý a umožňují tak dosti kvalitní tisk černobílých fotografií, s plynulou bhatou škálou tónů, bez rušivých barevných nádechů. Pro ty nejnáročnější jsou určené speciální černo-šedé inkoustové sady (kterými se v tiskárně nahradí barevné inkousty) – viz články od Petra Dzika (http://www.paladix.cz/clanky/cernosedy-inkoustovy-tisk.html, http://www.paladix.cz/clanky/cernosedy-inkoustovy-tisk-podruhe.html).