klasický film vs. diáky

siki

Dobrý den,
prosím o vysvetlení rozdílů mezi klasickými filmy a tzv. diafilmy (diáky).
Vůbec netuším v čem ty rozdíly tkví (technicky, specifika barevného podání, moznost vyvolání fotografií apod… nemám s diáky žádné zkušenosti a bohužel se nemám kde zeptat.
Fotografuji na formát 6×6 (120) a chci se tedy i zeptat jaké se u nás dají sehnat.
Děkuji za odpověď.

1 komentář u „klasický film vs. diáky“

  1. Odpověď redakce

    U klasických – negativních – filmů vzniká fotografie ve dvou krocích. Po naexponování a vyvolání získáte na filmu negativní obraz, tzn. že bílé je černé a černé je bílé, v připadě barevného filmu jsou barvy také opačně. V následujícím kroku, kdy se exponuje a vyvolá papír (vlastně také negativní), vznikne výsledná fotografie.

    V případe diapozitivních filmů se celý tento proces odehraje již v rámci filmu a výsledkem je, řekněme, hotová fotografie na průhledné fólii. Všechny barvy jsou průhledné a bílá vlastně chybí. Diafilmy jsou primárně určeny k promítání, takže tu bílou nahradí bílé světlo. Diapozitivní byly vlastně všechny filmy do amatérských kamer.

    Diapozitivy mají příjemné i nepříjemné stránky. Především je to fantastické barevné podání, mají mnohem větší kontrast, sytost barev a maximální hustotu. Dříve se pro tisk braly pouze diapozitivy. Já například fotografuji na diáky dodnes a na negativní filmy jsem fotil pouze běžné rodinné momentky do alba, ke kterým dnes slouží digitální kompakt. Nadvláda negativních filmů v minulosti byla dána především nízkou cenou za výslednou fotografii.

    Hlavním problémem práce s diapozitivem je přesná expozice. Stačí odchylka jedné clony a diák je zralý do koše. Půl clony stačí na to, aby z mraků či stínů zmizela kresba. Diapozitivy se exponují podle světel, protože je skousnutelnější mít na snímku černé stíny nežli průhledné mraky.

    Další věc, kterou je nutno ohlídat, je barva světla, protože diapozitiv je již hotový obraz. Nejde jen o tak základní rozdíl, jako je světlo denní a umělé. Stačí více mraků na obloze, použít polarizační filtr či vystoupat trochu do hor a obrazu prospěje mírně oteplující či mírně ochlazující filtr.

    Co se týče možnosti zhotovení fotografií, tak dnes jsou tři. Většina fotolabů dnes z filmů nezvětšuje opticky, ale naskenováním filmu a osvitem, ne-li přímo tiskem. Takže klidně naskenují i diapozitiv, počítač ve stroji snímek náležitě upraví. Druhou možností je sken a tisk od jednoduché tiskárny po luxusní plotr. Třetí je výhradně pro diapozitivy, jedná se o ruční zvětšeniny na materiál Ilfochrome (např. http://www.fotocibachrome.cz).

    Na kompletní přehled toho, co se ještě vyrábí a prodává, se můžete podívat sem: http://www.fotoskoda.cz/eobchod/s711-cz-barevne-dia. V menší míře existují i černobílé diapozitivy.

    Vzhledem ke všeobecné digitalizaci je dnes méně laboratoří, které diapozitivy vyvolávají (např. http://www.ultralab.cz).

    Odpovědět

Napsat komentář