Dobry deň,
počas jedného výletu pri fotografování sa mi z ničoho nič pokazila závierka mojho fotoaparátu Canon EOS 300D. Nemenil som nič a foťak mi fungoval skoro rok a pol bez problémov. Mal som na ňom nasadenú Tokinu 12-24mm f/4 a originál baterku Canon. Zrkadlo sa mi otvorilo a pri špatnom návrate sa závierka zasekla a jedna lamela vyskočila. Na displeji mi blikala hláška “ERR 99”. Tak som foťak hned vypol a poslal do záruky. V záručnom servise mi chybu nechceli uznať. Tvrdili mi, že som to poškodil naschvál (napr. pri čištení čipu). Dá sa dokazat nějak, že sa závierka poškodila sama a nie druhým pričinením? Ďakujem za odpovede
Canon EOS 300D – chyba závierky
Róbert Štefanka
Odpověď redakce
Vždycky je problém, když servis nechce uznat záruční opravu. Ale vždy by mělo platit, že oni musejí dokázat Vám, že jste něco vlastní vinou poškodil, ne Vy jim, že to tak není.
Hláška “Err99” u Canonu hlásí problém s objektivem, ale ten celkem logicky nemůže poškodit závěrku (pokud to není typ objektivu vysloveně zakázaný pro tento model, a to Vaše Tokina rozhodně není). Stejně tak baterie v tom bude nevinně.
Nicméně – příčiny závady mohou být tyto:
– skryté poškození po předchozím pádu přístroje (třeba i v brašně)
– pokřivení lamely při čištění čipu příliš silným proudem vzduchu z tlakové nádoby nebo kompresoru pro čištění optiky; lamely jsou sice schované (závěrka je otevřená), ale vzduch k nim může
– nevím, kolik jste toho s 300D vyfotografoval, ale může to být i provozním opotřebením (nevím, kolik má závěrka 300D výdrž, ale určitě několik desítek tisíc snímků)
Všechny 3 výše uvedené důvody by hovořily proti uznání záruční opravy, ale poškození způsobené nějakou vadou, případně chybou výrobce, by servis měl uznat. Jděte tam znovu a nechte si technikem, nikoli slečnou, která přijímá zakázky, vysvětlit a UKÁZAT (jak a kde), že jste přístroj poškodil sám. Pokud platí něco z výše uvedeného, pak asi záruční oprava uznána být nemůže.
Také to může být nějaký zkrat a závada v celé elektronice přístroje (pokud Vám nezmokl, nenavlhnul, neupadl apod., tedy pokud si nejste vědom toho, že je to Vaše vina), trvejte na záruční opravě. Ale hlavně – ať to dopadne jakkoli – si dejte vše podrobně vysvětlit a dokázat, v žádném případě se nenechte odbýt.
Milan Sýkora