Zdravím,
potřebuji doporučit kompakt pro focení produktového fota.
Počítám, že potřebuji závit na stativ, manuální režim.
Samozřejmě za rozumnou cenu.
Díky
Zdravím,
potřebuji doporučit kompakt pro focení produktového fota.
Počítám, že potřebuji závit na stativ, manuální režim.
Samozřejmě za rozumnou cenu.
Díky
Odpověď redakce
Dobrý den,
nevím, co pro Vás znamená “produktové foto”.
Produktové foto může být cokoli od fotografování součástek pro mikroelektroniku přes šperky, kosmetiku, až po auta a lokomotivy… Samozřejmě na každý ze jmenovaných produktů budete potřebovat zcela jiné vybavení. Vybavení se může a bude lišit i podle plánovaného použití fotografie – s jinou technikou se můžete pustit do fotografování produktů pro e-shop a s jinou pro celostránkové fotografie v katalogu, tištěném na křídovém papíře. Na tu první vám může stačit i slušnější kompaktní fotoaparát, na tu druhou nemusí stačit středoformátová zrcadlovka…
Tím bych miohl v podstatě odpověď uzavřít “pro nedostatek důkazů”, já si ale přesto zkusím zavěštit z mé křišťálové koule:
Předpokládejme, že budete fotografovat to v dnešní době asi nejčastnější, tedy nějaký menší předmět pro e-shop, co já vím, třeba lahvičku parfému.
Potřebujete nějaký náhradní domácí ateliér – něco, na čem se dá postavit pozadí, něco, čím budete na parfém svítit, a až teprve potom něco, čím to celé vyfotíte (a následně prvních padesát fotografií smažete).
Pozadí nahradí třeba velká ohnutá čtvrtka papíru (nebo světelný stan, “kostka” pro bezstínovou fotografii), světla třeba dvě stolní halogenové lampičky a můžete jít “na věc”.
V první řadě zjistíte, že potřebujete víc prostoru a větší odstup od objektu. Potom zjistíte, že lampičky dávají poměrně málo světla, takže budete potřebovat stativ.
Když koupíte stativ, zjistíte, že jste měl koupit pevnější a vyšší.
Když koupíte pevnější, zjistíte, že je mimořádně vhodné fotoaparát spouštět buď dálkovou nebo kabelovou spouští, jinak je vám stativ k ničemu, protože použitím normální spouště fotoaparátem pohnete a použití samospouště zdržuje.
Máte vše pohromadě, začínáte laborovat se světlem. Zjistíte, že jedno světlo nestačí. Přidáte další. Zjistíte, že vznikají nepřirozené stíny. Přidáte třetí. Zjistíte, že se to nelepší a navíc ještě na parfému vznikají odrazy světelných zdrojů. Přidáte odrazné desky. Koupíte světelný stan. Laborace se světly vám zabere zbytek víkendu, někdy pred nedělní půlnocí jste udělal první fotografii, která bude alespoň na webu vypadat trochu slušně – tedy poté, co s ní strávíte dvě hodiny v Photoshopu…
Abyste tohle všechno vůbec mohl provést, potřebujete fotoaparát. Abyste z toho nezešedivěl, vřele a upřímně doporučuji naprosto libovolnou digitální zrcadlovku, klidně i se setovým objektivem. Pro první pokusy budete stejně víc clonit, protože prioritní bude mít na fotografii ostré alespoň něco, takže clony 8-11, kde setové objektvy obvykle fungují nejlépe, Vám překážet nebudou.
Když píšu libovolnou zrcadlovku, myslím to zcela doslova – potřebujete něco, co se dá snadno manuálně ostřit i manuálně zoomovat, což hůře splňují i ty lepší kompakty, pro první pokusy bohatě stačí třeba starý Canon 300D se setovým objektivem, nebo jakýkoli mladší. Hodně se Vám bude hodit třeba i ten výměnný objektiv, až zjistíte, že by o chtělo ten záběr udělat jinak, velkou výhodou bude jednodušší vyvážení bílé, k nezaplacení bude možnost práce s RAW formátem.
Samozřejmě – pokud budete fotografovat lokomotivu, pak se poměrně mnoho věcí změní, ale u toho parfému by to mohlo probéhat zhruba tak, jak jsem naznačil (řekněme, že se tak zhruba jedná o osobní prožitek). Kompakt nebrat, o mnohé z naznačených možností přijdete.
Přeji hezký den a dobré světlo.
Pavel Kutina