prístup k meraniu expozície.

Čeněk Duben

Dobrý deň,
vlastním dve knižky autorov Guy Edwardes-“Naučte sa dobre fotografovať krajiny” a Bryan Peterson-“Naučte sa exponovať kreatívne.Vyššie menovaný autor pri meraní konkrétnej scény v krajine používa bodové meranie na viacerých častiach scény,kde pri kontrastných scénach používa korekciu exp.+1,+2 na svetlé časti snímku,respekt.-1,-2 na tmavé časti,podľa zámeru.
Druhý menovaný nepoužíva korekcie vôbec, (s výnimkou exponovania zelenej plochy -2/3 spravidla) a meria z oblohy nad danou scénou so zvýhodneným stredom alebo matrix.
Dá sa povedať,že Peterson meria dopadajúce
svetlo a Edwardes odrazené?Dá sa povedať,že oba spôsoby merania sú správne?Aké máte Vy skúsenosti?
Ďakujem.

1 komentář u „prístup k meraniu expozície.“

  1. Odpověď redakce

    Nikoliv, oba pánové měří ve světle odraženém (scénou). Měření ve světle dopadajícím spočívá v natočení expozimetru (externího) směrem ke světelnému zdroji (zhruba, v praxi se používá několik variant). Expozimetr je již nastaven na to, že řekněme průměrná odrazivost objektů kolem nás je cca 18%, což je zhruba středně šedá barva.

    Prošel jsem si knížku Bryana Petersona a zjistil jsem, že tento způsob měření používá téměř výhradně na snímky krajiny pořízené při čisté obloze. Nejspíš využívá skutečnosti, že modrá obloha se blíží střední šedé, a vyřazuje odlišnosti v odrazivostech ostatních částí scény.

    Edwardes naopak pracuje s odrazivostmi (které vedou k různým jasům jednotlivých objektů) aktivně, jeho postup je popsán v radě 19. Expozice určená expozimetrem by vedla k tomu, že by se objekt zobrazil středně šedý. Korekce posune vzhled ke světlejším či tmavším odstínům.

    V zásadě jsou oba způsoby správné, hodně závisí na charakteru scény, použitém médiu a samozřejmě záměru fotografa.

    S pozdravem
    Tomáš Cihelka

    Odpovědět

Napsat komentář