Fuji PRO 160S – lehký fialový nádech

Petr

Dobrý den,

v červenci jsem v rumunském Retezatu fotil na filmy Fuji PRO 160S (hory do 2500 m.n.m., použit UV filtr, exponováno na 125 ASA).
Filmy mají 1 rok prošlou expiraci (zakoupeny u Škody a zřejmě tedy nebyly někde ve výloze) – u mne většinou ležely v lednici (tak 5° až 10°C), měl jsem je ale jako rezervu asi dvakrát (tak 14 dní celkem) v horách a tedy i v teple.

Filmy jsem nechal zpracovat v kvalitní vyzkoušené labolatoři. Fotografie mají velmi lehký fialový nádech třeba v oblasti šedobílých mraků nebo trochu i jinde.
Ten barevný nádech je znatelnější na skenech (300DPi -1228x1818px, bez barevných korekcí a úprav denzity).

Zajímalo by mne, zda může být příčina právě v prošlé expiraci nebo zda může jít “pouze” o chybu při zpracování v laboratoři – pokud se to dá ze zkušeností takto odhadnout.

Snímky jsou dočasně (s minimálními úpravami) umístěny na https://picasaweb.google.com/fotopavouk/Retezat2011

Děkuji za odpovědi a přeji hezké dny a především Dobré světlo.
S pozdravem
Petr “Pavouk” Hajner

1 komentář u „Fuji PRO 160S – lehký fialový nádech“

  1. Odpověď redakce

    Také jsem nejprve uvažoval nad laboratoří, expirací, nevhodným filtrem (Fuji doporučuje u tohoto filmu filtry 1A (Skylight), při zatažené obloze dokonce 81A. Já používám v horách dokonce 81A a 81B, fotím ale na diapozitivy. U negativu by to nemělo vadit, takovou drobnou korekci lze udělat i při zhotovení fotografie.) Ale tyto problémy většinou postihnou celý snímek.

    Jenže pak se mi podařilo vyhrabat Photo Techniques Jan/Feb 2001, ve kterém je test profesionálních negativů provedený Cteinem. A tam se píše černé na bílém: “Neutrality of gray scale – Fuji Reala and NPS: both had neutral midtones and shadows, but noticeably pinkwarm highlights”. Tedy tmavá a střední šedá jsou v pořádku, ale světle šedá a bílá ujíždějí do růžova. Tedy Váš problém, jen uvádíte nádech fialový. Já vidím v tmavších mracích fialovou, ve světlejších růžovou. Je to trochu otázka i brutální komprese, například na devátem snímku 2011-07-174-6598-29 se obloha skládá z devíti pruhů, tedy celý přechod je degradován na devěti odstínů.

    Já tedy sázím na vlastnost filmu. Nicméně i tak jste zřejmě použil to nejlepší, co je na trhu, film ve zmíněném testu skončil celkově druhý. Je dobré si uvědomit, že se jedná o film portrétní (to je většina profesionálních negativních filmů) a tam tolik bílé nebývá. Pro svatební snímky je určen Fuji PRO 160C, ten má šedou škálu ale velký kontrast.

    Každopádně některé fotoeditory zvládají barevnou korekci omezenou na světla, středy a stíny, takže by náprava neměla být problematická.

    Odpovědět

Napsat komentář