Kondenzory a objektivy u zvětšováku

Ernesto

Dobrý den,
zajímalo by mě, jaký je rozdíl mezi jedno a dvoučočkovým kondenzorem. Jak moc je na hotové zvětšenině znát jeho příp. nečistota? I když už nějaký rok fotím, tak jsem si rozdílu moc nevšiml – mám na mysli Opemus vs. Axomat – používám. I když už jsem jej mnohokrát čistil, mám na zvětšenině stopy prachu, i když je negativ čistý a objektiv taky (Anaret 50). Přemýšlel jsem, že to může být i prášením během expozice, ale milimetrová zrna prachu?
Ještě bych si rád koupil jiný zvětšovací objektiv (50 mm), ale nevím jaký. Dočetl jsem se něco o Rodagonech atd. – nemáte s ním nějaké zkušenosti? Popř. jak je na tom s kresbou oproti Anaretům?
Děkuji mnohokrát, E

1 komentář u „Kondenzory a objektivy u zvětšováku“

  1. Odpověď redakce

    Rozdíl mezi jednočočkovým a dvoučočkovým kondenzorem je překvapivý: první má 1 čočku a druhý 2… 🙂

    Ale vážně: je celkem jedno, jaký typ je ve zvětšováku a určitě to není tak, že byste měl 2 fotografie a poznal, jaký byl ve zvětšováku kondenzor; důležitý je – jako u fotoaparátu – hlavně objektiv. Je to jen dvojí řešení téhož, tedy ovlivnění toku světla. Údajně by měl lépe fungovat dvoučočkový (poskytovat vyrovnanější světelný tok), ale jak jsem říkal, nepoznáte to. Dvoučočkový se používá u větších obrazových formátů, aby bylo světlo rovnoměrně rozptýleno, v kinofilmovém zvětšováku bohatě stačí jednoduchý kondenzor.

    Kondenzor dokonale vyčistit snad ani nejde. Já jsem to každopádně vzdal, protože jsem přišel na jiné řešení: zkuste do rámečku pod kondenzorem vložit matované sklo (dodává se se zvětšovákem). Toto sklo rozptýlí ostré obrazy prachových částic z kondenzoru tak, že je na fotografi už neuvidíte. Samozřejmě je potřeba změnit expozici (světlo se změní), ale stojí to aspoň za pokus. Já už sklo ani nevyndavám.

    Anaretů se vyrábí více typů, takže těžko takto porovnávat. Rozhodně nejlepší české zvětšovací objektivy jsou Meogony – rozdíl oproti Anaretům byste možná poznal okem.

    Objektivy Rodagon vyrábí firma Rodenstock a patří k tomu nejlepšímu, co můžete na zvětšovák nasadit. Ale samozřejmě je to také otázka ceny, stejně jako u zvětšovacích objektivů Nikkor. Pokud neděláte nějaké super veliké formáty a jde vám kromě kvality i o peníze, pak je Meogon S 50mm f/2.8 pro kinofilm tou správnou volbou.
    http://www.meopta.cz/index.php?id=177&lang=cz

    Milan Sýkora

    Odpovědět

Napsat komentář