Objektiv na budovy, industry a panorama

šmolda

Dobrý den,
budu fotit staré továrny pro jednu společnost. Vím, že budu potřebovat širokouhlý objektiv. Zárověň ale takový, aby se mi moc neklátily budovy a aby šly pookud možno dělat panoramatické fotky.
Pokud bude moc širokoúhlý, tak se bude panorama špatně slepovat, hrany budov se budou klátit, ale zase tam toho bude více.

Myslíte, že se pro to hodí objektiv 30mm nebo 50mm, či snad 60mm?
Uvažuji o 50 1,8D za 4tis cca
Mám seťák AF-S Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED a nevím, jestli bude kvalitativně stačit.

Děkuji za odpověď

1 komentář u „Objektiv na budovy, industry a panorama“

  1. Odpověď redakce

    Z Vašeho dotazu mám především pocit, že vůbec nevíte, co chcete – jak jinak můžete mluvit o širokoúhlém objektivu, a zároveň o 50 nebo dokonce 60 mm?
    Jestliže používáte Nikkor DX 18-55, pak evidentně fotografujete s digitální zrcadlovkou, takže pokud na ni nasadíte objektiv 50mm, bude reálné ohnisko 75mm, při použití 60mm to bude 90mm – takže širokoúhlé ani náhodou…

    “Mám seťák AF-S Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED a nevím, jestli bude kvalitativně stačit.” – Jestli bude kvalitativně stačit NA CO? Jedna věc jsou např. fotografie na web, jiná věc jsou velké papírové zvětšeniny. Objektiv je poměrně kvalitní a viděl jsem z něj vynikající fotografie. Panoramatické záběry se s ním jistě dělat dají. Většího reálného rozlišení (a tedy možnosti většího zvětšení) docílíte tak, že budete exponovat normálním až delším ohniskem po částech (např. skládat fotografie z 6 a více dílčích snímků – objektivy na normálních a delších ohniscích méně zkreslují) – ale je to hodně náročné na postprocessing a také na přesnost během pořizování snímků.

    Opravdu širokoúhlá skla pro DSLR Nikon jsou např. Nikkor 12-24mm (hodně drahý), Sigma 10-20mm, Tokina 10-17mm (Fish-eye) nebo spíše 12-24mm, ale určitě ne 50mm, byť ten objektivy je velmi dobrý.

    Jedinou cestou, jak zcela odstranit kácející se svislice, jsou tzv. Shift (někdy zvané PC – Perspektive Control) objektivy; ovšem nevím o žádném, který by plně fungoval na DSLR (přístroje s nimi neměří, protože jsou to plně manuální objektivy); to “neměření” by ani tak nevadilo, ale dost bolestivá je cena – jsou prostě pořádně drahé.

    Hlavním pravidlem při snadnějším skládání panoramatických fotografií je to, aby přístroj byl umístěn ve vodorovné poloze, v čemž pomůže asi jedině dvojitá vodováha do sáněk blesku; vodováha na hlavici stativu je dobrá leda na to, abyste věděl, že se stativ neskácí. Dále je dobré dělat dostatečné přesahy (překryvy?) jednotlivých částí, exponovat na manuální nastavení a neměnit ohnisko.

    Milan Sýkora

    Odpovědět

Napsat komentář